Betäckt som ettåring

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Kirabell
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 661
K

Kirabell

Jag är ev. intresserad av att köpa ett sto som blev tjuvbetäckt redan innan ettårsdagen. Fölningen gick enligt uppgift bra och hon har varit en duktig mamma. Min fråga är hur hon ev. kan ha påverkats av detta?

Har ni erfarenheter av något liknande? Hur skulle det gå med vidare avel, och i så fall om möjligt, när skulle det som tidigast vara lämpligt/rekomenderas?

Inridning/träning, användbarhet i helhet?

Sv: Betäckt som ettåring

Jag skulle inte köpa en sån häst till ridning i alla fall. En dräktighet innebär ju att hästen under ett par månader får släpa omkring på en ganska ansenlig vikt. Jag tror inte att jag skulle vilja satsa på en häst vars kropp utsatts för en så extrem belastning redan före tvåårsdagen. Då köper jag hellre en häst som har levt ett normalt unghästliv.

Helsystern till mitt ena sto blev betäckt när hon var 11 månader, hon fölade alltså 2 månader innan hon blev 2 år. Fölningen gick jättebra, fölet var normalt stort. För stoet så har det inte varit några komplikationer alls, dock så är hon "liten". Tror att de tog det lugnt med inridning etc. Hon blev förresten betäckt med en hingst som var lika gammal som henne! :eek:

Hur gammalt är stoet idag? Avel är nog inga problem, men man ska nog vänta några år. Inridning/träning/användbarhet är nog heller inga problem. Bara hästen får mogna i tid, ge henne lite extra tid kanske. Vad är det för stam på henne? Hur hög är hon nu?

Vore jag som du skulle jag ställa samma fråga till den veterinär som skall besiktiga henne före köpet! H*n kan ge dig konkreta svar på dina frågor och kanske skall man göra ett ultraljud för att kontrollera livmoderns status om du funderar på avel.

Vilken ras det är kan ev. påverka liksom priset?! Har säljare dragit av på priset pga hennes olyckligt tuffa uppväxt? (Innan dom satte ut anonnsen alltså)

Gillar du stoet kan jag inte se några hinder förutsatt att hon går igenpom en grundlig veterinärundersökning.

Vore jag som du skulle jag ställa samma fråga till den veterinär som skall besiktiga henne före köpet! H*n kan ge dig konkreta svar på dina frågor och kanske skall man göra ett ultraljud för att kontrollera livmoderns status om du funderar på avel.

Vilken ras det är kan ev. påverka liksom priset?! Har säljare dragit av på priset pga hennes olyckligt tuffa uppväxt? (Innan dom satte ut anonnsen alltså)

Gillar du stoet kan jag inte se några hinder förutsatt att hon går igenpom en grundlig veterinärundersökning.

Självklart ska jag rådfråga veterinär vid ev. köp och genomföra en grundlig veterinärbesiktning. Jag har försökt nå veterinär per tel. idag men blev hänvisad till tel.tid. Därför tänkte jag höra efter här om någon har erfarenheter av något liknande.

Helsystern till mitt ena sto blev betäckt när hon var 11 månader, hon fölade alltså 2 månader innan hon blev 2 år. Fölningen gick jättebra, fölet var normalt stort. För stoet så har det inte varit några komplikationer alls, dock så är hon "liten". Tror att de tog det lugnt med inridning etc. Hon blev förresten betäckt med en hingst som var lika gammal som henne! :eek:

Hur gammalt är stoet idag? Avel är nog inga problem, men man ska nog vänta några år. Inridning/träning/användbarhet är nog heller inga problem. Bara hästen får mogna i tid, ge henne lite extra tid kanske. Vad är det för stam på henne? Hur hög är hon nu?

Hon är en ridponny, 127 hög f. 04.

Jag tycker hon verkar utomordentligt trevlig. Jag är ute efter en ponny till ridning ev. körning och framtida avel, ej tävling på hög nivå, men undra om detta kan ha påverkat hennes hållbarhet nämnvärt om hon ev. behöver ytterligare ett år innan man sätter igång med inridning ordentligt etc.?

Ingen annan med åsikter/erfarenheter vad det gäller användbarhet/hållbarhet?

Hej har ett sto som fick föl som 3-åring =betäckt som 2-åring.
OBS! Detta skedde långt innan vi ägde henne.
Idag är hon 14år gammal helt frisk och skadefri. Har även efter denna händelse fått föl.
Precis som du reagaerade jag på denna tidiga betäckning.
Det jag fått omtalat för mig kan ha hänt är att hon ej är så stor som hon egentligen borde vara.
Alltså att den tidiga betäckningen fått henne att bli mindre.

Idag är hon alltså 14år rids varje dag , går lätta hoppklasser samt körs.

Trots att allt gått bra med detta sto ÄR TIDIG BETÄCKNING INGET JAG STÄLLER MIG BAKOM.
mvh El

Jag har haft ett sto som blev tjuvbetäckt som ettåring (avelshingsten på rymmen i stohagen :crazy: och "något" av stona luktade brunst, jag kunde dock inte lokalisera vilket :(). Óch tack vare att min veterinär envisades med att "ettårsstona behöver du inte spruta!, när jag ville spruta samtliga mot ev dräktighet, så blev det ett föl...

Enligt den veterinär jag pratade med när hon var ung så var det enda hon tyckte jag skulle göra att låta bli att betäcka henne som treåring igen. Att låta henne utvecklas färdigt.

Om stoet bara har fått tillräckligt med mat och mineraler under uppväxten så kan jag inte se att det skulle vara skadligt för henne att ha fölat så tidigt. Hon har ju trots allt haft gott om tid på sig att växa klart efter fölningen.

Sen angående ökad belastning som unghäst - det är nog MER och VÄRRE belastning för dem att bli inridna/inkörda och tränade som ett-tvååringar (galopphästar resp travhästar) än att låta dem gå dräktiga. Så hade i alla fall jag resonerat och jag hade INTE en sådan tonårsdräktighet stå ivägen för en hästaffär - om hästen i övrigt tilltalar mig.

Jag har haft ett sto som blev tjuvbetäckt som ettåring (avelshingsten på rymmen i stohagen :crazy: och "något" av stona luktade brunst, jag kunde dock inte lokalisera vilket :(). Óch tack vare att min veterinär envisades med att "ettårsstona behöver du inte spruta!, när jag ville spruta samtliga mot ev dräktighet, så blev det ett föl...

Enligt den veterinär jag pratade med när hon var ung så var det enda hon tyckte jag skulle göra att låta bli att betäcka henne som treåring igen. Att låta henne utvecklas färdigt.

Om stoet bara har fått tillräckligt med mat och mineraler under uppväxten så kan jag inte se att det skulle vara skadligt för henne att ha fölat så tidigt. Hon har ju trots allt haft gott om tid på sig att växa klart efter fölningen.

Sen angående ökad belastning som unghäst - det är nog MER och VÄRRE belastning för dem att bli inridna/inkörda och tränade som ett-tvååringar (galopphästar resp travhästar) än att låta dem gå dräktiga. Så hade i alla fall jag resonerat och jag hade INTE en sådan tonårsdräktighet stå ivägen för en hästaffär - om hästen i övrigt tilltalar mig.

Tack för ett mkt. innehållsrikt svar.

Sen angående ökad belastning som unghäst - det är nog MER och VÄRRE belastning för dem att bli inridna/inkörda och tränade som ett-tvååringar (galopphästar resp travhästar) än att låta dem gå dräktiga.

Jag skulle i och för sig inte köpa en tidigt tränad kapplöpningshäst heller.

Hur som helst. Som jag resonerar så går en kapplöpningshäst åtminstone bara en halvtimme-timme om dagen med en lätt träningsryttare eller en lätt speedcar på plan mark. Stoet bär kanske dubbelt så mycket vikt som galopphästen de sista månaderna - dygnet runt.

Nu har ju i och för sig jag rätt höga krav när jag köper häst - ambitionen är att utbilda till svårklassdressyr. Och då vill man ju verkligen optimera chanserna för hållbarhet vid köp. Skador från yttre våld kan man ju aldrig gardera sig ifrån. Jag skulle däremot inte köpa en häst som hade varit med om en så stor belastning på kroppen så ung.

Man kan se det från olika håll...
Man vet att en viss belastning medan de växer gör att skelettet blir starkare, det bygger upp sig efter den belastning de utsätts för. Men lagom är naturligtvis bäst.
Sen, en kapplöpningshäst i träning jobbas ju ganska hårt under den tid den tränas, även om det inte är så lång stund/dag. Ett dräktigt sto bär förvisso på tyngden hela tiden, men hur ofta springer de runt och busar i hagen? De kan ju oftast anpassa sin rörelse i hagen efter egen förmåga.

Jag är mer bekymrad över hur vikten tynger ner ryggraden. Det finns ju en anledning till varför många avelsston får svankrygg...

Hur som helst, för min egen del tycker jag att en jämförelse med träningen av kapplöpningshästar är orelevant.

Jämför hellre med att köpa en unghäst som haft en vettig uppväxt sådan som vi alla vill ge dem, det vill säga kutat runt med sina polare i kuperade hagar.

Måste bara kommentera det där..:D
Dom allra bästa travhästarna i Sverige som har bästa rekord med högst insprugna pengar är inkörda och jobbade från ettårsåldern..

Oftast hittar man dagens "elit-v75" are redan på tvåårslöpen...

I övrigt så har vi haft en fölmärr, som innan hon kom till oss, fölat som treåring.
Märra sprang in efter fölningen över 600 tusen och hade rekord på under 1.14
Det som satte stopp för hennes tävlingskarriär var hovkräfta.

AM

Om stoet är utfodrat efter både sin egen tillväxt och foster/fölets behov bör det inte vara några större problem. Risken när de blivit betäckta så tidigt är ju att ingen räknat med det och att de därför inte utfodrats därefter, det kan i så fall ge problem, ffa på skelettet.

Om rygg m.m tagit stryk av dräktigheten bör det ju synas vid en veterinärundersökning.

Överhuvudtaget tror jag det gör mindre med en ponnyras än med en mer snabbväxande ras som t ex fullblod när det första året är svårare att ta igen.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 353
Senast: Johanna1988
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 417
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 061
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 744

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka