BetÄcknings Raport

Rotterö

Trådstartare
Jag undrar vad en betäckningsraport är?
Vem får man den av ?

Jag sitter och fyller i papper för fölvisningen
då skall dom ha betäckningsraport.
Men jag hittar inga sådana papper i min lunta papper.
Vad skall jag fixa detta ??

Sv: BetÄcknings Raport

Den ska du få av hingstägaren om du har sänt i resultatet av betäckningen till hingstägeren.

plumpen skrev:
Den ska du få av hingstägaren om du har sänt i resultatet av betäckningen till hingstägeren.

*svarar bara allmänt*

Och betalt ev. levande fölavgift till hingstägaren
Du behöver bet. rapporten (det som man tidigare kallade språngsedel) för att kunna utföra en ID-kontroll för att sedan kunna registrerar och införskaffa pass till Ditt föl.

Så har Du rapporterat till "Din" hingstägare,m betalt de avgifter som ska erlägäas, så ska hingstägaren skicka bet. rapporten tämligen omgående.

mvh
Carina på Cesam Arabians

Om du har en halvblodsfölis heter det inte längre betäckningsrapport utan du får en registeringsansökan från hingsthållaren. Den tar du kopia på och skickar in tillsammans med anmälan till fölvisningen.

Då får vända dig till hingstägaren och begära registeringsunderlaget. Med just halvblod är det ofta problem med att de skickas ut för sent till stoägarna. Fick själv inte mina förra året förrän fölen börjat få vinterpäls och inte kunde ID-beskrivas. Blir en liten trevlig extra kostnad för mig. Förhöjd registeringsavgift + DNA av både ston och ettåringar. Jippi man är ju liksom gjord av pengar, eller?
Har kollat med ASVH och det är mycket vanligt att vissa hingstägare slarvar med detta.

Någon som vet om stall Millegarne är lite slarviga med detta.
Någon annan som änvänt Metall som inte fått sina papper ??

Jag har också betäckt med en Millegarne hingst utan att få någon betäckningsrapport.

Hur gör du nu om du skall visa eller ID till pass??
Jag har nu jagat de på Millegarne
faxat emeilat, skrivit brev, ringt, skrivit på båda mobilerna, får se om de orkar höra av sig.

Så långt har jag inte funderat än... Väntar fortfarande på det ska föddas något föl.

Cesam skrev:
*svarar bara allmänt*

Och betalt ev. levande fölavgift till hingstägaren
Du behöver bet. rapporten (det som man tidigare kallade språngsedel) för att kunna utföra en ID-kontroll för att sedan kunna registrerar och införskaffa pass till Ditt föl.

Så har Du rapporterat till "Din" hingstägare,m betalt de avgifter som ska erlägäas, så ska hingstägaren skicka bet. rapporten tämligen omgående.

mvh
Carina på Cesam Arabians

du har så rätt så. var lite trött igår när jag skrev så det blev lite fel..

Absolut..vi har också ett föl e.Métall och har trots att vi ringt till hingsthållaren ännu inte ens fått underlag att lämna rapport om föl på. Vi har trots detta informerat om att fölet fötts för drygt två månader sedan...och dessutom bett om resten av underlaget vi behöver inför ID-kontrollen...men bara fått svaret att det är på gång...
Känns lite nonchalant faktiskt.....men inser att man på Millegarne inte är ensamma...vi har inte fått papperna på vårt andra föl heller.....kanske skulle vi stoägare bara strunta i att betala avgifterna...:)))..eller är det bara vi som har skyldigheter????

Ja mycke illa är detta.
Jag har ringt , faxat ,e meilat, sms, skickade nu brev i dag.
Jag måste ha pappret för att kunna visa fölet. De kräver detta.
Vi får terra dom helt klart
Alla på en gång

Fick papper i dag
Terror funkade bra
jag faxade sms ringde skrev brev.
I dag kom papper för ID och Registreringsansökan nytt namn och resultat av betäckningen.

Fast de har skrivit fel sista betäcknings datum
Hur blir det??

Skall föl rapporten till hingst hållaren ??

Hej

Jag har använt en hingst från en annan hingsthållare och det fungerade jättebra. Jag fick lappen om resultat av betäckning ihop med ett julkort med kort på "min" hingstpappa i julas. Sen skickade jag in den 1 vecka efter fölning och då kom levandeföl-avg.-fakturan inom några dagar.
Däremot hade jag inte fått någon betäckningsrapport eller registreringsansökan när jag läste här så jag ringde igår och frågade. De svarade direkt men var inte på kontoret, men skulle kolla senare. De ringde upp mig inom 2 timmar och bad om ursäkt men just min låg kvar. Kan ha att göra med att jag flyttade i februari.
Men de åkte troligen extra till posten igår kväll för idag fick jag den i brevlådan. Verkligen jättebra service.
Glad att jag i år valt samma hingtägare men annan hingst.

Tycker allt att det är viktigt att även hingsthållarna sköter sin del. Särskilt mot de stoägare som betalar i tid m.m.
Det är ju inte så kul att behöva ringa och jaga och tjata. Jag tycker att man ska ställa lite krav så det inte händer som för Masse med förhöjd avgift m.m. Men hade det hänt mig och jag betalat allt i tid och gjort rätt för mig hade jag nog kontaktat hingsthållaren och krävt den förhöjda avgiften av dom eftersom det i så fall var deras fel. Klart att de också måste ta ansvar för följderna av deras slarv.

Jag betalade min avgift redan vid 90 dagar.
Det är ett tag sedan. Fick ingen resultat av betäckning.
Skall jag skicka den till hingsthållaren ==``===???
Det står föl levande tecken, födelse datum, mitt namn, summa betalad

Hej igen...
Vi fick också våra papper idag...
Och..resultat av betäckning skall tillbaka till hingsthållaren.
Håller absolut med om att det är under all kritik att först nu få just den blanketten. Alla avgifter till hingsthållaren var ju för vår del färdigbetalda i september 2004...och såååå lång tid kan det ju bara inte krävas för att hantera det administrativa.

För vårt andra föl kom den blanketten någon gång i april och vi sände tillbaka den någon vecka efter fölningen i mitten av maj. Även här var alla avgifter betalda i september och där har vi fortfarande inte fått underlaget för registrering.!!!

Känns ganska trist att behöva ringa och påminna och tjata för att få den service som jag betalat för i förskott....:((((

Nää...bättring behövs..

Jag tycker du gör helt rätt i att gynna sådana hingstägare som verkligen sköter sig och har ordning på både service och papper. Inget är så bra reklam som nöjda stoägare - men dessvärre så är det inte så ofta man hör talas om det som är positivt med stationen utan mest det som är negtivt...

Mitt råd till dig är därför att var rädd om kontakten med den stationen ;)

Lycka till med avelssäsongen 2006 :D

Till alla er andra som är missnöjda med era hingsthållare odyl. byt ut dom till nästa år

Hälsningar Helen

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
954
Senast: Nikan
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 491
Senast: ildiko
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 345
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 287

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka