Betäcka varmblodssto?

Sv: Betäcka varmblodssto?

däremot verkar de vara väldigt populära hobbyridhästar i USA och används till både körning, eur ridning och western så jag tror inte att de har speciellt mycket svårigheter med gångarterna :).

Nej jag tror inte heller de har några svårigheter med gångarterna ;)
menade bara att OM de nu har passanlag, och man korsar med travare (som också har passanlag) finns en risk att detta förstärks hos avkomman, även om det kanske inte synts hos föräldrarna.

Visst finns det en risk, men jag kan inte se att den skulle vara större än om man korsar med halvblod...givetvis då förutsatt att man väljer en xxhingst som används just i ridhästaveln, och gärna en som är väl beprövad och inte ger vassa avkommor.
Och att märrn ifråga inte själv är en stolla...fast då bör man ju inte avla alls.

Haha, ja det var ett bra tillägg!

Det är faktiskt just därför hon pensionerades från travet, hon hade helt enkelt inte något sug att springa fort runt runt runt på en bana. haha :)

Fullblod är absolut också av intresse, dock (som du säger) endast väl beprövade rid-fullblod.

självklart är travare avlade för trav, och swb för ridning. du har egentligen en bra fråga. fast du har fel, mitt stos för kommer jag älska vad det än blir. hon ligger mig närmast hjärtat i alla lägen :)

Här vill jag ändå framföra lite funderingar.

Men först och främst vill jag klargöra att, så länge man vet vad man har i avelsboxen och tar konsekvensen av "produktionen" så har i alla fall jag inga invändningar.

Har du absolut full koll på hennes stam och vad det för med sig så är det ju inga problem. D.v.s. att du t.ex inte har Tap In, WSB, Banker Hall och liknade bakåt.

Men nu till det du skrev.

Eftersom jag har uppfödning i ganska stor skala (inackorderade travarmärrar) så vill jag enbart berätta att man kan inte klona en märr.
Man får inte en kopia..
Faktist snarare tvärtom.

Av alla ungar vi fött upp så är det antingen nedärvd prestation.
Ungarna blir lika duktiga som mammorna.
Eller att det utseendemässigt kan se lika ut.

Mycket sällan att ungarna blir "allt i ett"
Alltså lika snälla, lika duktiga och ser likadana ut.

En travarmärr som man har fått i sin ägo på nåt vis kan också vara en ulv i fårakläder.

Hon är från start avlad för att springa. Hennes gener femtioelva år bakåt är också gjorda för att springa fort.
Den mentala biten har hamnat åt sidan.

Hon kanske kördes in somm ett och ett halvt. Och vid den åldern redan lärt sig att åka släp både fram och baklänges.

Hon satt fast i kättingarna som halvårsunge och har fått lära sig vad aktivering är.

Hon har sedan kuskat landet runt, och fått kopiös mängd social träning och miljöträning.

Och så blir hon ridhäst..är supersnäll och gör allt rätt.

Självklart. Hon har fått fostran från dag 1.

Vidare..

Skulle jag betäcka en travarmärr med en ridhäst så skulle jag satsa stenhårt på bra exteriör, bra hållbarhet och definitivt bra mental hälsa.

Lycka till i ditt val.

( som kuriosa kan jag berätta att min användarnamn härstammar från just korsning arab/travare. Hon såg ut som en arab men större, tyvärr travarens rörelseschema och mycket brant bog plus korta branta kotleder vilket var ett problem. Ej min tillverkning)

AM

Vi lever i ett fritt land, och det innebär att du får faktiskt betäcka ditt sto (travare eller ej) med vilken hingst som helst om nu hingstägaren tar emot ditt sto.

Tyvärr ja.
Jag verkligen önskar att det skulle krävas tillstånd att betäcka, eller som hingstägare då att ta emot ston.

Hej

Det hör ju såklart till undantagen, men det kan vara läge att vara lite ödmjuk inför genetikens mysterier. Det har trots allt förekommit en del riktigt framgångrika ridhästar med travstam. Minns t ex Jappeloup, den fina hopphästen. Och det var någon annan bra hopphäst som var aktuell för inte så länge sedan som hade duktigt med travblod i sig också, som jag inte minns namnet på...
Med det menar jag inte att alla travarkorsningar blir välfungerande ridhästar, men det blir ju inte avkommorna till "rena" SWB-märrar heller, av olika anledningar.

Lycka till med din korsning och hoppas att resultatet blir vad du hoppas på!

Jag skulle absolut rekomendera dig att ta en arabhingst!
Där finns det faktiskt en marknad om du skulle tvingas sälja fölet, nämligen distansen! Visst den är inte stor, men den finns där!

Då skulle jag ta en hingst som redan gett bra avkommor inom distans, eller går distans själv. Tex Gomir, Elcatero, Gwarant, Sokrates och varför inte Samsheik?

Tyvärr ja.
Jag verkligen önskar att det skulle krävas tillstånd att betäcka, eller som hingstägare då att ta emot ston.
Är det då du som nådigt ska ge ett utlåtande: det stoet får betäckas, det stoet får inte betäckas?
Eller ska det bli en ny sovjetstat där staten bestämmer, nej min vän ditt sto har inte i aveln att göra och får ej betäckas?
Det är nog bara att se lite realistiskt på situationen, vill en stoägare betäcka sitt sto så gör dom det, vare sig du eller någon annan avråder dom. Det är det som kallas fri marknad, där individen själv avgör sina val, samt även får stå för konsekvenskerna av det valet.

Är det då du som nådigt ska ge ett utlåtande: det stoet får betäckas, det stoet får inte betäckas?
Eller ska det bli en ny sovjetstat där staten bestämmer, nej min vän ditt sto har inte i aveln att göra och får ej betäckas?
Det är nog bara att se lite realistiskt på situationen, vill en stoägare betäcka sitt sto så gör dom det, vare sig du eller någon annan avråder dom. Det är det som kallas fri marknad, där individen själv avgör sina val, samt även får stå för konsekvenskerna av det valet.

Men jösses, hur kan du jämnföra sovjet och kontrollerad avel? :confused:

Att kontrollera avelsdjur leder till en starkare och mer hållbar art och sen om Lisa inte får avla på sitt dåliga sto är väl bara bra, för ett dåligt sto ger dåliga avkommor och dåliga avkommor blir sjuka och lider och hade det varit i naturen så hade dessa djur inte överlevt och fått föra sina gener vidare på sikt, allt för att avla fram starka och bra djur, med naturens motto- endast den starka överlever..

Fast du kanske tycker vi ska släppa på hingstarna oxå och sen struntar vi i genetiska defekter som leder till lidande för djuren :idea:

Och det är väl inte bara vi som får ta konsekvenserna, utan djuren.

Jag kan bara hålla med, flera framstående ridhästar har travarblod i sig och jag kan absolut inte förstå varför en del måste ha synpunkter på att betäcka ett varmblodssto med en halvblodshingst.
Varför kan vi inte få avla fram hästar som passar fritidsryttare som inte har ambitionen att tävla på hög nivå? Någonstans måste vi ju kunna få tag i hästar som man inte måste vara elitryttare för att klara av och jag misstänker att man kan få en jäkligt trevliga fritidshästar om man blandar upp raserna någon gång då och då. Alla har inte råd och lust att köpa en häst för 50-100 000 kronor, för det är vad halvbloden oftast kostar när man tittar på annonser. Man kan få en lika trevlig kompis för en mindre peng om man inte stirrar sig blind på stamtavlor och prestationer.

Där håller jag med dig.
Vem ska bestämma vilka som "duger"? Staten?

De allra flesta ryttare söker TREVLIGA hästar. En trevlig häst kan tävla i lätta klasser i alla dicipliner, oberoende på stam och ras.
Många av dagens halvblod är inte trevliga, så varför tvinga folk att köpa halvblod?

Jaha, men så vitt jag vet så är väl alla hingstar okey att avla på så tillvida de inte har veterinära defekter?

Jaha, men så vitt jag vet så är väl alla hingstar okey att avla på så tillvida de inte har veterinära defekter?

Ja och hur är det då med stona, det spelar ju ingen större roll om hingstarna är friska och stona inte är det?

Så vad är felet och det negativa med en kontrollerad avel för att föda upp sunda hästar? :confused:

"Felet" med den stambokförda halvblodsaveln av idag är enligt mig och flera andra, att den resulterar i svårhanterliga hästar för normalryttare som inte aspirerar på tävling på elitnivå inom hoppning eller dressyr, utan som vill ha en schysst häst som kan göra lite av varje utan att gå upp i atomer.

"Felet" med den stambokförda halvblodsaveln av idag är enligt mig och flera andra, att den resulterar i svårhanterliga hästar för normalryttare som inte aspirerar på tävling på elitnivå inom hoppning eller dressyr, utan som vill ha en schysst häst som kan göra lite av varje utan att gå upp i atomer.

Är det så illa?
Vi som avlar på travhästar som definitivt är utpräglade tävlingshästar och det kollas mest på prestation och lite på humör och psyke, får trots detta en stor bunt trevliga, lugna och snälla hästar både med och utan kapacitet?

Men nu menade jag inte att alla i avel skulle behöva ha elitmeriter, utan mer en grundläggande koll med tex veterinärundersökta med exteriörbedömmning, friröntgade, exemfria etc hästar.
Alltså friska och sunda hästar :)

När det gäller travet så tycker jag att man borde sätta en gräns vid avelsindex, som jag sa tidigare.

De står oftast som "halvblodskorsningar" eller den andra hälften av rasen de är korsade med. Jag har själv en egen uppfödd travarkorsning men tycker ändå det är tråkigt när de dyker upp väldigt unga för inga pengar alls. Undrar hur de tänkte, ett experiment bara?

Kan tillägga att det ofta handlat om hästar efter grannens hingst som var tillgänglig eller hade fin färg snarare än godkänd hingst (för någon ras).

Ja och hur är det då med stona, det spelar ju ingen större roll om hingstarna är friska och stona inte är det?

Så vad är felet och det negativa med en kontrollerad avel för att föda upp sunda hästar? :confused:

Det är absolut inget fel att föda upp sunda och friska hästar.
Men Sverige är sedan 1995 medlem i EU vilket innebär att vi måste följa deras regler, EU-rätt går över svensk lag numera. Det innebär att aveln är fri, du kan använda din hingst om du vill, enda vilkoret är att hingsten är DNA kontrollerad (ej härstamningskontroll) samt att du för språngrulla. Vad gäller ston, finns inga regler för utom det som gäller för både hingstar och ston, du får ej avla på defekter.
Sverige kan aldrig, och kommer aldrig att kunna sätta upp egna regler för avel så länge vi är medlemmar i EU. Punkt slut. Så är det bara, så för att kunna ha egna regler måste vi först lämna EU, och så vitt jag vet vill fortfarande majoriteten av svenska folket tillhöra EU.

För att raserna inte är godkända för varandras stamböcker, har ett uselt marknadsvärde och extremt få intresserade köpare när de väl kommer ut på marknaden? Trots goda intentioner hamnar många där.

Liknande trådar

Avel Sitter här och lurar på lite olika tankar om att avel. Jag säger inte att det jag tänker är rätt på något sätt utan mer egna funderingar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
16 722
Senast: Estivuz
·
Avel Hej, Är totalt ny på det här med avel och är ju väldigt sent ute dessutom, men skulle gärna få lite åsikter angående mina tankar...
Svar
3
· Visningar
1 135
Senast: KickiH
·
Avel Står i valet och kvalet om hur jag ska göra med mitt sto i år. Betäcka eller inte? Hon är ett halvblodssto e Gauguin de Lully –...
2
Svar
25
· Visningar
4 936
Senast: Molekyl
·
Avel Hej! Jag håller inte på med avel alls och är totalt okunnig, så om inte annat så kanske denna tråden ger er ett gott skratt! :D Dock...
2
Svar
30
· Visningar
8 917
Senast: Anki Lundberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka