Betäcka Vbl

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Galore
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 128
  • Visningar Visningar 9 176
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betäcka Vbl

Jodå jag föder upp hästar och får flera föl vart år. Men jag överväger varje betäckning utfrån riskerna. Betyder stoet mer för mig som individ än som avelssto så betäcker jag inte p g a riskerna. Som exempel ett äldre sto som är inköpt förra för avel p g a sin härstamning och också betäcktes förra året, blev dräktig med resorberade. Har nu visat sig vara en så otroligt trevlig individ att hon med tanke på sin ålder (20 år) och de risker en dräktighet innebär inte kommer att betäckas igen. Hon kommer att få gå här i lugn och ro till det är dags för henne att avsluta sina dagar. Hon är värd mer för mig som individ än vad en avkomma kan bli som avelsmål.

alla hästar är väl mer värda att leva än att ta föl på den såfall :/och låta den dö?

ja, den ska bara vara till mig! Sen kan vad som helst hända. Livet lämnar som bekant inga garantier. Min erfarehet är i alla fall att det går att hitta nya - och bra - hem till i stort sett alla hästar. Eftersom detta inte var meningen att bli någon prestationsavel, eller för att säljas dyrt så är det "bara till mig". Skulle alla bara avla svindyra halvblod så skulle hästlivet bli bra tråkigt och tomt för de allra flesta hästintresserade.
Ponnymorsan

De Finns ju ett antal hingstar att koolla på men som tidigare.. kolla med vet först....
Mitt sto fick jag ej sätta iavel mera enligt vet klinik.
Hon är 21år...
Krämpor i alla benen och klarar antagligen inte ett till..
Så hon har fått bli en lullande pensionär.. :bump:

Tycker det låter som en väldigt riskfylld ide att ta föl på ett 21 år gammalt sto som bara fått två föl och senaste var för 10 år sen.

Jag skulle iaf ALDRIG risikera att min häst dog pga "det vore roligt att ha ett föl".

Köp ett föl istället.

problemet är ju inte att hon kommer att dö...chansen är inte så hög, om man tänker så sett...jag har iallafall hittat en hingst (travhingst) och ska ta dit veterinären och se vad han säjer. man förmodligen blir det betäckning, om hon tar imot hingsten vill säja. Jag tror att hon känner om hon klarar av det eller inte själv till stor del. Sen får vi väl se. Jag har pratat med folk som håller på med sånt här och dom tycker jag ska ge det en chans, tar hon inte imot hingsten så gör hon det helt enkelt.

Men de flesta ston som är brunstiga står för hingst - så DET är nog inte ett problem om du prickar brunsten. Jag trodde att travhingstar inte betäckte naturligt...iallafall inte de som är godkända för avel.

han är inte godkänd, men jävligt snygg :) gillar hans underbara personlighet. Hon ska försöka få honom godkänd, men det är inte så viktigt för mej. man får ju starta ändå :). Och jo det är svårt att få en äldre häst dräktig-brunstig eller inte.

Ehh - missuppfattar du mig nu ?

Och jo det är svårt att få en äldre häst dräktig-brunstig eller inte.

Du släpper väl inte påp hingsten på ett icke-brunstigt sto ? För då blir det synd om hingsten !!

Ett brunstigt sto STÅR för hingst Dvs hon låter sig betäckas, med det inte sagt att hon behöver blir dräktig, så problemet är inte betäckningen i sig, som du tycks tro i och med edtta citat ..
förmodligen blir det betäckning, om hon tar imot hingsten vill säja. Jag tror att hon känner om hon klarar av det eller inte själv till stor del

Hur du än gör så hoppas jag att allt går bra.

Ehh - missuppfattar du mig nu ?

Du släpper väl inte påp hingsten på ett icke-brunstigt sto ? För då blir det synd om hingsten !!

Ett brunstigt sto STÅR för hingst Dvs hon låter sig betäckas, med det inte sagt att hon behöver blir dräktig, så problemet är inte betäckningen i sig, som du tycks tro i och med edtta citat ..

Hur du än gör så hoppas jag att allt går bra.

Jag menade att chansen var unjefär lika hög, men det lät konstigt det håller jag med om :P aja...jo vi får väl hoppas på det bästa. jag tror nog att det ordnar sej :)

Tycker det låter som en väldigt riskfylld ide att ta föl på ett 21 år gammalt sto som bara fått två föl och senaste var för 10 år sen.

Jag skulle iaf ALDRIG risikera att min häst dog pga "det vore roligt att ha ett föl".

Köp ett föl istället.

Oj då, ute efter tjabb?? ^^
onödigt att provisera vännen:) då vet jag vad du inte hade gjort.

Ja det var ju precis det jag menade, det är inte bara åldern på stoet som spelar roll, risken finns där alltid. Jag vet också om fölningar där man "gjort allt" och det har ändå inte gått bra. Min nuvarande häst fick sitt första föl vid 15 års ålder och är 18 nu, jag faktiskt tänkt betäcka hennei framtiden.

Men du, varför har du skapat tråden om du inte ville ha fler åsikter än din egen ?

Du har ju uppenbarligen redan bestämt dig att buskavla. Och jag lovar det är INGEN här som tycker att det är en strålande idé, men de flesta har också lärt sig att det inte är någon idé att tjäbbla med en som redan har bestämt sig. Hur dålig idén än är så biter inga argument.

Men du, varför har du skapat tråden om du inte ville ha fler åsikter än din egen ?

Du har ju uppenbarligen redan bestämt dig att buskavla. Och jag lovar det är INGEN här som tycker att det är en strålande idé, men de flesta har också lärt sig att det inte är någon idé att tjäbbla med en som redan har bestämt sig. Hur dålig idén än är så biter inga argument.

ursprungligen (om du läser första inlägget) ville jag bolla ideer, och det har jag nu också gjort. Både här och i verkligheten. Ett forum är väl till för att diskuteras. Som du säkert förstår så vet jag tex att hästar kan dö (jag e inte dum i huvudet :P) och jag vet att saker inte alltid blir som planerat. Men är ideen verkligen så dålig..? jag menar, jag har väl inte bara fått kritik för mina påhitt? inte på min dator iaf. Men en del yttrar ju sej på ett konstigt sätt, som någon slkrev att sin toiåriga (inte säker på åldern riktigt) hade dött. Jag tyckte inte att det hade med mitt inlägg att göra. Jag tyckte mer att det lät som någon som ville kunna mer än mej på ett otrevligt sätt. men visst det är bara min tolkning. Men jag gillar inte när folk skriver som att jag vorre fyra år. Aja. som sagt jag har tagit beslut om betäckning och funnit en skitsnygg hingst. jag kommer inte räkna med att mitt sto dör, men om hon gör det kommer jag ändå vara förbered. jag är medveten om att jag tar en risk, men det handlar väl hela livet om. mina erfarenheter är också att stona blir gladare vid sena fölningar och jag har pratat med folk som märkt samma sak. tack för alla kommentarer:) ni får gärna fortsätta diskutera med mej i detta forum.- ha det bra

Tycker du ska strunta i dom som är så negativa.
Mamman till mitt sto är en kallblodstravare. Hon är i nuläget 22 år gammal och ska snart föla.

Jag har jobbat på ett antal olika stuterier och många av avelsmärrarna är uppåt 20 år.
Får du henne dräktig, och hon är i fint hull och kondition så tror jag absolut inte att det ska vara något problem att hon är 21 år gammal.

Lycka till ! ;)

Ja, jo, men alla som har varit negativa har du ju mer eller mindre inte velat lyssna på. Då blir det ju inte precis en diskussion.

jag tycker fortfarande att min idé om att köpa en av de befintliga avkommorna är strålande. Inga risker för stoet, och framförallt du får garanterat en avkomma till henne. Vad är det för fel med den idén ? (antagligen mycket billigare än att föda upp en själv..)

Jag vet både vilket sto det gäller och vilken hingst det gäller. Och nej, buskavel är inget jag gillar.

Betäcka ska man, imo, göra med ett mål för avkomman och med bra sto och bra hingst.
Nu vet ju jag att ni håller på att genomföra det ändå och jag kan bara säga att det är tråkigt. Jag anser inte att man ska avla fram "medelmåttor", de finns ändå.

Det kostar både tid och pengar att ta fram ett föl. Och att bara avla för att föl, förhoppningsvis, är söta och ett minne av stoet låter riktigt dumt.

hihi,vad roligt! jag har en häst efter baskjir och undan varmblod! ska bli skoj att se om du blir nöjd med din!

Tycker du ska strunta i dom som är så negativa.
Mamman till mitt sto är en kallblodstravare. Hon är i nuläget 22 år gammal och ska snart föla.

Jag har jobbat på ett antal olika stuterier och många av avelsmärrarna är uppåt 20 år.
Får du henne dräktig, och hon är i fint hull och kondition så tror jag absolut inte att det ska vara något problem att hon är 21 år gammal.

Lycka till ! ;)

Jag har också jobbat på stuterier och haft många avelsmärrar runt 20 år, men då har det varit märrar som gått i aveln i många år. Har faktiskt inte varit med om att man kommit på den brillianta iden att betäcka en gammal märr som inte fått föl på tio år. Det kanske fanns en anledning till att märren togs ur avel..............

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 081
Senast: shia
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 481
Avel Sitter här och lurar på lite olika tankar om att avel. Jag säger inte att det jag tänker är rätt på något sätt utan mer egna funderingar... 7 8 9
Svar
176
· Visningar
16 769
Senast: Estivuz
·
Avel Hur är det egentligen ställt med svensk hästavel? -Har hört lite för många gånger att ston som skadas eller inte fungerar av olika...
Svar
16
· Visningar
2 256

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippmaskin
  • Oseriös avel 2023
  • Presentation bukehund(ar) 2025!

Hästrelaterat

Tillbaka