Betäcka Vbl

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Galore
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 128
  • Visningar Visningar 9 176
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betäcka Vbl

Vad har hingsten för stam???
Vissa blodslinjer passar helt enkelt inte ihop och det kan vara bra att ha koll på både inavelskoffeciens och "bestarna" längre bak i stammen...

AM

Annars tycker jag att Galore (om det nu är hingsten du tänkt betäcka med) har en hyfsad härstamning iom att han är efter Pine Chip och mormors far är Speedy Crown. Jag skulle dock inte betäcka med en icke godkänd hingst. Sådana avkommor ses oftast inte med blida ögon vare sig hos halvblods- eller travfolk (tränare). Fast du har ju tänkt ha kvar avkomman hela dess liv säger du. För mig kan du göra precis som du vill min åsikt är som sagt min.

Galore är å andra sidan inte svenskregistrerad så det kanske inte är den då...

Spirit galore U. miss ceylon. E. Glasgow. Kan kolla själva på travsport.se

men hon har ju föl med little devil. och han var väl duktig om jag inte minns fel, så man tycker ju att nån såg att hon kunde:)

Nej, du får väl ringa de tidigare ägarna då.

Ingen har väl likadan häst som någon annan? Däremot borde alla hästar ha tagits fram med ett mål, vilket tyvärr inte är fallet.

så du menar att jag som hobby ryttare ska leta efter en häst men bra referensen, som gått fei eller liknande för att jag ska ut och rida i skogen? nu tykcer jag du e ganska dum. Du vet ju själv hur bra temprament galore har, hur snäll hon är. Hon är lättlärd, uppmärksam och kan precis det jag begär av henne. (vilket inte är så mycket då hon börjar bli gammal)

Senast ändrad av en moderator:

Ja, jag tycker att det du skall göra är helt värdelöst faktiskt. Du är inte den första och inte den sista där inga som helst argument biter.

Än en gång, jag hoppas att åtminstone hingsten är okej rent veterinärt och inte har en massa arvbart skit.

Dessutom tycker jag att du gör dig löjlig med dessa kommentarer:

Vad jag menar är att MÄNNISKAN har och framför allt SKA ha så lite påverkan på fölen som möjligt. De som hanteras FÖR mycket tappar respekt för människor och blir bortskämda och farliga.

Alltså. FÖRSÖK tänka i min situation. Så tror jag att du fattar. Du får ju det att låta som jag e nån jävla idiot sopm inte fattar nånting. märker ord och letar fel. typ besatt. Jag har pratat med många, jag har diskuterat med avel folk, lärare, hästägare och med hjälp av dessa personer fattade jag mitt beslut. varför vill du så gärna vinna diskuationen?illa

Senast ändrad av en moderator:

KL

Du har Hoot Moon i stammen på din märr...så jag frågar igen..
Vad har den tilltänkta hingsten för stam????

AM

Men om du nu vill betäcka din märr med en icke godkänd travhingst så gör det då, varför skapa en tråd om du inte vill ha några avvikande åsikter? Dessutom så är det väl ingen som kallat dig besatt eller svurit, det gör du ju däremot själv vilket (precis som irl) inte tillhör en speciellt god ton.
Den som verkar mest intresserad av att "vinna" diskussionen är du själv, vill du inte ha fler svar i tråden är det ju bara att låta den självdö.

Men om du nu vill betäcka din märr med en icke godkänd travhingst så gör det då, varför skapa en tråd om du inte vill ha några avvikande åsikter? Dessutom så är det väl ingen som kallat dig besatt eller svurit, det gör du ju däremot själv vilket (precis som irl) inte tillhör en speciellt god ton.
Den som verkar mest intresserad av att "vinna" diskussionen är du själv, vill du inte ha fler svar i tråden är det ju bara att låta den självdö.

okkkkkkkkkkkkkkkkki

KL

Du har Hoot Moon i stammen på din märr...så jag frågar igen..
Vad har den tilltänkta hingsten för stam????

AM

jag har varit inne och letat men hittar inte han,kan bara tilltalsnamnet så ska kolla upp det imon :)

Jag kan väl anta att du vet precis vad hingsten har för stam bakåt????

Sådant ska man kunna om man håller på med avel.

AM

så du menar att jag som hobby ryttare ska leta efter en häst men bra referensen, som gått fei eller liknande för att jag ska ut och rida i skogen? nu tykcer jag du e ganska dum. Du vet ju själv hur bra temprament galore har, hur snäll hon är. Hon är lättlärd, uppmärksam och kan precis det jag begär av henne. (vilket inte är så mycket då hon börjar bli gammal)

Var har jag skrivit det? Det kommer alltid att finnas medelmåttiga hästar för hobbyryttare att köpa. De behöver man inte avla fram genom att korsa hur som haver.
Att du sen inte ens vet stammen på hingsten när jag vet det är bara sorgligt.

Och nej, Galore har inget bra temperament. Hon är snäll, det lilla jag hanterat henne, men bra temperament har hon inte.

Var har jag skrivit det? Det kommer alltid att finnas medelmåttiga hästar för hobbyryttare att köpa. De behöver man inte avla fram genom att korsa hur som haver.
Att du sen inte ens vet stammen på hingsten när jag vet det är bara sorgligt.

Och nej, Galore har inget bra temperament. Hon är snäll, det lilla jag hanterat henne, men bra temperament har hon inte.

Jaså, hon har inte det? för det första så är det som du vet ingen korsning. och tempramentet på henne är jävligt fint.

Hur menar du ?

Tänka dig in i din situation ? Du har ett sto - jaha. Och sen ? Måste man avla bara för att man har ett sto ? Nästan alla som har ston tycker att just deras sto är det bästa som finns (i regel är det oftast psyket de tycker är så fantastiskt att det är värt att avla på - jag säger som så - har den inget annat får man väl dra till med det så..). jag har också ett sto som är fantastiskt, men hon har liiiiite mer än bara bra psyke och ändå skall hon inte avlas på. För jag är liiiiite mer kritisk än så.

Jag är uppriktigt förvånad över de som tycker att det du skall göra är en bra idé ! Jag tror att antingen så ljuger de eller så vet de inte vad de pratar om. Tyvärr.

Och nej, jag har inget behov av att VINNA nån diskussion.
jag tycker att du har fått så många argument för att INTE ta föl på märren. Men du gör som du vill och jag tycker vad jag vill om det.

Jaså, hon har inte det? för det första så är det som du vet ingen korsning. och tempramentet på henne är jävligt fint.

Nej, senast igår stod hon och sparkade i boxväggen ett antal gånger. Helt utan anledning. Det tycker inte jag tyder på bra temperament.
Hon är ingen korsning, och?

Men herregud!!! Självklart skall man ej avla på ett varmblod! Vad är det för bushfasoner?:devil:

Iallafall inte i hopp om att få fram en häst att rida på!! 21 år är ju ganska gammalt om hon ej fått avkomma förut...?

Det finns ju hur många sådana som helst som går att få tag på helt gratis!! De måste ju slaktas en hel del varje dag tycker man...

varför ej skaffa ett sto med mkt bra stam o bra exteriör o ch temperament om du vill avla?

Men herregud!!! Självklart skall man ej avla på ett varmblod! Vad är det för bushfasoner?:devil:

Iallafall inte i hopp om att få fram en häst att rida på!! 21 år är ju ganska gammalt om hon ej fått avkomma förut...?

Det finns ju hur många sådana som helst som går att få tag på helt gratis!! De måste ju slaktas en hel del varje dag tycker man...

varför ej skaffa ett sto med mkt bra stam o bra exteriör o ch temperament om du vill avla?

Knapplån?!

När det gäller Chiva tror jag att jag kan svara bättre än Lady Covergirl om varför hon var som hon var, med tanke på att jag hade henne from ålder 6-11. Det var ingen som uppfostrade henne ordentligt innan jag kom in i bilden (uppfödaren var rädd och skötaren kastade borstar på henne om hon gjorde något dumt). Hon sparkade och bet så fort hon kom åt. Jag jobbade massor med att korrigera hennes beteende och få henne att förstå att jag (människan) inte hon var ledaren.

Dessutom var Chirac känd för att lämna vassa hästar och det jag hört om mamman är att hon inte var någon nallebjörn heller precis, mormodern lär ha varit jättetrevlig och har bl.a. lämnat Anna Hassös Rabbisch. Jag vet bara att när jag sålde Chiva var hon inte längre livsfarlig, dock kanske inte någon gosehäst heller, men hon såldes som tävlingshäst och det funkade hon utmärkt till. Sen vet jag som sagt inte mer om hur hon beter sig i nuläget.

Är det den här hästen ni pratar om?

http://ihbc.se/app/servlet/ShowRid47ny?Intidnr=86430

Den har ju gått Msv hoppning, så det måste man väl betrakta som en lyckad uppfödning? Så knäpp kan den ju knappast ha varit om den var ridbar och fokuserad nog att lyckas med det. Att hästen kan bli lite vass när den är ue Ceylon tycker inte jag är så konstigt.

Äh jag tycker folk är lite väl negativa nu. om du har ett sto med trevlig exteriör, precis det temperament du söker, har fått föl förut och du planerar att tillverka en ridhäst till dig själv är det väl bara att vetundersöka och köra på!

Hästen har trots allt hållit för ridning till 21 års ålder, vilket många ston som anses som bra avlesston inte gör.

Om avkomman i sig är tänkt till tävling, försäljning och avel är det naturligtvis en annan sak. Men om du är villig att chansa och ta det som kommer är det bara att köra på tycker jag. Bestäm dig om du ska träna trav eller ha en ridhäst och välj hingst efter det.

Jag tycker det är mycket värre när man som många hoppryttare tyvärr gör, att man tar ur sitt sto från tävling pga att de inte håller och sedan tar föl på dem istället. Det är nog mycket mer skadligt för ridhästaveln än om du tar fram en korsning för eget bruk!

De har inte med ålder att göra...
De är alltid en risk att betäcka ett sto, men ett friskt och piggt sto i fin kondition och bra muskler bör kunna klara en fölning oavsett ålder.
Men alla "20-åriga" ston är inte pigga och friska, men om man nu själv tycker de och vetrinären bedömer de så är de nog ingen större risk om man ser till att hålla stoet i god form...
Jag funderar själv på att betäcka mitt vbl sto och hon är 20 år och de är ingen som tror att de skulle vara något som helst problem att ta föl på henne.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 081
Senast: shia
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 481
Avel Sitter här och lurar på lite olika tankar om att avel. Jag säger inte att det jag tänker är rätt på något sätt utan mer egna funderingar... 7 8 9
Svar
176
· Visningar
16 769
Senast: Estivuz
·
Avel Hur är det egentligen ställt med svensk hästavel? -Har hört lite för många gånger att ston som skadas eller inte fungerar av olika...
Svar
16
· Visningar
2 256

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippmaskin
  • Oseriös avel 2023
  • Presentation bukehund(ar) 2025!

Hästrelaterat

Tillbaka