Betäckningsiffror 2008

Sv: Betäckningsiffror 2008

:rofl:

Skulle vara intressant att se hur många skåningar som betäcker med dem danska hingstarna!

Det är samtidigt mest skåningar som betäcker med tyska hingstar. Skulle gissa på att mina har en 75% av stona i Skåne/södra Sverige!

Det måste ju vara närheten till kontinenten som gör att man har bättre koll. För skicken kommer fram samma tid oavsett om det är på Arlanda, Sturup, Örebro eller Landvetter så rent praktiskt spelar det ju ingen roll!

Dem där citaten har jag redan sett. Tack ändå! :bow:

Jag undrar vart Gylle har sett eller hört ovanstående? Är det någon annan som sett eller hört det Gylle skriver? Jag hoppas verkligen att det fel! :mad:

kl
Om det gylle säger är rätt så är det ju helt sjukt,och ännu mer vatten fick jag på min kvarn om varför man ska hålla sig utanför ASVH,när stoägaren ska straffas för att hingstägaren inte gör sin plikt utan bara håvar in pengarna.

Jag gör varje år en lista över de tyska hingstarna och skickar ner till Tyskland. Kan ha kommit med nån dansk el holländsk, men de flesta är tyska.

Så här såg den ut i år:

Florencio 39
Quaterback 31
Calido I 20
Clinton I 18
Herzensdieb 17
Lux z 14
Hampton 13
Lord Z 13
Belissimo M 9
Chacco Blue 9
Armitage 7
Damsey 7
Sir Donnerhall 7
Fidertanz 6
Quintender 6
Balou du Rouet 5
Cartani 4
Cassini II 4
Quattro B 4
Sansicso 4
Celestial 3
Dobels Cento 3
Escudo 3
Kostolany 3
Londonderry 3
Balettmeister 2
Coleur Rubin 2
Florestan 2
Hohenstein 2
Quidam de Revel 2
San Amour 2
Baluobet du Rouet 1
Cero 1
Chico’s Boy 1
De Niro 1
El Bundy 1
Berlin 1
Farewell III 1
For Pleasure 1
Insterburg 1
Peking 1
Royal Dance 1
Sandro Boy 1
Champion du Lys 0

Det måste ju vara närheten till kontinenten som gör att man har bättre koll. För skicken kommer fram samma tid oavsett om det är på Arlanda, Sturup, Örebro eller Landvetter så rent praktiskt spelar det ju ingen roll!
Det jag fiskar efter är att det är lättare för skåningarna än oss andra "Nordbor" att ta bilden över till Danmark och se dem danska hingstarna live.

Personligen så tycker jag att dem tyska och holländska hingstarna är mer intressanta än dem Danska men det är jag det...:D

Jag gör varje år en lista över de tyska hingstarna och skickar ner till Tyskland. Kan ha kommit med nån dansk el holländsk, men de flesta är tyska.
Går listan till JM menar du? Eller till något förbund?

Jag har själv letat mig lila i huvudet för att hitta infon på deras sida då jag själv hade fått fel information av dem vid personlig kontakt just i frågan (gäller alla hingstar inte enbart de licensierade) och vet därför hur stenhårt de tänker hålla på detta i år ingen språngrulla inne innan 30/9 = ingen registrering nästa år (faxade själv i panik in vår "rapportering" kl 23 den 30/9....)
Enligt de själva så har det stått om denna skärpning i ridsport det står även lite luddigt skrivet på registreringssidan att endast hingstar som fört stamrulla i ASVH kan registrera föl i ASVH (där står dock inget datum), men det menar de på är självklart att det gäller vad som gäller att stamrulla alltid skall vara inskickad innan 30/9 sedan är det för sent.
I alla fall så efter mkt letande så hittade jag det i det nya hingstreglementet från i år att rapportering av betäckta ston (= stamrulla) måste ha skett enligt förutbestämd tidtabell (= innan 30/9) för att avkomma skall vara registreringsbar såväl i grundstambok som i register i ASVH. Där har vi texten de stödjer sitt nya hårda tag på.

Skall som sagt bli mkt intressant att se hur de skall tackla detta, för släpper de kravet för en så måste de ju även släppa för andra, kan ju inte vara olika regler för olika.

Ludde kan jag tänka mig kan vara en heting i detta sambandet han lär väl vara den av dessa som haft mest ston. Kommer nog bli liv i luckan om de väljer att hålla sin nya hårda linje.

Det är helt klart helt åt helvete att det drabbar stoägarna skulle i stället varit att det är totalstopp för att lösa licens året efter som straff då hade det drabbat rätt människa.

Att det blir liv i luckan kan jag garantera om detta stämmer!
Ja, jag väntar ett Ludde-föl...

Förresten, är det något som gör det svårt att få iväg rapporterna i tid eller är det bara "slarv"?

Senast ändrad av en moderator:

I alla fall så efter mkt letande så hittade jag det i det nya hingstreglementet från i år att rapportering av betäckta ston (= stamrulla) måste ha skett enligt förutbestämd tidtabell (= innan 30/9) för att avkomma skall vara registreringsbar såväl i grundstambok som i register i ASVH. Där har vi texten de stödjer sitt nya hårda tag på.

.

Jag hittar inte detta heller. Jag hittade iof inte hingstreglementet överhuvudtaget först fast det stod med fet text mitt på sidan....
Hingstreglementet som jag hittade gällde ju för 2009 och var fastställt 24 oktober, så det som står där kan väl knappast gälla för stona som är betäckta i år?

Hoppas att du har fel för min och många andras skull.

Det underlag som vi hingsthållare rapporterar in använder ASVH som underlag för registreringspappren.

Jag som hingsthållare får registreringspappren för nästa års föl hemskickade till mig innan jul, och sen skickar jag ut det till stoägarna. De i sin tur skickar tillbaks dem till ASVH nästa år när föl pluppat ut och då kan fölen registreras.

Har inte ASVH fått in materialet i tid lär de inte heller hinna få fram registreringspappren till oss innan jul, kan tänka mig att det är där det brister.

Jag hade många ston som var sena i år, några semineringar i slutet av augusti. Så jag var inte direkt tidig in med mina papper heller, men in kom de iaf!

Jag hittar inte detta heller. Jag hittade iof inte hingstreglementet överhuvudtaget först fast det stod med fet text mitt på sidan....
Hingstreglementet som jag hittade gällde ju för 2009 och var fastställt 24 oktober, så det som står där kan väl knappast gälla för stona som är betäckta i år?

Hoppas att du har fel för min och många andras skull.

Nu var det iofs 2008 års hingstreglement jag hade sparat på datorn (det är alltid gällande hingstreglementet vid betäckningen som är det som gäller för avkomman) gick ändå in och kollade i det nya och även där står det med.
Står ganska tidigt av någon anledning i sista stycket under paragraf 2. Avelsvärderingens grunder. (Om du tittar på pdf sidräkningen så på sidan 4)

Sen måste jag säga att det borde gå att göra den enklare för hingsthållarna.

Idag ska allt rapporteras in på ett sånt här papper:

http://www.asvh.se/document/bet_rapp_hingsthallare.pdf

Det ska fyllas i för hand, och det är ganska mycket som ska fyllas i för varje sto, alla betäckningsdatum osv. Det tar sin lilla tid! Jag ska inte klaga med en 35 ston, jag hade i det fallet knappt velat ha fler! ;)

blir förvånad att dom yngre hingstarna får så många ston medans dom bästa hingstarna får minst, undra om det bara är priset som styr....

Kan ju även förtydliga att jag alltså inte själv läst detta till mig utan det är ASVH som rakt ut sagt att det är så. Bla Masse här på forumet har fått exakt samma information från dem, det var så det kom fram att jag fått fel information direkt från dem gällande vad jag behövde göra med rapporteringen av min egen hingst.
Har därför haft upprepad kontakt med dem ang just detta ämne och klart fått poängterat att detta gäller ALLA hingstar licensierade eller ej.

Sen måste jag säga att det borde gå att göra den enklare för hingsthållarna.

Idag ska allt rapporteras in på ett sånt här papper:

http://www.asvh.se/document/bet_rapp_hingsthallare.pdf

Det ska fyllas i för hand, och det är ganska mycket som ska fyllas i för varje sto, alla betäckningsdatum osv. Det tar sin lilla tid! Jag ska inte klaga med en 35 ston, jag hade i det fallet knappt velat ha fler! ;)

Du skall tro det var kul att fylla i alla långa krångliga danska namn mina hästar är begåvade med, var ju så otroligt gott om plats :angel:
Man tycker ju att det vore betydligt enklare om de hade en pdf blankett som man kunde fylla i direkt på datorn, borde vara bra mkt enklare för dem än att tyda alla kråkfötter som man plottrat in för att få plats.

Tack för hjälpen!

Nu hittade jag det och du hade ju så klart rätt om det! Det ska ju bli kul att se vad som kommer hända nu:crazy:

Nu var det iofs 2008 års hingstreglement jag hade sparat på datorn (det är alltid gällande hingstreglementet vid betäckningen som är det som gäller för avkomman) gick ändå in och kollade i det nya och även där står det med.
Står ganska tidigt av någon anledning i sista stycket under paragraf 2. Avelsvärderingens grunder. (Om du tittar på pdf sidräkningen så på sidan 4)

Det som stör mig är att när man som "hingstägare" löser sin betäckningslicens så åtar man sig även att även rapportera in antalet betäckta ston och antalet födda föl osv.

Om jag då som stoägare "sköter mig" och endast betäcker med hingstar vars ägare löst betäckningslicens (och då per automatik gått med på att rapportera in resultatet av betäckta ston/födda föl) bestraffas med en fölunge som inte får gröna papper eller kan registreras som jag tänkt mig och delvis planerat min avel utifrån, så ser inte jag varför jag ska straffas för detta?

Nej jag måste fundera på hur man löser det här bäst och vad det får för konsekvenser. Jag har personligen alltid förespråkat att aveln skulle må mycket bättre och ta större steg framåt om vi samarbetade er som stoägare och hingstägare. Vi är varandras symbios och behöver få till ett ökat samarbete om vi ska kunna arbeta för en ökad internationell kokurrenskraft i såväl avel som sportsammanhang.

Det här kommer att slå i en kil mellan sto- och hingstägare. Jag är dessutom rädd att det drabbar alla hingstägare att några inte sköter sig. Det är inte heller rättvist! Nej starffa den som straffas bör: Dvs har man löst betäckningslicens så ska man straffas om man inte sköter sina åtaganden. DET är min Personliga uppfattning.

Eller hur sjuttom ska jag som stoägare vara 100% säker på att hingstägaren rapporterar in resultatet?

Jag undrar om det här överhuvudtaget är lagligt? Har vi ingen jurist här?

Du glömde Stalypso som hade 10, du kanske glömde honom eftersom nästan ingen blev dräktig:mad: men de officiella resultaten på det får vi vänta med till nästa år

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: Piaff
·
Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 476
Senast: Nikan
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 657
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 576
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka