betäckning nästa år

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lindegaard
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 696
L

Lindegaard

Jo det är så att jag har funderat på att betäcka mina ston nästa år. Hingstarna är redan utsedda men nu undrar jag om vad man ska fråga när det gäller betäckning? Det är första gången som mina pollar ska ha föl under tiden som jag har haft dom och jag är "grön" på den faktorn.
Tacksam för svar :bump:

Sv: betäckning nästa år

Kolla upp hur de brunstar i början av året och kryssa i varje dag i en almanacka så du har ungefärlig längd och hur många dagar det är mellan dem osv. Sedan nästa år när det börjar bli dags så ringer du till stationen du tänkt använda och pratar med dem om när nästa brunst förväntas komma och så bokar ni in hästen/arna tills då.

På stationen kan de ju "allt" så de sköter resten, men det är bra att veta när de brunstar så slipper man ställa dit dem en massa dagar extra för det blir dyrt nog ändå i slutändan.

Sedan kan du leta efter boken "att bli med föl" som brukar säljas via tidnignen ridsport om man itne hittar den någon annanstans. Den är mycket bra att läsa i när man är grön. Jag fick mitt första föl för 4 år sedan och vi gjorde enligt boken och allt gick mycket bra.

Sv: betäckning nästa år

Vet ju inte vad det för ras/raser på dina ston. Inte heller på vilket sätt hingstarna du har valt verkar. Men om du vill ha stoet stående hos hingsten/stationen så kan det vara bra att boka in i tid så att där finns plats. Likadant om det rör sig om fribetäckning som t ex brukar finnas hos islandshingstar.
Är det väldigt populära hingstar och det är trav- eller ridhästhingstar kan det behövas att du bokar innan. Vissa travhingstar kan vara fullbokade väldigt fort, år i förväg.
Är det halvblod (ASVH) hingstar det rör sig om så ska man om man vill vara säker på att få gröna papper (om nu föräldrarna uppfyller kraven) kolla så att hingstägaren löst licens innan betäckningen.
Det kan också vara bra att kolla med stationen/stationerna som man tänker använda om de har några speciella krav.

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 051
Senast: Freazer
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 392
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
23 24 25
Svar
481
· Visningar
58 397
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 108
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka