Betäcka med egen unghingst

fritz_92

Trådstartare
Först vill jag bara säga att jag är inte ute efter att få kommentarer som: Du borde inte avla på icke godkänd hingst mm. Vill bara ha svar på min fråga.

Om man har en unghingst som är korsningshäst, och vill betäcka två ston med honom nästa år. Jag har förstått att det är något med språngrulla som ska fixas. Antar att det är SH som gäller eftersom det är korsningar. Men var står det något om det? Hittar bara om betäckningsrapporter på deras hemsida. Och det kan hingsten inte få eftersom han inte är DNA-kollad mot föräldrarna.

Hänger inte med alls. Hur skulle man göra för att det ska bli rätt och de som ska ha pengar får sina pengar?

Sv: Betäcka med egen unghingst

Det bästa är väl att du kontaktar SH i god tid och får svar på dina frågor.

Lånar knappen och ställer liknande fråga, hoppas det är okej för TS! :) Har funderat ett tag...

Om man har egen hingst med godkänd stam (oavsett ras) och vill betäcka eget sto, måste detta godkännas av respektive rasförening? Och vart kan man registrera avkomman? Blir det med eller utan stam i papper om pappan inte är godkänd hingst?

Tex en halvblodshingst som är reggad med gröna papper som man vill använda på eget sto, vart och hur registreras avkomman? Kan man på nåt sätt få med stammen i avkommans papper?

Tex en halvblodshingst som är reggad med gröna papper som man vill använda på eget sto, vart och hur registreras avkomman? Kan man på nåt sätt få med stammen i avkommans papper?

Vet inte om det gäller längre men innan har du kunnat lösa licens för hingsten hos ASVH men du betalar en dyrare avgift sen när du registrerar fölen. Då får avkommorna stam men inte gröna papper.

Ahha okej! Nån som vet om detta fortfarande gäller? Och vilken raskod får ungen? Får de tex visas på treårs och liknande? :)

Den blir reggad med stam. Jag har en icke godkänd som har en avkomma, han fick dna typas för att fölet skulle kunna reggas.

Vet inte hur det funkar med korsningar.

Du betalar 5000 kr för ett betäckningsbevis och du ska kunna visa att hingsten är fri från genetiska defekter på SJVs lista.Avkommorna får gråa papper.

Info på ASVHs sida http://www.asvh.se/avel/hingstar/hingstlicenser/avgifter_licenser

Sedan har du de övriga kostnaderna om hingsten inte är DNA-typad m.m.

Tror inte man kan lösa betäckningsbevis i ASVH om inte hingsten är fullkomligt avelsvärderad inte ens för egen hingst-eget sto, verkade så i alla fall efter ändringen som kom för något år sedan. I hingstreglementet stod då i alla fall som enda alternativ som avelsvärdering var genomfört ASVH bruksprov. Jag fattade det som att var inte hingsten fullständigt avelsvärderad (alltså genomfört helt bruksprov båda faserna alt på prestation) så var det inte möjligt att lösa betäckningsbevis i ASVH utan den var då hänvisad till SH istället, men jag kan ha fattat fel, min är ju fullständigt avelsvärderad därav var det mest en notering jag gjorde när jag läste det, efter det infördes har man väl heller inte sett tex några skäckhingstar el dyl som haft betäckningsbevis var ju ett antal tidigare som brukade lösa det.

Ahha okej! Nån som vet om detta fortfarande gäller? Och vilken raskod får ungen? Får de tex visas på treårs och liknande? :)

Om det går att lösa betäckningsbevis för den (jag är tveksam se inlägg ovan) så blir avkomman registrerad i registret alltså inte i stamboken och får då grå papper den är inte visningsberättigad på några visningar inom ASVH, i mån av plats kan de få visas utom tävlan dock räkna inte med det om du bor i område som brukar ha mkt starter på visningarna, de kommer dock inte med i några resultatlistor el dylikt utan det är bara du i så fall som får en bedömning som inte är officiell så att tex föräldrarna kan tillgodoräkna sig den.

Vet inte om det kallas betäckningsbevis eller om det kallas förhöjd språngrulleavgift (eller liknade) men i vilket fall så kostar det 5000 och man måste redovisa språngrullan och erlägga stoavgift. Nu är det ASVH det handlar om.

I SH kan man göra samma sak (vet inte vad det kallas där heller) med det är billigare och fungerar på samma sätt som för renrasiga hingstar. Tror att det är krav för alla hingstar att de ska ha DNA testats för att få regga fölet med stam.

Sedan får man enligt lag numera inte betäcka med en hingst som inte är fullt frisk fri från ärftliga defekter. Så oavsett om den renrasig eller korsning, godkänd/avelsvärderar eller ej så är det hingstägaren som är ansvarig för att hingsten är frisk.

Vet inte om det kallas betäckningsbevis eller om det kallas förhöjd språngrulleavgift (eller liknade) men i vilket fall så kostar det 5000 och man måste redovisa språngrullan och erlägga stoavgift. Nu är det ASVH det handlar om.

I SH kan man göra samma sak (vet inte vad det kallas där heller) med det är billigare och fungerar på samma sätt som för renrasiga hingstar. Tror att det är krav för alla hingstar att de ska ha DNA testats för att få regga fölet med stam.

Sedan får man enligt lag numera inte betäcka med en hingst som inte är fullt frisk fri från ärftliga defekter. Så oavsett om den renrasig eller korsning, godkänd/avelsvärderar eller ej så är det hingstägaren som är ansvarig för att hingsten är frisk.

Det är just det som jag är tveksam om man verkligen kan lösa till ej avelsvärderad hingst i ASVH numera, har du kollat det senare än 2008 när vi diskuterade det (när du hade din tjuvbetäckta) för året efter så ändrades reglerna och vad jag förstod av dem så måste hingsten vara fullständigt avelsvärderad för att kunna lösa betäckningsbevis/språngrulla i ASVH from 2009. Ej avelsvärderad hänvisades till SH.

Att alla hingstar som används i avel måste vara veterinärt godkända är ju många år sedan det infördes gjordes samtidigt som avelsvärderingskravet för andra än eget sto släpptes. Att de måste vara fria från nedärvbara defekter har ju gällt i alla tider nästan, defektlistan har funnits så länge jag känner till.

Veterinärbiten ingår i avelsvärderingen och alla godkända hingstar är naturligtvis veterinärt godkända annars hade de åkt ur provet redan första dagen. Alla synliga defekter enl defektlistan kollas även då.

Jag kollade det året efter och då var det kravet att man löste, vad det nu heter, för 5000 och skickade in språngrulla. Om det har ändrats igen efter det vet jag inte. Men det fanns ju ett sista datum för både betalningen och språngrullan. Om man missade det datumet så var det bara SH som tog emot.

Först vill jag bara säga att jag är inte ute efter att få kommentarer som: Du borde inte avla på icke godkänd hingst mm. Vill bara ha svar på min fråga.

Om man har en unghingst som är korsningshäst, och vill betäcka två ston med honom nästa år. Jag har förstått att det är något med språngrulla som ska fixas. Antar att det är SH som gäller eftersom det är korsningar. Men var står det något om det? Hittar bara om betäckningsrapporter på deras hemsida. Och det kan hingsten inte få eftersom han inte är DNA-kollad mot föräldrarna.

Hänger inte med alls. Hur skulle man göra för att det ska bli rätt och de som ska ha pengar får sina pengar?

för att få betäcka "lagligt" om man säger så så kontaktar du SH så berättar dom vad du ska göra men du måste dna typa honom, CEM testa honom å sen då fixa språn rullar som kostar 1000 kr tror jag de e.....

kan ha glömt nått.. kontakta sh för att få exakt svar..

Måste jag DNA-typa honom för ett eget sto? Bara honom eller mot hans mor och far? Iaf är det omöjligt. Och svindyrt..

Måste jag DNA-typa honom för ett eget sto? Bara honom eller mot hans mor och far? Iaf är det omöjligt. Och svindyrt..
Du skall endast DNA-typa honom, inte släktskaps DNA mot föräldrar. Det är betydligt billigare, samt språngrulla hos SH 1000 kr för upp till 10 ston.

Vad bra att det bara är han.

läste att de språngkullor man inte använder kan man skicka tillbaka och får fullt pris för. Så om jag använder två så får jag 800 tillbaka när jag skickar in dem. 100 per sto.

Vad innebär CEM-testa? Så han inte är sjuk med något speciellt?

Spelar det någon roll att stoet inte är mitt utan min mammas?

dna typning kostar ca 750 kr
cem test kostar ca 1000-2000 kr
språng rullar kostar 1000 kr

cem test gör man för att kolla så hingsten ej e smittad med
nån smittbar sjukdom. kommer ej ihåg vad den heter..

Vi gjorde allt detta på våran hingst vi hade förra året å de e inte billigt
om man inte har en mkt snäll vet som kommer ut å gör de billigare

skulle jag ta ut distriktarna å göra de skulel de kostat betydligt mkt mer.

CEM-test görs för att testa hingsten för sjukdomen som heter just CEM och är en smittosam livmoderinflammation som sprids vid betäckningar. Det är stona som blir sjuka och hingsten som sedan bär på smittan och för den vidare. Sjukdomen är anmälningspliktig och om man misstänker smitta ska alla ston som betäckts med en viss hingst plus hingsten behandlas enligt visst program som Jordbruksverket håller i. Tror bara att det är vissa raser som har krav på obligatorisk CEM-test för alla hingstar som ska användas i avel, men jag kan ha fel... Reglerna ändras ju hela tiden.
Man kan läsa mer på nätet t ex här:
http://www.agria.se/hast/artikel/smittsam-livmoderinflammation---cem-hos-hast

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 707
Senast: lizzie
·
Avel Jag har inga egentliga planer på att betäcka, är bara nyfiken på hur det är så ingen behöver gå i taket :) Men jag kommer ihåg när...
Svar
12
· Visningar
2 543
Senast: Narcissa
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 510
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar