Betäcka shettis - tips, råd och synpunkter

KesoNeso

Trådstartare
Hej!

Jag har ett shettissto på 16 år som jag har börjat fundera på att betäcka.

Dock har jag ingen aning om hur det fungerar rent praktiskt.

Vart vänder man sig först?
Har smurfat runt lite och hittat en hingst som är intressant, som hon dessutom fått föl med tidigare enligt stamtavlor på shettisförbundets och stuteriets hemsidor.

Vad ska man tänka på inför, under och efter?

Ungefär vad brukar kostnaden hamna på?

Jag har som sagt ingen aning om avelns värld så inget tips eller råd kan bli fel.

Tack på förhand! :)

Sv: Betäcka shettis - tips, råd och synpunkter

Hejsan :)
Kul med en ny inom shetlandsaveln, jag är oxå ny å väntar mitt första shetlandsföl i april.

För de första, vad är det för stam på stoet? Utställd?
De e lättare att hjäpa då.
Sedan gå in på shetlandsponnys hemsida www.shetlandsponny.se å där kan du sedan välja vilket område du ska till, ex shetlandvast (www.shetlandvast.se)för oss som bor i västragötaland typ.
Där finns hingstar i närheten och även hjälp.

Jag gjorde såhär i våras, gick in å kollade hingstar å oftast har de hemsidor så tog ja kontakt med hingststationen för den hingsten jag valde, hon gick på fribetäckning i drygt 1månad.
De gick på ca 2500kr.

Bra att tänka på innan att hästen varken e smal eller FET utan lagom i hull, efter är de bra att hålla kvar hästen i normalhull. Shetlandsponnyn har anlag för svåra fölningar och en fet ponny gör de svårare att föla. Finns även en sjukdom som heter HYPERLIPEMI - som är en sjukdom som oftast angriper högdräktiga lr nyfölade ston. Sök på de på internet för mer info..

Lycka till

Senast ändrad:

Tack för svar!

Tyvärr har jag ingen direkt information om hennes bakgrund, fick göra dna-koll när jag skaffade pass till henne, så huruvida hon är utställd vet jag inte.

Har kollat på hennes sida på shettisförbundets webbstambok eller vad det heter, och har fått för mig att där stod att hon var b-premierad.

Eftersom jag inte är insatt i sådant heller har jag ingen koll på vad det heller innebär egentligen.

Är det hennes föräldrar du vill veta eller ännu längre bak i ledet?

Ska absolut kolla upp den där sjukdomen, aldrig hört talas om den, tack för tipset!
Tyvärr kommer det inte bli lätt att ha henne i lagom hull, då man nästan på måste svälta henne för att få henne att gå ner i vikt, så lättfödd hon är :grin:

Hur lång tid innan måste man ta kontakt med stuteriet?
Jag har ju som sagt hittat en hingst jag är intresserad av, men skulle vilja veta lite om de har bra eller dåligt rykte, något bra tips hur man kan ta reda på sånt?

Usch, jag låter som värsta nybörjaren :o , men jag har alltid bara haft mina djur som hobby och aldrig sysslat med den här biten innan.

Jag tog kontakt ganska tidigt typ som nu för att jag ville vara säker på att ja fick en plats, de tar juinte alltid imot så många ston.

Jag tänkte själv ta kontakt med stuteriet som jag var hos förra året å bestämma hingst för iår till 2 ston.

Jo alltid kul att veta stammen på dit sto, typ, mamma, pappa, morfar.

Vilken hingst har du hittat??

Jag själv ska nog betäcka med Skattens Crut på båda mina.

Okej, då är det kanske lika bra att jag tar kontakt med dem nu också då.

Jag tror ju inte hon har någon speciellt imponerande stam precis men hon är världens snällaste o goaste.

Far: Mässeboda Rossman
Mor: Johanslunds Jenka
Morfar: Standsure Morning Glory
Mormor: Petra
Farfar: Näsets Curry
Farmor: Rosa-Lill

Hingsten jag är intresserad av är en isabellhingst som heter Dusol.
Hon har som sagt fått föl med honom innan, och det blev en isabell, vilket i så fall är min förhoppning att det kan bli igen! :bump:

Har du nån länk dit jag gå för att kolla "din" hingst? Eller var kan jag annars leta upp honom?

först - ja det förekommer att shettisston får hyperlipemi men det är tackochlov ovanligt! Jag förlorade ett sto i den sjukdomen för några år sedan (det är jättedålig prognos) och när jag berättade det för gubben jag köpt henne av så hade han ingen aning om vad det var för sjukdom. Och då är han ändå den uppfödare i landet som föder upp fest föl och har varit aktiv i säkert 30 år eller ännu mer... Det kan vara bra att ha hyperlipemi i bakhuvudet OM ponnyn slutar äta som högdräktig, men det är som sagt väldigt ovanligt.
Och det är inte så himla stor katastrof om hon har lite gott hull när hon blir dräktig, för det brukar de tappa under högdräktighet och digivning. Jag har hittills inte haft någon svår fölning pga gott hull, på de ca 20 shettis-fölningar jag haft här.

Vad gäller hingstval så är det svårt att råda utan att veta hur ditt sto ser ut. Varför inte visa henne själv på en utställning så du får en bedömning på pränt och därmed lättare att hitta en hingst som passar henne bra.
Vill du ha en isabell så finns det en hingst på västkusten (Kareby), om det är närmare för dig. Han heter Thunderstorm och kommer ur samma möderne (mormor är mamma till Dusol). En kik i webstamboken säjer mig att deras förärvning ser relativt likvärdig ut.

Jag tror ju inte hon har någon speciellt imponerande stam precis men hon är världens snällaste o goaste
Du har rätt i att det inte ät den mest förärvningssäkra stam som skådats :laugh:, men för en barnponny är ett gott temperament inte att förakta. Det jag tycker du ska göra är att lägga ner lite extra möda på att hitta rätt hingst åt henne för att avkomman ska bli så bra som möjligt utifrån de givna förutsättningarna. Det kostar nämligen i princip inte mer att använda en topphingst än att använda de mer medelbra inom shettisrasen.

Själv väntar jag i år föl e. Ekstrands Hiawatha och Ytterhalls Kanon, vad det ska betäckas med till sommaren har jag ingen aning om än.

Senast ändrad:

På stuteri Skatten finns den hingst jag ska använda. :)
Vore kul med en bild på ditt sto.'

först - ja det förekommer att shettisston får hyperlipemi men det är tackochlov ovanligt! Jag förlorade ett sto i den sjukdomen för några år sedan (det är jättedålig prognos) och när jag berättade det för gubben jag köpt henne av så hade han ingen aning om vad det var för sjukdom. Och då är han ändå den uppfödare i landet som föder upp fest föl och har varit aktiv i säkert 30 år eller ännu mer... Det kan vara bra att ha hyperlipemi i bakhuvudet OM ponnyn slutar äta som högdräktig, men det är som sagt väldigt ovanligt.

Vad skönt att höra att det är så pass ovanligt, för jag kollade upp det på internet och då blev man ju livrädd! :eek:

Och det är inte så himla stor katastrof om hon har lite gott hull när hon blir dräktig, för det brukar de tappa under högdräktighet och digivning. Jag har hittills inte haft någon svår fölning pga gott hull, på de ca 20 shettis-fölningar jag haft här.

Problemet här är väl tyvärr inte bara "gott hull" utan vi pratar "köttbulle" året runt..... :crazy:

Vad gäller hingstval så är det svårt att råda utan att veta hur ditt sto ser ut. Varför inte visa henne själv på en utställning så du får en bedömning på pränt och därmed lättare att hitta en hingst som passar henne bra.

Jag har faktiskt tänkt den tanken själv, det är bara det att jag skulle gärna vilja betäcka henne i år för jag har hört att efter 16 år och uppåt blir det svårare och svårare att få dem dräktiga ? och jag vill ju inte heller riskera hennes hälsa i onödan.
Och innan jag eventuellt lyckats få ner henne i vikt så pass mycket så man vågar visa henne offentligt har det ju lätt gått ett par år till (med viss överdrift) :D

Vill du ha en isabell så finns det en hingst på västkusten (Kareby), om det är närmare för dig. Han heter Thunderstorm och kommer ur samma möderne (mormor är mamma till Dusol). En kik i webstamboken säjer mig att deras förärvning ser relativt likvärdig ut.

Var inne och kikade på deras hemsida, men där stod att han inte tar emot ston i år :(
Annars ser han också trevlig ut.

Tyvärr har jag ingen erfarenhet om utställning heller så jag vet inte vad alla bedömningsresultat som står med innebär egentligen. Visst jag förstår ju att högre är bättre men var ska man anse gränsen går t.ex.

Du har rätt i att det inte ät den mest förärvningssäkra stam som skådats :laugh:, men för en barnponny är ett gott temperament inte att förakta. Det jag tycker du ska göra är att lägga ner lite extra möda på att hitta rätt hingst åt henne för att avkomman ska bli så bra som möjligt utifrån de givna förutsättningarna. Det kostar nämligen i princip inte mer att använda en topphingst än att använda de mer medelbra inom shettisrasen.

Ja hon har verkligen ett underbart psyke! Supersnäll mot alla, stora som små, lugn och orädd.
Det är därför jag vill ha ett föl efter henne, så jag har någon som kan ta över när hon blir för gammal.
Vi var iväg på ett par träningar med en viss polis som höll i polishästträningar (jag får väl inte skriva ut namn va?), som tyvärr gick bort för ett tag sedan. Hans initialer var L.A.
Till och med han sa att det var jättehärligt med en sådan häst, för han lyckades inte skrämma henne trots att han verkligen utmanade henne.

Själv väntar jag i år föl e. Ekstrands Hiawatha och Ytterhalls Kanon, vad det ska betäckas med till sommaren har jag ingen aning om än.

Jag har svarat i citatet.

Hoppas det inte är för rörigt, och jag vet att jag verkar lite envis, men jag vill SÅ gärna ha en isabellhingst.

Han var tjusig! :laugh:

Jag hade gärna lagt ut en bild men som jag uppfattar det måste man ha bilden uppladdad på nätet redan ? och jag har inget sånt mer än min blogg, och den får jag ju inte länka till.

Eller man kanske kan ta bara bilden därifrån på nåt vis?! :idea:

Ska göra ett försök!

vrens-frsta-tur-apr-09-25-kopia_69676355.jpg

tomte-sampa_28075816.jpg

keso-sampa-kr-pulka-feb-09-10_69677890.jpg

Då får vi se om det fungerar!

Jag vet att det inte är de bästa bilderna, jag har visst ingen sån där "stå fint som på utställning"-bild. :D

Men för mig är hon världens finaste ändå :love::love:

Problemet här är väl tyvärr inte bara "gott hull" utan vi pratar "köttbulle" året runt.....
Det försvinner en hel del hull vid högdräktighet och digivning!
Jag har faktiskt tänkt den tanken själv, det är bara det att jag skulle gärna vilja betäcka henne i år för jag har hört att efter 16 år och uppåt blir det svårare och svårare att få dem dräktiga ? och jag vill ju inte heller riskera hennes hälsa i onödan.
Och innan jag eventuellt lyckats få ner henne i vikt så pass mycket så man vågar visa henne offentligt har det ju lätt gått ett par år till (med viss överdrift)
Shetland Väst har en utställning i Frillesås den 14 mars, anmälan en månad före. Samtliga ponnyer där kommer vara lika lurviga som din och en shetlandsponny i utställningsskick ÄR faktiskt sådär rund som din är på fotona du visade. :idea: En shettis ska inte se ut som en vältrimmad ridponny, utan deras ponnykaraktär framträder bäst när de är lite lagom runda = det som de flesta ridhästmänniskor anser för ordentligt feta...
De flesta friska shettisar har inga problem att bli dräktiga upp till åtminstone upp till 20 års ålder, så jag tror i och för sig inte att du behöver oroa dig för det. Hon har ju haft föl tidigare också, så jag hade inte oroat mig. Mitt eget 16-åriga sto räknar jag med ska hinna få åtminstone 5 avkommor till - hon väntar sin tredje nu...
Tyvärr har jag ingen erfarenhet om utställning heller så jag vet inte vad alla bedömningsresultat som står med innebär egentligen. Visst jag förstår ju att högre är bättre men var ska man anse gränsen går t.ex.
Det viktigaste är inte poängen, det viktiga är vad kritiken säjer. Har hon en kort hals bör du undvika en hingst som också har det, har hon ett långt kors är det inte tvunget att hingsten också har det, etc.
Sen är det klass 1 från 38 p och uppåt, men det är ju bara siffror... :) Och man kan vara medveten om att poängen kan variera en hel del beroende på dagsform, konkurrens och domare, efterosm utställning är en skönhetstävling.

Åh, nu blev jag ju riktigt sugen!

Vad skönt att höra att det inte gör så mycket vikten också, jag har haft så dåligt samvete för det. Hingstarna är ju alltid så smäckra och fina på bilderna.

Tyvärr kan jag nog inte den i Frillesås, men ska kolla upp det mer. Såg att syd hade en i Åstorp 6 februari, synd att anmälningsdatum har gått ut för den hade jag nog kunnat.....

Men sen är jag inte heller medlem i sss ännu, eftersom jag inte varit aktiv med henne så har jag inte brytt mig om det. Men man måste väl vara medlem för att få ställa ut?
Hur lång tid tar det innan det registreras så att säga?

Dessutom vet jag inte heller vilken del jag tillhör, jag bor nämligen lite på gränsen vid tre län, skåne, kronoberg och halland som jag egentligen tillhör. Men jag har ju tex närmre till Åstorps utställning än Frillesås.

Hittar ingenstans där man ser "gränserna".

Men sedan om det är som du säger med hennes ålder så kan jag ju ställa ut henne senare i år och skicka henne till betäckning nästa år. Det var bara jag som tyckte det kändes lite i äldsta laget för då är hon ju ändå 18 när det är fölning.

Några korta svar:
Man blir medlem när man betalar in avgiften, det räcker att du betalar det samtidigt som anmälningsavgiften för att få den lägre kostnaden.
Man måste inte vara medlem för att ställa ut, men det ger ju lägre avgift. Och med medlemskapet följer en jättefin rastidning och mer info om aktiviteter.
Shetland Syd är Skåne, Blekinge, Öland o Småland
Shetland Väst är Halland, Bohuslän, Västergötland, Dalsland ungefär (erkänner att jag inte riktigt har koll på var gränserna går på västsidan)
Man väljer själv vilken regionalförening man vill tillhöra, du kan tillhöra Shetland Nord om det roar dig ;), fast jag misstänker att du förmodligen har närmast till Syds aktiviteter. Men det spelar egentligen inte så stor roll. Kan vara någon enstaka aktivitet där man har fördel av att vara medlem i "rätt" regionalförening, men i det stora hela spelar det ingen större roll.

Vore kul att få se dig på utställning i sommar! :)
Själv far jag runt en hel del...

Okej, det låter ju jättebra!

Då är nog som du säger shetland syd lämpligast för mig, även om jag egentligen hör till shetland väst.

Pratade lite med mannen angående Frillesås, och det ser ut som det kanske kan gå att lösa ändå. :bump:

Sitter och funderar på hur långt det är. Men om jag tittar på kartan verkar det vara i närheten av en kompis och då är det drygt 15 mil.

Sedan kommer den praktiska biten med att låna transport, jag har en hel del folk jag kan låna av men de flesta bor 6-7 mil bort så det blir en del mil där också. Först hämta transport, sedan åka till och från Frillesås och sedan lämna transport igen...
*sitterochräknar*

Nåja, sådant löser sig alltid, kan ju fråga grannen även om vi inte haft så jättemycket kontakt med dem.

Ska du iväg till Frillesås? Hade som sagt varit skoj om vi var iväg på samma.
Jag har lite svårare på sommarhalvåret då vi jobbar borta en hel del då, säljer trädgårdsmöbler 35 mil uppåt landet.

Det är därför jag kanske inte kan i Frillesås, vi börjar ställa i ordning i mars.

Hur många avelsston har du? Har du någon hingst själv?
Gissar att du inte har eftersom du inte visste vem du skulle betäcka med nästa gång :laugh:

Jag ska nog inte till Frillesås, för mig är det lite för långt dit.

Här finns fyra avelsston i dagsläget (kolla i tråden med presentation av avelsston, som finns nånstans på avelsgnägg)
Just nu har jag ingen egen hingst, har haft tidigare och även hingstar på station. I sommar har jag tänkt slippa ha egen avelshingst, har två unghingstar som ska visas fram till hösten så nästa år kanske jag har fler än jag behöver... (båda högt bedömda som föl och ser mkt lovande ut, men givetvis är det mycket som ska stämma för att de ska godkännas)

Det var ju synd, det hade varit bra att ha någon kunnig man kunde prata med.
Jag kan inte övertala dig? ;)

Hur vet man vilken klass och sånt man ska anmäla sig till, det står ju bara att de och de klasser ska inte vara med etc. etc. För mig är allt bara rappakalja :confused:
Får väl kanske ringa och fråga någon ansvarig.

Ska genast kolla in den tråden.

Ditt sto räknas som veteransto på shetlandssällskapets utställningar, ska alltid anmälas till klass 15, oavsett om hon har föl vid sidan eller inte.
(följ länken till grundpropositionen på SSS sida, ovanför småpropparna, så blir det mer tydligt)

Det är alltid bra med en mentor att rådfråga, försök hitta en uppfödare i din närhet. De flesta är jättetrevliga och hjälper gärna till.

Senast ändrad:

Okej, bara ett par dumma frågor till. :angel:

Vad är grundpropsition och småproppar?

Sen har jag varit med en kompis en gång för ganska längesen på en visning där de hade blandade raser, alltså allt från shettisar till varmblod.

Min kompis nämnde en sådan nu, men jag är lite skeptisk.

Är en sådan bedömning godkänd av shettisförbundet?

Är det inte bättre med en "riktig" shettisvisning. Är det domare som är mer inriktade på shettis på en sådan tex?

Och sen en annan kompis som sysslar med islänningar sa att om man har bedömning på stoet så blir språngavgiften (heter det va?) billigare.
Är det så med shettisar också?

Okej, bara ett par dumma frågor till. :angel:
Det finns inga dumma frågor!!

Vad är grundpropsition och småproppar?
Grundpropositionen innehåller i princip all info om utställningarna och den gäller för samtliga utställningar
Småpropparna är bara det som är specifikt för varje urställning, t.ex: domare, anmälningstid etc
Sen har jag varit med en kompis en gång för ganska längesen på en visning där de hade blandade raser, alltså allt från shettisar till varmblod.

Min kompis nämnde en sådan nu, men jag är lite skeptisk.

Är en sådan bedömning godkänd av shettisförbundet?

Är det inte bättre med en "riktig" shettisvisning. Är det domare som är mer inriktade på shettis på en sådan tex?
Det går inte att ge ett entydigt svar på detta, för vissa såna utställningar är avelsvärdegrundande medan andra inte är det.
Man kan kolla i SHs domarförteckning ifall domaren ifråga är godkänd för shetland.
Generellt tycker jag mig ha sett att bedömningen blir mer "rätt" ur rassynpunkt på en utställning med många ponnyer av samma ras än om det är några stycken av varje. Men en vanlig exteriörbedömning får du ju oavsett om det är 3 eller 100 shettisar.
Och sen en annan kompis som sysslar med islänningar sa att om man har bedömning på stoet så blir språngavgiften (heter det va?) billigare.
Är det så med shettisar också?
Njäej, inte riktigt. Det finns några hingsthållare som lämnar lite rabatt till ston med väldigt goda meriter, men jag har inte hört talas om att någon ger rabatt bara för att stoet är visat.
Det beror kanske på hur vanligt det är att hästarna visas för bedömning inom respektive ras, en sån rabatt som du nämner kan ju vara en liten morot i raser där få individer bedöms. Sherland är ju en ras som används mycket till utställningar så där behövs inga såna morötter...

Då så, det känns som att jag har lite mer kött på benen nu. Tusen tack för det. :bow:

Jag funderar på om jag ska åka iväg på visningen i åstorp som åskådare, så att jag kan se lite hur det fungerar innan jag åker själv. Tänkte att det kanske kunde hjälpa mig lite till.

Men jag kommer nog försöka satsa på Frillesås eller någon annan "riktig" shettisvisning. :bump:

Jag kan ju som sagt i nödfall vänta med betäckningen till nästa år.

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
T
Avel Ja, som rubriken lyder så funderar jag på att lägga ridningen på hyllan och skaffa mig ett avelssto och börja "avla". Jag har alltid...
Svar
7
· Visningar
1 200
Senast: Mabuse
·
E
Hästvård Jag har ingen aning om detta hamnar i rätt forum, om inte så ber jag om ursäkt. Jo jag har hittat en häst som jag ska ha på foder för...
Svar
3
· Visningar
906
Senast: Empooo
·
R
Avel Jag har börjat fundera på att ta ett föl på mitt sto, men är totalt nybörjare inom aveln. Jag skulle vilja ha tips och råd om ALLT...
Svar
10
· Visningar
979
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025