Betäcka Vbl

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Galore
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 128
  • Visningar Visningar 9 176
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betäcka Vbl

Ja, jo, men alla som har varit negativa har du ju mer eller mindre inte velat lyssna på. Då blir det ju inte precis en diskussion.

jag tycker fortfarande att min idé om att köpa en av de befintliga avkommorna är strålande. Inga risker för stoet, och framförallt du får garanterat en avkomma till henne. Vad är det för fel med den idén ? (antagligen mycket billigare än att föda upp en själv..)

Men jag vill vara med från början, och bygga upp ett starkt förtroende. Tycker det är bättre på något sett :) jag vet inte. Som sakt, pengar är inget problem för mej. Och jo jag har läst dom negativa också. Men det känns som att argumenten inte var speciellt övertygande. Det jag framförallt ville ha reda på var om jag skulle ha en travhingst eller halvblodshingst och ville höra olika erfarenheter av detta och åsikter. Men som sagt.Nu har jag en travhingst som inte är godkänd (gud vad hemskt tänker ni nog) men är skitsnygg och jag är väldigt nöjd med mitt val, då jag ej är i behov av tävlan :)

Senast ändrad av en moderator:

Jag har också jobbat på stuterier och haft många avelsmärrar runt 20 år, men då har det varit märrar som gått i aveln i många år. Har faktiskt inte varit med om att man kommit på den brillianta iden att betäcka en gammal märr som inte fått föl på tio år. Det kanske fanns en anledning till att märren togs ur avel..............

Ja anledningen är att dom som födde på henne inte ville ha henne kvar och sålde henne till en vännina till min mamma som inte tog föl på henne...Alla ston är inte avelston :)

Jag vet både vilket sto det gäller och vilken hingst det gäller. Och nej, buskavel är inget jag gillar.

Betäcka ska man, imo, göra med ett mål för avkomman och med bra sto och bra hingst.
Nu vet ju jag att ni håller på att genomföra det ändå och jag kan bara säga att det är tråkigt. Jag anser inte att man ska avla fram "medelmåttor", de finns ändå.

Det kostar både tid och pengar att ta fram ett föl. Och att bara avla för att föl, förhoppningsvis, är söta och ett minne av stoet låter riktigt dumt.

Jo , poengen är ju faktiskt att jag ska ha (förmodligen om hon inte kan visar sej duktig i travet (och ja jag vet att hon inte får starta i alla lopp.)) ha henne som ridhäst rresten av mitt liv, eller hennes. Jag peronligen som inte rider för att nå framgång behöver "bara" en medelmåttig häst. Alla är inte tävlingsinriktade:)

Ja, jo jag har förstått att det handlar enbart om sk sentimental-avel. Det jag hoppas på för hästens skull (som du hela tiden kallar för henne - du har inte tänkt på att det kan bli en hingst också ? :-))
är att du aldrig någonsin behöver sälja den utan kan ha kvar den hela sitt liv. För hästens skull. Och för din. Annars lär det bli slakttransport till Italien.

jag hoppas verkligen att du har kollat upp att hingsten åtminstone är veterinärt okej. Dvs inte har några arvbara fel.

Den typen av häst du vill ha finns det HUR MÅNGA SOM HELST att köpa. Men, du har ju bestämt dig.

Detta med förtroende, hur menar du ? Skall du dutta med fölungen så att den blir "vän" med människan....så rekommenderar jag dig starkt att tänka efter, det är gulligt med en fölunge och mindre gulligt på en hormonstinn treårshingst utan respekt för människor.

Jo , poengen är ju faktiskt att jag ska ha (förmodligen om hon inte kan visar sej duktig i travet (och ja jag vet att hon inte får starta i alla lopp.)) ha henne som ridhäst rresten av mitt liv, eller hennes. Jag peronligen som inte rider för att nå framgång behöver "bara" en medelmåttig häst. Alla är inte tävlingsinriktade:)

Grejen är ju att man aldrig kan garantera att man kan ha uppfödningen kvar resten av livet. Jag vore korkad om jag avlat fram Peia bara för mina egna behov, t.ex.
Ja, medelmåttorna behövs, men jag tycker att det är dumt att avla fram dem när det finns tillräckligt många ändå. Avel ska göras på individer som har egenskaper värda att föra vidare, inte på en icke godkänd travhingst och ett gammalt sto utan några större meriter. Knappt meriter öht.

Har du haft föl/unghästar förut?

Ja, jo jag har förstått att det handlar enbart om sk sentimental-avel. Det jag hoppas på för hästens skull (som du hela tiden kallar för henne - du har inte tänkt på att det kan bli en hingst också ? :-))
är att du aldrig någonsin behöver sälja den utan kan ha kvar den hela sitt liv. För hästens skull. Och för din. Annars lär det bli slakttransport till Italien.

jag hoppas verkligen att du har kollat upp att hingsten åtminstone är veterinärt okej. Dvs inte har några arvbara fel.

Den typen av häst du vill ha finns det HUR MÅNGA SOM HELST att köpa. Men, du har ju bestämt dig.

Detta med förtroende, hur menar du ? Skall du dutta med fölungen så att den blir "vän" med människan....så rekommenderar jag dig starkt att tänka efter, det är gulligt med en fölunge och mindre gulligt på en hormonstinn treårshingst utan respekt för människor.

Ursäkta mitt misstag henne/honom* Jag anser att om du själv föder upp hästen kan du också forma den på dit sätt.nej jag tänker inte stå och snackja sex med min treåriga fölunge tex heller. jag tänker inte heller dra med mej den ut på krogen. det är svårt att förklara hur jag tänker. Men om du försöker tänka på mitt sätt istället för att motargumentera mej så tror jag att du kan förstå bättre.liksom, läs det första inlägget och sen dina egna:/. Du stör dej verkligen eller hur? Men som sagt beslutet är taget.

Grejen är ju att man aldrig kan garantera att man kan ha uppfödningen kvar resten av livet. Jag vore korkad om jag avlat fram Peia bara för mina egna behov, t.ex.
Ja, medelmåttorna behövs, men jag tycker att det är dumt att avla fram dem när det finns tillräckligt många ändå. Avel ska göras på individer som har egenskaper värda att föra vidare, inte på en icke godkänd travhingst och ett gammalt sto utan några större meriter. Knappt meriter öht.

Har du haft föl/unghästar förut?

Vi föder upp en arab om året hemma, som ska gå till galoppen då. så ja jag har haft föl tidigare, eller min familj har. Min styvmamma är duktig på hästar och hästarna har blivit fina och väluppfostrade. Med undantag från evita tänker du nu. Så jag antar att jag måste försvara hennes beetende. Hon skickades på inridning strax före vi skulle skicka henne till tyskland/frankrike på galoppträningen, Inridaren var körd i huvudet och knäckte evita helt. Och säja att man inte ska föda upp medelmåttor var en intressant kommentar. och även om jag skull haft den bästa i stammen kan hästen ändå bli förstörd/konsigt psyke. Inte som påhopp, men din gammla häst hade väl fin stam men hon blev ju som hon blev :).Hon var ju väldigt konstig i slutet när jag var där. så stammen är inte allt. Jag vet att du har väldigt speciella åsikter om det mesta :) ha det bra

Tycker du ska strunta i dom som är så negativa.
Mamman till mitt sto är en kallblodstravare. Hon är i nuläget 22 år gammal och ska snart föla.

Jag har jobbat på ett antal olika stuterier och många av avelsmärrarna är uppåt 20 år.
Får du henne dräktig, och hon är i fint hull och kondition så tror jag absolut inte att det ska vara något problem att hon är 21 år gammal.

Lycka till ! ;)

Tack så mycket

Fler och fler har börjat upptäcka hur bra avkommor det kan bli av att korsa in den varmblodiga travhästen. Att betäcka en travare med någon fin halvblodshingst har blivit mer och mer populärt, har sett många avkommor växa upp som blivit riktigt duktiga hopphästar:smirk: Så iden är inte dum, är hon bara frisk och i god kondition så tro inte jag det ska vara ngt hinder;)

Lycka till med ditt val!

Vi föder upp en arab om året hemma, som ska gå till galoppen då. så ja jag har haft föl tidigare, eller min familj har. Min styvmamma är duktig på hästar och hästarna har blivit fina och väluppfostrade. Med undantag från evita tänker du nu. Så jag antar att jag måste försvara hennes beetende. Hon skickades på inridning strax före vi skulle skicka henne till tyskland/frankrike på galoppträningen, Inridaren var körd i huvudet och knäckte evita helt. Och säja att man inte ska föda upp medelmåttor var en intressant kommentar. och även om jag skull haft den bästa i stammen kan hästen ändå bli förstörd/konsigt psyke. Inte som påhopp, men din gammla häst hade väl fin stam men hon blev ju som hon blev :).Hon var ju väldigt konstig i slutet när jag var där. så stammen är inte allt. Jag vet att du har väldigt speciella åsikter om det mesta :) ha det bra

Jag visste öht inte att Evita var egen uppfödning så det tänkte jag definitivt inte nämna.

Ja, bra stam är ingen garanti. Men det är betydligt troligare att det blir en bra häst jämfört med en häst med föräldrar utan meriter. Medelmåttorna kommer ju fram ändå så varför gå in för att avla fram en?!

Nu var ju inte Chiva min egen uppfödning så. Inte var hon särskilt konstig heller. Men hennes uppfödare hör ju hemma här i Kalmar så du kan ju prata med henne isf.
Och se på Peia, hon är mer eller mindre perfekt. Men så har hon ju godkänd pappa, godkänd mamma med bra exteriör och meriter. Förutom att hon är välhanterad sen födseln. Lite skillnad i förutsättningar mot Galores eventuella avkomma.

Jag visste öht inte att Evita var egen uppfödning så det tänkte jag definitivt inte nämna.

Ja, bra stam är ingen garanti. Men det är betydligt troligare att det blir en bra häst jämfört med en häst med föräldrar utan meriter. Medelmåttorna kommer ju fram ändå så varför gå in för att avla fram en?!

Nu var ju inte Chiva min egen uppfödning så. Inte var hon särskilt konstig heller. Men hennes uppfödare hör ju hemma här i Kalmar så du kan ju prata med henne isf.
Och se på Peia, hon är mer eller mindre perfekt. Men så har hon ju godkänd pappa, godkänd mamma med bra exteriör och meriter. Förutom att hon är välhanterad sen födseln. Lite skillnad i förutsättningar mot Galores eventuella avkomma.

Okej. Det var en intressant tanke. Jag håller absolut inte med dej. Jag ansåg att Chiva blev väldigt konstig i slutet av min tid. (men min peronliga åsikt). GVad vet du mer om Galores stamtavla? skulle vilja ha reda på lite om den :)
Sen måste jag också påpeka att hur bra vorre peia om det bara fanns fina stammhästar?

Fler och fler har börjat upptäcka hur bra avkommor det kan bli av att korsa in den varmblodiga travhästen. Att betäcka en travare med någon fin halvblodshingst har blivit mer och mer populärt, har sett många avkommor växa upp som blivit riktigt duktiga hopphästar:smirk: Så iden är inte dum, är hon bara frisk och i god kondition så tro inte jag det ska vara ngt hinder;)

Lycka till med ditt val!

Tack jag hoppas det går bra:)

Okej. Det var en intressant tanke. Jag håller absolut inte med dej. Jag ansåg att Chiva blev väldigt konstig i slutet av min tid. (men min peronliga åsikt). GVad vet du mer om Galores stamtavla? skulle vilja ha reda på lite om den :)
Sen måste jag också påpeka att hur bra vorre peia om det bara fanns fina stammhästar?

Hur då konstig? Hon var ju mer eller mindre likadan hela tiden.
Du kan ju kolla Galores stamtavla på STC:s hemsida. Det vet till och med jag som inte sysslar med trav ;)

Din sista fråga får du utveckla för den förstår jag inte.

Ja, jag tycker att det du skall göra är helt värdelöst faktiskt. Du är inte den första och inte den sista där inga som helst argument biter.

Än en gång, jag hoppas att åtminstone hingsten är okej rent veterinärt och inte har en massa arvbart skit.

Dessutom tycker jag att du gör dig löjlig med dessa kommentarer:
Jag anser att om du själv föder upp hästen kan du också forma den på dit sätt.nej jag tänker inte stå och snackja sex med min treåriga fölunge tex heller. jag tänker inte heller dra med mej den ut på krogen.

Vad jag menar är att MÄNNISKAN har och framför allt SKA ha så lite påverkan på fölen som möjligt. De som hanteras FÖR mycket tappar respekt för människor och blir bortskämda och farliga.

När det gäller Chiva tror jag att jag kan svara bättre än Lady Covergirl om varför hon var som hon var, med tanke på att jag hade henne from ålder 6-11. Det var ingen som uppfostrade henne ordentligt innan jag kom in i bilden (uppfödaren var rädd och skötaren kastade borstar på henne om hon gjorde något dumt). Hon sparkade och bet så fort hon kom åt. Jag jobbade massor med att korrigera hennes beteende och få henne att förstå att jag (människan) inte hon var ledaren.

Dessutom var Chirac känd för att lämna vassa hästar och det jag hört om mamman är att hon inte var någon nallebjörn heller precis, mormodern lär ha varit jättetrevlig och har bl.a. lämnat Anna Hassös Rabbisch. Jag vet bara att när jag sålde Chiva var hon inte längre livsfarlig, dock kanske inte någon gosehäst heller, men hon såldes som tävlingshäst och det funkade hon utmärkt till. Sen vet jag som sagt inte mer om hur hon beter sig i nuläget.

Annars tycker jag att Galore (om det nu är hingsten du tänkt betäcka med) har en hyfsad härstamning iom att han är efter Pine Chip och mormors far är Speedy Crown. Jag skulle dock inte betäcka med en icke godkänd hingst. Sådana avkommor ses oftast inte med blida ögon vare sig hos halvblods- eller travfolk (tränare). Fast du har ju tänkt ha kvar avkomman hela dess liv säger du. För mig kan du göra precis som du vill min åsikt är som sagt min.

Galore är å andra sidan inte svenskregistrerad så det kanske inte är den då...

När det gäller Chiva tror jag att jag kan svara bättre än Lady Covergirl om varför hon var som hon var, med tanke på att jag hade henne from ålder 6-11. Det var ingen som uppfostrade henne ordentligt innan jag kom in i bilden (uppfödaren var rädd och skötaren kastade borstar på henne om hon gjorde något dumt). Hon sparkade och bet så fort hon kom åt. Jag jobbade massor med att korrigera hennes beteende och få henne att förstå att jag (människan) inte hon var ledaren.

Dessutom var Chirac känd för att lämna vassa hästar och det jag hört om mamman är att hon inte var någon nallebjörn heller precis, mormodern lär ha varit jättetrevlig och har bl.a. lämnat Anna Hassös Rabbisch. Jag vet bara att när jag sålde Chiva var hon inte längre livsfarlig, dock kanske inte någon gosehäst heller, men hon såldes som tävlingshäst och det funkade hon utmärkt till. Sen vet jag som sagt inte mer om hur hon beter sig i nuläget.

Kan tillägga att Chiva alltid varit en skarp häst men aldrig otrevlig att ha att göra med. Väluppfostrad är hon och har varit under hela tiden jag haft henne. Utom i början då hon försökte bossa och hota lite, men det gick över snabbt.
Hon bet eller sparkade mig aldrig. Hon försökte sparka mig en gång i början, hon stod och åt sin betfor och jag skulle ta av benskydden. Det räckte med att ryta till åt henne så var det nog.

Så vad Galore menar har jag ingen aning om.

Annars tycker jag att Galore (om det nu är hingsten du tänkt betäcka med) har en hyfsad härstamning iom att han är efter Pine Chip och mormors far är Speedy Crown. Jag skulle dock inte betäcka med en icke godkänd hingst. Sådana avkommor ses oftast inte med blida ögon vare sig hos halvblods- eller travfolk (tränare). Fast du har ju tänkt ha kvar avkomman hela dess liv säger du. För mig kan du göra precis som du vill min åsikt är som sagt min.

Galore är å andra sidan inte svenskregistrerad så det kanske inte är den då...

Galore är stoet, Spirit Galore är det fullständiga namnet.

Hur då konstig? Hon var ju mer eller mindre likadan hela tiden.
Du kan ju kolla Galores stamtavla på STC:s hemsida. Det vet till och med jag som inte sysslar med trav ;)

Din sista fråga får du utveckla för den förstår jag inte.

Jo fast därför står inte anledningarna till varför hon slutade och liknande. Jag är ganska medveten vart jag regestrerar min häst:) sista fråga: hur kul är det att ha likadana hästar?

Jo fast därför står inte anledningarna till varför hon slutade och liknande. Jag är ganska medveten vart jag regestrerar min häst:) sista fråga: hur kul är det att ha likadana hästar?

Nej, du får väl ringa de tidigare ägarna då.

Ingen har väl likadan häst som någon annan? Däremot borde alla hästar ha tagits fram med ett mål, vilket tyvärr inte är fallet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 081
Senast: shia
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 481
Avel Sitter här och lurar på lite olika tankar om att avel. Jag säger inte att det jag tänker är rätt på något sätt utan mer egna funderingar... 7 8 9
Svar
176
· Visningar
16 769
Senast: Estivuz
·
Avel Hur är det egentligen ställt med svensk hästavel? -Har hört lite för många gånger att ston som skadas eller inte fungerar av olika...
Svar
16
· Visningar
2 256

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka