Betala för sig hemma?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare jamman
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 102
  • Visningar Visningar 9 018
Sv: Betala för sig hemma?

Men ofta är det väl just eftersom man inte har råd som man bor hemma, om man har mycket låga inkomster. Då blir det ju lite märkligt att kräva in pengarna, ungdomen vet ju att det kostar att bo själv, och hindras att göra det just pga sina låga inkomster. När inkomsterna stiger eller ett överkomligt boendealternativ finns, så flyttar man.

En ungdom som håller på att skapa sig en framtid, genom studier eller lämplig praktik, skulle inte jag klippa vingarna på genom pengakrav.

Håller helt med, men jag tycker det låter som att dottern inte gör någonting alls. Då tror jag det är bättre att ställa lite krav än att bara låta det fortgå. Det beror ju såklart också på hur länge det har hållt på. Har hon gått hemma en månad, ett år, två år? Ju längre tid hon har gått och inte gjort något ju viktigare tror jag att det är att man tar och ställer lite krav, innan det är går ännu längre.

Hon kan ju passa på att göra något helt annat också. Tycker hon om och är bra med barn kan ju au pair vara ett förslag. Då får hon ju både livs- och arbetserfarenhet :) Samla ihop lite förslag baserat på vad hon tycker om att göra och är bra på.

Även om man ställer krav så kan man ju göra det på olika sätt. Det bästa är ju att göra det så positivt som möjligt, så det inte slår fel.

Det var faktiskt min tanke också. Jag köper inte riktigt att han ska slippa städning för att han tränar. Om han bott i egen lägenhet hade han ju varit tvungen att någon gång städa även om han tränar.

Han slipper inte från städningen. Jag dammsuger IBLAND då han inte har varit hemma i "normal" tid. Damma får han alltid göra. Tvättar gör han hos pappan eller hos tjejen som båda bor i stan.

Jag har "fixat" jobb till henne, både inom hemtjänsten och på ett dagis som skriker efter vikarier, men det är inge "roligt". Hon tog studenten för 1.5 år sedan och sedan "gått hemma" . Hon skrev in sig på AF på hösten.

. Om alla i hushållet arbetar/praktiserar och är hemifrån lika mycket och en person drar in avsevärt mycket mindre pengar, är det då rimligt att begära att personen i fråga sköter hemmet utöver sitt arbete/praktik?

Nej det är det ju inte.
Utbildning är ju lika mycket "arbete" det.
Det som är rimligt är att alla sysslor hemma delas upp lika.
Helt lika, mellan de som bor där på heltid.
Och jag antar att föräldrarna handlar och gör en massa annat som flickan inte kan göra, så då får hon ju göra vad hon kan.
Av beskrivningen så verkade hon ju mest häcka framför TVn, så då finns ju tid till annat.

Jaha, så han dammsuger också, alltså? Damma jämställer jag nog inte riktigt med det.

Han dammar varje vecka och dammsuger ca 1-2 ggr/mån hemma hos oss. De gånger han kommer hem före kl.22 åker han på att dammsuga (även fast jag dagen innan kanske dammsugit hans rum ;) )

Han kan väl dammsuga på helgen?

Eller så får det vara "dåligt" dammsuget i hans rum... Så har vi alltid haft det hemma, städar man inte sitt eget rum för egen maskin så får man skylla sig själv om det ser ut som f*n. Och det har blivit två helt normala (nåja ;) ) barn av oss :)

Ts, när jag bodde hemma och var arbetslös var min mor "snäll" nog att inte tvinga mig betala. Dels för att pengar var en bristvara och hon tyckte det var bättre att jag använde de jag hade till att betala min hund i första hand, men min mor resonerade också så att bara för att jag gick ut gymnasiet blev det ju inte några direkta förändringar i ekonomin. Det är ju bara att man inte är juridiskt bunden att försörja sitt barn längre. Jag tror också hon var ganska säker på att jag inte skulle bli "hemmasittande" så länge (jag bodde hemma 8 mån efter studenten).

Men, vi utarbetade en "alternativ" typ av betalning, dvs att jag hade en lista med hushållssysslor. Jag stod för all städning, lagade mat och handlade (min mor hatar allt vad matlagning och mataffärer heter) de flesta dagar i veckan, hämtade och lämnade lillebror på fotbollsträningar osv. Dvs avlastade mamma. Det var en deal vi båda var nöjda med. Jag kände att jag gjorde nytta och hon fick hjälp hemma (vilket hon sa var mer värt än några tusen i månaden - tid, och att slippa tråkiga saker, är värt mycket).

Varför är det så viktigt att just dammsuga?
Många hakar upp sig på den detaljen.
Man kan väl sopa ihop det värsta och torka av resten med en trasa.
Tyst och fint.
Samt varför verkar dammsugande flera gånger i veckan vara något nödvändigt?

För mig känns det snarast som "städfascism".

Jag har "fixat" jobb till henne, både inom hemtjänsten och på ett dagis som skriker efter vikarier, men det är inge "roligt". Hon tog studenten för 1.5 år sedan och sedan "gått hemma" . Hon skrev in sig på AF på hösten.

Jag tycker det skulle vara intressant att veta vad din sambo säger. Ser han det du ser?

Tyst och fint.

:bow: :bow:

När jag hade hund som hårade ordentlig så dammsög jag 2-3 gånger/vecka. Nu, utan hund, på sin höjd en gång i veckan, det är ju i princip bara hallen som blir skitig så ofta. Dessutom borde det väl vara upptill sonen hur rent han vill ha på sitt rum? Han är ju vuxen?

Ja, nej men absolut. Jag hade inte dammsugit åt honom - hinner han inte så ser det väl ut som det gör liksom. Men det är ju en liten detalj bara.

TS: Din sambo - vad säger han om allt då? I alla såna här trådar känns det väldigt mycket "mitt barn, hans unge" så det tror jag man bör vara försiktig med faktiskt.

Låter som en bra deal.
Jag och sambon har ingen ekonomisk kris, vi klarar oss bra.
MEN...eftersom denna tjej är apatisk och inte vill göra någonting...
Det var svårt nog att få henne att ta 2 matdagar i veckan, hon har haft EN matdag ända tills för några veckor sedan.
Hon är hemma kl.14 och sitter framför dator OCH TV på sitt rum ända tills klockan är 22 då hon lägger sig. Tisdagar kommer hon hem kl.17 så då slipper hon ha matdag. den dagen är min sambos som kommer hem kl. 17,30 ;)
Jag vill ha upp henne från rumpan och att hon blir mer delaktig eftersom jag och min sambo jobbar heltid.
vi bor i villa och det är ju ganska mycket pyssel med en sån. Så jag erkänner att jag blir irriterad då hon på helgerna sitter framför TV/dator från kl.8,00-23. Kommer ut och sätter sig vid matbordet och äter, det är det enda vi ser till henne.
Att vi funderar på att dom ska betala hemma är att få henne mer insatt i att det kostar pengar ELLER jobb att bo hemma. Eftersom "jobb" inte funkar så är det pengar som gäller. Hon köper väldigt onödiga saker för 3500 kr i mån.
Sonen är mer snål. Han jobbar för att kunna betala sin bil och alla andra utgifter som han har med den. Han betalar även hos tjejen sin som bor i egen lägenhet. Därför kan jag känna att det är svårt att ta betalat av honom hemma.
Hans studiebidrag är väl på va 2500-2800 kr/mån.
Som sagt var, det är jättekrångligt när det är särkullsbarn och dom har så olika förutsättningar

Jo visserligen men:
Om jag hade två barn, ett självgående och ett som hade fastnat hemma så skulle jag också bekymra mig mest om det som hade fastnat hemma.
Det självgående hade jag helt lämnat i fred.
Inget tjat om något alls faktiskt och inga krav heller.
För det skulle vara bortkastad energi för min del.
Den självgående kommer att flytta hemifrån och klara sig själv oavsett.

Jag skulle lägga all energi på det barn som inte får ihop sin tillvaro, för där så behövs det hjälp.

Ja, nej men absolut. Jag hade inte dammsugit åt honom - hinner han inte så ser det väl ut som det gör liksom. Men det är ju en liten detalj bara.

TS: Din sambo - vad säger han om allt då? I alla såna här trådar känns det väldigt mycket "mitt barn, hans unge" så det tror jag man bör vara försiktig med faktiskt.

Han är för snäll...
Jag har haft hårdare uppfostran på mina barn. Hans barn har flyttat till oss i "vuxen" ålder pga att mamman kastade ut dom. Så hon har bott hos oss på heltid i 3 år nu. Hon blev "apatisk" då storasystern flyttade i februari, före det så städade hon, bäddade och var "duktig"

Jag säger det igen.
Hon mår inte bra.
Jag föreslår läkare.

Min gissning är att hon är deprimerad och faktiskt inte kan bättre just nu.

Tyst och fint.

Jag dammsuger sällan:D

Jag har inga synpunkter på om/hur ofta den här familjen dammsuger. Men eftersom de faktiskt gör det - så tycker jag inte att träningen är en ursäkt för en familjemedlem.

Låter som en bra deal.
Jag och sambon har ingen ekonomisk kris, vi klarar oss bra.
MEN...eftersom denna tjej är apatisk och inte vill göra någonting...
Det var svårt nog att få henne att ta 2 matdagar i veckan, hon har haft EN matdag ända tills för några veckor sedan.
Hon är hemma kl.14 och sitter framför dator OCH TV på sitt rum ända tills klockan är 22 då hon lägger sig. Tisdagar kommer hon hem kl.17 så då slipper hon ha matdag. den dagen är min sambos som kommer hem kl. 17,30 ;)
Jag vill ha upp henne från rumpan och att hon blir mer delaktig eftersom jag och min sambo jobbar heltid.
vi bor i villa och det är ju ganska mycket pyssel med en sån. Så jag erkänner att jag blir irriterad då hon på helgerna sitter framför TV/dator från kl.8,00-23. Kommer ut och sätter sig vid matbordet och äter, det är det enda vi ser till henne.
Att vi funderar på att dom ska betala hemma är att få henne mer insatt i att det kostar pengar ELLER jobb att bo hemma. Eftersom "jobb" inte funkar så är det pengar som gäller. Hon köper väldigt onödiga saker för 3500 kr i mån.
Sonen är mer snål. Han jobbar för att kunna betala sin bil och alla andra utgifter som han har med den. Han betalar även hos tjejen sin som bor i egen lägenhet. Därför kan jag känna att det är svårt att ta betalat av honom hemma.
Hans studiebidrag är väl på va 2500-2800 kr/mån.
Som sagt var, det är jättekrångligt när det är särkullsbarn och dom har så olika förutsättningar

Hade inte du en tråd om er situation för inte så länge sen? Där grundproblemet är att du inte gillar sambons sätt att hantera sin dotter, utan tycker att han skämmer bort henne?

Tycker det framgår tydligt i det du skriver att du tycker din son gör "rätt", han tränar, har flickvän och studerar, och att han inte hinner städa eller hjälpa till är därför ok. Dottern däremot gör fel, och att hon inte heller hinner städa eller hjälpa till är således fel. Det är ok att inte städa för att man är upptagen med träning, men inte ok att inte hinna städa för att man är upptagen med dataspel. För faktum är ju att varken sonen eller hon hinner hjälpa till efter nån ordning, det är bara att de har olika anledningen till varför de inte hinner.

En anledning till varför hon håller sig på rummet när hon är hemma är kanske att det inte är så kul att vara hemma, men utan inkomst eller körkort (eller självförtroende, vad det låter), så är enklaste sättet att ta sig därifrån att flytta sig till en digital värld.

Att sakerna hon köper är onödiga, är det din eller hennes bedömning? Dvs tycker hon själv att det hon köper är onödigt, eller är det du som tycker hon köper "fel" saker?

Du kanske redan har skrivit det och jag har missat det, men vart får hon sina 3500:- ifrån? Vad går de till? Varför betalar pappan hennes telefon? (För visst skrev du att han gör det? )

Var det länge sedan hennes föräldrar gick isär? Bodde de bara hos mamman innan och varför kastade hon ut dem? Måste vara otroligt härtekrossande för ett barn att bli utkastat av en förälder! Att känna att "mamma ville inte ha oss längre" ska inget barn behöva känna.

Har pappan vart involverad i sina döttrars liv hela tiden? Är de fler barn och något bor kvar hos mamman eller är det bara de två?

Jag upplever det som att skilsmässobarn, speciellt med föräldrar som går isär när de är väldigt unga och som bor på två håll, knyter ett mycket närmare band till sina syskon än andra då det är den enda riktigt fasta punkt de har.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa... 2
Svar
30
· Visningar
6 061
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste... 2
Svar
28
· Visningar
9 737
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 935
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom... 5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 310
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka