först - ja det förekommer att shettisston får hyperlipemi men det är tackochlov ovanligt! Jag förlorade ett sto i den sjukdomen för några år sedan (det är jättedålig prognos) och när jag berättade det för gubben jag köpt henne av så hade han ingen aning om vad det var för sjukdom. Och då är han ändå den uppfödare i landet som föder upp fest föl och har varit aktiv i säkert 30 år eller ännu mer... Det kan vara bra att ha hyperlipemi i bakhuvudet OM ponnyn slutar äta som högdräktig, men det är som sagt väldigt ovanligt.
Vad skönt att höra att det är så pass ovanligt, för jag kollade upp det på internet och då blev man ju livrädd!
Och det är inte så himla stor katastrof om hon har lite gott hull när hon blir dräktig, för det brukar de tappa under högdräktighet och digivning. Jag har hittills inte haft någon svår fölning pga gott hull, på de ca 20 shettis-fölningar jag haft här.
Problemet här är väl tyvärr inte bara "gott hull" utan vi pratar "köttbulle" året runt.....
Vad gäller hingstval så är det svårt att råda utan att veta hur ditt sto ser ut. Varför inte visa henne själv på en utställning så du får en bedömning på pränt och därmed lättare att hitta en hingst som passar henne bra.
Jag har faktiskt tänkt den tanken själv, det är bara det att jag skulle gärna vilja betäcka henne i år för jag har hört att efter 16 år och uppåt blir det svårare och svårare att få dem dräktiga ? och jag vill ju inte heller riskera hennes hälsa i onödan.
Och innan jag eventuellt lyckats få ner henne i vikt så pass mycket så man vågar visa henne offentligt har det ju lätt gått ett par år till (med viss överdrift)
Vill du ha en isabell så finns det en hingst på västkusten (Kareby), om det är närmare för dig. Han heter Thunderstorm och kommer ur samma möderne (mormor är mamma till Dusol). En kik i webstamboken säjer mig att deras förärvning ser relativt likvärdig ut.
Var inne och kikade på deras hemsida, men där stod att han inte tar emot ston i år
Annars ser han också trevlig ut.
Tyvärr har jag ingen erfarenhet om utställning heller så jag vet inte vad alla bedömningsresultat som står med innebär egentligen. Visst jag förstår ju att högre är bättre men var ska man anse gränsen går t.ex.
Du har rätt i att det inte ät den mest förärvningssäkra stam som skådats
, men för en barnponny är ett gott temperament inte att förakta. Det jag tycker du ska göra är att lägga ner lite extra möda på att hitta rätt hingst åt henne för att avkomman ska bli så bra som möjligt utifrån de givna förutsättningarna. Det kostar nämligen i princip inte mer att använda en topphingst än att använda de mer medelbra inom shettisrasen.
Ja hon har verkligen ett underbart psyke! Supersnäll mot alla, stora som små, lugn och orädd.
Det är därför jag vill ha ett föl efter henne, så jag har någon som kan ta över när hon blir för gammal.
Vi var iväg på ett par träningar med en viss polis som höll i polishästträningar (jag får väl inte skriva ut namn va?), som tyvärr gick bort för ett tag sedan. Hans initialer var L.A.
Till och med han sa att det var jättehärligt med en sådan häst, för han lyckades inte skrämma henne trots att han verkligen utmanade henne.
Själv väntar jag i år föl e. Ekstrands Hiawatha och Ytterhalls Kanon, vad det ska betäckas med till sommaren har jag ingen aning om än.