Betäcka varmblodssto?

Sv: Betäcka varmblodssto?

Om det var det hon var ute efter verkar det onödigt att försöka få fram det på en annan ras och sen behöva vänta 2 generationer.

hon älskade väl förmodligen sitt sto och ville ta föl på henne, hon ville med största säkerhet inte "ha ett halvblod" utan en avkomma undan sitt sto :)

hon älskade väl förmodligen sitt sto och ville ta föl på henne, hon ville med största säkerhet inte "ha ett halvblod" utan en avkomma undan sitt sto :)

Mest nyfiken, om man älskar sitt sto så mycket, varför tar man då risken och avlar?

Jag ska antagligen sätta mitt sto i avel nästa år och är redan nu orolig för allt så kan gå snett och fel.
Förlorade ett dräktigt sto för några år sen pga av att fölet sparkat sönder livmodern...
Och varje år förloras ganska många ston/föl vid fölning pga av komplikationer.

Just nu på ammajouren finns det 4 föl som söker amma och 25 ston som förlorat sina föl. :(

Just när folk säger att de älskar sina ston så mycket, känns det lite tveksamt att det ska var amotivet till varför de utsätts för dessa risker?

Tja, utan avel skulle vi ju inte ha några hästar alls, och vill man ta föl så varför inte om man har ett sto. Visst, vad som helst kan ju hända, men världen är en farlig plats att leva i och livet innebär risker. :angel:

Tja, utan avel skulle vi ju inte ha några hästar alls, och vill man ta föl så varför inte om man har ett sto. Visst, vad som helst kan ju hända, men världen är en farlig plats att leva i och livet innebär risker. :angel:

Naturligtvis och man kan ju tolka mitt inlägg så, om man vill.

Men kontentan var att resonerar man att man älskar sitt sto och det är anledningen till att hon ska i avel, så har jag frågor som du ser ovan.

Jag älskar oxå mitt sto och det är därför jag mer tvekar att sätta henne i avel i rädsla för att förlora henne, men visst shit happens och visst kan hon dö vilken dag som helst, men just dräktighet och fölning är en extra risk.

Naturligtvis och man kan ju tolka mitt inlägg så, om man vill.

Men kontentan var att resonerar man att man älskar sitt sto och det är anledningen till att hon ska i avel, så har jag frågor som du ser ovan.

Jag älskar oxå mitt sto och det är därför jag mer tvekar att sätta henne i avel i rädsla för att förlora henne, men visst shit happens och visst kan hon dö vilken dag som helst, men just dräktighet och fölning är en extra risk.

Nåjoo, det förstås, själv har jag inte hört så mycket om ston som mistat föl och vice versa. De som avlar här i byn har welsh B, russ, fjordingar, islänningar och något enstaka vbl och SWB, har hört om en som gick rejält galet av.. närmare 30 fölningar genom åren. Utgick från det.

Om jag var du skulle jag nog betäcka mitt varmblodssto med nån annan ras som passar just rasen som fullblod, russ och basjkir.
Dessa raser är ju lättfödda o man slipper ju en jäkla massa kraftfoder men bortsett fullblodet då!

Halvblod/varmblod är ju tja, vad säger man...Det finns mycket i stammen på båda som inte funkar så himla bra vad jag har hört. Hertigen, och några hingstar till som är/var skarpa men tänk på vad travarens stam har för fäder oxå.

Vad har du för stam på ditt sto,då? Bara det inte är några vassa hingstar som Wall Street Banker, Tap In, m.m.

Denna Nafayette ska du ta kontakt med om du undrar över dessa hingstar i ditt stos stam för hon har erfarenhet av många travhingstar.

Jag har en varmblodsmärr med en stam som inte är alltför vass men jag kollar stammen noga...Varit travmänniska tidigare.

Jag kände en gång en sådan häst som föddes upp för "hemmabruk" korsning vbl/SWB. Mkt fin och påkostad avkomma som inte hade travartendenser alls, var fint byggd, trevlig att rida, hoppade jättefint och hade tre fina gångarter samt lovordat av unghästutbildare. Den var tyvärr hel osäljbar den dagen ägaren skadade sig och var tvungen att sälja. Orsak: travarblod (att den var lika mkt SWB som alla andra korsningar med SWB + nåt annat var inget som spelade någon roll då spekulanterna hörde ordet vbl).

Så, tänk en gång till. Det kanske blir en jättefin häst, kanske inte. Blir det en jättefin häst spelar det väldigt liten roll om du en dag måste sälja den - vbl-stämpeln väger tyngre än både gångarter och talang har jag sett på nära håll. Blir det inte en jättefin häst - ännu svårare att sälja än ovanstånde.

Fördomsfulla svin. Så är det bara. Men väljer man en ponny till ett vbl är ju det bästa! Blir ju en fin häst. Men de som ratar denna häst är nog en rikemansknös gissar jag! Kräsna svin är dom allihopa, tyvärr.

Såg en Morganhingst på visning för några veckor sedan som jag tänker mig också borde kunna ge OK avkomma med vbl trav. Ganska lik exteriört i grund och botten fast med alla saker på "bättre ställen". Helt OK gång och bra psyke, visades både framför vagn och hoppad, lugn i stallet.

Morgan korsad med ett varmblod är ju en bra korsning då dessa har ungefär samma gångarter och jag skulle absolut ha en sådan korsning om jag haft den tiden.

Fördomsfulla svin. Så är det bara. Men väljer man en ponny till ett vbl är ju det bästa! Blir ju en fin häst. Men de som ratar denna häst är nog en rikemansknös gissar jag! Kräsna svin är dom allihopa, tyvärr.

Ehhh, när vi letade häst så var inte vi intresserade av varken travare eller korsning med travare lika lite som vi var intresserade av islandhäst eller någon korsning med islandhäst. Varför är man fördomsfull om man inte vill ha en häst som är en korsning med en ras som inte passar ens ändamål? Och några rikemansknösar var vi då inte! Vi letade häst för under 20 000 och det hittade vi också. Vad är det för fel med att vara kräsen när man ska köpa en häst man vill kunna ha nöje av många år framöver?

Sen att det alltid skulle bli en fin häst om man korsar en ponny med en travare, hur kan du veta det?

Jag håller med, man är inte fördomsfull för att man inte vill ha ev viss ras eller korsning! Man ska köpa de man själv vill ha de är ju ändå en själv som betalar o då ska man ha något man verkligen vill betala för!

Sen så finns de jättefina hästar med varmblod i, jag skulle absolut betäcka henne om jag va du. Sen så kanske man ska tänka på att ta en hingst med bra galopp för att avkomman ska ha bättre förutsättningar. Sen så kan de va svårare att få ut mkt pengar för en häst med varmblod i men om man inte är intresserad av att tjäna pengar så tkr ja absolut de är en kanon idé :)

Liknande trådar

Avel Sitter här och lurar på lite olika tankar om att avel. Jag säger inte att det jag tänker är rätt på något sätt utan mer egna funderingar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
16 721
Senast: Estivuz
·
Avel Hej, Är totalt ny på det här med avel och är ju väldigt sent ute dessutom, men skulle gärna få lite åsikter angående mina tankar...
Svar
3
· Visningar
1 135
Senast: KickiH
·
Avel Står i valet och kvalet om hur jag ska göra med mitt sto i år. Betäcka eller inte? Hon är ett halvblodssto e Gauguin de Lully –...
2
Svar
25
· Visningar
4 936
Senast: Molekyl
·
Avel Hej! Jag håller inte på med avel alls och är totalt okunnig, så om inte annat så kanske denna tråden ger er ett gott skratt! :D Dock...
2
Svar
30
· Visningar
8 917
Senast: Anki Lundberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka