Betäcka varmblodssto?

Sv: Betäcka varmblodssto?

Jag må erkänna att jag är inte någon som har super koll på avel, men varför är ni på buke så sjukt emot något som går utanför era ramar?
Halvblod finns det gott om och är avlade för ridning ja, men årligen kommer det fram halvblod som inte fungerar som de ska (dvs ridbarheten är påverkad negativt). Även om nu TS tagit varmblod-halvblods korsningen åter så anser jag detta vara väldigt intressant.

Ska man se aveln som helhet? På individ nivå? Hur?
Vissa pratar meriter, vissa pratar stam.

För mig låter detta som gentiken som fördes bland oss människor och våra avkommor fram till 1970talet. Tvångssteriliseringar, inte blanda vita-mörka, är du som individ avvikande så ska du banne mig inte skaffa barn etc

Varför denna enorma rädsla för att göra något utanför ramarna?
Genetik är alltid lite random och epigentiken som forskas fram nu på senare tid tillför otroligt intressanta ting.

Förutsättningarna är kanske inte de bästa i dina ögon men för TS är det nog det iom det övervägdes, varför tar ni bort hennes rätt att uppleva det så?
Måste man alltid sträva mot elitism (inte för jag säger detta är en dålig korsning men på många svar är detta en "B-häst" något sämre i värde)?
Kan ni inte bara matcha en bra hingst och stötta TS i detta beslut som är så laddat?
Varför tar ni er rätten att anse er kunna mer än TS? Stå ovan?

Jag har själv tränat några varmblod i mina dar, även varit beridar elev i tyskland på internationellt dressyr stall där det enbart fanns halvblod och är/var det enda rätta. Jag är sjukt less på denna oförmåga hos personer att klara av att andra inte föredrar halvblod. Var sjukt trevligt att rida till varmblodet så hon gick bättre (och högre nivå på skolorna) än halvbloden på den ridskolan jag var verksam på för att bevisa och försöka bredda vissa personers synsätt. Känns lite som varmblod rent symboliskt är kvinnan i dagens samhälle, någon som är värd mindre rent ekonomiskt, har alla förutsättningar med rätt miljö och pedagogik att bli något men få vågar/kan. Ja nu kan ni svara att varmblod är framavlade för deras trav- jo förvisso men det finns många halvblod som är framavlade för att kunna bära sig rätt eller skutta med god teknik utan att klara det heller. Är allt genitik/arv? Jag säger att mycket beror även på miljö- precis som med oss människor. Sedan kanske det kommer till en gräns till vad som är möjligt rent fysiskt för oss alla men av vad jag förstår så finns det ett fåtal som faktiskt ärligt strävar mot SM/VM/OS med sina avkommor, ja kanske so utopi men kom igen som privatperson inom aveln- samma chans som miljon vinst på triss? Den finns men händer fåtalet.

Så kan ni bara sluta känna er så hotade av detta och sluta ta en försvarställning gentemot TS?
Era reaktioner säger mer om er själva än om TS, ivf enligt mitt sätt att se på det.

Visst att det finns folk som inte tycker om halvblod. Men nu ville TS korsa in halvblod för att få bättre ridbarhet,
hade hon tyckt att sin travare var perfekt, så hade hon säkert betäckt med en travarhingt. :idea:

Finns det någon häst eller människa som är perfekt? Helt 100 gällande liksidighet, gångarterna och allt?
Hon ville öka ridbarheten och stärka galoppen ja, dessa förutsättningar anser TS finns hos just inom halvblods aveln. TS har hittat en individ som hon anser är ridbar och vill förstärka vissa ting med en hingst ur en annan men väldigt lik stambok. Även med de perfekta och rätta förutsättningarna blir inte saker som de var menat. TS ska inte behöva skämmas/ta tillbaka/känna sig ute på hal is för det finns otroligt konservativa människor. Vissa ting uppstod här i världen ur synsätt som inte var accepterade på sin tid (kvinnlig rösträtt, mediciner som kom fram av en slump och experiment som gick fel etc). Bara för en sak är fel idag i dina ögon kanske det är rätt imorgon, sluta vara så svart-vitt seende.
Det viktiga och kärnan i det hela att ev fölet och mamman får de bästa förutsättningar det går att uppbringa och utifrån det jobba med det.

Kan ni försöka se tingen mindre psykodynamiskt och lite mer humanistiskt?

"...väldigt lik stambok"? Hur tänkte du nu?

Sen undrar jag fortfarande varför du försöker få det låta som TS får värsta rabiata kritiken när det inte är sant.

Sen vet jag inte om det är lönt att diskutera avel med nån som tycker en anledning att betäcka är att en "hästpratare" sagt att hästen vill ha föl.

Ps. Psykodynamik tror jag du måste slå upp.

Ja, angående psykodynamiken härlder det från en viss herr Freud som ansåg att ett av könen stod ovan det andra i värde. Kvinnan- svagare, penis avund etc etc. Detta anser jag många (men inte alla) inom halvblods sektorn besitta, lite pedistal upplevelse att halvbloden är "ovan" de övriga. Humanistiskt perspektiv är lite mer positivistiskt synsätt och försöker lyfta fram möjligheterna =)

Hahaha, varför detta om hästpratare?
Anspelar du nu om något jag skrivit tidigare- du går på ett personligt plan på dina "slag" nu. Kreativt hahaha. Men angående min häst tog förra ägaren ut en hästpratare som jao påstod sig förstått att hästen vill ha ett föl. Sedan att jag har nämnt det (2gånger ngt) är lite av ironi, för det är precis ett föl som ev är på g snart.

Du kan väl inte mena att varmblodet ligget långt ifrån halvblodet?
Samma gren lite som Tyskar och Svenskar, inte långt i från varandra och i slutändan rätt uppblandade med samma/liknande ting med vissa små särskiljande drag.

Nä varmblod och halvblod är samma sak, men travare och halvblod skulle jag inte påstå ligger nära varandra. I så fall borde väl nån kommit på den briljanta idéen att blanda in lite SWB i en travhäst? Eller så är väl det minsta man kan begära att respektive stambok vore öppen för rasen.

Sen stavas tyskar och svenskar inte med versal. Lika relevant som Freud.

Fast om du tror att det är huvudpoängen med Freud och psykodynamiken så skulle du nog verklikgen behöva gå tillbaka och läsa en gång till. Du verkar mena könsordning när du skriver psykodynamik, och inte ens det är relevant i den här frågan. Dessutom slår du in öppna dörrar när du skriver att det nästan är som att folk förespråkar selektiv avel för ridhästar - självklart gör man det, det är ju hela poängen med avel, att man vill förstärka vissa egenskaper och göra djuren mer anpassade till det vi vill använda dem till. Knappast kontroversiellt.

Det handlar verkligen inte om rädsla utan erfarenhet.
Ridhästar är avlade på ridegenskaper och travare på travegenskaper.
I och med att de två hästtyperna har så olika egenskaper passar de sällan bra ihop. Givetvis finns det ett antal lyckade korsningar, med tanke på hur många som görs vore det konstigt om inte några blev bra.

I avel ska man inte bara se till individen utan till generna. Mitt eget sto har t ex gett sina avkommor gångarter hon inte har men som hennes pappa gav, och en halsansättning hon inte har men som hennes morfar hade.
Att ett travsto har goda ridegenskaper är väldigt bra för henne som individ om hon inte passade på travbanan, för då kan hon få ett bra liv som ridhäst. Det betyder inte att hon nedärver just de egenskaperna eftersom hennes gener är utvalda på sina travegenskaper.

Vad är det för stam, modell, exteriör, gångarter, prestationer, svagheter, styrkor, psyke? Ja ALLT :D

Angående korsningsavel är jag en sån där riktig nörd att tycka om korsningar, oavsett med vilken ras efter att ha sett allra slags möjliga korsningar! Ofta skriks det högt om det råkar vara en travarkorsning men har sett många framgångsrika helt dugliga och duktiga fjordkorsningar (50%) bl.a. men det verkar vara mer accepterat trots allt. Jag har nog sett för många jättetrevliga tävlingsponnyer som passar i de "lägre" klasserna (LB/LA) för att tycka illa om dom och hästar som går runt 1,10 - 1,20. Tycker ofta att tyvärr går såna här diskutioner till att hästen måste jämnföras med de tävlingshästar som går de högre klasserna för att duga.

Det finns två helsyskon med den fantastiska korsningen russ (25%), lipizzaner (50%) och varmblodstravare (25%) :rofl: varav den ena är placerad MsvB hoppning och den andra MsvA under 2009. Där dessutom varmblodstravaren är morfar och betäckte russtoet. Ett syster till dessa tävlar också lättare hoppning.

ang travare/halvblod korsningen.. Jag tycker de e en super fin korsning om man tar rätt hingst till sitt sto =) Jag har en 2 åring e:haydn 977 som e gudomlig på alla sätt. rör sej super å hoppas som fan =) Så han var en mkt lyckad korsning så jag tänker göra nästan samma korsning i år med :love:

Mamman till den första e travare :love:

den jag ska betäcka detta året med honom är dotter till travaren jag nämde ovan å hon har en arab pappa. Hoppas på en lika underbar avkomma gärna några cm mindre men e den lika snäll som denna så e de ingen fara =)

Här e bild på min 2 åring. nu 163 cm i manken. (står lite dumt på bilden dock)

30801416.jpg

Jag tror att det som de flesta i grunden vänder sig emot är inte att man avlar på travare. Utan att man ofta vill avla på ett sto som inte klarar kraven för den egna rasen och av det stoet försöka få fram en häst med andra egenskaper än vad stoet själv har. När det gäller travston handlar det ofta om att få högre ridbarhet och/eller bättre galopp. Men det finns andra ston också som man vill ha en avkomma från som ska ha helt andra egenskaper än vad stoet har.

Kom inte och säg att jag ser ner på travare för jag föder upp både "halvblod" och travare, kan också säga att mina dyraste avelsston är just travstona. Men för den sakens skull så skulle jag inte komma iden att blanda dessa bägge med varandra även om alla är varmblod.

Min travarkorsning är också helt underbar. Det betyder inte att jag tänker göra om det. Jag skyller på ungdomligt oförstånd och naivitet, det var trots allt 20 år sen.

Case closed, alltså ;)

Får man fråga om det var Bukepådraget som fick dig att ändra beslutet, eller något annat?

haha det var något annat. efter att ha tittat runt på hingstar och kollat upp priser och liknande så kändes det helt enkelt inte värt det, då kan jag lika gärna låna hem ett sto en säsong och betäcka och ta ett föl som jag faktiskt kan jobba upp i klasserna. :)

Avel handlar som oftast inte om att producera hästar för elittävling som en del proffstyckare tycks tro. För de flesta som avlar (oavsett ras, mix eller renavel) handlar det om att man har en individ som man tycker om och vars avkommor man vill följa från start. Det viktigaste för mig är att man gör en nogrann analys av sitt sto bestämmer vad man vill avla mot och att man har en förståelse för att det tar ganska många generationer (även med målmedveten avel) att nå avelsmålet. Har i mitt yrke som ridlärare träffat flera hundra varmblod och varmblodskorsningar som används som ridhästar. Slående för varmblodsrasen är hur lätthanterliga och trevliga många hästar är. Rasen är dock avlad för racing med högställda individer med korta ryggar och långa bakben - oftast överbyggda bak, rakt ansatta halsar, fransyska benställningar, vilket skapar en del problem när vi ridmänniskor vill balansera om dem. Mitt råd är att du försöker undvika högställda överbyggda hopphingstar och hingstar med mycket fullblodsinslag. Leta efter en hingst som är självbärig och gärna med god halsansättning. Har en gammal vän som nu är inne på andra generationen efter sitt varmblodssto. Första avkomman fick en bättre galopp än sin mor men ändock lite fyrtaktig, avkomman efter henne (75 % halvblod) har bara kvar varmblodets underbara temperament. Utseendet och gångarterna är halvblodets. Lycka till:)

Jag må erkänna att jag är inte någon som har super koll på avel, men varför är ni på buke så sjukt emot något som går utanför era ramar?
Halvblod finns det gott om och är avlade för ridning ja, men årligen kommer det fram halvblod som inte fungerar som de ska (dvs ridbarheten är påverkad negativt). Även om nu TS tagit varmblod-halvblods korsningen åter så anser jag detta vara väldigt intressant.

Ska man se aveln som helhet? På individ nivå? Hur?
Vissa pratar meriter, vissa pratar stam.

För mig låter detta som gentiken som fördes bland oss människor och våra avkommor fram till 1970talet. Tvångssteriliseringar, inte blanda vita-mörka, är du som individ avvikande så ska du banne mig inte skaffa barn etc

Varför denna enorma rädsla för att göra något utanför ramarna?
Genetik är alltid lite random och epigentiken som forskas fram nu på senare tid tillför otroligt intressanta ting.

Förutsättningarna är kanske inte de bästa i dina ögon men för TS är det nog det iom det övervägdes, varför tar ni bort hennes rätt att uppleva det så?
Måste man alltid sträva mot elitism (inte för jag säger detta är en dålig korsning men på många svar är detta en "B-häst" något sämre i värde)?
Kan ni inte bara matcha en bra hingst och stötta TS i detta beslut som är så laddat?
Varför tar ni er rätten att anse er kunna mer än TS? Stå ovan?

Jag har själv tränat några varmblod i mina dar, även varit beridar elev i tyskland på internationellt dressyr stall där det enbart fanns halvblod och är/var det enda rätta. Jag är sjukt less på denna oförmåga hos personer att klara av att andra inte föredrar halvblod. Var sjukt trevligt att rida till varmblodet så hon gick bättre (och högre nivå på skolorna) än halvbloden på den ridskolan jag var verksam på för att bevisa och försöka bredda vissa personers synsätt. Känns lite som varmblod rent symboliskt är kvinnan i dagens samhälle, någon som är värd mindre rent ekonomiskt, har alla förutsättningar med rätt miljö och pedagogik att bli något men få vågar/kan. Ja nu kan ni svara att varmblod är framavlade för deras trav- jo förvisso men det finns många halvblod som är framavlade för att kunna bära sig rätt eller skutta med god teknik utan att klara det heller. Är allt genitik/arv? Jag säger att mycket beror även på miljö- precis som med oss människor. Sedan kanske det kommer till en gräns till vad som är möjligt rent fysiskt för oss alla men av vad jag förstår så finns det ett fåtal som faktiskt ärligt strävar mot SM/VM/OS med sina avkommor, ja kanske so utopi men kom igen som privatperson inom aveln- samma chans som miljon vinst på triss? Den finns men händer fåtalet.

Så kan ni bara sluta känna er så hotade av detta och sluta ta en försvarställning gentemot TS?
Era reaktioner säger mer om er själva än om TS, ivf enligt mitt sätt att se på det.

:bow::bow::bow:

Avel handlar som oftast inte om att producera hästar för elittävling som en del proffstyckare tycks tro. För de flesta som avlar (oavsett ras, mix eller renavel) handlar det om att man har en individ som man tycker om och vars avkommor man vill följa från start. Det viktigaste för mig är att man gör en nogrann analys av sitt sto bestämmer vad man vill avla mot och att man har en förståelse för att det tar ganska många generationer (även med målmedveten avel) att nå avelsmålet. Har i mitt yrke som ridlärare träffat flera hundra varmblod och varmblodskorsningar som används som ridhästar. Slående för varmblodsrasen är hur lätthanterliga och trevliga många hästar är. Rasen är dock avlad för racing med högställda individer med korta ryggar och långa bakben - oftast överbyggda bak, rakt ansatta halsar, fransyska benställningar, vilket skapar en del problem när vi ridmänniskor vill balansera om dem. Mitt råd är att du försöker undvika högställda överbyggda hopphingstar och hingstar med mycket fullblodsinslag. Leta efter en hingst som är självbärig och gärna med god halsansättning. Har en gammal vän som nu är inne på andra generationen efter sitt varmblodssto. Första avkomman fick en bättre galopp än sin mor men ändock lite fyrtaktig, avkomman efter henne (75 % halvblod) har bara kvar varmblodets underbara temperament. Utseendet och gångarterna är halvblodets. Lycka till:)

Tack för ett mycket utförligt svar :)

Första avkomman fick en bättre galopp än sin mor men ändock lite fyrtaktig, avkomman efter henne (75 % halvblod) har bara kvar varmblodets underbara temperament. Utseendet och gångarterna är halvblodets.

Om det var det hon var ute efter verkar det onödigt att försöka få fram det på en annan ras och sen behöva vänta 2 generationer.

Haha, ironi eller vad! halvblodsstoet blev av ägaren tillbakakallat, hon ville ta föl på henne själv. så nu är det återigen varmblodet som ska betäckas, hingst är nu bestämd. mer vald för sitt lynne och underbara exteriör än tävlingsresultat.

en morganhingst blev det till slut. funderar på att använda avkomman till distansridning.

jag vill bara säga till allihop att jag aldrig känt mig påhoppad över huvud taget :)
kan säkert bero på att jag känner att alla människor har rätt till sina egna åsikter, vilken tråkig värld vi skulle leva i om alla tyckte lika.

Allas åsikter är precis lika välkomna, oavsett om det är ris eller ros. Själv är jag övertygad om att det kommer bli en underbar avkomma :)

Liknande trådar

Avel Sitter här och lurar på lite olika tankar om att avel. Jag säger inte att det jag tänker är rätt på något sätt utan mer egna funderingar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
16 721
Senast: Estivuz
·
Avel Hej, Är totalt ny på det här med avel och är ju väldigt sent ute dessutom, men skulle gärna få lite åsikter angående mina tankar...
Svar
3
· Visningar
1 135
Senast: KickiH
·
Avel Står i valet och kvalet om hur jag ska göra med mitt sto i år. Betäcka eller inte? Hon är ett halvblodssto e Gauguin de Lully –...
2
Svar
25
· Visningar
4 936
Senast: Molekyl
·
Avel Hej! Jag håller inte på med avel alls och är totalt okunnig, så om inte annat så kanske denna tråden ger er ett gott skratt! :D Dock...
2
Svar
30
· Visningar
8 917
Senast: Anki Lundberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka