betäcka arab med ponny?

Sv: betäcka arab med ponny?

Svedens ponnyklubb i Falun hade när jag var ung många arab/russ-korsningar med Kariba i sig. Fantastiska hästar!
De betäckte sedan flera ston med Wilkesbackas Maz (Aladdin-Maricedia) och fick många fina arabkorsningar som gick i ridskoleverksamheten och tävlades.

Anette

Åh wow jag har sett så många trevliga arabkorsningar! Men det är speciellt de med welsh och russ som ligger mig extra gott om hjärtat. Fantastiska tävlingsponnyer likaså som otroligt trevliga barnhästar. Jag rekomenderar dessa två raser åtminstone. Har sett för få med korsning connemara/newforest för att uttala mig.

Dartmoor kanske också vore något? Sett någon korsning där även som sett fin ut.

Kariba verkar ha varit något alldeles extra i korsningsponnyaveln. Jag har träffat supertrevliga ponnyer efter honom undan ston som varit russ, fjordingar, welshar och new forest. De flesta har dessutom blivit mycket gamla och varit hållbara.

Kariba verkar ha varit något alldeles extra i korsningsponnyaveln. Jag har träffat supertrevliga ponnyer efter honom undan ston som varit russ, fjordingar, welshar och new forest. De flesta har dessutom blivit mycket gamla och varit hållbara.
Crabbet/Old English linjerna har alltid passat utmärkt i ridponnyavel då dom har god ridbarhet. Hela englands tidiga ridponnyavel innehåller dom linjerna, och det är ponnies som sen exporterats över hela världen.

Denna hingst B Capriole skulle jag vilja betäcka Exelencja med.

14543587.jpg

Jag åkte ner och tittade på avelsvärderingen av svensk ridponny och blev helt förälskad i allt med denna hingst. Den enda nackdel jag kan se att han har är väl att halsen är i det grovaste laget.

Jag har en som är e. welsh cob och u. arab och rekommenderar den korsningen starkt. Båda föräldrarna är 146 cm i mankhöjd och han ligger nu strax under (blir tre år i mars).
Han har toppen psyke och riktigt snygg och jag tror han blir en bra allround häst.
Och som flera skrivit innan så är kombinationen welsh/arab bra och det har jag sett bevis på nu med egna ögon.
Jag får ständigt beröm över hur snygg han är.

Mvh Ann

Ridponny (alltsa konsoliderad tysk ridponnystam) är definivt ett alternativ, ridponnyn innehaller ju en del arabblod redan fran början, sa det blir inte sa vanskligt.

Jag har en Holländsk ponny på 12 år, fin i kroppen (något rund ;) ) och i framtiden skulle jag gärna betäcka henne och få en större häst. Vilken storlek/ras på hingsten tror ni? H*n skulle isf användas till dressyr, hoppning, ja allround :) Har ingen som hellst stam på henne, hon har bott i Sverige i snart fem år, varav ett hos mig. Tacksam för svar :rofl:

Vi gör tvärsom nästa år...
Betäcker vårat russ maxad b-ponny med arabhingst Diesel.
Detta blir korsning russ-arab.

Iår har samma sto en avkomma efter ridponnyhingst som ser ut att bli maxad C alternativt liten D.
I denna ridponnyhingst finns även arab-blod.

Om du kikar in på vår hemsida www.zolitzas.se hittar du bilder på mor och son.
Stamtavlan på honom ligger under Firebird boy.
mvh El

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
823
Senast: Freazer
·
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
298
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 547
Senast: Ceta
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III