Betäcka varmblodssto?

Sv: Betäcka varmblodssto?

Fast nu menade jag att hon har en brastam vad gäller exeriört hållbara hästar och fint lynne. Jag är väldigt ointresserad av vad hennes stam gjort i travsammanhang eftersom det inte är där hon ska användas :)

Dock har hon även en fin stam vad gäller trav också, men jag har i första hand hört med hennes helsyskons ägare (många av dom är också numera ridtravare) och de flesta går alldels utmärkt i ridningen, på samma sätt som Rexi gör.

Fast intresset för hur hennes syskon gått borde finnas eftersom det säger en hel del om hållbarheten.
Varför är syskonen ridtravare och inte travhästar, beror det på skador?

Ska man avla på travston tycker jag man ska vara väldigt kritisk och ta reda på allt men kan!

Jag kan inte annat än instämma!
Var finns alla dessa billiga travarkorsningar som vissar hävdar att det kryllar av och som slakttransporterna till Italien är fulla av?
Jag kollar dom flesta annons-sajter och jag hittar inga som slumpas bort till reapriser.
Jag hjälpte en ej så datakunnig äldre släkting som letade en billig sällskapshäst till sitt gamla sto, och hur jag än letade och kollade överallt hittade jag inte dessa massor av billiga travarkorsningar !

Jag sökte på korsning på en hästannons site och kollade på de 4 (av 15) första sidorna och hittade 7 korsningar med travare.
Sen fanns det flera annonser där det bara stod ena rasen och jag gissar att om man frågar så är den andra rasen travare....

Fast intresset för hur hennes syskon gått borde finnas eftersom det säger en hel del om hållbarheten.
Varför är syskonen ridtravare och inte travhästar, beror det på skador?

Ska man avla på travston tycker jag man ska vara väldigt kritisk och ta reda på allt men kan!

De syskon jag vet har helt enkelt inte gått fort för vagn, hållbarheten har det (enligt mitt veto) inte varit några problem med. Utan att de helt enkelt saknat "go" förspänt. Inget tävlingslynne med andra ord.

Sen vill jag bara säga att jag inte tänker hoppa in i diskussionen angående ta för/inte ta föl på travare med en annan ras. Jag är väl medveten om att det finns många korsningar ute på marknaden, dock kan jag inte mer än att hålla med om att jag faktiskt inte sett speciellt många som är korsade med just varmblodiga travare, kallblodskorsningar finns det många av. Och många just på hoppbanor runt om i vårt avlånga land, och många renrasiga kallblod också för den delen, som allt som oftast hamnar på prispallen.

Jag är av den uppfattningen att jag är tillräckligt insatt i hästens genetik och är tillräckligt påläst angående min hästs stam vad gäller eventuella skador, lynne och ridbarhet, så diskussionen får ni som vill pyssla med själva :) Det enda som var mitt syfte med tråden var att få reda på om det är många hingstägare som är kinkiga med stoval. Självklart är det ett forum och alla åsikter är välkomna.

Tack för alla svar iallafall!

Jag sökte på korsning på en hästannons site och kollade på de 4 (av 15) första sidorna och hittade 7 korsningar med travare.
Sen fanns det flera annonser där det bara stod ena rasen och jag gissar att om man frågar så är den andra rasen travare....
Gissar?
Jag förstår inte detta eviga tjafs från *nätexperterna* på detta forum så fort nån vill betäcka ett travarsto med hingst av annan ras. Genast kommer det kommentarerna : även om du tänker behålla fölet tänk om det händer något så du måste sälja det osv osv.
Vi lever i ett fritt land, och det innebär att du får faktiskt betäcka ditt sto (travare eller ej) med vilken hingst som helst om nu hingstägaren tar emot ditt sto.

Gissar?
Jag förstår inte detta eviga tjafs från *nätexperterna* på detta forum så fort nån vill betäcka ett travarsto med hingst av annan ras. Genast kommer det kommentarerna : även om du tänker behålla fölet tänk om det händer något så du måste sälja det osv osv.
Vi lever i ett fritt land, och det innebär att du får faktiskt betäcka ditt sto (travare eller ej) med vilken hingst som helst om nu hingstägaren tar emot ditt sto.

Ja, gissningen var naturlig, eftersom jag inte ser någon anledning att inte skriva ut rasen om man inte tror att det skulle resultera i att flera skulle vara ointresserade?
Vilka anledningar ser du till att inte skriva ut ena rasen i en korsning?

Ja, det är ju tyvärr så att vi inte kontrollerar våra ston och huruvida de är lämpliga i avel eller inte och det gäller alla raser!

Och tyvärr måste vi inte heller ta ansvar för vad vi avlar fram, utan det är helt ok att avla fram en häst som saknar värde på marknaden och sen sälja den på blocket för 3 000:- och hoppas den hamnar hos någon som faktiskt kan ta hand om den.

Sen är det väl bra att folk påpekar risken med att korsningsavla på travston och sen påpekar det faktum att även om du nu känner att du vill ha häst hela livet, så betyder inte det att du kommer ha häst hela livet och man bör tänka noga innan man avlar.

Flera av dessa du kallar "nätexperter" är verkligen experter och det kan ju, hör och häpna, vara så att man har stor erfarenhet och kunskap trots att man diskuterar på nätet...

Men vi lever ju i ett fritt land så det är väl struntsamma om djur far illa, man får ju göra som man vill!

Fast nu är det ju så att fölet inte ska hamna på marknaden, så du behöver inte oroa dig över korsningarnas mångfald. Ingen fara alls.

Jag kände en gång en sådan häst som föddes upp för "hemmabruk" korsning vbl/SWB. Mkt fin och påkostad avkomma som inte hade travartendenser alls, var fint byggd, trevlig att rida, hoppade jättefint och hade tre fina gångarter samt lovordat av unghästutbildare. Den var tyvärr hel osäljbar den dagen ägaren skadade sig och var tvungen att sälja. Orsak: travarblod (att den var lika mkt SWB som alla andra korsningar med SWB + nåt annat var inget som spelade någon roll då spekulanterna hörde ordet vbl).

Så, tänk en gång till. Det kanske blir en jättefin häst, kanske inte. Blir det en jättefin häst spelar det väldigt liten roll om du en dag måste sälja den - vbl-stämpeln väger tyngre än både gångarter och talang har jag sett på nära håll. Blir det inte en jättefin häst - ännu svårare att sälja än ovanstånde.

Nej, de flesta tar emot ston av alla raser. Annars brukar det stå på hingstens hemsida elelr liknande om det finns restriktioner elelr rabatter att få för ston av bestämd ras.

Dock kan jag rekomendera dig att inte enbart kika på halvblodshingstarna (och om du gör det och det är förstagångs märr, så välj en passande välbreprövad hinst som man vet vad den lämnar), utan kanske även på tex arab hingstar som enligt mitt tycke kan lämna trevligt ihop med travare.

Araben är ju i sig en mycket "ren" ras och används som förädlare i många andra raser.

Lycka till!

Nej, de flesta tar emot ston av alla raser. Annars brukar det stå på hingstens hemsida elelr liknande om det finns restriktioner elelr rabatter att få för ston av bestämd ras.

Dock kan jag rekomendera dig att inte enbart kika på halvblodshingstarna (och om du gör det och det är förstagångs märr, så välj en passande välbreprövad hinst som man vet vad den lämnar), utan kanske även på tex arab hingstar som enligt mitt tycke kan lämna trevligt ihop med travare.

Araben är ju i sig en mycket "ren" ras och används som förädlare i många andra raser.

Lycka till!

tack för svaret! har faktiskt tittat på en jättefin arabhingst, så tack så jättemycket för tipset!

den halvblodshingsten jag tittat på passar hennes typ, är relativt liknande hennes exteriör, jag vågar absolut inte ta för tungt på henne. så en arab är absolut också av intresse.

Ja, gissningen var naturlig, eftersom jag inte ser någon anledning att inte skriva ut rasen om man inte tror att det skulle resultera i att flera skulle vara ointresserade?
Vilka anledningar ser du till att inte skriva ut ena rasen i en korsning?

Ja, det är ju tyvärr så att vi inte kontrollerar våra ston och huruvida de är lämpliga i avel eller inte och det gäller alla raser!

Och tyvärr måste vi inte heller ta ansvar för vad vi avlar fram, utan det är helt ok att avla fram en häst som saknar värde på marknaden och sen sälja den på blocket för 3 000:- och hoppas den hamnar hos någon som faktiskt kan ta hand om den.

Sen är det väl bra att folk påpekar risken med att korsningsavla på travston och sen påpekar det faktum att även om du nu känner att du vill ha häst hela livet, så betyder inte det att du kommer ha häst hela livet och man bör tänka noga innan man avlar.

Flera av dessa du kallar "nätexperter" är verkligen experter och det kan ju, hör och häpna, vara så att man har stor erfarenhet och kunskap trots att man diskuterar på nätet...

Men vi lever ju i ett fritt land så det är väl struntsamma om djur far illa, man får ju göra som man vill!

Vissa saker i ditt inlägg går lite över gränsen känner jag, att du t.ex. påstår att mitt sto eller fölet skulle fara ILLA för att fölet är en korsning, eller stoet för att föda ett korsningsföl, om det inte är så du menar så ber jag om ursäkt, men det var så jag uppfattade det.

Och angående det du skriver i varför man inte skriver ut vilken typ av korsning det är i en annons, så är jag av den naturen att jag innerligt hoppas på att säljaren vill att människor ska döma hästen efter dess förmåga och personkemi, och inte vilka linjer avkomman kommit ur.

Vissa saker i ditt inlägg går lite över gränsen känner jag, att du t.ex. påstår att mitt sto eller fölet skulle fara ILLA för att fölet är en korsning, eller stoet för att föda ett korsningsföl, om det inte är så du menar så ber jag om ursäkt, men det var så jag uppfattade det.

Och angående det du skriver i varför man inte skriver ut vilken typ av korsning det är i en annons, så är jag av den naturen att jag innerligt hoppas på att säljaren vill att människor ska döma hästen efter dess förmåga och personkemi, och inte vilka linjer avkomman kommit ur.

Nej, du missuppfattade, jag menar absolut inte att ditt sto far illa eller att ev. avkomma kommer göra det, jag vet inget alls om er. :)

Däremot så vet jag att många lågpris hästar far illa och hamnar hos okunniga eller människor som inte egetligen har råd att ha häst, samtidigt så vet jag att flera hamnar i bra hem.

Jag har ingen aning om stammen på din häst, men har den tex en amerikansk stammad pappa eller mamma med en exteriör som inte alls passar för ridning och det skulle prägla fölet, så kan det med otur bli så att du får en i stort sett oridbar avkomma, det är ju en av farorna med att korsa vbl ston, du har ingen aning om vad de lämnar.
Har du tur så lämnar ditt sto en avkomma som får mest av sin far och hög ridbarhet.

Jag hoppas oxå att människor väljer rätt köpare oavsett vad det är för ras på hästen, det jag menade var att jag gissade att dessa korsningar kunde ha en vbl mamma och det skrev man inte ut för att inte skrämma bort potensiella köpare, det är kanske lättare att berätta det när folk svarat på annonsen och redan visat ett visst intresse och då faktiskt kunna få dem tillräckligt intresserade för att de ska komma och titta och bedömma individen och inte raserna.

tack för svaret! har faktiskt tittat på en jättefin arabhingst, så tack så jättemycket för tipset!

den halvblodshingsten jag tittat på passar hennes typ, är relativt liknande hennes exteriör, jag vågar absolut inte ta för tungt på henne. så en arab är absolut också av intresse.

Jag skulle kollat på eng fullblod också om jag var du...de ligger ofta närmare vbltravaren exteriört än vad halvblod gör. Och så kan man ju få upp mankhöjden också...med arab är det stor chans/risk att det blir litet, särskilt om ditt sto är av den nätta travartypen.

Fast just den kritiken borde du snarare rikta mot den renrasiga travaraveln, det är DOM som svämmar över på Blocket/italienbilarna...korsningarna är en piss i havet i jämförelse.

Såg en Morganhingst på visning för några veckor sedan som jag tänker mig också borde kunna ge OK avkomma med vbl trav. Ganska lik exteriört i grund och botten fast med alla saker på "bättre ställen". Helt OK gång och bra psyke, visades både framför vagn och hoppad, lugn i stallet.

Såg en Morganhingst på visning för några veckor sedan som jag tänker mig också borde kunna ge OK avkomma med vbl trav. Ganska lik exteriört i grund och botten fast med alla saker på "bättre ställen". Helt OK gång och bra psyke, visades både framför vagn och hoppad, lugn i stallet.

Morganhästen finns redan långt bak i travaren...tror att de utgjorde en del av grunden för Am travaraveln när den startade, tillsammans med bla eng fullblod.

Är dock tveksam till om det vore en bra korsning om man vill ha en häst med högre ridbarhet...rätta mig om jag har fel, men visst har väl Morgans anlag för pass och tölt? Kanske inte så bra att förstärka just det anlaget hos travaren.
Annars är de väldigt fina hästar!

Det finns ju en hel del likheter mellan Morgan och am standardbred (trav) resp am saddlebred (rid/kör/utst) så jo, jag tror också att den finns längre bak. Någon pass resp tölt har jag dock inte hört talas om hos just Morgans, däremot verkar de vara väldigt populära hobbyridhästar i USA och används till både körning, eur ridning och western så jag tror inte att de har speciellt mycket svårigheter med gångarterna :).

Jag skulle kollat på eng fullblod också om jag var du...de ligger ofta närmare vbltravaren exteriört än vad halvblod gör. Och så kan man ju få upp mankhöjden också...med arab är det stor chans/risk att det blir litet, särskilt om ditt sto är av den nätta travartypen.

Kan bara svara för mig själv och min arabkorsning blev större än båda föäldrarana. Dock visste jag att det morfadern var rätt rejäl och lämnade rejält (undantaget mitt sto/fölets mamma)

Men nog om det..

Ang fullblod så har jag ingen erfarenhet direkt av dem, men du tror inte det kan finnas risk för att två renodlade kapplöpningsraser kan bli hetsigt? Givetvis spelar flera faktorer in, men funderade bara lite spontant i största allmänhet.:D

Fast just den kritiken borde du snarare rikta mot den renrasiga travaraveln, det är DOM som svämmar över på Blocket/italienbilarna...korsningarna är en piss i havet i jämförelse.

Fast travaveln handlar ju enbart om trav och prestation, vi avlar inte fram ridhästar, däremot borde det vara mer information till travet om vart dessa hästar hamnar och att det faktiskt inte alltid handlar om ett bra kärleksfullt och livslångt hem hos gulliga Lisa 15 år.
Travet är korkat naivt ibland och tror verkligen de gör hästarna en tjänst när de säljs som ridhästar :crazy:

Men jag tycker även travet bör skärpa sin avel och vad som det avlas på, det är hårda krav på hingstarna men inga på ston.
Så om jag fick bestämma skulle man inte få avla på dåliga ston helt enkelt och skulle man trots det göra det, skulle dessa inte vara startberättigade, vilket skulle göra att Gösta inte, år ut och år in, skulle avla på sin ostartade, ostammade och för travet värdelösa märr med 91 i index.

Annars är jag för någon typ av hästkörkort.

Med risken för att få stryk...Jag satt just och tänkte på detta. Att travare är framavlade för trav och tävling. Precis som SWB är avlade för ridning i någon form. Så..min fråga är varför avla på en travare och ett SWB för att få fram något som ska bli en trevlig ridhäst?? Det blir liksom som att blanda en Ferrari med en Skoda. Jag tror inte någon blir glad av den mixen? :confused:

Med risken för att få stryk...Jag satt just och tänkte på detta. Att travare är framavlade för trav och tävling. Precis som SWB är avlade för ridning i någon form. Så..min fråga är varför avla på en travare och ett SWB för att få fram något som ska bli en trevlig ridhäst?? Det blir liksom som att blanda en Ferrari med en Skoda. Jag tror inte någon blir glad av den mixen? :confused:

självklart är travare avlade för trav, och swb för ridning. du har egentligen en bra fråga. fast du har fel, mitt stos för kommer jag älska vad det än blir. hon ligger mig närmast hjärtat i alla lägen :)

Ang fullblod så har jag ingen erfarenhet direkt av dem, men du tror inte det kan finnas risk för att två renodlade kapplöpningsraser kan bli hetsigt? Givetvis spelar flera faktorer in, men funderade bara lite spontant i största allmänhet.:D

Visst finns det en risk, men jag kan inte se att den skulle vara större än om man korsar med halvblod...givetvis då förutsatt att man väljer en xxhingst som används just i ridhästaveln, och gärna en som är väl beprövad och inte ger vassa avkommor.
Och att märrn ifråga inte själv är en stolla...fast då bör man ju inte avla alls.

Liknande trådar

Avel Sitter här och lurar på lite olika tankar om att avel. Jag säger inte att det jag tänker är rätt på något sätt utan mer egna funderingar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
16 722
Senast: Estivuz
·
Avel Hej, Är totalt ny på det här med avel och är ju väldigt sent ute dessutom, men skulle gärna få lite åsikter angående mina tankar...
Svar
3
· Visningar
1 135
Senast: KickiH
·
Avel Står i valet och kvalet om hur jag ska göra med mitt sto i år. Betäcka eller inte? Hon är ett halvblodssto e Gauguin de Lully –...
2
Svar
25
· Visningar
4 936
Senast: Molekyl
·
Avel Hej! Jag håller inte på med avel alls och är totalt okunnig, så om inte annat så kanske denna tråden ger er ett gott skratt! :D Dock...
2
Svar
30
· Visningar
8 917
Senast: Anki Lundberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka