Betala eller inte?

Sv: Betala eller inte?

håller med alla som säger att du ska betala.kanske inte en så stor summa, men det kostar ju att ha hästen och ägaren ska ju inte behöva betala för att du ska rida hennes häst.

Var bor du? Får min häst också plats hos dig? :angel:

Du gör jobbet med en annans häst och betalar dessutom för det? Allvarligt talat så tycker jag att du borde betalt för att rida igång hästen! Personligen skulle jag skämmas om jag utnyttjade någon på det viset som jag tycker att du blir.

Jag ringde upp en bekant till vår stallägare för att höra om hon kunde tänka sig att bli medryttare på min helt oskolade fjording en-två gånger/vecka och hennes första fråga var vad hon skulle betala:eek:
Inte en krona,snarare tvärtom... jag betalar dig men det tyckte inte hon.
Tjejen är jätteduktig på dressyr,hon tränar min häst,jag slipper åka till stallet (sex mil t.o.r.) en dag så för mig är det en ekonomisk vinst att hon rider,fixar foder,hö och allt annat runt omkring.
Bara för det så ska jag minsann köpa en blombukett åt henne imorgon :)

Senast ändrad av en moderator:

Svårt,hästen ska röras på mer enligt vet. och ägaren hinner inte? Då tycker jag nog att hon ska betala för att hålla igång hästen alternativt inte ta en krona betalt för att någon ska motionera hennes häst.

Allt som har med hästar att göra kostar pengar. Varför skulle hästägaren hålla dig med häst och utrustning gratis? Att du mockar och lägger in hö är ju självklart, det är sådant som hör till den dagliga skötseln och tycker inte jag räknas som någon "betalning".
Medryttre är man ju för att man älskar hästar och ridning men har inte lust/inte råd/vill inte ha så stort ansvar osv som med en egen häst. Då kan man vara med och dela häst med någon annan men får nog räkna med att hjälpa till även med den ekonomiska biten.
Om det inte är så att du kommit överens med ägaren att du ska utbilda hästen men det tror jag knappast med en så gammal häst.

Vet att många inte håller med mig men för mig är det självklart!

Jag tycker åxå att det är självklart att man ska ta del i kostnaden. Precis som sägs tidigare, är man inte speciellt anlitad för att utbilda hästen så får man ta del i kostnaderna. Du får ju ut något av att vara medryttare åxå samt att du slipper det totala ansvaret som det innebär att ha egen häst. Ägaren låter dig rida en trevlig och välutb. häst, nyttja all utrustning. Och visst du hjälper henne med hästen men hon hjäper ju dig med att få tillgång till en häst. ;) Att då betala del i stallhyran anser jag som självklart. ägaren står ju för allt annat i kostnadsväg, vilket är som det ska eftersom hästen är hennes.

Kicki :)

Tack för erat stöd!

Piraja: Jag kan säga att det är flera i stallet som har sagt samma sak till mig.. Det är bara så himla lätt att intala sig att man kanske borde betala..

liten_busig: Ibland kan till och med jag tycka det :)

McKikki: Vi har faktiskt en plats just nu... ;)

Återigen tack! Det är så himla bra att få fler synpunkter.
Jag ska prata med ägaren, och se vad hon säger.
Jag vill inte att hästen hamnar i kläm, han har blivit så himla fin, och go och mysig att hålla på med, och att bara sluta rida och låta honom stå skulle inte kännas schysst mot honom.

Och, McKikki, glöm inte att köpa blommor till din med ryttare! ;)

Jag har haft flera hästar som jag varit skötare på eller vad man ska kalla det.Jag rider o mockar på bestämda dagar och hjälper till när det behövs. Har aldrig behövt betala och det skulle jag nog inte gjort heller om det inte var en riktigt toppen häst som var utbildad på högre divå.. Jag hjälper dom eftersom deras tid inte räker till och då får jag rida, lite byteshandel. Bor ute på landet men kanske e annat i stan:rofl:

Tyvärr blev det ingen provritt. Jag har fått heltidsjobb och är tvungen att backa ur. Vi har ju redan en ponny oxå.

Settis: hoppas o tror att du inte är så gammal för tids nog inser du med att allting inte behöver vara så självklart och svart eller vitt. Det är inte fel med individuella bedömningar. Det generella, allmänna stämmer långt ifrån alltid. Ibland är verkligheten konstruerad på ett vis som man aldrig hade tänkt sig kunde uppstå...

I ditt fall tycker jag att hästägaren ska tacka och ta emot, se glad ut och betala för samtliga hästens utgifter. Så känns det spontant. Hästägaren har ju inte behöva brytt sig om hästen alls.

Men å andra sidan, såg att du bodde i Stockholm och det verkar vara eftertraktat med medryttarhästar där och då kanske det är stor åtgång? Det är ju lite knepigt det där, men tycker i alla fall du kan ta en diskussion med henne om skoningen åtminstone. Det är ju hennes häst.

Däremot så antar jag att du tränar och tävlar mer för din egen skull, eller har hon ombett dig speciellt att göra detta? Om du själv valt det
kan jag tycka att det är upp till dig om du vill träna eller ej och därmed tycker jag också du ska betala dessa kostnader, men har hon bett sig speciellt om att få ut hästen på tävling etc. kan hon gott stå för dessa utgifter och du kan tävla på det villkoret att hon betalar för detta tycker jag.

Tycker du ska betala varför ska du ha gratis tillgång till häst bara för att du har stor erfarenhet?

Tyvärr blev det ingen provritt. Jag har fått heltidsjobb och är tvungen att backa ur. Vi har ju redan en ponny oxå.

Settis: hoppas o tror att du inte är så gammal för tids nog inser du med att allting inte behöver vara så självklart och svart eller vitt. Det är inte fel med individuella bedömningar. Det generella, allmänna stämmer långt ifrån alltid. Ibland är verkligheten konstruerad på ett vis som man aldrig hade tänkt sig kunde uppstå...

Nej jag tycker inte att jag är så gammal, 26år är väl ingen ålder;) ? Du jag förstår att verkligheten ibland är konstruerad på ett vis som man aldrig hade tänkt sig kunde uppstå, det "lärde" jag mig när min pappa dog för snart 2 år sedan. Jag vet att allt inte är svart eller vitt och tycker inte är fel med individuella bedömningar.

Men jag är faktiskt trött på allt tjat om folk som anser sig få rida andras hästar gratis för att de själva anser sig vara en sån tillgång. Om en person behöver hjälp med ridning såsom ekonomisk så ser jag inget fel i det. Vill någon ha 500kr för att en medryttare ska få rida ens häst så vill den och det är väl ingen som kan tvinga någon att ställa upp på detta?

Efter att ha haft ett antal medryttare och efter att ha pratat med en väldans massa andra hästägare som har haft det, har jag kommit till följande slutsats: De som har fått betala har varit pålitligare. De har ju satsat pengar för att få rida och ringer sig därför sällan sjuka eller och lämnar ingen lapp om att de tyvärr bara hann rida en kvart. Jag skulle dessutom bli skitsur om jag hade satt ut en annons där det tydligt står att du måste betala, du kommer och provrider och sedan försöker slippa ett klart krav.

Jag hoppas att detta är till ts, för jag håller fullständigt med dig. Skriv gärna "knapplån"

Ja, jag vet faktiskt inte hur lätt det är att få medryttare här i sthlm, har aldrig behövt det. Vårat stall ligger lite utanför sthlm, och bussförbindelserna är sådär, så det kan kanske vara en nackdel för en del...?
Hade hon sökt om medryttare och hittat en hade det varit kanon! Men jag tvivlar på att hon vill det, för hon har sagt till mig ett antal gånger att hon inte vill att en massa olika människor ska rida honom.. (för övrigt är det enbart jag som ridit honom de senaste tre månaderna) Dessutom ska vill ju hon rida, det är bara det att det har varit så hiiimla mycket på sistone... (Ja, det är den här samma ursäkten hon kommer med hela tiden)

Ang träning och tävling, jag har hitintills varit på två träningar, för hästens skull. Han är inte tränad eller tävlad sen tidigare, och även om jag kan träna upp grundkonditionen, och göra honom stadigare i formen, mjukare etc, så är det bra att få hjälp med vissa saker, särskilt på en ung häst, dessutom är det en bra träning att åka iväg och träffa andra hästar och ändå koncentrera sig. Så, det är faktiskt inte mest för min skull, utan för att jag inte ska missa nåt och för att jag ska få hjälpa att utveckla honom i hans utbildning.

Men ok, om jag åker och tävlar så är det nog mest för min skull :) , även om det är en nyttig träning även för honom. Jag tycker att det är kul att tävla och ser det som en "belöning" för mig själv för att jag har tränat och övat och fixat. :o

Tycker ni att jag bör betala ngt för att rida 2 ggr i veckan på en 22-årig arabkorsning 156 cm? Jag ska mocka och lägga in hö i boxen och kommer att rida valacken i dressyr samt på uteritt. Jag har väldigt stor och lång erfarenhet av egen häst, andras hästar, ridskolehästar och framgångsrikt dressyrtävlande i lätt klass samt startat lite hoppning.

Hur mkt är rimligt att betala i så fall? Det är ägarinnan som haft annons ute och behöver hjälp. Hon rider bara en gång i veckan och hästen behöver gå mer enligt vet.ordination (förstorat skap).

På torsdag ska jag troligen provrida. Jag kommer att få välja dagar som jag vill ta hand om hästen. Valacken har tävlat hopp o fälttävlan när han var yngre.

min vän betalar sin medryttare som tack för hjälpen....

Har inte läst hela tråden.

Men jag resonerar såhär iallafall..

Behöver jag hjälp med min häst tar jag inte betalt för det.
Du där, kan du ta min bil till stan och göra några ärenden åt mig? Jag vill ha en viss summa för att du hjälper mig.
Trots att det är ridning det gäller nu så tycker jag att det är samma sak. Ber man om hjälp tar man inte betalt för det - det är mot allt sunt förnuft tycker jag.
Men sen om någon kommer och frågar om de kan få rida min häst utan att jag behöver hjälp, då tycker jag att det är helt rymligt med betalning.
Om du ska få låna min bil till stan för att göra några ärenden till dig själv skulle jag vilja ha en liten ersättning, du vet, det är inte gratis att ha bil.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 740
Senast: SwedEmB
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 105
Senast: Freazer
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 724
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar