Betala eller inte?

Sv: Betala eller inte?

*kl*

Ska "jag" stå för utrustning, mat, veterinär, försäkringar etc etc, och nån annan rida gratis???

*kl*

Ska "jag" stå för utrustning, mat, veterinär, försäkringar etc etc, och nån annan rida gratis???

Jag ser det på det här viset:

Jag köper häst och utrustning samt ser till att den lever väl. Det är för mig en investering. Skadas hästen och den döms ut får jag ut försäkringsvärdet...säljer jag hästen får jag pengarna för detta, likaså om jag säljer utrustningen. Jag har valt att köpa hästen och har då fullt ansvar såsom ägare. I det ansvaret ligger även att hästen ska få den motion den behöver och har jag då inte möjlighet att fullfölja detta kan man anlita en medryttare alt.lämna ut hästen på fodervärdsavtal. I inget fall tar jag betalt men i det sistnämnda fallet tar fodervärden över en del av kostnadsansvaret. Försäkringen står jag som ägare för, dock. Jag har alltid ägaransvaret oavsett.

Sen kan vi vända lite på steken och ponera att det kommer någon och frågar om medryttarskap, få rida etc...Alltså, jag som hästägare har INTE behovet men en person framför en önskan...då kan det vara en idé att ta en symbolisk summa...Själv skulle jag inte göra det dock;)

Håller med dig, och ändå inte.

Nu har jag ingen medryttare och vill inte ha nån heller!
Men OM, så skulle jag vilja ha betalt. Nån liten summa iaf.

:rofl: ...du behöver inte hålla med mig, jag försöker visa hur jag ser det och hur jag resonerar. Tänker inte försöka "omvända" dig eller någon annan;)

Jag menar att allt inte alltid är svart eller vitt. Det kan ju vara så att samtidigt som medryttaren lär sig utav hästen så gör den samtidigt dig en tjänst för du får en ledig dag från stallet. En win-win situation.

Kan även tillägga att jag inte har någon medryttare, behöver jag hjälp med mockning någon dag så hjälper någon annan i stallet mig och jag hjälper denne när den behöver hjälp.

Så här såg ditt första inlägg i tråden ut!

Om du redan har bestämt dig för att du tycker att det inte är värt att betala pengar för att rida denna häst, varför ställer du då frågan till alla andra? Då återstår väl bara två saker: tala om för ägaren att du inte är villig att betala några pengar och hoppas på att hon behöver just din hjälp så mycket att hon ger med sig och låter dig rida gratis eller leta upp någon annan häst att rida...

Om du läser lite noggrannare så ser du att du är ute o cyklar. Jag har definitivt inte bestämt mig för att inte betala utan tvärtom lutar jag ju åt att betala en mindre summa. Det blev ingen provritt i torsdags men på onsdag ska det troligen bli.

Om du tycker att det sammanfaller att den som äger hästen får en tjänst utförd av medryttaren och att ägaren samtidigt tillhandahåller en produkt/tjänst i form av en häst som får ridas på så borde ju resultatet bli att ingen ska betala ngt?

Hade egentligen inte tänkt lägga mig i diskussion betala el inte...

Men jag ser medryttarskap som ett ypperligt sätt att utöva ett intresse för de som inte har råd med egen häst och/eller inte har tid att vara i stallet 7 dagar i veckan.

Dessutom behöver ju inte medryttaren stå för inköpet av häst, försäkring, veterinärräkningar, löpande inköp av utrustning etc etc.

Det kommer alltid vara så att vi här på buke tycker annorlunda i fråga om detta!

I slutändan finns det de människor som gladeligen betalar x kronor varje månad för förmånen att få chans att rida, sköta om en häst på helt andra villkor än vad en ridskola kan erbjuda. Det finns även de som aldrig i livet kan tänka sig att betala och då återstår det att köpa egen häst (med alla kostnader vad det innebär), rida på ridskola eller lyckas hitta någon som låter en rida gratis!

Personligen är jag väldigt noga med vem jag sätter upp på min häst, och en medryttare är inte något som jag vill ha. Är det så att jag har mycket på jobbet så får min häst vila (vilket den bara mår bra av) och mockning hjälps vi åt med i stallet...

Lovade mig själv för ett tag sedan att inte lägga mig i sådana här disskutioner angående betala för medrytteri eller inte. Men jag kan bara inte låta bli.

För det första, det är alltid upp till ägaren och bestämma över sin häst och hur mycket om man nu vill ta betalt. Sen spelar utbildning, ras,ålder eller träningsmöjligeter ingen som helst roll. Svarar man på en annons där personen ifråga söker en betalande medryttare till en 22årig häst och man vet hur mycket personen vill ha betalt i månaden så är det väl inget att disskutera? Antingen så är det värt det och man betalar för det eller så lägger man ner det. Varför svara om man redan nu inte kan tänka sig att betala det ägaren vill ha? Det är hennes problem om hon får någon medryttare eller inte.

Det spelar ingen roll hur duktig eller ansvarstagande du är, personen vill ha ekonomisk hjälp såsom skötsel/ridning, acceptera eller strunta i det. Slösa inte med personens tid genom att åka dit med åsikten att du ändå inte vill betala det hon vill ha. Du skriver att du e beredd å betala en mindre summa? 500kr är en mindre summa när det gäller en hästs månadskostnad i mina ögon.

Har skrivit detta förut i andra trådar, min mamma har en travhingst på 21 år, en tjej betalar 300kr i månaden för att få rida honom. Gör hon inte det så får hästen inga skor ( men självklart hovvård)och då begränsas hennes ridning en hel del. Sadeln till hästen satt illa för ett tag sedan, mamma har inget intresse att skaffa en ny till en så gammal häst, tjejen köpte en ny, annars hade hon fått rida barbacka.

Om du nu är duktig på att rida så bör det inte vara några som helst problem för dig att hitta en annan häst att lägga ner din tid på. Lycka till och jag hoppas att du hittar vad du söker!

Har ägaren sagt något om/hur mycket som ska betalas?
Jag kan ha missat det men har inte sett nåt.

Det verkar vara ungefär 50-50 av er som tycker att jag ska betala eller inte, så det här var inte lätt. Tjejen som äger hästen är 25 år och har hästen inackorderad i ett stall ca 1 mil utanför stan. Hon jobbar till 19 de flesta kvällarna och har inte tid med sin häst. Hennes pappa mockar för han har oxå en häst i samma stall. Ägarinnan tycker att man ska betala 500 kr/mån. Då får man rida hur många dagar man vill men jag kan bara ta 2 dgr i veckan. Hon har valt ut mitt svar som nr 1 av alla svar hon fått. Jag är 42 år och kan säkert lösgöra den här hästen på ett bra sätt, om inte annat. Utbildning är inte så aktuellt med tanke på hans ålder men han behöver tydligen motion för sin hälsas skull! Hästen ska vara snäll och trafiksäker men får sina "spel" ibland, vad det nu kan innebära. Tydligen har hon valt bort för unga orutinerade ryttare.

Jag kanske kan betala 200-400 kr/ mån, men inte mer tror jag. Jag är arbetslös och går på 70% av heltidslön och vi har en ponny att betala för inackorderad i ett annat stall åt andra hållet. Så jag vet mkt väl vad det kostar att ha häst...

Till Zab, här står det att ägarinna tycker att man ska betala 500kr/månaden

Citat Settis: "För det första, det är alltid upp till ägaren och bestämma över sin häst och hur mycket om man nu vill ta betalt. Sen spelar utbildning, ras,ålder eller träningsmöjligeter ingen som helst roll. Svarar man på en annons där personen ifråga söker en betalande medryttare till en 22årig häst och man vet hur mycket personen vill ha betalt i månaden så är det väl inget att disskutera? Antingen så är det värt det och man betalar för det eller så lägger man ner det. Varför svara om man redan nu inte kan tänka sig att betala det ägaren vill ha? Det är hennes problem om hon får någon medryttare eller inte."

Det du skriver är bara sett ur hästägarens perspektiv. Jämför det med att söka jobb. Lönen förhandlar man oftast om innan man börjar. Klart att ägaren bestämmer men då får hon kanske heller inte den mest lämpliga personen till medryttare. Håller inte alls med dig om att det är så enkelt som du beskriver. Många är säkert noga med vem som är medryttare på deras älskade häst. Ridningen o hanteringen av hästen måste funka och att det är en person som tar sitt ansvar är ju ytterst viktigt anser jag. Hade själv olika medryttare till min förra häst (en i taget). Det var väldigt olika vad man tyckte om dem.

Utbildningsnivå, träningsmöjligheter, ras o ålder spelar stor roll för vilket pris man som medryttare bör betala. Tror faktiskt att många håller med om det. Det stod inget om betalning i annonsen och det var jag som tog upp den frågan. Ägaren lät lite svävande men sa sedan 500 kr. Det verkade inte vara spikat så att säga. Det är så svenskt att bara betala och inte pruta. Jag förstår inte varför du anser att medryttarpriset inte ska kunna diskuteras? Om jag tycker att det är värt att betala vet jag inte förrän jag provridit hästen. Vissa hästar är hemska att rida och då rider man dem kanske inte ens fast man får betalt.

Det är väl mitt problem med om jag avböjer och måste leta vidare efter medryttarhäst?

Senast ändrad av en moderator:

Om du läser lite noggrannare så ser du att du är ute o cyklar. Jag har definitivt inte bestämt mig för att inte betala utan tvärtom lutar jag ju åt att betala en mindre summa. Det blev ingen provritt i torsdags men på onsdag ska det troligen bli.

QUOTE]

Hmmm du håller med de som inte tycker att du ska betala något och argumenterar mot de som tycker att du ska betala det ägaren begär om du vill nyttja hästen...:smirk:

Jag säger som andra; säg på en gång att du tycker att 500 kr är för mycket redan i telefonen. Tycker ägaren att hon vill se dig rida hästen ändå så är det ju upp till henne, annars slösar du ju bara bort din och hennes tid...

Jag förstod på dig att du svarat på en annons där det stod vad personen ville ha i månaden, men om hon bara har sagt i runda slängar vad hon vill ha så förstår jag att du vill diskutera det hela. Missförstod det hela.

Och nej, jag anser inte att utbildning, ras, ålder ect har med saken att göra. Hästägaren bestämmer alltid själv och sen är det upp till ev medryttare å ta ställning till om det är intressant eller inte. Och om hästägaren inte får någon medryttare är det dennes problem.

Självklart skriver jag bara ur hästägarens perspektiv, det är hon som vill ha hjälp med riding, skötsel och tydligen ekonomisk.

Självklart är det ditt problem om du rider hästen eller inte, ärligt talat så bryr jag mig inte. Men att argumentera mot att få betala för att få rida den här hästen tycker jag är löjligt, ägaren vill ha betalt och du vet på ett ungefär hur mycket hon vill ha.

*KL*

Min åsikt brukar vara att medryttare ska betala för sig om ägaren vill ha pengar. Vill man rida gratis får man leta vidare, men man bör inte ha särskilt höga krav då heller. Ibland har man tur och hittar en bra häst till bra pris eller till och med betalt om man är duktig.

Jag tycker att du ska provrida och känna efter. Är du beredd på att betala för att rida den här hästen och hur mycket i sådana fall. Lägg ditt "bud" och sedan får ägaren bestämma om hon vill ha dig eller någon annan. Hon får då väga upp ditt pris och din erfarenhet etc.

Hej jag tycker du skall betala. Allt med häst kostar dyra pengar.
Om du går ner på ett ridhus så får du se vad det kostar.
Du får ju rida och pyssla med hästen, 200 per vecka

*KL*

Det här tycker jag är knepigt, det är beroende på fall till fall, och från människa till människa.

Till TS, jag är ledsen om jag "hugger in" på din tråd nu, men tänk er det här fallet då:

Jag har egen häst, tävlar och tränar och fixar med min älskling. Då hon är lite "knepig" vid brunsterna bestämmer jag mig för att betäcka för att se om det blir någon skillnad.
När det är ca 3 mån kvar till fölningen ringer en bekant och som för tillfället här väldigt mycket att göra, och undrar om hon kan ställa sin häst i vårat stall, och om jag har tid och lust så kanske jag kan hjälpa till att rida hästen ifråga lite.
Ok tänker jag, jag rider inte min egen häst så mycket just nu, och det kan ju vara kul att hålla igång ridningen lite mer, iallafall några gånger i veckan, det kan ju vara lagom.

Toppen. Hästen (6 år) kommer, det visar sig att han har vilat i två månader för att hon inte har "hunnit" rida. Han har knappt några muskler och är smal som en sticka. Han ska alltså ridas igång.. Inte vad jag hade tänkt mig, men ok. Ägaren till hästen vill att jag betalar skoningen av hästen, tveksamt sa jag ok tillsvidare. Min tanke med hela "grejen" var att vi kommer att ha en öppen dialog.

Två och en halv månad senare så har vi en häst som är rund och fin, blank i pälsen, med en hyfsat bra kondition, och som går i en jämn stadig form. Dessutom har vi en hästägare som inte har varit i stallet på två och en halv månad, samt en "medryttare" som rider 5-6 dagar i veckan på en annans häst.

Tycker ni att jag bör betala skoningen, träningar, och ev tävlingar??
Min ekonomi är inte beräknad för en extra häst, och jag känner att jag har lite svårt att hinna med min egen häst.

Tacksam för åsikter!

Är det ändå inte så att har man häst bör man ha råd att betala för den helt utan medryttare eller ej? Allt med häst kostar stora pengar och det är lika bra att budgetera summan själv. Annars vänjer man sig vid en något lägre kostnad och så pyser medryttaren...
En annan sida av att ta betalt från medryttaren är förstås för att man då hoppas på ett större ansvarstagande och ökad pålitlighet. Och också för att det blir en ökad risk att utrustning går sönder, ökat slitage mm.
Jag har själv provat medryttare både med betalning och utan. Egentligen funkar inget något vidare. Det fungerar finfint i början och sedan börjar förkylningar, ont i ryggen, vrickat foten, tentor osv..
Jag har egna hästar och har medryttare till 21-åringen. Den jag har nu betalar inget, rider så ofta hon vill och behöver inte jobba i stallet heller. Visst, toppen för henne att rida gratis, men det är ju jag som inte hinner med...

I ditt fall skulle jag ta ut både stallhyra, foder, kostnad för träning och hovslagarkostnader.:cool:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 740
Senast: SwedEmB
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 105
Senast: Freazer
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 724
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar