Sv: Betäcka varmblodssto?
självklart är travare avlade för trav, och swb för ridning. du har egentligen en bra fråga. fast du har fel, mitt stos för kommer jag älska vad det än blir. hon ligger mig närmast hjärtat i alla lägen
Här vill jag ändå framföra lite funderingar.
Men först och främst vill jag klargöra att, så länge man vet vad man har i avelsboxen och tar konsekvensen av "produktionen" så har i alla fall jag inga invändningar.
Har du absolut full koll på hennes stam och vad det för med sig så är det ju inga problem. D.v.s. att du t.ex inte har Tap In, WSB, Banker Hall och liknade bakåt.
Men nu till det du skrev.
Eftersom jag har uppfödning i ganska stor skala (inackorderade travarmärrar) så vill jag enbart berätta att man kan inte klona en märr.
Man får inte en kopia..
Faktist snarare tvärtom.
Av alla ungar vi fött upp så är det antingen nedärvd prestation.
Ungarna blir lika duktiga som mammorna.
Eller att det utseendemässigt kan se lika ut.
Mycket sällan att ungarna blir "allt i ett"
Alltså lika snälla, lika duktiga och ser likadana ut.
En travarmärr som man har fått i sin ägo på nåt vis kan också vara en ulv i fårakläder.
Hon är från start avlad för att springa. Hennes gener femtioelva år bakåt är också gjorda för att springa fort.
Den mentala biten har hamnat åt sidan.
Hon kanske kördes in somm ett och ett halvt. Och vid den åldern redan lärt sig att åka släp både fram och baklänges.
Hon satt fast i kättingarna som halvårsunge och har fått lära sig vad aktivering är.
Hon har sedan kuskat landet runt, och fått kopiös mängd social träning och miljöträning.
Och så blir hon ridhäst..är supersnäll och gör allt rätt.
Självklart. Hon har fått fostran från dag 1.
Vidare..
Skulle jag betäcka en travarmärr med en ridhäst så skulle jag satsa stenhårt på bra exteriör, bra hållbarhet och definitivt bra mental hälsa.
Lycka till i ditt val.
( som kuriosa kan jag berätta att min användarnamn härstammar från just korsning arab/travare. Hon såg ut som en arab men större, tyvärr travarens rörelseschema och mycket brant bog plus korta branta kotleder vilket var ett problem. Ej min tillverkning)
AM