Betala för sig hemma?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare jamman
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 102
  • Visningar Visningar 9 018
Sv: Betala för sig hemma?

men gud, stackars tjej :(

varför tar inte din sambo större ansvar för? du säger att han är för "snäll", jag skulle säga det motsatta av vad du berättar. varför ska du behöva säga till honom att han ska ta sig tid till att umgås med henne - varför kommer han inte på det själv? och om hon nu låser in sig totalt i sin spelvärld, varför kan han inte bita ihop, poppa lite popcorn och se spelandet som en chans att komma henne närmare?
Håller med.

Är det verkligen värt att undvika att spela för att det är "tråkigt" när priset är en deprimerad dotter?

Märkliga prioriteringar. Här ska dottern anpassa sig och ge och försöka, i vad som verkar vara ett deprimerat tillstånd, men den till synes friska pappan kan inte bita ihop och försöka få någon typ av kommunikation. För aktiviteten som hans dotter föreslår är inte hans kopp te. Vem är det som har för lite krav på sig, egentligen?

Ja ungefär så.
Pappan verkar ju inte bry sig så särdeles mycket.
Utan vill bara ha det bekvämt genom att undvika konflikt.

En ungdom som mår så dåligt tar man i hampan och kör rent handgripligt till lämplig läkare.
Under mitt tak så får man inte må dåligt i fred. Basta.

Kan det vara så att hon är 'dataspelsberoende'? Hon lever kanske sitt liv i någon spelvärld på nätet. Det är tydligen inte alltför ovanligt att främst ungdomar utvecklar ett sådant beroende.

Kan det vara så att hon är 'dataspelsberoende'? Hon lever kanske sitt liv i någon spelvärld på nätet. Det är tydligen inte alltför ovanligt att främst ungdomar utvecklar ett sådant beroende.
Det är troligtvis en typ av verklighetsflykt, med tanke på hennes apati, men det kan också vara ett intresse eller ett sätt att fördriva tiden snarare än något hon fastnat i på destruktivt vis.

Spinner vidare.

Kanske skulle hon kunna jobba med dataspel? Har bekanta som jobbar med test av spel, alltså de får i princip betalt för att sitta och spela.

Jag tänker att intresset för spel kanske kan användas på något sätt, jag tror inte det måste innebära ett problem. Det är ju inte heroin, som tur är.

Men tag med henne på de roliga sakerna då.
Det kan väl inte vara så svårt?[/QUOTE

Hon kan inte vara med på allt.
Det hon syftar på är våran en månads långa resa till USA i höstas tillsammans med våra kompisar, det passade inte att hon va med på.

Vi håller på med Geocaching och det vill hon inte vara med på en heldag. Vi kan packa matsäck, spritkök och dra iväg och vara borta en heldag i finväder. Det tycker vi är skönt efter att ha jobbat inomhus en hel vecka under dygnets ljusa timmar.
Har vi åkt iväg på korta Geo-turer så har det hänt att hon har följt med efter lite tjat. Ofta så har hon inte tid.

Tanken har slagit mig.. Hon lever väldigt i Manga/ Animee -världen (stavning??)

Det är troligtvis en typ av verklighetsflykt, med tanke på hennes apati, men det kan också vara ett intresse eller ett sätt att fördriva tiden snarare än något hon fastnat i på destruktivt vis.

Spinner vidare.

Kanske skulle hon kunna jobba med dataspel? Har bekanta som jobbar med test av spel, alltså de får i princip betalt för att sitta och spela.

Jag tänker att intresset för spel kanske kan användas på något sätt, jag tror inte det måste innebära ett problem. Det är ju inte heroin, som tur är.

Hon gick media med inriktning spel på gymnasiet, men vill inte jobba med det. Hon vill jobba på café, men får inga jobb. Nu har hon praktik på ett café. Tyvärr är det ett litet familjeägt café så utsikten för att få en anställning är inte så stora...

Näe, jag förväntar mig inte att hon ska "leka" ute. Men jag sa att jag var uppfostrad att vara ute och röra på mig för att må bra. Än idag så känner jag mig bättre till mods om jag fått tagit mig en promenad. Jag sa att det kanske är dagens ungdoms nya hobby att sitta inne och att jag har uråldriga värderingar... Det kanske är bl.a därför hon känner sig nedstämd och uttråkad. Sambon och jag är mycket ute i skog och mark men vi är ju en annan generation

Men skogsmullar och bokmalar har väl funnits i alla tider? Alla människor älskade inte att vara ute och sporta för tio, trettio eller hundra år sen heller. Lika lite som alla nu, för trettio år sen eller två hundra år sen gillade att sitta inne och läsa. Så jag tror inte du kan skylla på dagens ungdom - min mormor gillade bäst att vara inne och dona, räknar du henne till dagens ungdom också då, fast född 1904?

Inte för att jag tycker att du ska hänga ut er här, men var bor ni? I en del städer finns det "spelkaféer". Alltså kaféer där man arrangerar spelträffar av olika slag o dyl. Kunde hon få praktik på ett sådant, kanske hon kan få uppleva något som hon tycker är roligt och som pekar framåt och utåt i livet samtidigt.

Men skogsmullar och bokmalar har väl funnits i alla tider? Alla människor älskade inte att vara ute och sporta för tio, trettio eller hundra år sen heller. Lika lite som alla nu, för trettio år sen eller två hundra år sen gillade att sitta inne och läsa. Så jag tror inte du kan skylla på dagens ungdom - min mormor gillade bäst att vara inne och dona, räknar du henne till dagens ungdom också då, fast född 1904?

Jag var en bokmal! Jag älskade att sitta inne och läsa böcker. Men det fick jag göra när jag varit ute och lekt i dagsljuset. Men jag hade kompisar på den lilla by där jag är uppväxt. Och jag är 60 år yngre än din mormor. Så visst finns det bokmalar i alla generationer. Men hon påtalar att hon har det tråkigt, men hon gör inget åt det. Hon fastnar inne...och blir mer innesluten...
och då blir det svårare att få kompisar.

Tecknat, peruker, prinsessklänningar och linser - det är inte så att hon är intresserad av manga och cosplay? För det är ju verkligen en hobby, och inte särskilt udda sett i sitt sammanhang.

Jag skall fundera litet på det där.
Med mina egna så har jag ju byggt upp ett förtroende under lång tid, så säger jag att de måste till en läkare så accepterar de det.
För att de vet att jag alltid vill deras bästa i alla lägen.

Och kanske måste ni börja där.
Att få henne att förstå att ni vill hennes bästa.

Det är inte bra att ni drar i väg på saker där det "inte passar" att hon är med.
Ni behöver anpassa ert liv efter henne och hennes behov ett tag nu när hon mår dåligt.
Det är vad vuxna i ett förhållande måste göra - vara just vuxna och sätta sig själva åt sidan för barnen.

För det är vad hon är - ett barn.
Hon verkar ha blivit kvar där.
Kanske p.g.a. att hon farit illa tidigare.

Jag tycker personligen att ni vuxna, du och din sambo, är redigt egoistiska i den här situationen.
Ni borde ge henne den omsorg som hon inte har fått tidigare i sin barndom så att hon kan läkas i själen.

Det speglar nog mest dina föräldrars värderingar. Jag fick läsa hur mycket jag ville när jag var liten, och jag är mycket äldre än din styvdotter.

Sant.
Jag känner många ungdomar som ägnar sig åt det på ett mycket seriöst vis.
De skapar fantastiska konstverk och bilder.

Ja ungefär så.
Pappan verkar ju inte bry sig så särdeles mycket.
Utan vill bara ha det bekvämt genom att undvika konflikt.

En ungdom som mår så dåligt tar man i hampan och kör rent handgripligt till lämplig läkare.
Under mitt tak så får man inte må dåligt i fred. Basta.

Under mitt tak får man må som man vill...ett kort tag. Tyvärr har detta varat för länge, men det är lite bortom mitt "grepp"
Pappan har svårt att ställa krav på henne, han är väldigt konflikträdd. Det är ju bekvämt när allt flyter på.
Jag är lite mer rättpå.
Han tycker att hon har blivit bättre sen hon flyttade till oss, det har jag svårt att förstå. Men här är det inga bråk, skrik och slag.
Hon är 21 år och myndig. Då är det förbaskat svårt att tvinga nån till nåt som den inte vill va med på

Tecknat, peruker, prinsessklänningar och linser - det är inte så att hon är intresserad av manga och cosplay? För det är ju verkligen en hobby, och inte särskilt udda sett i sitt sammanhang.

Hon är intresserad av det. Kan bli hennes hobby, men just nu samlar hon ihop en garderob med kläder som inte används, och har inga pengar över till annat.

Du kan ju fråga om hon vill må som hon gör och ha det som hon har det.
Och så tycker jag att hennes pappa måste ta tag i saken.
Även om man inte har det lagliga ansvaret som förälder till ett vuxet barn så har man det moraliska ansvaret så länge som barnet inte är flygfärdigt.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa... 2
Svar
30
· Visningar
6 061
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste... 2
Svar
28
· Visningar
9 737
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 935
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom... 5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 310
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Har du en åsna?
  • Kastrering av tik - erfarenheter?
  • Akvarietråden V