Betäckningar 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och mitt andra sto, som brukar vara stadig i sina cykler, brunstade om på dygn 12. :confused: Förvisso är hon lite väderkänslig, men det har ju inte precis varit någon högsommarvärme... Betäckt igen och inväntar nu UL.
Har ni tagit bakterieprov? Så gjorde Frida iår som också alltid är stensäker i sina brunster, tom lite långsam i brunsten ibland, men har börjat brunstat långt före normalt... Kan varmt rekommendera ta prov så ni hinner sätta in antibiotika i tid och kan få henne dräktig :)

@sona : Åh va tråkigt för dig med :(. Vi pratade med dom igår och då var planen att prova på fredag om han kan släppa till semin igen, om han får tummen upp av behandlande teamet. Så inte helt säkert. Rekommenderar att ha en plan B att byta till ifall att, för har man otur kanske han inte kan lämna mer semin denna säsongen - pga skada och kanske sätter sig på huvudet. Vi får bara hålla tummarna hårt och hoppas! :bump:

Jag är både lycklig och olycklig idag. Jawa som jag var så orolig för att hon skulle tappa sin dräktighet är fortsatt dräktig med Deodoro :bump:. Däremot var Nicole Tau inte dräktig på andra försöket med Zalladin. Har också hämtat hem mor Zoya & dotter Zaida som var färdigseminerade i fredags, UL 14:e juli.

Min var i tidig brunst när vi kollade i går, semineras i morgon för säkerhets skull. Även denna gång två foliklar :meh:
Hur göra om det blir tvillingar för andra gången o de åter igen är lika stora? Låta det va och hoppas på det bästa eller spruta bort det igen...

Har ni tagit bakterieprov? Så gjorde Frida iår som också alltid är stensäker i sina brunster, tom lite långsam i brunsten ibland, men har börjat brunstat långt före normalt... Kan varmt rekommendera ta prov så ni hinner sätta in antibiotika i tid och kan få henne dräktig :)

Hon bakt.-kollades innan hon åkte till hingsten, utan anmärkning. Livmodern var fin och allt såg normalt ut. Brunsterna har också varit normala under våren av vad jag har sett. Men jag antar att hon kan ha blivit infekterad i samband med betäckningen så jag ska ha det i åtanke. Nu blir det dock väntan eftersom hon är ur brunst igen.

KL

Vi seminerar vårt lilla selektionssto e. Zephyr-Urbino med Benetton Dream. Hon är knappa 160 cm och hennes tidigare avkommor är små så storleken är jag inte rädd för. BD kändes självklar eftersom han verkar på stationen och när jag googlat på hans ridna avkommor på youtube. Dräktighetskoll 7/7.

Vårt tyska ridponnysto är seminerad med Speyksbosch Dancer och kollades idag. Inte dräktig. Förra brunsten stod hon med många små ägg och vi fick spruta igång henne. Såg likadan ut idag. Många små ägg och inget som såg ut att växa. Dessutom är hon fet och har inte riktigt släppt pälsen vilket enligt min veterinär kan betyda att det inte är som det ska riktigt hormonellt. Funderar nu på om jag ska strunta i att seminera henne och istället låta vår egen lilla hingst betäcka henne istället (om hon kommer i brunst). Det blir betydligt billigare om det skulle visa sig att hon inte är fertil. Stoet köptes i våras, har inte fått föl förut och är född 2001.

Vårt andra ridponnysto ska betäckas om med vår hingst men hon har inte visat brunst. Går med föl vid sidan i år. Jag går ner till hagen med honom och han uppvaktar henne men hon är bara arg. Lyfter inte ens på svansen trots att hon borde vara brunstig i tid och då känner de varandra väl (delade hage förra sommaren).

Annars har vår hingst betäckt ett sto i år och hon är dräktig på första brunsten. I alla fall något som fungerar denna konstiga, kalla sommar :).

@oanki Visst är det en häftig känsla att se det lilla hjärtat ticka? Jag fick fjärilar i magen. :)

En fråga till alla avelsveteraner här inne: Hur fodrar ni era lågdräktiga ston om de går på bete? Mängd och med vad?

Om det inte fungerar för tredje gången på mitt sto som är kollad ordentligt med bakt prov osv. ska man göra ett hingstbyte då? Eller hur resonerar ni? Prova en fjärde gång eller göra ett byte?

Vi har ju en dräktig med Zuidenwind sen tidigare och nu även en med en svart, brittisk PRE-hingst vid namn Habanero XLI :bump:
Den sista betäcks nu med samma hingst som förra året, Ingrato FS.

KL

Vi seminerar vårt lilla selektionssto e. Zephyr-Urbino med Benetton Dream. Hon är knappa 160 cm och hennes tidigare avkommor är små så storleken är jag inte rädd för. BD kändes självklar eftersom han verkar på stationen och när jag googlat på hans ridna avkommor på youtube. Dräktighetskoll 7/7.

Vårt tyska ridponnysto är seminerad med Speyksbosch Dancer och kollades idag. Inte dräktig. Förra brunsten stod hon med många små ägg och vi fick spruta igång henne. Såg likadan ut idag. Många små ägg och inget som såg ut att växa. Dessutom är hon fet och har inte riktigt släppt pälsen vilket enligt min veterinär kan betyda att det inte är som det ska riktigt hormonellt. Funderar nu på om jag ska strunta i att seminera henne och istället låta vår egen lilla hingst betäcka henne istället (om hon kommer i brunst). Det blir betydligt billigare om det skulle visa sig att hon inte är fertil. Stoet köptes i våras, har inte fått föl förut och är född 2001.

Vårt andra ridponnysto ska betäckas om med vår hingst men hon har inte visat brunst. Går med föl vid sidan i år. Jag går ner till hagen med honom och han uppvaktar henne men hon är bara arg. Lyfter inte ens på svansen trots att hon borde vara brunstig i tid och då känner de varandra väl (delade hage förra sommaren).

Annars har vår hingst betäckt ett sto i år och hon är dräktig på första brunsten. I alla fall något som fungerar denna konstiga, kalla sommar :).

Du får skicka hit de, här brunstar ju tom gamla tanten som inte släppte vinterpälsen förra året :p (i år är hon jättefin i pälsen).

@oanki Visst är det en häftig känsla att se det lilla hjärtat ticka? Jag fick fjärilar i magen. :)

En fråga till alla avelsveteraner här inne: Hur fodrar ni era lågdräktiga ston om de går på bete? Mängd och med vad?
Fodrar dom som en icke dräktig häst beroende tillgången på betet ? Dåligt bete stödutfodring - Bra bete ingenting .

Om det inte fungerar för tredje gången på mitt sto som är kollad ordentligt med bakt prov osv. ska man göra ett hingstbyte då? Eller hur resonerar ni? Prova en fjärde gång eller göra ett byte?

Hon är kollad, men är hon behandlad för något? min seminvet (för några år sedan) hittade inget på mitt sto men behandlade ändå eftersom alla bakterier inte alltid syns på provet, hon kan vara infekterad ändå. Behandlade alltså och hon blev då dräktig. Hon skjöljdes även.

Jag hade inte bytt hingst, har gjort det ett par gånger då jag inte fick dräktigt men fick inte dräktigt vid hingstbyte heller, bara fler avgifter.

Jag hade också en som inte tog sig . Inga bakterier , fina stora ägg . Provade 3 brunster. Hon blev spolad när hon hade släppt ägget och blev dräktig direkt . Upplever att äldre ston har svårare att rena sig efter betäckning. Så en spolning är värt att prova .

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag är inte ute efter att smutskasta någon med denna tråd, och kommer därför inte att nämna några namn på varken hingst eller ägare. Det...
2
Svar
32
· Visningar
4 925
Senast: JSH
·
D
Avel Åhh, vilken oturs säsong det varit nu... Valde för en gångs skull en väldigt dyr utlandshingst (hopphingst, som får vara anonym i...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 747
Senast: Cornelia
·
W
Avel Så här kan det ju också se ut hos oss uppfödare. Beställde sperma till ett av våra ston, detta var sperma från en utländsk hingst med...
Svar
10
· Visningar
1 542
Senast: Winter
·
Avel Jag har haft mitt sto på naturlig betäckning för första gången. Har tidigare betäckt henne per semin och då var ALLA kostnader specade...
Svar
5
· Visningar
1 655
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka