Betäckningsiffror 2008

Sv: Betäckningsiffror 2008

Jag har försökt maila Waldhof för att se vad dom har att säga om det. (Fick ett konstigt mail om att det inte kunde levereras, vet inte om det har gått fram än)

Självklart tycker jag att det är fel av ASVH att ändra sig i efterhand och som sagt så hade det säkert varit skillnad på om det varit t.ex. den personen som Gylle skrev om som betäckt ett sto och skickat in försent!

På ett sätt så kan man ju hoppas att dessa hingstar/hingsthållaren inte får lösa licens nästa år, även om det är synd på hingstarna.

Han på ASVH sa något om någon eventuell förseningsavgift. Dom verkar inte själva veta vad som ska göras.

Jag kan som halkat in i det här tidigare kan tillägga besked som jag fått som inte kommit fram här:
- att dessa regler har gällt även tidigare, men att man inte har tagit så hårt på dem tidigare.
- att man vid årsmötet i våras fattat beslut om att man helt enkelt måste se till så att reglerna följs.
- att det ger att alla som vet om att deras hingst betäckt ett sto, kan vara allt från godkänd licensierad avelshingst i allmän avel till tjuvbetäckande unghingst hemma. Skall föra språngrulla som skall redovisas senast den siste september. Om inte detta sker kan inte avkomman registreras i ASVH med stam. Dock gav man dispens i år och tillät rullorna att komma hela första veckan i oktober också.
- att även SH kräver redovisning av språngrulla senast den siste september vid kända betäckningar. Skillnaden mot ASVH är att här är avgiften bara 800 mot ASVH 5000.
- att man med DNA på bägge föräldrarna kan regga hos SH med stam.

Jag har försökt maila Waldhof för att se vad dom har att säga om det. (Fick ett konstigt mail om att det inte kunde levereras, vet inte om det har gått fram än)

Självklart tycker jag att det är fel av ASVH att ändra sig i efterhand och som sagt så hade det säkert varit skillnad på om det varit t.ex. den personen som Gylle skrev om som betäckt ett sto och skickat in försent!

På ett sätt så kan man ju hoppas att dessa hingstar/hingsthållaren inte får lösa licens nästa år, även om det är synd på hingstarna.

Han på ASVH sa något om någon eventuell förseningsavgift. Dom verkar inte själva veta vad som ska göras.

Spännande att se om det kommer något svar... och vilket i så fall.:angel:

Angående ASVH. Hur kan man sätta upp regler men inte ha bestämt bestraffning om någon bryter mot reglerna? Då är det ju verkningslöst.:mad:

Spännande att se om det kommer något svar... och vilket i så fall.:angel:

Angående ASVH. Hur kan man sätta upp regler men inte ha bestämt bestraffning om någon bryter mot reglerna? Då är det ju verkningslöst.:mad:

Det har ju varit bestämt bestraffning = att det inte går att regga i ASVH att de sedan nu uppenbarligen fegar ur pga att det gäller stor hingsthållare är ju minst sagt veligt och egendomligt och får dem att framstå som minst sagt oseriösa antingen har man en regel eller inte, den skall inte bara gälla vissa.

Det har ju varit bestämt bestraffning = att det inte går att regga i ASVH att de sedan nu uppenbarligen fegar ur pga att det gäller stor hingsthållare är ju minst sagt veligt och egendomligt och får dem att framstå som minst sagt oseriösa antingen har man en regel eller inte, den skall inte bara gälla vissa.

Så var det, ja!

Visst är det märkligt, om än inte oväntat.:mad: (ASVH: klubben för inbördes beundran)

Jo jag förstår att det är så det står i reglementet men jag vidhåller min uppfattning att man inte kan tolka reglementet som ASVH gör.
Man föreskriver att redovisning skall ske senast ett datum men kopplar inte möjligheten av registrera till det datumet utan endast till att man måste få informationen.

Jag förstår att man från ASVH:s sida hävdar att man genom sitt reglemente föreskriver någonting annat men jag kan inte tänka mig att deras uppfattning skulle hålla vid en prövning..för man har helt enkelt inte i reglementet uttryckt sig som man borde ha gjort för att få den önskade effekten.

Men...detta är naturligtvis bara min alldeles egna uppfattning.....som dock för mig är alldeles solklar.

Jag har testat att maila igen och även från en annan mail men får samma meddelande hela tiden (inte samma som jag får om jag t.ex. stavar fel i adressen annars).
Verkar alltså som att det inte går att maila dom. Jag har också ringt utan att få svar ännu.

Någon som vet vad som gäller med fölen födda i år?

*kl*
En intressant iaktagelse är att enligt BLUP-sidan finns det ingen löst liscens på Ludwigs Champion i år ?!

Men han finns med som faktablad från 2008-03-26. Enligt informationen står det "För varje hingst som har löst licens ska det finnas ett faktablad" så hade de ej löst licens för honom så hade han ej varit med där.

Okej, nu förstår jag hur du menar.
Helt klart är det ju faktiskt inte med den formuleringen.

Jag har inte jättebra koll på detta, många andra här som vet betydligt mkt mer än mig om det mesta inom avel! Även inom vad som skulle kunna hända för dom olika parterna beroende på hur detta slutar!

Självklart vill jag att det ska vara lika för den stora hingsthållaren som för den med en icke godkänd hingst med ett sto, men just nu är jag egoistisk och vill först ha mina avkommor registrerade!

*kl*
En intressant iaktagelse är att enligt BLUP-sidan finns det ingen löst liscens på Ludwigs Champion i år ?!

Hoppas att det är fel för annars så tror jag att det är upp stoägaren att kolla så att hingsten löst licens innan betäckning. I allafall var det så förr.

Som Rebus skrivit så har han ett faktablad på ASVH och där står detta:

Faktablad finns endast för hingstar som har gällande betäckningslicens och publiceras när provsvar avseende CEM och EVA är klara.

Fast dom kanske har ändrat detta också?...

"knapplån"

Kan bara tillägga att jag från diskuterad hingsthållare inte fick ngn registeringsansökan på min avkomma förra året. Jag ringde och mailade honom flera gånger utan resultat.

Efter flera samtal med ASVH fick jag tillsist skicka in kvitto på att allt var betalt och id papper direkt till dem så att de kunde lösa det ändå. Kan säga att jag är tveksam till att använda hingst därifrån igen.

Mitt sto rapporterades dräktig på 90-dygn och två dagar senare låg fakturan i brevlådan.
Då kan man tydligen vara snabb:grin:

/Cats

Jag fick min registreringsansökan utan större problem i år. Vet iof inte hur snabbt man ska få den, jag mailade om att jag ville ha den för att jag behövde numret på den till fölvisningsanmälan och fick den då ganska snabbt, snabbare än en annan i stallet med avkomma till helt annan hingst iaf.

*lånar*

Det år vi använde en av denne hingsthållares hingstar fanns inga som helst problem att vare sig sända fakturor eller ta emot betalning från oss..

Däremot sändes registreringsansökan alls inte till oss utan till den som ägt stoet långt före oss...och som alls inte varit inblandad i betäckningen av stoet. Det krävdes många samtal och mail innan vi ens kunde redan ut vart denna reg.ansökan sänts.

Så....så värst mycket ordning på papperna verkar man då rakt inte ha....men en väldans massa ursäkter och förklaringar till varför allt blivit fel.

Jag tycker det känns jättetråkigt att någon som vinnlägger sig om att ha bra hingstar så fullkomligt kan nonchalera administrationen runt dem.

Det här påminner mig väldigt mycket om en annan hingsthållare där jag hade problem för några år sedan, alla fakturor kom snabbt men vi fick inget sån där "resultat av betäcknings-lapp" så när fölungen kom så ringde vi och berättade vad det blev och undrade hur vi gör nu?
Fick ett snäsigt svar att sånt kommer per automatik senare, inget kom.. Flera mail och telefonsamtal med samma "trevliga" bemötande så började året ta slut..
Hingsthållaren beskyllde mig för att ha sölat bort papprena o liknande.
Ringde och pratade med ASVH som direkt frågade om det var XXX som var hingsthållare... -mmm visst var det så.
De hade alltså massor med problem med denna hingsthållare, när jag ringde ASVH första gången i november hade de inte ens skickat in språngrullarna, ett par veckor senare ringde jag igen, då hade språngrullarna kommit in.. Men mitt sto fanns inte med...

Jag hade betalt alla avgifter (språng + 90dygn), i tid och dessutom själv varit och hämtat sperman eftersom det var kris och ägget höll på att gå.
ASVH blev väldigt upprörda, hotade hingsthållaren med nåt och nån vecka senare dök det ner papper i brevlådan..

Kalas! Tänkte jag men icke - Då hade de inte ens orkat skriva ett nytt papper utan tagit ett annat stos papper och bara tippex-at över det stoets namn och reg nr och skrivit dit mitt stos...

Så mitt sto fick både annan färg, ålder och stam.. Men hingsten var den samma åtminstone.. :grin:
Nytt samtal till ASVH som bara suckade, jag skickade in alla papper, ja även det med fel stam samt kopior på fakturor och mitt stos pass.
Sen kom ett pass till fölis med rätt stam :bow:

Mycket strul och jag var som sagt inte den ända. Men efter det året så har jag, om man går efter Buke, inte hört ett ord om att samma hingsthållare fortsatt strula utan alla verkar tvärtom vara väldigt nöjda med snabb hantering etc.
Så ASVH kanske fick dom att skärpa till sig efter detta..

Hur som helst, mycket dåligt att de inte kan sköta det, oavsett hingsthållare. Det är deras ansvar mot stoägarna att sköta sånt.
Jag har av princip sak valt att inte använda samma hingsthållare igen, trots att dom har flera hingstar jag kan tänka mig och att jag hört att det numera fungerar.

Tråkigt för oss som stoägare att flera fina hingstar försvinner nästa år men vill man verkligen ta chansen på att få en avkomma som är värd lika mycket som om jag hade betäckt med grannens busk-hingst?
Inte jag i allafall..

Det tråkiga i det hela är att det blir bortfall på hingstar beroende på vem som äger hingsten + vilken station hingsten står på.

Det hade varit lättare att välja hingst om man bara rakt av kunde ta den som passade stoet bäst och inte som nu att man sållar bort hingstar som ägs av "fel" person eller står på fel station eller som aldrig matchas av sina ägare. Hingstägare och seminstationer blir på det här viset en del av urvalskrierierna i hingstvalet till de egna stona. Skulle sedan stoägaren komma att starffas för att en del hingstägare inte sköter sig så blir framtiden förödande för den svenska aveln. Då kan då på sikt leda till att ma kanske binder upp sig hos endast ett par hinstägare som man litar på sedan tidigare....:confused:

Sedan så får vi väl även förtydliga att dem allra flesta hingstägare och stationer sköter sig. :bow:

Dessutom så finns det flera bland oss som stoägare som inte heller sköter sig. Måste ju få lite balans i den här diskussionen. :D

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: Piaff
·
Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 476
Senast: Nikan
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 657
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 576
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd