Du skriver att jag slipper allt ansvar men så är det inte: jag tycker visst att jag får ta en del ansvar för hästen i o m att jag ska mocka (måste göras varje dag) och lägga in mat som oxå ngn måste göra varje dag. Dessutom ska jag borsta och sköta om hästen vilket tillhör ansvaret förstås. Hästägaren slippar ju bry sig och åka till hästen dom dagar jag tar hand om den för då tar jag det fulla ansvaret för hästen.
Så som du framställt det tidigare så var det bara mockning och att lägga in hö de dagar du red hästen, inte annars. Du säger att du tar det fulla ansvaret för hästen de dagar som du tar hand om den innebär det då att du ordnar med att boka hovis, vara där när hovis skor, åka till vet om hästen skadat sig just din dag lagar hagar om de gått sönder, fixar bete sätter, sommarhagar osv? Ansvaret går långt utöver att mocka och fodra, det är den enkla biten i hästhållning. Tycker att resonemanget är korkat.... Mockning, borstning och att lägga in foder är inte speciellt ansvarsfyllda uppgifter enligt mig det hör till om man rider men självklart blir det ju annat om du måste vara där varje dag och fixa då är det annat. Du har ju själv skrivit att hennes pappa fixar detta när ingen är hos hästen.
Vem är det som kommer att sponsra vem egentligen? Hon äger hästen sedan många år tillbaka och har sina utgifter för den i vilket fall som helst. Hon har ingen medryttare nu så jag ser det som att jag kommer att sponsra henne om jag betalar eftersom hennes kostnad för hästen då sjunker och även ansvaret för den.
Återigen, du får en helt egen häst att nyttja när och hur du vill utan att behöva ta något större ansvar. Ägaren betalar som vanligt nästan allt, du betalar en ynkligt liten del, det tycker jag är en jävligt bra deal. Vem står tex för utrustning o dyl som bara du använder? Eller tänker du köpa egen? Fattar inte det här med att folk tycker att de gör hästägaren en så himla stor tjänst när de FÅR NYTTJA dennes häst att de inte ska behöva sätta något i motprestation. 500:- i månaden tycker jag är patetiskt att gnälla om. Vill man hålla på med hästar så kostar det, har man inte tid/råd med en egen kan man hyra in sig lite på någon annans och självklart så kostar det. OM det inte är så att man är anlitad för tex utbildning eller att man byter mot andra sysslor.
Apropå att välja en tävlingshäst ist. att vara medryttare på så kan jag säga att det dels inte är lätt att få tag i en sådan och dels kan det vara betydligt större risk att ramla av ett "tävlingspaket" i full kondition, därav är jag tveksam. Andra skäl att det nog inte är aktuellt är att det skulle bli för dyrt för mig (kostar mer) och att restriktionerna från ägaren kan bli betydande vad gäller ridningen.
Det är ju då ditt val, en lugnare häst är vad du vill ha och vill du rida så får du betala tycker jag. Du skriver ju själv att en tävlingshäst är dyrare- självklart! Restriktionerna är större- självklart! Du får med hästen du beskriver, för nästan inga pengar alls, full disposition över hästen att rida så många dagar du vill och även att göra precis vad du vill inom lämpliga gränser för hästens ålder, ägaren till denna häst tycker jag gör en supersjysst deal till dig! Skulle du däremot göra ägaren en tjänst genom att rida och ta hand om hästen fast du inte har något eget intresse i det så tycker jag inte att du ska betala men så är det ju inte i det här fallet.
Få se vid provridningen om jag gillar den här arabkorsningen, i så fall betalar jag en mindre summa, om jag inte gillar honom avstår jag.
Till syvende och sist så är det ju vad du och ägaren kommer överrens om som gäller du bad om åsikter och det har du fått
Är det ingen som resonerat som så att man som medryttare kan jämföra priset med vad en timmes ridning på ridskola kostar istället för att alltid utgå från vad hästen kostar hästägaren, vilket inte är speciellt intressant ur medryttarens perspektiv?!. Och om jag kan rida 2 ggr i veckan så är det inte intressant prismässigt för mig att jag får rida hur mkt jag vill. Det gäller att se saken ur 2 perspektiv: hästägarens och medryttarens.
Skulle du jämföra med vad en timmes ridlektion kostar så tror jag att du kommer inse att du kommer billigt undan... RIKTIGT billigt räknat så kostar en lektion 100:- ska du då rida två gånger i veckan blir det 6 ggr/månad=600 kronor och då har jag verkligen räknat BILLIGT på ridlektionspriset.
Visst gäller det att se saken ur bägges perspektiv, tyvärr verkar inte du göra det...