Betäcka i år eller inte??

Sv: Betäcka i år eller inte??

Det här låter oerhört intressant. :idea: Vad tror du om att få ett dotterförbund till något de tyska förbunden här i sverige ? Kanske marknaden är för liten.

Hälsningar Helen

PS Typ som SWANA till ASVH

Ett dotterförbund kanske är en lösning, det fungerar ju med tex holsteinerförbundet i Danmark. Problemet är att det krävs en massa aktiva människor för att kunna lösa det, och holsteinerförbundet hade en liten filial här för x antal år sedan, men av någon anledning självdog den.
ASVH har uttryckligen sagt att de inte vill ha konkurrens, stod i Ridsport för ett tag sedan. Men vad räknar de med när de gör så här?
Göran Svensson som är spermaimportör har planer på att använda sig av just Oldenburgerförbundet. Kanske något att fundera på för flera?

Vi ska betäcka två st hästar i år.
Som någon skrev så har hingstlicencerna legat på samma nivå länge, så det var dags för en höjning, dock så hade det varit bättre med en liten höjning i taget och inte en chokhöjning.

Men som sagt vi tänker betäcka två ston, det finns andra sätt att protestera på!!

EoG skrev:
Ett dotterförbund kanske är en lösning, det fungerar ju med tex holsteinerförbundet i Danmark. Problemet är att det krävs en massa aktiva människor för att kunna lösa det, och holsteinerförbundet hade en liten filial här för x antal år sedan, men av någon anledning självdog den.
ASVH har uttryckligen sagt att de inte vill ha konkurrens, stod i Ridsport för ett tag sedan. Men vad räknar de med när de gör så här?
Göran Svensson som är spermaimportör har planer på att använda sig av just Oldenburgerförbundet. Kanske något att fundera på för flera?

Det som är bra med Oldenburgerförbundet är att alla de bästa hingstarna är godkända där, de är på hugget i det förbundet. Men hur är det med exempelvis fölbedömning, får man visa i Sverige om fölet är reggat i annat förbund? Annars måste man ju ha hit ett gäng domare från Tyskland och då börjar det kosta kulor... Kan också tänka mig att de vill brännmärka och bor man inte i södra Sverige är det inte mycket värt att man kan vara med på deras aktiviteter som medlem i förbundet.

Vart vänder man sig om man vill ha mer information om hur dessa planer fortskrider ? Känns lite fel att sitta här och diskutera personer vid namn och vad de har för planer :crazy:

Jag vet heller inte hur stort intresset är för dessa planer - det har ju inte gått att läsa om dem någon annan stans än här.

Du får gärna PM:a mig om vart jag kan vända mig för att få mer information.

Hälsningar Helen

Att jag nämnde G vid namn beror på att han själv uttalade sig i näst sista Ridsport om detta så det är knappast någon hemlighet. Har du frågor av mer privat karaktär så skicka ett privatmeddelande.

Jag kan inte svara för oldenburgerförbundet, men det förbund jag använt mig av tar inget extra betalt för det. Den servicen är inbakad i registreringsvgiften. Vill man visa fölet för svensk domare möter väl inte det något hinder, de flesta fölen är ju inte regade ens i Sverige när fölmönstringarna är. Brännmärkning är förbjuden i Sverige, som jag skrev tidigare. Ev kan det ersättas med chipmärkning. Föds det flera föl som ska regas i Tyskland i samma område är det inga problem att få dit domaren/ID-kontrollanten (läs 1 person). Är det enstaka föl i norra delarna får väl det delegeras till en svensk ID-kontrollant. Kan inte tro att det möter något hinder. Du som kan tyska kan väl ringa tll Oldenburgerförbundet och höra vad som gäller för just det förbundet. Jag jobbar med de mindre förbunden, och de är sugna på fler ston/föl i sina stamböcker, så det är säkert oldenburg också.

Glömde en sak.
Man måste inte använda sig av deras aktiviteter. Vill man bara göra ett föl i deras förbund, betalar man inte in medlemsavgiften året därpå och regar om sitt föl och deltar i de svenska. Eller så gör man inte det och deltar i de svenska arrangemangen ändå.
Jag bor inte i södra Sverige, men det är ändå inte våldsamt dyrt att köra ner till Tyskland. Man kan kombinera det med lite semester, och kanske besöka en tyska hingststation/stuteri och lära sig mer om avel. Jag betalade 2500,-/ sto att få dem tillridna och 250 kr för provet. En månads ridning räcker för att de ska klara provet på ett bra sätt om de är insuttna innan. Det blir inte dyrare än om jag skulel gjort det här, resan till trots. Och har man bara ett 3-årssto så gå ihop med någon annan i samma situation och dela resekostnaderna.

Jag och syrran har också diskuterat om hur man går till väga med att regga dem utomlands, du får jättegärna PM'a mig också!
Monika

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Samhälle Vatten i kranen är något som många tar för givet. Det skall gå att dricka, smaka bra och vara gratis. Nu så införs individuell mätning...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
5 180
Senast: sjoberga
·
Hundavel & Ras Såg precis att det från och med nästa år blir obligatoriskt att genomföra test av andningen på mops samt engelsk och fransk bulldogg...
2
Svar
37
· Visningar
3 448
Senast: AraSlei
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur