Sv: Betala eller inte?
*KL*
Det här tycker jag är knepigt, det är beroende på fall till fall, och från människa till människa.
Till TS, jag är ledsen om jag "hugger in" på din tråd nu, men tänk er det här fallet då:
Jag har egen häst, tävlar och tränar och fixar med min älskling. Då hon är lite "knepig" vid brunsterna bestämmer jag mig för att betäcka för att se om det blir någon skillnad.
När det är ca 3 mån kvar till fölningen ringer en bekant och som för tillfället här väldigt mycket att göra, och undrar om hon kan ställa sin häst i vårat stall, och om jag har tid och lust så kanske jag kan hjälpa till att rida hästen ifråga lite.
Ok tänker jag, jag rider inte min egen häst så mycket just nu, och det kan ju vara kul att hålla igång ridningen lite mer, iallafall några gånger i veckan, det kan ju vara lagom.
Toppen. Hästen (6 år) kommer, det visar sig att han har vilat i två månader för att hon inte har "hunnit" rida. Han har knappt några muskler och är smal som en sticka. Han ska alltså ridas igång.. Inte vad jag hade tänkt mig, men ok. Ägaren till hästen vill att jag betalar skoningen av hästen, tveksamt sa jag ok tillsvidare. Min tanke med hela "grejen" var att vi kommer att ha en öppen dialog.
Två och en halv månad senare så har vi en häst som är rund och fin, blank i pälsen, med en hyfsat bra kondition, och som går i en jämn stadig form. Dessutom har vi en hästägare som inte har varit i stallet på två och en halv månad, samt en "medryttare" som rider 5-6 dagar i veckan på en annans häst.
Tycker ni att jag bör betala skoningen, träningar, och ev tävlingar??
Min ekonomi är inte beräknad för en extra häst, och jag känner att jag har lite svårt att hinna med min egen häst.
Tacksam för åsikter!