Betäcka Vbl

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Galore
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 128
  • Visningar Visningar 9 176
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betäcka Vbl

Jag som är ganska lång vill inte ha pluto, som ännu inte gjort bruksprovet väl? då är man väl inte godkänd?
och står inte bredvid någon? hon står bredvid din egen häst?! och på andra sidan är evita. Nu förstår jag inte riktigt :/ Han har nog stam men inte regad på STC, det var där jag kollade. Ironiskt nog betäcker inte alla med godkända hingstar och då kan man ju omöjligt få din "näst intill perfekta" ponny. Som du vet har du och jag väldigt olika åsikter om "uppfostran" på hästar. Så du menar att som exempel när peia bet syrran i armen sist har hon ett dåligt temprament..? Galore sparkar inte andra hästar i hagen tillexempel (såvidare dom inte retar henne för mycket) Hon BITS inte, hon sparkar inte åt människor (man får heller inte dra henne ut i hagen) Hon har inte heller som du citerade för ett par år sedan (stallmötet ang, att du ville att din häst skulle gå in vid kl 1 och jag inte ville att min skulle göra det, såvidare det var storm,regn eller snöade jätte mö) ÄDELT blod i dina ögon. Men att påpeka att hennes temprament inte är bra för att hon sparkar i boxen (vilket hon inte gör allt för ofta) tycker jag låter konstigt. Igentligen vet du ingenting om Galore förutom att hon är lite sur i boxen. Och du gillar inte mej eller syrran och om jag har fattat dej rätt gillar du heller inte travhästar. Det känns bara onödigt att fortsätta skriva till dej. Du tycker att min häst är värdelös och det är inte nånting jag vill höra, eller läsa. det kan du säkert förstå. Min häst är den bästa i mina ögon och det antar jag att du fattar.

Nej, det var ett exempel på att det finns godkända hingstar i närheten. Enligt Tina ska Pluto vara godkänd.
Självfallet var Peia och Evita kvar ute i hagen. De tre hästarna sitter inte ihop.
Ja, han har stam och den har jag skrivit ner här i tråden. Jag tycker ändå att det är ruskigt illa när man inte kan stammen på den hingst man har tänkt använda.
Om Peia bet din syster så är det imponerande med tanke på att hon aldrig tidigare bitit någon, i hela sitt liv :smirk:
Jag drar heller aldrig Peia ut i hagen. Hon lyssnar nog inte riktigt på dig.
Jag har aldrig velat att mina hästar ska gå in vid 13, däremot vid 15 för att hinna äta upp sin mat och smälta maten innan jag rider.
Och ädelt blod har jag aldrig sagt. Däremot så är det ett faktum att jag har högre mål med mina hästar än du med dina. Det gör att jag vill ha insläpp och fodring vid samma tid varje dag. Det vill de flesta som är måna om sina hästar.
Att jag tog upp sparkandet i väggen var ett exempel. Hon hugger ju också mot andra hästar när man går förbi. Inget jag hurrar över.

Du beter dig faktiskt väldigt barnsligt. Jag skiter fullständigt i om folk väljer att ha travare som ridhästar eller inte. Jag skulle aldrig ha det men det är en annan sak.
Galore är säkert inte värdelös som promenadhäst åt dig men det är inget jag skulle välja att avla på. Långtifrån. Särskilt inte med en hingst som inte är godkänd och inte heller har en godkänd pappa.

Jo, många tycker nog att deras egna hästar är bäst i deras ögon. Men ska man avla får man se lite bredare än så.

Jag har inte pratat med henne eftersom hon, som Galore skrivit, är i stallet kvällstid och jag oftast mellan 13 och 16.
Men jag antar att det är okej att de går tillsammans, de har gjort så i några dagar nu. Sen helgen kan det kanske ha varit.
Hingstägaren ifråga har även ett travarsto som väntar föl med den hingsten. Tror inte att stoet är registrerat heller. Om det inte är så att namnet jag hört enbart är ett "arbetsnamn".

Jaja, då låter den hingstägaren lika seriös som stoägaren. Hoppas nu att ingen av hästarna skadar sig allvarligt och allt går bra...

det med ädelt blod har du visst sagt.. och minns du inte att alla skrattade när du sa att hästarna skulle in vid 13.00 för att vattnet var fryset:P??
och peia är visst sur. och hon bet mig aldrig. varför skricker och höjer du näven emot henne så mycket om hon är så snäll?
och ge sig på soleil?? ofta man behöver slå henne. hon som är världen gosigaste som alltid vill pussa och nosa på en. jag tycker inte om din behandling mot hästar. och klaga på galore? även om hon inte sprungit in mycket har hon sprungit in mer än vad peia någonsin kommer tjäna. och du kanske inte har sett det men tilly är väldigt vacker och har en kanon fin exteriör. han har även ett väldigt fint temperament för att både vara hingst OCH travare. Galore går dessutom väldigt fint i dressyen, vilket du inte har någon anning om..

det med ädelt blod har du visst sagt.. och minns du inte att alla skrattade när du sa att hästarna skulle in vid 13.00 för att vattnet var fryset:P??
och peia är visst sur. och hon bet mig aldrig. varför skricker och höjer du näven emot henne så mycket om hon är så snäll?
och ge sig på soleil?? ofta man behöver slå henne. hon som är världen gosigaste som alltid vill pussa och nosa på en. jag tycker inte om din behandling mot hästar. och klaga på galore? även om hon inte sprungit in mycket har hon sprungit in mer än vad peia någonsin kommer tjäna. och du kanske inte har sett det men tilly är väldigt vacker och har en kanon fin exteriör. han har även ett väldigt fint temperament för att både vara hingst OCH travare. Galore går dessutom väldigt fint i dressyen, vilket du inte har någon anning om..

Nepp, däremot har mina hästar ridstam vilket inte era hästar har. Det är skillnaden.
15.00 är den tid jag alltid arbetar efter. Det tycker jag är en lagom tid så att hästarna hinner smälta maten innan de ska ridas.
För övrigt är det för mig en självklarhet att hästar ska ha tillgång till vatten. Det är inte nyttigt för någon häst att vara utan vatten i 7-8 timmar.

Peia är inte ett dugg sur mot människor. Nu citerar jag dig särskilt noga här:"och hon bet mig aldrig."
Precis, Peia bits inte utan anledning. Jag höjer rösten åt alla hästar när de inte gör som de är uppfostrade till. D.v.s. står stilla i gången t.ex. Hon är en unghäst och sådana ska uppfostras så att de kan bli trevliga individer som vuxna.
Och du kan fråga vilken kunnig person som helst, Peia är en pärla. Både exteriört och i temperamentet. Det är ett faktum och ni framstår bara som fåniga när ni hävdar motsatsen.

Var har jag gett mig på Soleil?

Att dra in prispengarna är inte fånigt, det är korkat. Det ligger ju i att prispengarna är större i trav än i ridsport samt att prispengar inte längre delas ut på ponnytävlingar.
Dock lär Peia säljas för ett betydligt högre pris än de där prispengarna.

Tiglio ser trevlig ut, ja. Jag kan inte minnas att jag klagat på hans exteriör. Däremot är han inte godkänd.

Jag ser aldrig någon rida Galore så det är nog förklaringen. Däremot har jag sett enstaka bilder på henne och jämfört med en normalriden ridhäst går hon inte bra.
Men visst, vill du/ni buskavla så gör det. Men det är fullständigt onödigt och det lär bli avkomman som får lida för det. De är nämligen inte värda särskilt mycket rent pengamässigt.

så du menar att fölet får lida över att den inte är värd så mycket pengar:S

men nu klagar du ju på hennes "talanger" som ridhäst, trots att du skrev att hon inte blivit sedd riden?
du förutspår alltså hur hon är?
rindy tex, visste du att hon får normal skritt och trav i dressyren?
peia är visst sur..det kan nog alla som träffat henne vittna om.. jag har själv sett henne försöka huga efter de som ler henne... dessutom..uppfostran ska ske på ett inte alldeles för hårt sätt.
dessutom att låte henne gå själv?det är inte bra för en 1/2 åring. (vilket hon inte gör längre)
peia är en sur och inte enligt mig trevlig häst. jag tror inte du riktigt vet vad du pratar om angående galore. och du sa visst 13 00! jag vet att hästar behöver vatten..det var just därför jag sa på samma möte att "hemma slår vi hål på isen" det var då alla skrattade åt dig...

Men ska ni diskutera era hästar såhär ingående får ni göra det per PM, ingen annan är intresserad av precis hur ni gör i ert stall.

*host* Jag rycker in igen. Stoet och hingsten går i samma hage. Mer genomtänkt än så tror jag inte att det är.

:eek: :eek:
Jag trodde faktist att TS var rädd om sitt sto..
Och hur funkar hingstägaren igentligen??

Det är så oerhört tragiskt att läsa sådana här inlägg då man
ganska säkert vet att det finns stor risk för att avkomman blir
totalt oduglig..
Så den enda som lär bli glad av sådana här oseriösa tilltag lär väl bli slakteriet eller transportörer som åker neröver..

För första gången någonsin så kommer jag, trots att jag har avelsston och gör allt för deras bästa, att hålla tummarna för det gamla 21 åriga stoet så att hon inte, varken blir skadad eller blir dräktig..
Och i detta fall så tycker jag nog att hingstägaren har om möjligt ännu sämre moral och etik angående avel..:mad:

AM

:eek: :eek:
Jag trodde faktist att TS var rädd om sitt sto..
Och hur funkar hingstägaren igentligen??

Det är så oerhört tragiskt att läsa sådana här inlägg då man
ganska säkert vet att det finns stor risk för att avkomman blir
totalt oduglig..
Så den enda som lär bli glad av sådana här oseriösa tilltag lär väl bli slakteriet eller transportörer som åker neröver..

För första gången någonsin så kommer jag, trots att jag har avelsston och gör allt för deras bästa, att hålla tummarna för det gamla 21 åriga stoet så att hon inte, varken blir skadad eller blir dräktig..
Och i detta fall så tycker jag nog att hingstägaren har om möjligt ännu sämre moral och etik angående avel..:mad:

AM

Jag har tidigare uppfattat hingstägaren som en seriös hästmänniska men nu vet jag inte längre.
Jag lär väl få skit en lång tid framöver efter mitt skrivande i den här tråden ;) Det har ju börjat redan i tråden.
(Det intressanta är att Peia, som enligt dessa två har ett dåligt humör, ständigt får beröm för sitt humör av alla andra hon träffar. Veterinärer, hovslagare, domare, uppfödare och hela kitet :) )

Ska man avla ska man ju göra det på individer som tillför rasen något, inte bara för att föl är charmiga *sucka*

Jo, det är ju ett känt fenomen att man lämnar en tråd när man inte får de svar man vill ha :smirk:

jag har svaren jag ville ha. :) som jag nämnt har vi lämnat min orginal ställda fråga för länge sedan. om du läser första inlägget så är dt gansak förändrat nu. jag är också nöjd med svaren jag fått. dom är lästa och reggade. Ha en trevlig helj

Du som kan lite mer om travstammar, är det bra stam på hingsten? *nyfiken*

Hehe..jag blev också nyfiken och rotade runt lite på nätet.:D

Count Avondale finns ju som sagt va inte på STC.
Däremot har jag hittat honom på andra ställen..
Är inte säker på att det är samma häst men jag fick fram att
Count Avondale född i USA är en son till stoet LINDYS SUNRISE e Lindys Pride..
Pappan till Avondale ska i så fall vara Speedy Crown.
Född någongång i början av 80 talet eller slutet av 70.

C. Avondale har knatat in 1625 dollar..vet inte hur gamla dom uppgifterna är.
Om det är samma häst så ska ju då C Avondale antingen ha en stor frysmärkning på halsen eller vara tatuerad under överläppen.
Frågan är ju då om mamman till Tiglio är renrasig??

Davids Lucky Day har då tyvärr också Hoot Moon i sig i stammen.
Som jag skerv tidigare så hade ju mamman den hingsten bakåt.
Så tja...inget att rekommendera..

Går man via den eminenta blodbanken och knappar in dom få uppgifterna som finns så tycker i alla fall inte jag det ser roligt ut.
Linjeavel på Stars Pride och Hoot Moon :crazy:

Testade då Spirit Galore mot Davids Lucky Day..
SE HÄR

Skulle tro att Martah eller någon annan med hela hingstarkivet i huvudet kan presentera Hoot Moon och Stars Pride..:crazy:

AM

Jag har tidigare uppfattat hingstägaren som en seriös hästmänniska men nu vet jag inte längre.
Jag lär väl få skit en lång tid framöver efter mitt skrivande i den här tråden ;) Det har ju börjat redan i tråden.
(Det intressanta är att Peia, som enligt dessa två har ett dåligt humör, ständigt får beröm för sitt humör av alla andra hon träffar. Veterinärer, hovslagare, domare, uppfödare och hela kitet :) )

Ska man avla ska man ju göra det på individer som tillför rasen något, inte bara för att föl är charmiga *sucka*

Som sagt. alla har uppenbarligen olika uppfattningar om våra hästar, du anser att Galore har ett dåligt temprament. Jag anser att peia är sur och inte allt för trevlig häst. det e ju helt enkelt så människor är. dom uppfattar saker olika. konstigare än så är dt inte :) Och om du läser mina inlägg högre upp så ska jag inte ha fölet för att det är charmigt utan som min blivande hobbyridhäst.

Den Count Avondale du talar om är en brun häst med vita hår i pannan född 24/3 1981 i Lexington USA tatuerad med 710EZ

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 081
Senast: shia
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 481
Avel Sitter här och lurar på lite olika tankar om att avel. Jag säger inte att det jag tänker är rätt på något sätt utan mer egna funderingar... 7 8 9
Svar
176
· Visningar
16 769
Senast: Estivuz
·
Avel Hur är det egentligen ställt med svensk hästavel? -Har hört lite för många gånger att ston som skadas eller inte fungerar av olika...
Svar
16
· Visningar
2 256

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka