Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

Sv: Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

Den gula börjar bli riktigt grinig nu :devil:

Detta är ju hennes första föl o hon är näst intill högdräktig nu... :love:

Åh, jag måste vänta tills februari innan min går in i högdräktigheten. :love:

Dock blir hon bara tjockare för varje dag som går.
Hon lär ha en gigantisk mage innan hon ska föla. Veterinären var här och kände på henne förra veckan
och skojjade med mig att det är ett hästföl jag ska få nästa år och inte ett ponnyföl. :p
mage-1.jpg

Kanske har med färgen att göra, gul har haft stor mage hela tiden :D Mycket större än vad dom andra brukar ha så tidigt.

Tycker det är kul att din häst ändrar färg så ofta!

Haha ja kanske. :p

Jo hon ändrar färg minst ett par gånger om året numera. :) Hon håller dock på att bli röd igen.

Kanske det! Gula prinsessponnyn här hemma har mage nu och det långt innan hon borde. Som fyraåring och dräktig första gången så borde hon vara mer slimmad. Men där finns en söt bula och hon ska ha i juli....

Apropå temperament: Carro har fått en av varje här hos mig och varit lika snäll och social båda gångerna så jag undrar verkligen vad det är som ligger bakom humörförändringarna som en del ston har från dräktighet till dräktighet.

Jag fick hem min Haflinger i fredags. Hon är troligtvis dräktig med en Welsh av Cobtyp hingst. Jag har inte kollat henne ännu. Men det andra stoet som betäcktes samtidigt är dräktig. Den hrä har inte visat någon brunst och är normalt en pissmärr..

Hon skulle säljas och en var intresserad, skulle ha henne dräktig och sen backade denne ur..

Stoet är jättetunn/mager efter förra fölet så jag har lite arbete att få upp henne i vikt igen.

Beräknad fölning blir isf i juni. Jag har ingen brådska att kolla henne eftersom jag iaf måste ge henne gott om mat och allt i tillskottsväg.. Det får bli senare isf. Jag ska bara se att hon verkligen går upp i vikt så det inte är nåt fel på henne.

KL

Det här med försäkringar:

Jag har några ston dräktiga, försäkrade i olika bolag.

Hos Agria tecknade jag foster föl försäkring med minsta livbelopp 3000 men det innebär att jag får en obruten försäkring utan möjliga reservationer när jag sen tecknar en egen på fölen.
Så föds fölen ( eller drabbas de av något inom de 30 dgr från födseln försäkringen gäller för, senkontraktur, fölsjuka etc) får jag ändå ingen reservation för den skadan i deras egen försäkring.
Ett annat plus är att fosterfölförsäkringen täcker med egna pengar under de 30 dgr dvs man tar inte från stoets försäkring.
För 470 :- tycker jag detta är en helt ok lösning. Att lägga upp vettiga livbelopp redan nu blev dock hutlöst dyrt.

MEN ville göra detsamma hos Folksam men fick där svaret att när man sen tecknar en ny försäkring på fölet blir eventuella tidigare sjukdomar/skador reservationer!? och att eventuella skador går på stoets försäkring ändå de första 30 dagarna?
Då är det ju helt ointressant för mig att teckna en "vänta föl försäkring" med lågt livbelopp eftersom jag redan har samma skydd i stoets A1 vet vård.
Dessutom var premien för det obefintliga skyddet 1300:-

Jag frågade hur jag skulle göra om jag ville ha en obruten försäkring på fölet men det gick inte enligt dem.

Är här någon som har folksam och vet hur det ligger till, har de verkligen så dåliga villkor och priser? eller råkade jag få tag i någon som inte visste vad som gällde? Tydligen hade man 1 vecka från ultraljudet att teckna, vilket är senast IDAG ( alltid något! )

Jag hade ringt Folksam igen och pratat med någon annan. Beskriv hur du uppfattade villkoren vid det första samtalet och fråga om du fattat rätt. Fråga hur du ska göra om du vill ha en obruten försäkring på fostret.

Jag hade Folksam i alla år innan jag bytte bolag och det var aldrig några problem med föl och foster försäkringarna. Men nu är det ju några år sedan så det kan ju ändrats.

KL
Kul att se bilder på era dräktiga ston! Vågar knappt visa min. Hon gick på väldigt bra bete i sommras så det fanns lite för mycket gul ponny redan innan dräktigheten...
Nu får hon lite mer lagom mat för en lättfödd ponny :)

Säger ju att det är färgen! ;)

Fin ponny, hur långt gången är hon?

Det är ett bra tag kvar. Mitten på maj är det dags.
Jag får ta fram lite gamla bilder ibland, från när hon var fit och i tävlingsform för att påminna mig om hur fin hon är. Fast hon verkar inte ha ont av att vara "mammaledig" och bossa i lösdriften.:cool:

Mina fröknar är på för kort tid dräktiga för att det ska synas, men visar dem ändå :)
Sessan (fux) är strax över 100 dygn och Tardee (skäck) runt 70

I juni (innan betäckning)
sessan_152175243.jpg

tardee_152175573.jpg

I dag (ursäkta den skitiga hagen, passade på att fota innan dagens mocknings-pass)
DSC_0034.jpg

Amen då skyller jag också på färgen :angel: Har inga nya bilder, men förra dräktigheten såg hon ut såhär med 4 mån kvar:

PICT4918.jpg

Och nu är hon 4 månader gången... Och nästan lika stor :o

Hur många gulingar ska få föl nästa år egentligen?! :love:

Nu vet vi ju inte om min är gul, har haft ut veterinär som är ID-kontrollant och frågade om färgen.
Hon kliade sig i huvudet och sa att hon inte kunde säga exakt, utan man måste ta prover på vad
hon har för färg, speciellt i och med att hon börjat färgväxla, när hon är röd så ser hon verkligen ut
som en vanlig fux, men sen så blir hon gul eller chockladbrun ibland också, men den blivande fadern
är gul i alla fall. ;)

Ska jag göra en kvalificerad gissning utefter bilderna jag sett på din tror jag inte hon är gul faktiskt, men ibland är de ju luriga! Håller tummarna för gul bebis iaf :banana:

Pappan till min är riktigt mörk fux, ska bli spännande att se vad det kan bli för nyans :d

Din häst har någon specialfärgbytargen :angel:

Har sett bilder på henne där hon ser ut som palomino, svettfux, linfux.... helt otroligt! Men har hon rött i sig måste hon iaf ha "flaxen genen" vad nu det heter på svenska...

Jag tror inte heller att hon är gul, men ID-kontrollanten kunde svära på att hon var palomino förra året
när hon var gyllengul. Nu när hon var ute så var skrället rött igen. ;) Nu är hon brun och håller på att byta
till rött igen.

Wrangler; Har jag nämt att hon varit prickig också? :rofl: Jo hon är nog flaxfux i alla fall. :)

Jag tror inte heller att hon är gul, men ID-kontrollanten kunde svära på att hon var palomino förra året
när hon var gyllengul. Nu när hon var ute så var skrället rött igen. ;) Nu är hon brun och håller på att byta
till rött igen.

Wrangler; Har jag nämt att hon varit prickig också? :rofl: Jo hon är nog flaxfux i alla fall. :)

Men det är inte alls svårt eller dyrt att skicka tagelprov till Animal genetics :)

Allra helst nu när dollaren står så lågt ,måste vara kul att få veta vad hon har för gener *färgtanten*

Mia

Liknande trådar

Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 596
Senast: iNHALE
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: Novalisa
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 289
Senast: ginnies
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka