Betäcka i år eller inte??

Boop

Trådstartare
Jag har hört från många uppfödare att de tänker strunta i att (precis som jag själv) betäcka i år som en protest angående beslutet med dom höjda hingstlicencerna. Hur resonerar ni kring det hela?

Sv: Betäcka i år eller inte??

Jag kommer att betäcka 3 till fyra ston. Tycker faktiskt att avgiften varit den samma väldigt länge. I och för sig borden den ha höjts lite i taget kanske istället för en chockhöjning på en gång.

Jag betäcker i alla fall ! :devil:

Dom kan hitta på vilka dumheter som helst där uppe i toppen - jag bryr mig inte. :smirk:

Så länge vi inte har ett avelsförbund som stöttar oss stoägare så är det bäst att lita till sig själv och eget huvud så får väl etablissemanget kackla vidare genom att höja priser för att främja dem i sverige stående hingstarna. Det blir lite förmynderi över det hela - verkar som att det handlar om att göra det så jobbigt och dyrt för stoägaren som möjligt genom att bygga barriärer så att man får den svenska stoägaren att följa Kajsa Vargs koncept om att koka soppa på en spik eller att man tager vad man haver....

Helen Eriksson

Boop skrev:
Jag har hört från många uppfödare att de tänker strunta i att (precis som jag själv) betäcka i år som en protest angående beslutet med dom höjda hingstlicencerna. Hur resonerar ni kring det hela?

Bättre vore väl om stoägarna via sina regionala föreningar förde fram sin kritik mot beslutet till styrelsen? Visa att de finns - och har åsikter.

Det tror jag också.

Finns inte rätt hingst för mitt avelssto i sverge så går jag utomlands. Även om många av våra svenska hingstar står i lika hög kurs som utlandets många hingstar så kanske de inhemska inte passar just det här stoet. Genom att skapa barriärer för den svenska avelns framåtskridande så ska vi komma ihåg att aveln kan bara föras framåt till barriären börjar sedan är det stoipp om inte vi stoägare står på oss och struntar i allehanda dumheter som kommer uppifrån eller framför vår kritik till våra regionala föreningar.

Men däremot så tycker jag att tyvärr är många av de spermaimporter vi har i landet idag inte av de absoluta toppskicket utan många gånger så är dem alldeles för oprövade och gröna för att det ska finnas någon större anledning att använda dem

Dessutom så vill jag inflika att det finns verkligen endel hingstar i Sverige som får alldeles för få ston, då de egentligen är förtjänta av fler men att styra stoägarna till dom genom högre avgifter det tror inte jag på utan egentligen så handlar det mer om att kunskapen är för liten hos många av oss stoägare vad det gäller dessa hingstar och deras stammar, mödernelinjer och förärvning.

Helen Eriksson

Det skulle faktiskt vara intressant att höra vilka hingstar du - och andra - syftar på som borde få fler ston? Jag skulle också vilja höra vilka importspermahingstar ni är tveksamma till?

Själv har jag använt då unge och oprövade Samba Hit I och det är ju bara att läsa förra numret av Ridsport så ser man hur han lyckats förärva sig. Vill man ha snabba avelsframsteg måste man ha korta generationsväxlingar, det innebär risk- och chanstagande, man kan inte sitta och invänta avkommeindex, då är man redan efter alla andra. Av princip har jag därför endast använt unga hingstar, helst första året de är i avel, men ibland har de hunnit få någon årgång som givit en fingervisning om vad man kan förvänta sig.

hingstar som får alldeles får få ston kanske inte har i aveln att göra?? av nån anledning verkar ju halvblodsaveln vara mättad på hingstar, annars skulle det ju inte bli så?? ..eller..?? sen kan man ju ha åsikter om att inte få betäcka med den hingst man vill, men så är det i "vår" avel också....vill man ha en framåtsträvande avel så skall endast de bästa hingstarna( och även bra ston) finnas på marknaden, för vad jag har fattat det som så kan ju typ vilken hingst som helst få tillstånd inom "ridaveln"...eller har jag helt fel.....

förövrigt så är det väldigt viktigt att marknadsföra sin hingst väl...bra marknadsföring...mera ston....

Jag tänker betäcka mitt enda sto!

Tror inte att bojkott är en framkomlig väg som påverkar förbundet, det är istället stoägaren själv som drabbas vid denna typ av protester.

Shogun och Junker är två exempel på hingstar som skulle sänkas till C, men som fick bra siffror så tillräckligt många avkommor bedömts, och istället höjdes till AB.

Vad gäller importsperma vet jag några som använt Hertug utan att ens ha sett hingsten! Men typ kompisars kompisar hade sagt att han var bra och då tog dom honom!

Att en hingst bara för att han betjänar ett litet antal ston inte skulle ha i aveln att göra kan jag inte hålla med om. Många hingstar hamnar trots att de är bra i en ond cirkel, pga att de inte kommit på mode hos okunniga mäniskor som kallar sig uppfödare. Och dessa hingstar orsakar ju även liten skada om de betäcker ett litet antal ston. Många inom halvblodsaveln räknar bara på prestationer på elit nivå det enda som är mätbart men hästarna inom ridsporten har många kvaliteer som inte är mätbara och jag tycker att ryttarna skulle vara glada att uppfödarna inte bara använde prisdyra modehingstar som gör att uppfödarna i slutändan gnäller över att de inte får betalt för sina medelmåttor och att ridskolor m m köper prisvärda importhästar istället för svenska medelmåttor som uppfödarna får på köpet med sin "dyra avel där köparen inte har anledning att bedriva stödköp av icke prisvärda individer

Det gagnar nog ingen att bojkotta genom att inte betäcka. Det man kan göra, om man vill använda utländska hingstar, är att registrera avkommorna i det tyska förbund hingsten är godkänd. Licensen betalas till SH och kostar 500,- till eget sto, och 2000,- om man vill använda den till allmän avel. Då får inte ASVH in några pengar för hingstlicens, registrering för fölet och inte heller chans att få den reklam som en bra svenskfödd avkomma ger. Jag vet flera som kommer att använda den vägen.

Vad blir det för typ av papper då?

Många är ju helt fixerade vid att de vill visa på treårstest,kvalitén osv...men då är de väl inte välkomna där heller om de är reggade i SH?

Kan du utveckla det där lite grann om själva förfaringssättet med att man regaistrerar avkommorna i ett annat förbund. Vad gäller om jag tex har ett svenskt sto betäckt med en utländsk hingst reggad i tex oldenburg. Menar du att jag då ska regga avkomman i oldenburgförebundet ? Blir de då i deras hauptstutbusch ?

Vad får det för konsekvenser för min avkommas delatgande i olika evenemang här i Sverige ? Typ unghästchampionat. Eller kan jag deltaga i Bundeschampionat ?

:confused:

Hälsningar Helen

Angående att låta bli att betäcka: Glömde att säga att det finns ingenting som är så dyrt dom att stå med tomma ston :crazy: om man nu ska lägga in en ekonomisk aspekt på det hela.

Hälsningar Helen
www.stalltortuna.com

Fölet får röda/rosa papper (motsvarar våra gröna) i det tyska förbund de regas i. Ni kan själva se på ASVH:s hemsida vilka tyska förbund de godkänner. Hästarna kan registreras i ASVH senare om man vill delta i tex 3-årstest. De får då ett regnr i sitt tyska pass, och kan stambokföras i Sverige.

Glömde att säga att fölen ska naturligtvis inte regas hos SH, utan de används för att du ska kunna importera sperma till ditt sto "lagligt".

Intressant. Men måste man inte vara medlem i det förbund där avkomman ska registreras?

Det verkar vara olika för olika förbund.
Det som är ett måste är att stoet måste tas in i den stambok man tänker använda, och det har kostat 21 euro (en engångskostnad) när vi gjort det. Registreringen kostar ungefär hälften mot här, och då har vi även fått våra föl bedömda av en domare, som gör ID-kontrollen också. Det förbund vi använt har inte haft några problem med att inte kunna brännmärka fölen (det är ju förbjudet här), men ett annat förbund vill att fölen chipmärks. Så om du jämför med 500,- för registrering + 200 för märren = 700,- för första fölet, mot 1000,- för reg + 250 för fölvisning + 200 för ID-kontroll = 1450, så har man råd att bli medlem och kunna delta i deras alla aktiviteter och få deras medlemstidning. Fölen kan sedan vara med på tyska unghästtest/-tävlingar, vi hade 2 som gick stoprov i somras, för en tredjedel av vad det svenska testet kostar, och det inkluderade en testryttare.

Exakt vad vi funderade över idag att gå via oldenburgerföbundet

Aha låter ju väldigt intressant.Smart lösning!Hoppas fler hakar på det...ASVH borde skämmas för sina avgifter...

Fast för egen del så kommer jag troligtvis att sälja av stona ändå...ska nog ändra inriktning helt.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Samhälle Vatten i kranen är något som många tar för givet. Det skall gå att dricka, smaka bra och vara gratis. Nu så införs individuell mätning...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
5 180
Senast: sjoberga
·
Hundavel & Ras Såg precis att det från och med nästa år blir obligatoriskt att genomföra test av andningen på mops samt engelsk och fransk bulldogg...
2
Svar
37
· Visningar
3 448
Senast: AraSlei
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur