Betala eller inte?

Sv: Betala eller inte?

Ja, det tycker jag med men trots det så anser jag inte att medryttaren gör hästägaren en så stor tjänst att det ska vara gratis. OM man nu inte kommit överrens om det tex i utbyte mot andra tjänster.

Kan tillägga att jag har en medryttare på min gamla tävlingshäst- GRATIS mot att hon hjälper mig med hästarna när jag åker bort osv. Han är mkt välutbildad och trevlig, en riktig läromästare. Hon disponerar honom så många dagar i veckan hon vill och rider som hon vill enligt hans hälsa (också en lite äldre häst). Jag sköter alla fodringar, mockning, in- och utsläpp osv, osv. Hon behöver alltså inte göra annat än komma och rida (ja, och så tar hon förstås det GIGANTISKA ansvaret att borsta och se över honom när hon är här, inte att förglömma, dessutom sadlar och tränsar hon själv :devil: ;) ).

Med det vill jag säga att det inte måste vara pengar inblandade men någon form av motprestation ska det vara. Tycker inte att ts motprestationer svarar för vad hon får och jag är helt emot synsättet som smugit sig på- att medryttaren gör hästägaren en så stor tjänst att de bara ska åka på en räkmacka. Det är jobbigt och kostar pengar och tid att ha häst!

Det tycker jag verkligen att det gör!

Gör någon mig en tjänst och ger mig avlastning med hästen ska jag inte ha några pengar.

Gör jag någon och tjänst och låter någon få lära sig av min häst ska jag ha betalt.

Jaha, och den som bara vill lufsa i skogen ska då självklart inte betala eller utföra några motprestationer bara för att denne inte lär sig något på att luffa omkring? Denne någon har ju valt en häst som passar i skogen för att han/hon vill ha just en sådan häst...

Det är skillnad på att lufsa någons tävlingshäst och bara göra det tråkiga jobbet medan ägaren tränar och har skoj mot att helt disponera en häst som sin egen utan allt ansvar som det innebär som ts i detta fall.

Förstår hur du tänker för så kan även jag resonera det är ju lite olika från fall till fall men det här med att utgå ifrån att man inte ska betala för att man gör ägaren en så stor tjänst är jag allergisk mot.

Jo jag tycker du kan ju tänka på det. Att rida lektion kostar ju medlemsavgift c:A 250 kr senior + 100-125 kr / 45 min Skulle du rida 2 ggr vecka á 45 min blir det 800-1000 kr mån hälften av den kostnadenkanman ju tycka är ett kap åt bägge håll :idea:

*KL*
Fattar inte varför diskussionen är så stor...
Varför MÅSTE medryttaren alltid betala?
Eller varför SKA medryttaren aldrig betala?

Det här med utbildning etc tycker jag är oväsentligt, likaså att det kostar att hålla häst (detta borde ju hästägaren veta från början..)..

Det kan ju avlasta hästägaren en hel del även om man bara skogsrider en dag i veckan. Vill hästägaren överhuvudtaget ha någon som motionerar hästen ibland så borde h*n ju bjuda på det, det är ju hästägaren som vill ha någon där, att sen medryttaren också gärna vill rida gör väl inget, båda blir glada! ;)
Om hästägaren inte vill ha någon där egentligen men behöver lite extrapengar, eller lånar ut hästen för att göra någon glad, så kan ju hästägaren ta betalt.

Till syvende och sist handlar det ju ändå bara om vad båda parterna kommer överens om.
Och att ''hästar kostar'' har ju inget med det att göra egentligen, det kostar ju inte mer för att en person till rider på hästen.
Tycker jag.

Har inte Simpan tänkt på att motprestationen kanske ligger i att man tar hand om samt rider hästen dom dagar som inte ägaren själv har möjlighet att göra det? Jag disponerar INTE hästen helt själv utan ägaren ska oxå rida minst 1 gång i veckan eller två. Tror inte heller att jag får göra vad som helst med den i ridsammanhang. Om inte ägaren får en medryttare som fungerar kan hon inte ha kvar hästen. så det är säkert mkt värt för henne med en medryttare. Självklart tar jag ut vet. om det behövs samt lagar hagen och annat som hör till. Jag har haft egen häst i många år...

Tycker verkligen jag ser den här frågan från olika synviklar och det är ju därför jag kan tänka mig att betala en mindre summa. Du är mer trångsynt i så fall. Du har missuppfattat mig på flera punkter känner jag. Jag vill t ex inte rida en lugn seg häst, då kunde jag rida på ridskolan. En pigg häst är inte samma sak som en häst som bockar och vill ha av ryttaren

Angående ridskolelektion så tycker jag att det bör vara minst dubbelt så dyrt som att rida på en privathäst, av den anledningen att man då har en ridlärare och kan utvecklas betydligt mera. Kringtjänsterna blir oxå flera vid privat ridning.

Bra skrivet Zab. Håller med dig om det mesta men tycker att utbildning, tisbrist, ekonomin och överhuvudtaget anledningen till medryttare spelar stor roll för åt vilket håll man ska betala, precis som Görel är inne på.

Allt som har med hästar att göra kostar pengar. Varför skulle hästägaren hålla dig med häst och utrustning gratis? Att du mockar och lägger in hö är ju självklart, det är sådant som hör till den dagliga skötseln och tycker inte jag räknas som någon "betalning".
Medryttre är man ju för att man älskar hästar och ridning men har inte lust/inte råd/vill inte ha så stort ansvar osv som med en egen häst. Då kan man vara med och dela häst med någon annan men får nog räkna med att hjälpa till även med den ekonomiska biten.
Om det inte är så att du kommit överens med ägaren att du ska utbilda hästen men det tror jag knappast med en så gammal häst.

Vet att många inte håller med mig men för mig är det självklart!

håller med!! :bow:

Jag hör till "dom" som inte håller med dig. Annonserar jag efter en medryttare för att jag inte har tid med hästen är jag faktiskt beredd att betala för en kunnig sådan. Ser ju hellre då att vederbörande lägger ev.pengar på att rida regelbundet för instruktör på min häst.

Jag har häst för att jag har valt det, för att jag har råd med det.:cool:

Hej jag tycker inte du ska betala. Det är nästan du som ska ha betalt! Jag har hafft turen att få en medryttare som tar hand om min häst.Tjejen är jätteduktig och jag får ledigt 2 hela dagar i veckan.Det är skillnad på hur duktig medryttaren är.Jag för min del skulle aldrig låta någon vem som helst rida min häst ÄVen om de vill betala.Jag får min häst skött och kan koppla av från stallet när hon är där.

Tycker ni att jag bör betala ngt för att rida 2 ggr i veckan på en 22-årig arabkorsning 156 cm? Jag ska mocka och lägga in hö i boxen och kommer att rida valacken i dressyr samt på uteritt. Jag har väldigt stor och lång erfarenhet av egen häst, andras hästar, ridskolehästar och framgångsrikt dressyrtävlande i lätt klass samt startat lite hoppning.

Hur mkt är rimligt att betala i så fall? Det är ägarinnan som haft annons ute och behöver hjälp. Hon rider bara en gång i veckan och hästen behöver gå mer enligt vet.ordination (förstorat skap).

På torsdag ska jag troligen provrida. Jag kommer att få välja dagar som jag vill ta hand om hästen. Valacken har tävlat hopp o fälttävlan när han var yngre.

Så här såg ditt första inlägg i tråden ut!

Om du redan har bestämt dig för att du tycker att det inte är värt att betala pengar för att rida denna häst, varför ställer du då frågan till alla andra? Då återstår väl bara två saker: tala om för ägaren att du inte är villig att betala några pengar och hoppas på att hon behöver just din hjälp så mycket att hon ger med sig och låter dig rida gratis eller leta upp någon annan häst att rida...

Vi ser det ur olika perspektiv.

Du tycker att du gör någon en stor tjänst för att du låter någon rida din häst (och mocka, fixa mat och vad det nu kan vara).

Jag tycker att den som hjälper mig med att motionera och sköta om min häst gör mig en stor tjänst.

Tycker det är självklart att man betalar för att utöva sin hobby. Alla hobbisar kostar pengar, vissa mer än andra.

Man är ju medryttare för att man inte har råd eller tid att ha egen häst.

Kan inte förstå folk som tycker att man inte ska betala utan man ska nöta på häst, hästskor och utrustning helt gratis med allt vad det innebär för ägaren.

En helt annan sak om man söker ngn som ska utbilda hästen, då betalar man som ägare för det. Det är ett jobb.

I det här fallet är det är ju ägaren som annonserat efter medryttare. Vad jag förstått så söker hon inte en person som kan mkt och som kan utbilda hästen utan bara ngn som kan sköta om och motionsrida den.
Alltså ska Du betala för det om ägaren tycker det.

Skulle man rida två gånger i veckan på en ridskola här (60 min pass) så kostar det ca 1500kr/mån.
Då rider man inte ens under fria förhållanden som man kan göra när man är medryttare.
Man får inte så mkt för pengarna på ridskolan som när man är medryttare.

4-500kr är ett bra pris för 2dgr/vecka. Det är ca50kr per ridtur. Kostar typ 350kr/tim om man hyr häst.

Kan inte förstå folk som tycker att man inte ska betala utan man ska nöta på häst, hästskor och utrustning helt gratis med allt vad det innebär för ägaren.
.

Det är helt upp till ägaren att anlita en medryttare för att man inte har tid eller ej...de kostnader du nämner är basic som alltid nöts vid användning. Vill jag inte att det ska nötas ger jag tusan i att använda/låna ut det. Har en hästägare inte behov av en medryttare...varför anlita en då???

Om jag upplever att jag har lite ont om tid, skulle uppskatta några hemma kvällar etc...så betalar åtminstone jag för att någon är mig behjälplig med mina hästar:cool:

Jo självklart är det så att det nöts vem som än rider och att ägaren själv bestämmer om man ska ha en medryttare eller inte.

Men det är ändå en hobby som jag tycker man ska betala för. Man betalar ju för alla andra hobbisar.
Trots allt så är det ju oftast så att företag söker betalande "kunder" inom alla hobbygrenar. Precis som en hästägare annonserar efter medryttare så annonserar företag efter folk som vill utöva deras sport eller vad det nu är.
Varför skulle man inte betala för att någon står till förfogande till Dig så att Du kan utöva Din hobby?

Jag har alltid betalat för att vara medryttare, man vet ju att det är dyrt att hålla häst och varför ska ägaren "betala" mig för att jag motionsrider (att inte betala innebär att ägaren står för alla kostnader när medryttaren rider och redan där är det som att ägaren betalar för att ngn ska rida.... billigare att låta hästen stå i så fall ur hästsko, utrustnings osv synpunkt).

:idea:
Är ju samma sak med att ta foderhäst i så fall.
Det här med att man blir avlastad och medryttaren får massa ansvar(som ngn annan skrev).
Tar man en häst på foder så får fodervärden massor med jobb och ansvar och ägaren blir totalt avlastad och slipper "allt" ansvar, ska då ägaren stå för alla kostnader då med?
Då har man ju som ägare alla kvällar lediga att göra ngt annat.
:rofl:

Nej, med ett fodervärdsavtal har man ett annat kostnadsansvar. Dock skulle jag själv aldrig ha nåt sånt på mina aktiva tävlingshästar...däremot kan jag tänka mig att lämna ut en häst på foder innan försäljning så jag kan följa så långt det går att ryttaren passar för hästen alt.lämna ut på foder på livstid så jag kan ha kontroll på vad som händer hästen så länge den lever.;)

Det är jättebra sätt att "veta" att hästen får det bra.
I alla fall om man aldrig säljer utan lämnar ut på livstidsfoder istället.
Å andra sidan får man räkna med att man kan få tillbaka (ta tillbaka om den vanvårdats) den då också så man måste alltid ha en plats ledig i stallet...
Men det är bra tänkt! :bow:

*kl*

Att behöva betala någon som behöver hjälp är ungefär som att chefen ringer in mig på övertid och sedan gör avdrag på min lön för att jag sliter på lokaler och maskiner...

Tro mig...mina hästar har jag koll på och det går aldrig så långt som till vanvård...då har jag brustit i tillsyn som hästägare:cool:

...och, jag har plats att ta hem en häst som lämnats ut på foder ifall det blir nödvändigt, ja...

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 740
Senast: SwedEmB
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 105
Senast: Freazer
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 724
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar