Betäckt ettåring!!!

Iaraphel

Trådstartare
Om ett ettårigt (kan varit 1,5år) blir betäckt av en lika ung hingst (ej meningen) och det visar sig att hon blev dräktig och detta upptäcks när det är för sent för abort (eller vad det heter på hästar).
Är chanserna väldigt små att tvåringen (som den då är när den ska föla) klarar sig?, nån som har varit med om nåt sånt? och är det ännu mindre chans att fölet klarar sig???

Köpte en åring i julas som fyllt två nu och som mycket troligtvis är dräktig (veterinär ska ut snarast så hon är inte UL, men kunniga avelsmänniskor har käns och sett och hon ser mycket dräktig ut).

Vad ska jag göra?????
Jag vill inte hon ska ha föl!!!! är så rädd om min lilla bäbis, för det är bara en bäbis hon själv är!!!!

Och om hon skulle klara sig... kommer hon då att stanna i växten?, kommer hon kunna utvecklas och se ut som en häst men bara inte växa mer eller kommer hon se ut som en etåring hela livet?

Nån som varit med om nåt sånt här????

Har aldrig hört talas om något liknande. Min första tanke var. Vad är det för idioter som har dom gående tillsammans.

Kan tyvärr ej ge dig svar på dina frågor. Men hoppas på att allt bara är ett misstag, och att hon bara är tjock. Tala om hur det går.

I det vilda så får väl stona föl så fort de blir könsmogna?

Jag har hört talas om att tvååriga ston fått föl, men jag har ingen aning om hur det gått vare sig för stoet eller fölet :(

Jag tror inte du behöver vara så jättenervös. Det borde ju rimligtvis vara en hel del ston som fölat som två-åringar.
(Fast folk kanske inte pratar så högt om det).
Du får i så fall se till att hon får ordentligt med bra foder, det är det viktigaste.

Helsystern till min häst blev betäckt när hon var 11 månader av en lika gammal hingst. Hon fick ett föl 11 månader senare när hon var 22 månader själv. Fölet klarade sig och hon med. Normal fölning-normalt föl. Stoet är inte jättestort och slutar nog på ca 165 cm som färdigvuxen (plus minus någon cm). Alla andra syskon till stoet har blivit närmare 170 cm.

Jag tror inte att du behöver oroa dig, din häst kommer säkert att klara allt bra. Hon kan stanna till lite i växten och du bör nog ta det lugnt med henne när du ska rida in henne. Absolut ingen betäckning förrän hon är minst 4 år (tycker jag iaf).

Lycka till! Det löser sig säkert.. Vad är det för sto förresten? Vem blev hon betäckt med?

Vår granne har ett islandssto som fölade som 2-åring... Hästen i fråga är pytteliten, vet inte om det har att göra med det, eller om hon bara är sån. Nu är hon nog runt 8-9 år (Sonen hon fick som 2-åring är inriden iaf, och hon själv är rätt mörk skimmel) och har föl i år.

Min hästs mamma fick sitt första föl då hon var 2 år. Hon har jämt varit en jätte bra mamma och lämnat många fina föl. Men som hennes ägare sa hon var inte psykiskt mogen för det.

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 311
Senast: Gunnar
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 715
Senast: Amha
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 185
Senast: Rosett
·
Avel Hejsan! Jag har googlat runt och runt som en tok men blir verkligen inte klok för står olika precis överallt. Så tänkte jag provar...
Svar
6
· Visningar
946
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka