Betäcka Vbl

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Galore
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 128
  • Visningar Visningar 9 176
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betäcka Vbl

Men herregud!!! Självklart skall man ej avla på ett varmblod! Vad är det för bushfasoner?:devil:

Iallafall inte i hopp om att få fram en häst att rida på!! 21 år är ju ganska gammalt om hon ej fått avkomma förut...?

Det finns ju hur många sådana som helst som går att få tag på helt gratis!! De måste ju slaktas en hel del varje dag tycker man...

varför ej skaffa ett sto med mkt bra stam o bra exteriör o ch temperament om du vill avla?

Vaddå inte avla på varmblod? :devil:
Vad är felet med de!?
Varmblod kan lika gärna födas upp som en ridhäst och bli minst lika bra som ett halvblod. De blir va man gör de till.
Många varmblod har talang att hoppa om du inte visste de.
Jag tror faktiskt att en travhäst skulle klara sig bättre på hoppbanan än vad en hopphäst skulle klara sig på travbanan.
Ett varmblod kan också ha mkt bra stam, bra exteriör och bra temprament och de går alldeles utmärkt att avla på dom.

Vaddå inte avla på varmblod? :devil:
Vad är felet med de!?
Varmblod kan lika gärna födas upp som en ridhäst och bli minst lika bra som ett halvblod. De blir va man gör de till.
Många varmblod har talang att hoppa om du inte visste de.
Jag tror faktiskt att en travhäst skulle klara sig bättre på hoppbanan än vad en hopphäst skulle klara sig på travbanan.
Ett varmblod kan också ha mkt bra stam, bra exteriör och bra temprament och de går alldeles utmärkt att avla på dom.

Suck..nu är vi där igen...
Om en travare har superstam så som Viking kronos, Love You eller Supergill så spelar det ingen roll i ridsammanhang..

Alla travhingstar har sprungit in flera miljoner kronor innan dom hamnar i avelsboxen..
Och när folk ser sånt så tror som att det är skitbra stammade hingstar..behöver inte alls vara så.

Och en travare blir inte alls lika bra som en ridhäst med ridstam...
NÄ!

Amen

AM

Är det den här hästen ni pratar om?

http://ihbc.se/app/servlet/ShowRid47ny?Intidnr=86430

Den har ju gått Msv hoppning, så det måste man väl betrakta som en lyckad uppfödning? Så knäpp kan den ju knappast ha varit om den var ridbar och fokuserad nog att lyckas med det. Att hästen kan bli lite vass när den är ue Ceylon tycker inte jag är så konstigt.

Ja, det är den hästen. Och knappast knäpp, däremot framåt och viljestark men det är ju inget negativt så länge det hanteras rätt.

Som sagt Nu ska hon betäckas iallafall. Jag har valt en hingst som inte är godkänd och etftersom att han inte är svensk regad kan jag inte kolla upp hans stam heller. Men det är heller inte det jag bryr mej om. Jag tycker han är jätte fin och har ett underbart temprament för att vara hingst. Och en del inlägg jag har fått är ju enligt min åsikt menningslöst att svara på. Jo Galore sparkar i boxen, hennes teretorium som hon vill ha ifred. Hon sparkar alltså inte mot människor utan mot hästar (hästar gör så ibland). Det jag skrivit här har vart mina personliga åsikter och dom verkar inte populära, men det skiter jag i :P Jag hoppas iaf fölningen går bra, om hon nu blir dräktig ens. och det hoppas jag ni andra med tycker. Och att skriva att varmblodstravare inte ska födas upp var det mest idiotiska jag hört. Ha det bra allihopa

Som sagt Nu ska hon betäckas iallafall. Jag har valt en hingst som inte är godkänd och etftersom att han inte är svensk regad kan jag inte kolla upp hans stam heller.

Men så kan du ju inte tänka...
Då är det bättre att du betäcker med en icke travhingst.

Nu kan du ju få en koffeciens på 28 och ha först Hoot Moon på mor och sedan Nevele Pride, eller WSB, Speedy Lamar, Zoot Zuit, eller gud vet vad på pappasidan..
"Din" hingst kan vara hårt linjeavlad själv på Arnie Almahurst..
Eller hårt linjeavlad över huvud taget.
Då kommer hela negativa arvsmassan att hamna i fölungen

Inser du att det är ett mycket riskabelt projekt du gett dig in i?
Att använda en travhingst som inte ens är reggad???
Ta nåt annat för gud skull. Arab, korsning, kasserat halvblod eller vad som helst..
Men inte en travhingst med anonym stam då den definitivt kan göra seriekrock med ditt stos stam.

AM

Som sagt Nu ska hon betäckas iallafall. Jag har valt en hingst som inte är godkänd och etftersom att han inte är svensk regad kan jag inte kolla upp hans stam heller. Men det är heller inte det jag bryr mej om. Jag tycker han är jätte fin och har ett underbart temprament för att vara hingst. Och en del inlägg jag har fått är ju enligt min åsikt menningslöst att svara på. Jo Galore sparkar i boxen, hennes teretorium som hon vill ha ifred. Hon sparkar alltså inte mot människor utan mot hästar (hästar gör så ibland). Det jag skrivit här har vart mina personliga åsikter och dom verkar inte populära, men det skiter jag i :P Jag hoppas iaf fölningen går bra, om hon nu blir dräktig ens. och det hoppas jag ni andra med tycker. Och att skriva att varmblodstravare inte ska födas upp var det mest idiotiska jag hört. Ha det bra allihopa

Jag skulle aldrig våga betäcka med en hingst utan att ha kollat upp stammen. Hingsten ifråga är snäll, ja. Men det behöver inte betyda att stammen är bra.
Att stå och "stosparka" i boxen på det sätt som hon och Raisa gör är inte bara att de fredar sitt territorium. Utan någon i boxarna bredvid finns nämligen inget territorium att försvara.

Du kanske ska läsa noggrannare. En person skrev att det inte skulle avlas på varmblodstravare och jag vet inte om den personen var helt seriös.
Ingen annan har öht nämnt det. Däremot har många nämnt att buskavel inte är någon höjdare.

Varför frågar du ens när du inte bryr dig om svaren? :confused:

Ta nåt annat för gud skull. Arab, korsning, kasserat halvblod eller vad som helst..
Men inte en travhingst med anonym stam då den definitivt kan göra seriekrock med ditt stos stam.

"Ironiskt" nog finns det godkänd hingst i stallet, lippizaner ;) Det finns också godkänd connemarahingst i Kalmar, t.ex. Båda de alternativen vore väl bättre :confused:

Det lär ju finnas godkända hingstar av andra raser också i närheten, om man nu inte tycker att det är värt att resa en bit för en bra hingst förstås.

Att ston slår i väggar tycker jag inte är ett större problem..stammässigt eller hanteringsmässigt.

Vi har ston hemma som är väldigt kärringaktiga mot boxgrannar.
Sådana väljer man att ställa i hörnboxar med skivor på gallret så slipper dom reta sig på andra hästar..

Märrar är överlag lite tjurigare mot varann.
Sedan kan väggsparkar bero på mycket annat.
Att dom har ont nånstans..
På väg i, i eller på väg ur brunst..
Äggstockstumörer..tandvärk, för lite grovfoder och för mycker kraftfoder..

Dom mest, stammässigt elaka märrar, vi haft har varit trevliga individer..men man måste ha stammen i tankarna när man betäcker sådana...

AM

Att ston slår i väggar tycker jag inte är ett större problem..stammässigt eller hanteringsmässigt.

Vi har ston hemma som är väldigt kärringaktiga mot boxgrannar.
Sådana väljer man att ställa i hörnboxar med skivor på gallret så slipper dom reta sig på andra hästar..

Märrar är överlag lite tjurigare mot varann.
Sedan kan väggsparkar bero på mycket annat.
Att dom har ont nånstans..
På väg i, i eller på väg ur brunst..
Äggstockstumörer..tandvärk, för lite grovfoder och för mycker kraftfoder..

Dom mest, stammässigt elaka märrar, vi haft har varit trevliga individer..men man måste ha stammen i tankarna när man betäcker sådana...

AM

Jo, det var mest ett sätt att påpeka att hästens temperament inte är så lysande som hon tycks tro.

Grejen i det här fallet var att hon inte hade några boxgrannar utan bara stod och slog i väggen. Det tycker jag personligen inte är en trevlig häst. Att det sen kan bero på uppfostran och andra saker är en annan sak.

Jag kanske ska lägga in bild på sto och hingst i tråden. Tog några foton på dem idag. Visserligen står de ute i hagen men ändå.

Jag tycker nog inte heller att det är direkt lynnesfel om hästen sparkar i boxväggen - dessutom är det knappast ärftligt.

Men jag fattar inte riktigt - har hingsten alltså okänd stam? Kan man inte fråga ägarna, de kanske vet även om hingsten nu inte är registrerad?

Jag tycker nog inte heller att det är direkt lynnesfel om hästen sparkar i boxväggen - dessutom är det knappast ärftligt.

Men jag fattar inte riktigt - har hingsten alltså okänd stam? Kan man inte fråga ägarna, de kanske vet även om hingsten nu inte är registrerad?

Som jag skrev, kanske inte lynnesfel men tecken på ouppfostran eller något annat.
Och temperamentet är inte lysande på stoet, är min uppfattning. Inte dåligt temperament men det är heller inte bra.

Hingsten har känd stam, jag har kanske inte skrivit ut den i tråden *minns inte* Gör det isf igen.
E:Count Avondale - Davids Lucky Day

"Ironiskt" nog finns det godkänd hingst i stallet, lippizaner ;) Det finns också godkänd connemarahingst i Kalmar, t.ex. Båda de alternativen vore väl bättre :confused:

Det lär ju finnas godkända hingstar av andra raser också i närheten, om man nu inte tycker att det är värt att resa en bit för en bra hingst förstås.

Jag som är ganska lång vill inte ha pluto, som ännu inte gjort bruksprovet väl? då är man väl inte godkänd?
och står inte bredvid någon? hon står bredvid din egen häst?! och på andra sidan är evita. Nu förstår jag inte riktigt :/ Han har nog stam men inte regad på STC, det var där jag kollade. Ironiskt nog betäcker inte alla med godkända hingstar och då kan man ju omöjligt få din "näst intill perfekta" ponny. Som du vet har du och jag väldigt olika åsikter om "uppfostran" på hästar. Så du menar att som exempel när peia bet syrran i armen sist har hon ett dåligt temprament..? Galore sparkar inte andra hästar i hagen tillexempel (såvidare dom inte retar henne för mycket) Hon BITS inte, hon sparkar inte åt människor (man får heller inte dra henne ut i hagen) Hon har inte heller som du citerade för ett par år sedan (stallmötet ang, att du ville att din häst skulle gå in vid kl 1 och jag inte ville att min skulle göra det, såvidare det var storm,regn eller snöade jätte mö) ÄDELT blod i dina ögon. Men att påpeka att hennes temprament inte är bra för att hon sparkar i boxen (vilket hon inte gör allt för ofta) tycker jag låter konstigt. Igentligen vet du ingenting om Galore förutom att hon är lite sur i boxen. Och du gillar inte mej eller syrran och om jag har fattat dej rätt gillar du heller inte travhästar. Det känns bara onödigt att fortsätta skriva till dej. Du tycker att min häst är värdelös och det är inte nånting jag vill höra, eller läsa. det kan du säkert förstå. Min häst är den bästa i mina ögon och det antar jag att du fattar.

Senast ändrad av en moderator:

Alltså, jag säger inget om att avla för eget bruk, men att inte ens ha koll på hingstens stam är ju för bedrövligt.
Du har ju ingen koll överhuvudtaget på om det kanske är två halvsyskon du parar eller kanske nära släkt på annat håll.

Du beter dig som en tjurig barnunge och jag fattar inte varför du ens startar en tråd när du ändå vet bäst själv?

De som hänger här har i många fall fött upp hästar längre än du har levt. Kanske vore bra att lyssna?

jo problemet är bara att ägaren till hingsten jobbar till åtta på kvällarna, så har haft problem att prata med henne. men jag kommer att träffa henne i heljen förmodligen :)

Litet trådkapning...Detta med linjeavel... Hur fungerar det om man har en hårt linjeavlad häst ska man leta efter en hingst med inte alls samma linjer eller ska man tycka att t.ex koeffecient enligt blodbanken på 9,61% är ok eller är det för tätt?

Stoet i sig har enligt blodbanken linjeavel på 12,492% (Vad nu det betyder men mycket Starspride är det... :) )

Men herregud!!! Självklart skall man ej avla på ett varmblod! Vad är det för bushfasoner?:devil:

Iallafall inte i hopp om att få fram en häst att rida på!!

Nu kan jag inte vara tyst.......Jag vill att du utvecklar det hela och förklarar anledningen till varför man inte kan rida på en sån häst?

Nu kan jag inte vara tyst.......Jag vill att du utvecklar det hela och förklarar anledningen till varför man inte kan rida på en sån häst?
Det kommer hon aldrig att lyckas med :angel:

Runt 10 är ju rätt vanligt bland travare så där är det nog lugnt. Som exempel kan nämnas att
Tap In ligger på 11.8%
Conny Nobell på 8.4%

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 081
Senast: shia
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 481
Avel Sitter här och lurar på lite olika tankar om att avel. Jag säger inte att det jag tänker är rätt på något sätt utan mer egna funderingar... 7 8 9
Svar
176
· Visningar
16 769
Senast: Estivuz
·
Avel Hur är det egentligen ställt med svensk hästavel? -Har hört lite för många gånger att ston som skadas eller inte fungerar av olika...
Svar
16
· Visningar
2 256

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka