Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Linaaa

Trådstartare
Går i funderingarna att eventuellt betäcka mitt varmblodssto som är fem i år, alltså antingen nu eller nästa år.
Vill inte betäcka med en travare då jag vill få fram mer ridhäst i avkomman och inte har något intresse för trav.
Någon som vet vaf jag borde tänka på?
Alltså inte nu att "du vet att det kostar massa pengar" och sånt, de ve jag redan... Men typ vad jag borde välja för ras eller spelar det ingen roll?
Vill få fram en större häst än vad stoet är, ca 160 i mh och ganska liten och kompakt.
Kom gärna med synpunkter!
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Mitt råd till dig är att köpa en ridhäst/ridhästföl istället. Det är mycket billigare än att betäcka själv, dessutom utsätter man inte stoet för några onödiga risker. Det är så mycket som kan gå fel, stoet kan kasta och då har du lagt massa pengar på ingenting, eller så går något snett och stoet eller fölet dör vid förlossningen, om man har otur dör kanske båda. Under 2012 dog 22 ston bara inom AVSH i samband med fölning, 78 föl föddes döda eller dog i samband med fölningen. Sen måstem an tänka på kostnaderna. Ska man ha en bra förärvningsäker hingst så kostar det det. Språngavgift, 90-dagars/levande föl avgift, veterinärkostnader i samband med seminering, eventuell uppstallning på seminstation osv osv, och tänk på att alla priser som skrivs ut är utan moms! Du måste alltså lägga till 25% på alla kostnader. Allt det där måste du betala innan fölet ens är satt till världen...
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Går i funderingarna att eventuellt betäcka mitt varmblodssto som är fem i år, alltså antingen nu eller nästa år.
Vill inte betäcka med en travare då jag vill få fram mer ridhäst i avkomman och inte har något intresse för trav.
Någon som vet vaf jag borde tänka på?
Alltså inte nu att "du vet att det kostar massa pengar" och sånt, de ve jag redan... Men typ vad jag borde välja för ras eller spelar det ingen roll?
Vill få fram en större häst än vad stoet är, ca 160 i mh och ganska liten och kompakt.
Kom gärna med synpunkter!


jag betäckte mitt varmblodssto med en fullblodshingst. Den avkomman är nu 1 år och verkligen superfin :)

mitt sto har bra galopp och hingsten har extremt bra galopp. Avkomman har ingen supergalopp men ändå helt ok och det syns definitivt inte ett spår av varmblodstravare... men han har nog fått mycket av hingsten för dom är väldigt lika.

Har bekanta som också korsat varmblod/fullblod och som fått fina avkommor.

Du ska vara noga med att hingsten du väljer har väldigt bra galopp och gärna att han bevisat har nedärvt den på många avkommor. Det är vad JAG tycker är viktigt men alla tycker vi ju olika.
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Mitt råd till dig är att köpa en ridhäst/ridhästföl istället. Det är mycket billigare än att betäcka själv, dessutom utsätter man inte stoet för några onödiga risker. Det är så mycket som kan gå fel, stoet kan kasta och då har du lagt massa pengar på ingenting, eller så går något snett och stoet eller fölet dör vid förlossningen, om man har otur dör kanske båda. Under 2012 dog 22 ston bara inom AVSH i samband med fölning, 78 föl föddes döda eller dog i samband med fölningen. Sen måstem an tänka på kostnaderna. Ska man ha en bra förärvningsäker hingst så kostar det det. Språngavgift, 90-dagars/levande föl avgift, veterinärkostnader i samband med seminering, eventuell uppstallning på seminstation osv osv, och tänk på att alla priser som skrivs ut är utan moms! Du måste alltså lägga till 25% på alla kostnader. Allt det där måste du betala innan fölet ens är satt till världen...

Tyckte att jag var ganska tydlig med att jag inte ville ha synpunkter på att det kostar pengar, det vet jag redan...
Det jag ville var, som jag skrev var hur man skulle tänka när man valde hingst och ras.
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Oavsett hur du väljer ras så kommer du med största sannolikhet få en häst som har sämre ridegenskaper än om du köper en ridhäst, men bättre travegenskaper. Det blir med största sannolikhet billigare att antingen låna mage på ett hbl/fbl sto eller köpa en redan färdig och resultatet blir med största sannolikhet bättre. Men det var ju inte det du ville höra. på ett diskussionsforum får man ofta höra vad man inte vill.

Så du ska välja ras och undrar om det spelar roll eller du kan ta vad som helst. Ärligt talat. Vad tror du själv ? Välj en ras/individ med de ridegenskaper du drömmer om att fölungen ska få. Sen lär den ju inte få det eftersom mamman står för 50 % av generna, men du kan hoppas att du kan förbättra iallafall lite av ridegenskaperna
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Oavsett hur du väljer ras så kommer du med största sannolikhet få en häst som har sämre ridegenskaper än om du köper en ridhäst, men bättre travegenskaper. Det blir med största sannolikhet billigare att antingen låna mage på ett hbl/fbl sto eller köpa en redan färdig och resultatet blir med största sannolikhet bättre. Men det var ju inte det du ville höra. på ett diskussionsforum får man ofta höra vad man inte vill.

Så du ska välja ras och undrar om det spelar roll eller du kan ta vad som helst. Ärligt talat. Vad tror du själv ? Välj en ras/individ med de ridegenskaper du drömmer om att fölungen ska få. Sen lär den ju inte få det eftersom mamman står för 50 % av generna, men du kan hoppas att du kan förbättra iallafall lite av ridegenskaperna

Nej det är inte alltid msn hör vad man vill höra men om man frågar efter en sak är de ju bra om de som svarar svarar på de man frågar om eller hur?
Självklart förstår jag att man inte kan köra med precis vad som helst men ville ju veta VAD man bör tänka på om man ska betäcka med ett varmblod, det är väl inte konstigt att undra en sån sak?
Jag vet att mamman står för 50% av generna, dummare än så är jag inte...
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Kul att höra att du fått en fin avkomma! Är det bättre att välja en fullblodshingst framför ett halvblod?
Mitt sto har helt ok galopp, galoppen är bättre än traven :)
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

korsningar varmblod/PRE har jag hört kan bli ganska trevliga, men har ingen erfarenhet av det själv. :)
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Du ska tänka på samma saker som om du ska betäcka vilket sto som helst. VAD vill du att hingsten ska tillföra. Vill du ha ridhäst typ PRE/Lusitano ? Vill du ha en ädlare typ fullblod av ngt slag ?

Varför är det så viktigt att betäcka just detta stoet ? Vad har hon för positiva egenskaper, försök att förstärka dem (och det är svårt redan inom samma ras, men ännu svårare med raser avlade för helt olika ändamål), samt försök kompensera hennes sämre sidor
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Jag har ett varmblod som jag tidigare betäckte med en Halvblod/Knabstrupper hingst. Jag är mycket nöjd med min ettåring. Bra psyke och gångarter.
I år har jag valt en renrasig Knabstrupper.
Om du betäcker med Knabstrupper får du inte bara en bra ridhäst, du kan även få en häftig färg och varmblod är en godkänd inkorsnings ras :)
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Kul att höra att du fått en fin avkomma! Är det bättre att välja en fullblodshingst framför ett halvblod?
Mitt sto har helt ok galopp, galoppen är bättre än traven :)

Ja på ett travsto skulle jag säga att det är så, av dom erfarenheter jag har. Jag funderade ändå på att ta en halvblodshingst nu i år för det är få fullblod som har gått svår klass hoppning... Jag ville få fram en bra hopphäst. Men nu när jag ser min 1 åring som är fbl/vbl så blev det väldigt bra, han är löshoppad och hoppar inte sämre än toppstammade 1 åringar, han har ok/bra galopp, supersnygg och med ett sååå bra psyke, rör sig lätt.

det kan ju naturligtvis bli helt annat nästa gång men det kan ju bli helfel med halvblodsston också. Min korsning ska matchas mot högre hoppklasser så får vi se hur långt det håller:)

Jag har en svårklasshäst som jag fått dit själv ( hbl) och ett 3 årigt hbl sto som betäcks med en toppstammad hingst nu iår. Det ska bli kul att se hur mycket miljön o allt annat spelar in egentligen, dom kommer ju växa upp på samma vis. Jag tror mycket på det, så min korsning är ett litet experiment kan man säga ;)

men jag tycker du ska strunta i vad andra säger och köra på din magkänsla så blir det säkert bra.
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

kl

Förstår inte vitsen med att korsa hit och dit bara för man vill ha ett föl på sin häst.
Det blir oavsett annan ras sämre ridbarhet på hästen och den blir i framtiden svårsåld.
Finns så många ridhästar till salu, även unghästar, så jag tycker inte man ska betäcka om man verkligen inte kan tillföra ngt positivt i avkomman.

Vrf vill så många med travare betäcka med annan ras? Jo, uppenbarligen för att få en ridhäst...köp en sån istället då!
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Det svåra i ditt fall är att din häst inte är gjord för ridning utan för trav i generationer bakåt. Men i all avel för att man ska ha störst chans att få fram det man vill av avkomman måste man utgå från vad det är man vill behålla hos stoet och hingsten. Du har bara skrivit vad du inte vill ha och inte vilka 50% av stoet det är som du vill att avkomman ska få.
Så börja med att lista upp de egenskaper som du vill föra vidare och inte de som inte är bra. När du fått fram detta så letar du efter en hingst som har samma goda egenskaper, vilket kommer att ge störst chans för att avkomman också får dom. Men du ska leta efter en hingst som inte har de dåliga egenskaperna som du vill förbättra hos ditt sto. Detta är ingen garanti för att avkomman blir så som du vill men chansen är betydligt större.

Om det är så att ditt sto inte har några egenskaper som passar vad du vill med avkomman, ja då är det inte det här stoet du ska betäcka för du kommer aldrig att få den avkomma du vill ha då.
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Jag har ett varmblod som jag tidigare betäckte med en Halvblod/Knabstrupper hingst. Jag är mycket nöjd med min ettåring. Bra psyke och gångarter.
I år har jag valt en renrasig Knabstrupper.
Om du betäcker med Knabstrupper får du inte bara en bra ridhäst, du kan även få en häftig färg och varmblod är en godkänd inkorsnings ras :)

Varmblodstravare är inte en godkänd inkorsningsras, så avkomman kan inte registreras som knabstrupper.


TS, det går inte att besvara din fråga på ett vettigt sätt utan mer information. Vad vill du ha avkomman till? Vilka egenskaper vill du föra vidare hos ditt sto? osvv
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Jo rasen spelar roll...vad vill du ha för egenskaper på fölet? Om det är mot hopp, fälttävlan kan ju fullblod vara lämpligt...

Har träffat på flera sådana som varit jättefina.
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

I vanliga fall hade jag stämt in i kören som avråder. MEN jag hjälper en tjej som har en supertrevlig welsh/travarkorsning. Den är mycket ridbar, har en superhärlig inställning, mycket bra galopp och hoppar kalas.

Så visst kan korsningar bli riktigt bra.

version-6b26acd41a89ba821d442f34b3abf12b
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Kl

Alltså, jag brukar inte titta på annonser på hästar som är till salu i vanliga fall men jag gjorde det häromdagen, och blev helt stum över det stora utbudet som finns. Även om man avlar för eget bruk, måste man ju ha en plan om man blir tvungen att sälja. Det är ju en helt sanslös överproduktion av hästar idag uppenbarligen så jag hade aldrig avlat överhuvudtaget om jag inte visste att avkomman åtminstone hade en chans att bli attraktiv. Så mitt förslag är krasst, kolla på marknaden och fundera sen ett par varv till.
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

kl

Förstår inte vitsen med att korsa hit och dit bara för man vill ha ett föl på sin häst.
Det blir oavsett annan ras sämre ridbarhet på hästen och den blir i framtiden svårsåld.
Finns så många ridhästar till salu, även unghästar, så jag tycker inte man ska betäcka om man verkligen inte kan tillföra ngt positivt i avkomman.

Vrf vill så många med travare betäcka med annan ras? Jo, uppenbarligen för att få en ridhäst...köp en sån istället då!


förstår inte varför det ska klankas och klagas så fort någon gör något som inte passar....den som startade tråden hade en fråga om VAD som ansågs lämpligt att korsa med, hon bad INTE om åsikter ang o betäcka sitt sto...Det är ju hennes pengar, ansvar och tid, inte er, eller har jag fel ??

För min del så har jag en svårklasshäst, en 3 åring med toppstam, ett 4årssto ( ja också RIDHÄSTSTAM) och så korsningen som tydligen är skit enligt många. SÅ för min del så är det inte för att jag bara ska ha en häst, jag har redan flera bra renrasiga hästar. JAG tycker det är kul att ha fött upp en häst själv, att själv fått välja hingst och det är JAG som får hästen till det den är. Sen att den inte går att sälja för lika mycket pengar, det är en bagatell !!! Tror knappast man blir rik på hästuppfödning ändå såvida det inte blir en svårklasshäst då !!

Tänk om alla kunde förstå att alla har olika behov av häst, vissa kanske nöjer sig med en trevlig häst för lättare klasser, då duger en varmblodskorsning bra.
 
Sv: Betäcka varmblodstravare med annan ras?

Tar sista ... Som flera andra skriver måste du fundera över vad du hoppas få .. En dressyrhäst lär du inte få om den är 50% vbl, om du däremot vill ha en all-roundhäst så då kan ett bra förslag vara PRE el lusitano. Välj då en stor hingst minst på 170 som ger stora avkommor om du vill ha lite storlek på avkomman. Om du vill hoppa eller rida Fälttävlan bör du ju välja ett hoppstammat halvblod eller ett fullblod däremot.
Fast även jag undrar lite över hur man tänker när man avlar ridhästar på vbl... Har aldrig hört talas om att ngn travtränare skulle vilja korsa in halvblod med supertrav in sina vbl f att få bättre trav på dessa ...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 543
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 812
Senast: Hedinn
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 336
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 316
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp