Betäckning 2008

Mist

Trådstartare
Ja hörrni, vad ska ni betäcka med i sommar? Var finns vilka hingstar? Kort sagt allt som rör sommarens betäckningar.

Jag kan börja!

På Island har jag fått ett superspännande erbjudande om att betäcka med en unghingst efter Samba fra Midsitju och Thoroddur fra Thoroddstödum för en billig peng! Har nästan bestämt mig för att prova det på vår Hrynjadidotter Elding (alias kossan). En favorit är alltid Thristur fra Feti som vi tänker försöka få plats med det andra stoet hos!
I Sverige vet jag inte om jag kommer betäcka nåt sto än, vi får väl se om det finns några omotståndliga kandidater i närheten

Sv: Betäckning 2008

I sommar får vi hem den här snyggingen så självklart betäcker jag Leira med honom
picture.aspx

Atgeir frá Vatnsleysu, hemmahörande i Skåne men kommer på station till oss juli-augusti.

Jag funderar på att betäcka mitt sto antingen denna sommaren eller nästa.
Någon som har någon avkomma efter Dökkvi fra Mosfelli? Berätta gärna lite om dom i såfall.

Vart skall Dökkvi betäcka i år?

Ska nog ta vårt sto till hingst i år, men det är ju en hel djungel att välja hingst! Och så har damen en del Flugumyri blod redan och många av favorithingstarna har tyvärr liknande stam, så om man inte vill linjeavla så går många snyggingar bort...
Men vi har funderat lite på Grasteinn fra Grafarkoti, någon som vill berätta lite om honom och hans avkommor så är det uppskattat! Vilka av sina egenskaper nedärver han?

Jag funderar på att betäcka mitt sto antingen denna sommaren eller nästa.
Någon som har någon avkomma efter Dökkvi fra Mosfelli? Berätta gärna lite om dom i såfall.

Vart skall Dökkvi betäcka i år?

Han bor i Tyskland och var bara inlånat till Sverige.

putt

Är det verkligen ingen mer som vill dela med sig av sina hingstfunderingar inför nästa sommar?

Jag får låna ett sto redan nu i sommar om jag vill, men jag sparar mig till nästa år då jag har med pengar, mer tid plus att stoet går med föl vid sidan i sommar.

Ska iaf betäcka med Edall från Segerbäck, unghingst e: askur från håkansgården.

Jag ska betäcka mitt ena sto med Hrimur från Jupitertorp! :)

:love:Lyckost, men i år ska ju Kaela bli mamma så det lär bli minst 2 års uppehåll på avelssidan.
Vill först låta henne bli mamma som sagt och sedan till nästa år lämna henne på träning och sedan får vi se vart det leder.

Jag kommer inte betäcka i år eftersom Yrpa fölar sent. Hade hon inte vart dräktig nu så hade jag redan sett ut hingst, nämnligen Sproti von Aubachtal.. Men till 2009 så.. :love:

Jag kommer inte heller betäcka Perla 2008 igen. Hon fölar sent och så behöver vi ta reda på hennes hältor.

I framtiden funderar jag på att betöcka henne med Omi från Stav.

För oss är det rätt enkelt vi äger Atgeir frá vatnsleysu och han har allt som vi önskar oss av en hingst.
Det är två av våra ston som skall betäckas 2008,båda med Atgeir.
Aradis från Änghaga och Logadís från Krycklinge.

Ja Atgeir verkar himla fin och kommer ju finnas nära mig i sommar, det är bara synd att det av mina ston som ev ska betäckas i sommar är lite för nära släkt. Får se om jag kan vaska fram nån annan kandidat:D

Ja Atgeir verkar himla fin och kommer ju finnas nära mig i sommar, det är bara synd att det av mina ston som ev ska betäckas i sommar är lite för nära släkt. Får se om jag kan vaska fram nån annan kandidat:D

Vad är det för stam på stoet alltid kul med hästar som har liknade stam.
Roligt att du tycker om honom. Han är mitt allt, helt underbart, ska snart ta nya bilder på prinsen.:love:

Det är Ofeigur som spökar, Álfadís är efter Saer frá Bakkakoti. Så Ofegur blir ju både farfars far och morfars far till fölet och eftersom han är starkt inavlad (linjeavlad) så känns det inte aktuellt.

I sommar får vi hem den här snyggingen så självklart betäcker jag Leira med honom
picture.aspx

Atgeir frá Vatnsleysu, hemmahörande i Skåne men kommer på station till oss juli-augusti.

Mitt sto Lycka är tänkt att få ha en date med Atgeir också :love:

Jag har tittat lite på fina Atgeir. Jag har ett sto e. skinfaxi (ee. Oddur fra Selfoss, eee. Hervar) och Blesi 598 på mödernet. Vet du om han betäckt ston med liknande blod och något om avkomman?

Visst hade han Hervar i andra ledet? Jag är sugen på att blanda mycket Hervar med lite Ofeigur nämligen.

Jag har tittat lite på fina Atgeir. Jag har ett sto e. skinfaxi (ee. Oddur fra Selfoss, eee. Hervar) och Blesi 598 på mödernet. Vet du om han betäckt ston med liknande blod och något om avkomman?

Visst hade han Hervar i andra ledet? Jag är sugen på att blanda mycket Hervar med lite Ofeigur nämligen.

Han har ju inte så många avkommor än och de flesta är på Island. Så jag kan inte säga så mycket om vad han ger för avkommor, då jag inte få kontakt med de som äger de flesta på Island.
Det jag vet är att stammen verka ge mycket tölt i hästarna med bra form och riktig bra lynne/vilja. Och det speglar har ju själv.
Hervar är hans morfar.

Jag ska betäcka ett av mina ston med Örn frá Keldudal! :bump:
Några andra jag är rätt nyfiken på är Hrímbakur fra Hólshúsum och Godi frá Audsholtshjaleigu. Det finns hur många som helst som jag skulle kunna tänka mig, men det är dom som jag är mest intresserad av just nu...;)

Jag får låna ett sto redan nu i sommar om jag vill, men jag sparar mig till nästa år då jag har med pengar, mer tid plus att stoet går med föl vid sidan i sommar.

Ska iaf betäcka med Edall från Segerbäck, unghingst e: askur från håkansgården.

Åh, jag skulle också vilja låna en mage att ta föl på. Vill ha ytterligare en avkomma e. Atgeir som kommer hit på station... Ingen som har ett sto att låna ut??? Jonaz kan ge referenser, hans sto är hos mig nu och ska ge mig en Lofturbebis i juni.

Liknande trådar

S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 677
Senast: Blossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Hanhundar och löptikar