Betäckningsiffror 2008

Sv: Betäckningsiffror 2008

Det skall bli mkt intressant att se hur de skall tackla dessa, de har ju nu nämligen skärpt upp sina krav om språngrulle redovisning och det som gäller är att om inte språngrullan är redovisad innan 30/9 så går det INTE att registrera avkommerna i ASVH. Reagerade på detta just ifrågan att det varje år är någon som slarvar. Det är ju liksom lite svårt som stoägare att veta vid seminering att hingstägaren inte tänker sköta sina åtagande. Inte kul att ha betalt dyra språngavgifter och sedan inte få regga i ASVH pga hingstägarens slarv.

Intressant! Det kände jag inte till.

De enda icke redovisade jag såg har samma hingsthållare.

Det skulle ha funnits en sk svart lista, där respektive hingstägare som inte sköter sina åliggande, det kan ju vara allt ifrån licensen, sperma skick till rapportering osv.
Jag vet att SAHF, hade detta en gång i tiden och det hjälpte dom tillrätta, med de hingsthållarna som inte skötte sig.

Det ställs krav på oss sto ägare, då skall det också vara okej ifrån hingst hållarna, tycker jag.
Nu är det inte så speciellt många,,,som tur är.

Fast man kan ju bland betäckningssiffrorna se vilka hingsthållare som inte rapporterat.

När jag lät betäcka mitt sto första gången tänkte jag inte på att kolla av sånt, kollade bara att hingsten hade licens. Fick sen en massa pappersstrul med hingsthållaren trots att stoet inte blev dräktigt och jag såg att de inte hade rapporterat resultat på flera år.

Senare har jag varit i sitsen att vid val mellan två hingstar har jag valt den som haft bäst hingsthållare. Tråkigt när man ska behöva prioritera på det viset!

Jo självklart men det finns rätt många hingstar i Europa så även om man av principsak ej använder sig av några stycken här så tvivlar jag starkt på att aveln blir lidande.

Att rata vissa seminstationer gör väl alla, vet man att en station inte har bra dräktighets resultat så åker man till en annan, men ser om sitt eget hus först!

När jag väljer hingst till mina ston så använder jag hingstens tapp-station och hållare/ägare som utslags faktorer, om jag har två kandidater till mitt sto som passar henne ypperligt båda två, då väljer jag hellre hingsten som står hos eller ägs av den som jag inte hört nåt illa om i jämnförelse mot att ta den jag redan har dåliga erfarenheter av.

Klart det finns massa stoägare som inte sköter sig och inte betalar som dom ska vilket innebär nya avgifts upplägg etc men hingsthållaren säljer en vara som det följer vissa förplikterser från dennes sida, både mot stoägare och avelsförening och dom skall man sköta annars ska man inte bedriva sådan verksamhet.
Om nu alla andra har tid att skicka in papprena ska väl även denna hingsthållare hinna det?
Nog för att de har många hingstar med hyfsat antal ston vardera men det finns andra hingsthållare som har både fler hingstar och har fler ston men som ändå lyckats skicka in i tid.

Visst vore det suveränt om alla seminstationer hade kanon % på sina dräktighets resultat, skötte sig expemplariskt och att alla hingsthållare gjorde samma sak men det funkar inte riktigt så. Alltså använder man dessa som utslags verktyg..

Fast det verkar inte vara tillräckligt många som använder det som utslagsverktyg eftersom dessa hingstar får många ston. Eller är hingstarna så mycket bättre att man väljer dom ändå, och riskerar eventuellt strul? Eller är det så att det inte är tillräckligt känt vilka hingstägare som strular? Förslaget om svart lista kanske inte är så dumt...:angel:

Inför årets säsong ringde jag upp en hingstägare vars hingst jag var intresserad av att använda till ett av stona. Det här är ett riktigt kanonsto som vi alltid har fått rabatt för vid betäckning. Denna hingstägare svarade att "eftersom inte h*n fick någon rabatt på betäckningar till sina ston hos andra hingstägare så tänkte h*n verkligen inte ge någon rabatt h*n heller". :rofl:
Vi valde en annan hingst. (Inte enbart på grund av detta.)

Har senare hört från ett par stycken som valde den hingsten att det har varit svårt att få faktura från hingstägaren trots upprepade önskningar om att få betala. När fakturorna till slut har kommit så har det inte varit många rätt på dom...

Jag tror att det är många som inte vet något om hingsthållarna.
Jag har min personliga åsikter om vissa och undviker dom, men i detta fallet så har jag ju valt helt fel!

Många vet nog inte mycket mer än vad dom själva och eventuella bekanta har varit med om. Ofta så är det ju inte alla som får problem så då är det många som inte vet om att det har strulat.

Stora uppfödare har ju helt klart bättre koll på dom olika hingsthållarna än vad dom som tar ett föl ibland, men det är väl dessa mindre uppfödare som vanligast.
Därför tycker inte jag att det är konstigt att alla hingsthållare används trots att dom har strulat.

En svartlista hade säkert varit bra om den fungerade rätt.

Jag tror att det är många som inte vet något om hingsthållarna.
Jag har min personliga åsikter om vissa och undviker dom, men i detta fallet så har jag ju valt helt fel!

Många vet nog inte mycket mer än vad dom själva och eventuella bekanta har varit med om. Ofta så är det ju inte alla som får problem så då är det många som inte vet om att det har strulat.

Stora uppfödare har ju helt klart bättre koll på dom olika hingsthållarna än vad dom som tar ett föl ibland, men det är väl dessa mindre uppfödare som vanligast.
Därför tycker inte jag att det är konstigt att alla hingsthållare används trots att dom har strulat.

En svartlista hade säkert varit bra om den fungerade rätt.

Om inte annat som en skrämseltaktik så hingstägarna skärper till sig.

Tråden är inne på sidan 5 i samma ämne. Har någon ringt ASVH och kollat vad de säger? Det kanske är rapporterat men inte hanns få med i statistiken?

Ingen har fått tag på hingsthållaren?

Jag vet att flera andra låtit bli att rapportera tidigare år, men de är med nu!

Tråden är inne på sidan 5 i samma ämne. Har någon ringt ASVH och kollat vad de säger? Det kanske är rapporterat men inte hanns få med i statistiken?

Ingen har fått tag på hingsthållaren?

Jag vet att flera andra låtit bli att rapportera tidigare år, men de är med nu!

Låtit bli? Medvetet, eller hur menar du:confused:

Jag har pratat med ASVH. Enligt dom har det inte kommit in någon rapport men dom har kontakt med hingsthållaren och jobbar på det.
Enligt han jag pratade med så kommer det inte vara några problem att registrera avkommorna till dessa hingstar nästa år, bara rapporten kommer in.

Jag har försökt maila till hingsthållaren men det har inte gått fram på den mailadress som finns på hemsidan. Jag har ringt utan att få svar, jag har dock inte ringt många gånger.

Hittade idag detta på ASVH:s hemsida ( samma dokument som statistiken) " ASVH har mottagit samtal från oroliga hästägare att fölen inte kommer att registreras på gröna papper när hingstägaren inte rapporterat in språngrullan. Så är inte fallet. Om hingsten löst licens kommer det inte att vara några problem att registrera avkomman på gröna papper hos ASVH. För att avkomman ska få gröna papper måste modern vara inregistrerad i eller motsvara kraven för Grundstambok I.
/ASVHs registreringsavdelning
"

Undrar om dem ston som betäckt med flera olika hingstar är borttagna? Jag tror att den totala summan antalet betäckta ston är missvisande precis som tidigare år.

Åtminstone en av hingstarna som finns med bland årets betäckningssiffror har ju visat sig inte vara fertil, så jag undrar precis som du om siffrorna är korrigerade ifall stona senare gått till andra hingstar.

Ja, jag har en stark misstanke om att siffran är fel. Ordentligt fel dessutom. ;)

Fast ska det inte räknas på varje hingst som stoet betäcks med? Det trodde jag att man gjorde för det förs ju in i språngrullan och även SH avgiften debiteras ju bara på första hingsten. Det har ju inte med om stoet blir dräktigt eller inte utan vilken hingst som hon betäckt/semninerats med att göra.

Enda gången jag kan se att det funkar att mörka att ston inte tagit sig är om det är ett sto på hingstens hemmastation som byter till en hingst stående på samma station.

Säg att ett sto inte tar sig med min hingst utan de byter till annan, då är det ju både jag, stationen och den andra hingsthållaren som rapporterar det. Så om jag struntar i det för att hingstarna skulle få bättre siffror skulle jag ju se oerhört fånig ut när sen seminstationen och den andra hingsthållaren skickar in papper. För även den andra hingsthållaren ska fylla i "tidigare betäckt med"...

Senast ändrad:

Var hittar man den reella dräktighetsstatistiken på hingstarna/stona? Har sett den flertalet gånger någonstans men är inte människa att hitta den igen. Var inne på ASVH och rotade runt utan resultat.:angel:

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: Piaff
·
Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 476
Senast: Nikan
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 657
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 576
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24