Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Någon förresten som har koll på vad som är "normal" motilitet på skick? Har bara erfarenhet av AI sen tidigare och aldrig använt mig av utlandshingst förut.
Motilitet är ett sätt att testa/mäta kvalitén på sperman. Motiliteten har oftast samband med dräktighetsprocent men är inte hela sanningen. Det finns hingstar som har nästan 100% motilitet med dålig dräktighet och andra hingstar som ligger väldigt lågt, som 10-20% och ändå har super dräktighet.
*KL*
Nu tar jag och hoppar in i denna tråden då mitt sto konstaterades dräktigt idag på 19:e dygnet med Haydn 977
Motilitet är ett sätt att testa/mäta kvalitén på sperman. Motiliteten har oftast samband med dräktighetsprocent men är inte hela sanningen. Det finns hingstar som har nästan 100% motilitet med dålig dräktighet och andra hingstar som ligger väldigt lågt, som 10-20% och ändå har super dräktighet.
Bästa sättet att se om en hingst är fertil är att kolla dräktighetsprocenten/antal dräktiga ston. Den finns på ASVHs hemsida från förgående år under förutsättning att det är en hingst i SWB-avel. För många hingstar är det bra att veta om de har haft 100 eller 10 ston eftersom i det senare fallet har varje enskilt sto väldigt stor inverkan på dräktighetsprocenten. För att vara helt säker kan man kolla med hemmastationen att hingsten även har något/några ston dräktiga för det aktuella året.