Betäcka varmblodssto?

Sv: Betäcka varmblodssto?

"Felet" med den stambokförda halvblodsaveln av idag är enligt mig och flera andra, att den resulterar i svårhanterliga hästar för normalryttare som inte aspirerar på tävling på elitnivå inom hoppning eller dressyr, utan som vill ha en schysst häst som kan göra lite av varje utan att gå upp i atomer.

Det där tycker jag är en skröna som blivit sanning.

Är det då du som nådigt ska ge ett utlåtande: det stoet får betäckas, det stoet får inte betäckas?
Eller ska det bli en ny sovjetstat där staten bestämmer, nej min vän ditt sto har inte i aveln att göra och får ej betäckas?
Det är nog bara att se lite realistiskt på situationen, vill en stoägare betäcka sitt sto så gör dom det, vare sig du eller någon annan avråder dom. Det är det som kallas fri marknad, där individen själv avgör sina val, samt även får stå för konsekvenskerna av det valet.
Vad är det för dumt svar? Det är väl inte upp till mig, utan snarare som Humelibumlan skriver:

Varför inte samma personer som avgör om hingstarna duger för avel?

Att kontrollera avelsdjur leder till en starkare och mer hållbar art och sen om Lisa inte får avla på sitt dåliga sto är väl bara bra, för ett dåligt sto ger dåliga avkommor och dåliga avkommor blir sjuka och lider och hade det varit i naturen så hade dessa djur inte överlevt och fått föra sina gener vidare på sikt, allt för att avla fram starka och bra djur, med naturens motto- endast den starka överlever..

Fast du kanske tycker vi ska släppa på hingstarna oxå och sen struntar vi i genetiska defekter som leder till lidande för djuren :idea:

Och det är väl inte bara vi som får ta konsekvenserna, utan djuren.
Jag håller verkligen med.

De allra flesta ryttare söker TREVLIGA hästar. En trevlig häst kan tävla i lätta klasser i alla dicipliner, oberoende på stam och ras.
Många av dagens halvblod är inte trevliga, så varför tvinga folk att köpa halvblod?
Alla halvblod jag haft har varit trevliga, de flesta av dem riktigt underbara att jobba med. Det finns nog trevliga och mindre trevliga individer inom alla raser.

Och några av er får det att låta som om halvblod är den enda rasen som finns, och det enda alternativet är en travare/travarkorsning?
Det finns ju hundratals olika hästraser!

Vad är det för dumt svar? Det är väl inte upp till mig, utan snarare som Humelibumlan skriver:

Jag håller verkligen med.

Alla halvblod jag haft har varit trevliga, de flesta av dem riktigt underbara att jobba med. Det finns nog trevliga och mindre trevliga individer inom alla raser.

Och några av er får det att låta som om halvblod är den enda rasen som finns, och det enda alternativet är en travare/travarkorsning?
Det finns ju hundratals olika hästraser!

Som jag tidigare skrev, sverige är ingen isolerad ö där vi kan ha egna regler, det är bara att följa gällande EUrätt, vilket innebär att sverige kan inte ha egna regler, är det så svårt att fatta?

Har jag på något sätt skrivit att jag inte fattat det? :crazy:

Jag skrev vad jag tycker borde gälla, verkar som om fler anser det.
Alla ska inte kunna betäcka sina ston "bara för att".

Det enda att göra är väl att trycka där det hjälper och hoppas på en ändring.
Dessutom är det ju önskvärt med mer kunskap hos dessa stoägare det gäller.

Att kontrollera avelsdjur leder till en starkare och mer hållbar art och sen om Lisa inte får avla på sitt dåliga sto är väl bara bra, för ett dåligt sto ger dåliga avkommor och dåliga avkommor blir sjuka och lider och hade det varit i naturen så hade dessa djur inte överlevt och fått föra sina gener vidare på sikt, allt för att avla fram starka och bra djur, med naturens motto- endast den starka överlever..

Fast ingen här har väl förespråkat att avla på dåliga ston :confused:
Förutom enligt Lycanthropes tolkning då, att det automatiskt är dåligt att avla på ett travarsto :angel:

Senast ändrad:

Fast ingen här har väl förespråkat att avla på dåliga ston :confused:
Förutom enligt Lycanthropes tolkning då, att det automatiskt är dåligt att avla på ett travarsto :angel:

Utan att riktiga mitt inlägg till ts, som faktiskt verkar leta seriöst efter en passande hingst till sitt sto.

Om man inte kollar upp sitt sto, hur vet man då att man avlar på ett bra sto?
I många fall verkar det meriterande att ett sto är snäll och i ägarens ögon söt och sen är det ju kanon att grannen har en skäckhingst...

Skulle jag sätta en travare i ridhästavel så skulle jag iallafall se till att stoet verkligen var meriterat och hade visat/dokumenterat att hon var en bra ridhäst och då skulle jag kunna testa vad hon kan tänkas lämna.

Lagar eller inte, men det borde inte vara för mycket begärt att vara kritisk när man ska avla och dubbelt kritiskt om man ska korsa in travare.

Utan att riktiga mitt inlägg till ts, som faktiskt verkar leta seriöst efter en passande hingst till sitt sto.

Om man inte kollar upp sitt sto, hur vet man då att man avlar på ett bra sto?
I många fall verkar det meriterande att ett sto är snäll och i ägarens ögon söt och sen är det ju kanon att grannen har en skäckhingst...

Jamen det verkar ju inte spela någon som helst roll hur seriös och kunnig vederbörande är, den som startar en tråd om att korsningsavla på sitt vblsto blir omedelbart påhoppad, dumförklarad och nergjord....och så slutar tråden i pajkastning, ofta utan att TS fått ett enda vettigt svar på sin ursprungliga fråga.

Det finns MASSOR av idioter därute som avlar både renrasigt och korsningar, mängder med buskavlade ponnyer och kallblod där man betäckt med "grannens fräna skäckhingst"...och för den delen renrasiga och godkända men som ändå ofta är osäljbara, ardenner tex...men det är bara när det handlar om travare som Buke drar på blåljusen - och då helt utan att ens VETA om ts har koll eller inte.

Varför?

Jamen det verkar ju inte spela någon som helst roll hur seriös och kunnig vederbörande är, den som startar en tråd om att korsningsavla på sitt vblsto blir omedelbart påhoppad, dumförklarad och nergjord....och så slutar tråden i pajkastning, ofta utan att TS fått ett enda vettigt svar på sin ursprungliga fråga.

Det finns MASSOR av idioter därute som avlar både renrasigt och korsningar, mängder med buskavlade ponnyer och kallblod där man betäckt med "grannens fräna skäckhingst"...och för den delen renrasiga och godkända men som ändå ofta är osäljbara, ardenner tex...men det är bara när det handlar om travare som Buke drar på blåljusen - och då helt utan att ens VETA om ts har koll eller inte.

Varför?

Fast att andra gör fel ursäktar ju inte att jag gör det...

När det handlar om travare kan ju mycket bero på att de:
1, inte är avlade på ridbarhet
2, det finns ett otal och de är för billiga för att det ska vara nyttigt.
3, det är svårt att veta vad ett sto lämnar och flera gånger svårare när det gäller travston i ridhästavel.

Därför kanske ljusen slår på?

Att resonera att jag ska behålla den själv hela dess liv är ju ganska naivt, jag gissar att de flesta travkorsningar kom till med bla. det resonemanget, för det är väl ingen som korsar travston i tron på att de ska gå + eller jämnt upp?

Nu var ts fråga om hingstägare tar emot vilket sto som helst och det har hon väl fått svar på?

Sen kan jag tycka det är lite konstigt att man rekommenderar olika raser, utan att ha sett stoet ifråga och mer information i allmänhet samt målet med aveln och kunna utgå ifrån individen?

...Och jag skulle inte rekommendera arab - just eftersom aveln på araber är fri. Det finns bra sporthästar bland araber, inte tu tal om saken. Men mycket få arabhästuppfödare rider på tillräckligt hög nivå för att ha koll på vilka krav som ställs på en sporthäst och vad som finns bakåt i stammarna i ridhästväg (därav tokiga annonser om hästar som passar till dressyr, western, distans, galopp, hoppning, utställning). Dokumentationen av egenskaperna är dessutom miserabel - de prestationer som finns dokumenterade handlar så gott som uteslutande om distans och galopp, när det handlar om hoppning och dressyr har bara enstaka hästar gjort enstaka starter på nivå MSV. Det räcker inte för att bedöma varken egenskaper eller nedärvning. Så arab bara om man kan få hjälp att sålla agnarna från vetet av någon med bevisad koll!

Om jag ville korsa och inte har stenkoll själv, skulle jag definitivt välj en hingst som gått någon vettig form av bruksprov och som hade visat vad han lämnar. I det här landet betyder det halvblod, xx, anglo eller ridponny.

När det handlar om travare kan ju mycket bero på att de:
1, inte är avlade på ridbarhet
2, det finns ett otal och de är för billiga för att det ska vara nyttigt.
3, det är svårt att veta vad ett sto lämnar och flera gånger svårare när det gäller travston i ridhästavel.

Jojo, det där vet vi väl alla?

Men varken du eller jag eller någon annan har en susning om vad den som startar tråden har för kunskaper...h*n kan ju vara mycket väl insatt, det har vi ingen aning om. ÄNDÅ börjar genast drevet gå. Bara för att det är en travarmärr.
Lite ödmjukhet kanske?

För övrigt är det väl ingen i denna tråd som har "rekommenderat olika raser"? bara gett TS förslag att titta på själv.

Jag kan inte annat än instämma!
Var finns alla dessa billiga travarkorsningar som vissar hävdar att det kryllar av och som slakttransporterna till Italien är fulla av?
Jag kollar dom flesta annons-sajter och jag hittar inga som slumpas bort till reapriser.
Jag hjälpte en ej så datakunnig äldre släkting som letade en billig sällskapshäst till sitt gamla sto, och hur jag än letade och kollade överallt hittade jag inte dessa massor av billiga travarkorsningar !

Ja antagligen står dom på just Italientransporterna! Och då lär ju inte du få se röken av dom, eller hur?? Jag har också arbetat med olika hästhandlare innan, och jag såg massor av travkorsningar, men det var sällan dom kallades det.

Jag tror inte du läste mitt inlägg så noga. Jag rekomenderade araben just för att det finns en marknad att sälja sånna hästar till. Jag skrev även att hon då skulle ta några som var meriterade inom den grenen eller hade många avkommor inom den grenen. Och jag gav ex på några som är meriterade inom galopp/distans och/eller har avkommor där.

Jag har INTE skrivit att hästen skulle bli en bra "sporthäst", vad man nu då igentligen menar med det. Men en bra distanshäst skulle den absolut kunna bli! Kolla bara på Maria Hagman-Eriksson och hennes häst Power, hon vann i tyskland, hästen är bara 7 år och är en korsning av travare/arab! Sträckan var 160 km och hastigheten var 18km/h.

Jojo, det där vet vi väl alla?

Men varken du eller jag eller någon annan har en susning om vad den som startar tråden har för kunskaper...h*n kan ju vara mycket väl insatt, det har vi ingen aning om. ÄNDÅ börjar genast drevet gå. Bara för att det är en travarmärr.
Lite ödmjukhet kanske?

För övrigt är det väl ingen i denna tråd som har "rekommenderat olika raser"? bara gett TS förslag att titta på själv.

Men jag har väl inte hoppat på ts heller, utan snarare tycker jag som sagt att hon verkar söka en passande hingst och inte grannens söta, vilkt då är ett klart +.

Men menar du då att man inte får ifrågasätta och fråga mer om stoet ifråga o dess lämplighet?
Att påpeka riskerna med den typen av avel tycker jag inte heller är fel.

Nu kan jag lugna alla med att det inte blir någon betäckning av iallafall, tar hem ett avelssto (SWB) istället, känns inte schysst mot mig heller (den dagen det eventuellt händer något) den dagen man måste sälja och man får skänka bort sin stackars krake. oavsett hur fin han/hon är att rida.

Nu kan jag lugna alla med att det inte blir någon betäckning av iallafall, tar hem ett avelssto (SWB) istället, känns inte schysst mot mig heller (den dagen det eventuellt händer något) den dagen man måste sälja och man får skänka bort sin stackars krake. oavsett hur fin han/hon är att rida.

:bow::bow::bow:

Och utan att veta vilken häst det är, så är du direkt säkert på att hon är lämplig för avel, bara för att hon tillhör en viss ras?
Ska inte avlesvärderingsnämnden bedömma det stoet, tycker du?:confused:

Fakiskt så bugade jag för motiveringen.

Case closed, alltså ;)

Får man fråga om det var Bukepådraget som fick dig att ändra beslutet, eller något annat?

Liknande trådar

Avel Sitter här och lurar på lite olika tankar om att avel. Jag säger inte att det jag tänker är rätt på något sätt utan mer egna funderingar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
16 721
Senast: Estivuz
·
Avel Hej, Är totalt ny på det här med avel och är ju väldigt sent ute dessutom, men skulle gärna få lite åsikter angående mina tankar...
Svar
3
· Visningar
1 135
Senast: KickiH
·
Avel Står i valet och kvalet om hur jag ska göra med mitt sto i år. Betäcka eller inte? Hon är ett halvblodssto e Gauguin de Lully –...
2
Svar
25
· Visningar
4 936
Senast: Molekyl
·
Avel Hej! Jag håller inte på med avel alls och är totalt okunnig, så om inte annat så kanske denna tråden ger er ett gott skratt! :D Dock...
2
Svar
30
· Visningar
8 917
Senast: Anki Lundberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka