Betäckning av gammalt sto

I

ikeline

Ska man verkligen lägga på ett 17-årigt gammalt sto som inte har haft föl innan ???
Inte enligt mig i alla fall!! :confused:

Är hon i kondition för att bära och föda ett föl så är det väl inga problem?

Ser inte heller något problem med det om hon är okej i kroppen.

så du menar att du sätter din häst liv på spel för att du bara ska få ett föl som kanske får leva med en amma i ställer för sin mamma ...?????Är du så kall?? :mad: :mad: :mad: :mad:

Håller fullständigt med dig!! :bow:
Enligt veterinärer så är en bra maxgräns på första fölnings-ålder 9 år.
För efter det så har stoets bäcken stadgat sig så mycket och har svårare att luckras upp vid en förlossning.
Detta gör att fölet ofta "fastnar" och stoet inte orkar...
Livmodern kan spricka och fölet kan kastas eller t.o.m vara dödfött.
Onödigt lidande och stora kostnader helt i onödan bara för att en del är SÅÅ egoistiska... :mad:
SÅ..Min åsikt på att ta föl på ston äldre än 9 år är varken seriöst eller humant..
..SÅ man kan ju hoppas på att stoet i "ditt" fall inte tar åt sig... :devil:

Är du dum eller? :mad: :mad:
17 år ingen direkt ålder på en förstagångs mor, om det inte finns andra fysika hinder, men dessa har du inte tagit upp... utan endast åldern, vilket tydligen ska vara anledningen till att inte ta föl.. :confused:

Om du tar o tänker efter så är t ex dressyr hästar på topp just under denna åldern och dessa har ju inga direkta problem med att få föl senare! Men vi kanske inte ska avla på våra topp hästar heller?

Så nej, 17 år inte för sent? Vad menar du? Skulle hästen dö av att föda? Det är ju inget marsvin som växer ihop vid 6 månader... :angel:
Och varför skulle jag vara kall? Är du så okunnig eller? :devil:

Agria sida så svarar deras veterinär så här på frågan om att betäcka ett 21-årigt sto som inte haft föl tidigare:

Om stoet är fullt friskt, i god kondition och i övrigt är värd att avla på, kan man prova att betäcka. Man ska dock vara beredd på att det kan vara svårt att få henne dräktig, både på grund av hennes ålder och att hon aldrig tidigare varit dräktig. Det är stor risk att livmoderslemhinnan på grund av åldersförändringar inte kan ta emot ett befruktat ägg, även om det såg bra ut i övrigt vid ultraljudsundersökningen i höstas.

och jag håller med...

Många travarston tävlar tills de är 12, och går sen in i aveln. Känner flertalet som bedriver avel i större eller mindre skala och aldrig hört att 9 år ska vara en "gräns". Har just nu ett fölsto med föl som "granne", och hon fick sitt första föl som 13-åring utan problem.

Förlåt! :o
Varmblods Ston får bara tävla i trav tills de är 10.. :)

Men jag håller med dig, se på dressyr och hoppning... de betäcks ju inte förrens vid 15-20 års ålder.. :confused:

Ja visst.. Det säger jag inte emot att det säkert står så.. Men vad tror du händer OM hon skulle mot all förmodan bli dräktig.. Och varför ens försöka truga med att få ett gammalt sto dräktig när det finns en massa "om"....?!?
:confused: :mad:

Precis... vi tar oss fram gemensamt. :D
Fast,a la vet ju att kallblod har bredare röv, så det kanske är därför de får tävla längre... Inga problem klämma ut ungen trots den höga åldern.. ;) :angel: :D

Ja, men det är en jäkla skillnad på 12 och 17 år !!!!! :idea: :mad:
Och de flesta avelsston jag känner har faktiskt fått åtminstone ett föl i tidig ålder..
SHOOT!

Men vilka om finns det då?
:confused:
Det står att det kan vara svårt få henne dräkigt, inte ett dugg om att hon skulle ha svårt att föla? :confused:
Kroppen säger själv till när det inte längre "ska tas några föl".. :)

Åter igen- Det ska inte bli några föl efter Flippan, Myntha osv då? De är helt enkelt för gamla när de slutar tävla?? :confused: :confused: :confused:

Jaha, kan du redogöra för de faktiska fysika skillnaderna på ett 12 åringt och ett 17 årigt sto? :confused:

Och vad menar du med att de fick föl " i tidig ålder"?

Givetvis är det skillnader hästar emellan, men dessa skillnader avgörs av många fler faktorer än åldern. Känner hästar som är 10 år på pappret men 20 år i kroppen, och vissa som är 20 år på pappret och 10 i kroppen.

Man måste se till varje individ, det går inte att sätta åldersgränser när det gäller en sådan här sak, precis som med kvinnor och graviditeter; alla är olika.

Liknande trådar

Hemmet Ska titta på ett hus som är 110 år gammalt. Har ingen källare utan krypgrund. Behov av att bytas fönster på ovanvåningen. Mäklaren...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 967
Senast: Shaggy
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 883
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 504
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 015

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras