betäcka arab med ponny?

Ela

Trådstartare
Vi sitter här och funderar lite på om vi ska betäcka ett av våra arabston nästa år med en ponnyhingst för att fram en trevlig övergångsponny till sonen. Vi skulle i så fall vilja få fram en stor C eller möjligt vis D vet ju att det är lite vanskligt med höjden.

Hingsten ska ha bra gångarter och hoppförmåga samt vara korrekt extreiört och givetvis ha ett bra temprament.

Vi har inte riktigt bestämt viket av stona som isf ska få äran men antingen är det ett D ponny sto eller ett sto strax under 150 men fortfarande inte ponny.

Vad tror ni? Vilka raser kan passa en arab för att få fram en bra ponny.

Vi har kikat lite på welsh cob som jag bara älskar :love: Vet även en arab connemara som är hemskt vacker.

Sv: betäcka arab med ponny?

Jag rekommenderar förstås welsh/welshponny av cobtyp/welsh cob. ;) Welsh/arab kombinationer blir ofta bra enligt min erfarenhet, de ligger ju rätt nära varandra i "typ".

Jag skulle inte fundera utan leta en welshponny jag gillar och kanske lite av dennes avkommor.
Och vlken kategori är ju presis vad man själv önskar . Har själv en blivande d-ponny med Cob-mamma och vanlig B-welsh som pappa.
Har även sett många fina korsningar Arab-B welsh från övervuxna till c-ponnyar. Den som var 150cm hade liten welsh mamma och arab

Jag har träffat sex stycken korsningar arab-russ, allihopa var helt underbara!

Den ena red jag själv och skötte, hon var stor c.

De andra var på ridskolan där min dotter red, allihopa var halvsyskon och det var samma arabpappa.

Två av dem var fantastiska barnponnyer, minsta barn kunde rida dem och de var otroligt trevliga i både hantering och ridning. De var små C.

En såldes och blev otroligt framgångsrik hopponny, ända upp till sm i hoppning.

En annan blev dammallergiker och såldes och skolades om till westernponny, levde tio år efter det. Blev ca 23 år!

En gick som lektionshäst och var superbra som sån där gympaponny(kommer inte ihåg vad det heter) Barnen kunde åka rutchkana nerför rumpan på henne utan att hon reagerade. Hon var liten D.

En liten "varning" angående welsh cobben dock. Det kan finnas stort blod bak i den som slår igenom och då kan det bli knepigt att få en ponny. Vi betäckte en C-cob på 137 cm med Elcatero på 155 och avkomman blev 160 cm. Stoets nästa ägare gjorde sedan om samma kombo och den avkomman verkar bli lika stor... Jättefina hästar annars.

Spännande, jag har funderat i samma banor och också försökt med en welshhingst till mitt arabsto, men hon blev inte dräktig. Tänkte nog försöka till våren igen.

Hoppas få veta vilken hingst du bestämmer dig för!

Har sett flera fina New Forest / Araber, ridskolan har haft ett par stycken egna uppfödningar, alla toppenhästar, en var med och vann Hippokampen ett år :laugh: De har blivit mellan C-ponny och liten häst (med stor hoppkapasitet :) )

Håller med Bewelinn - rekommenderar också welsh och framför allt då welshponnyn som tillsammans med araben brukar bli en mycket lyckad kombination. Om du vill ha en C- eller D-ponny så skulle jag inte heller rekommendera att välja en Welsh Cob eftersom den blivande mankhöjden på avkomman är alldeles för osäker.

Alternativet är ju att köpa en "färdig" Welsh Cob i C- eller D-ponnyhöjd till sonen... ;)

Jag har ett arabsto på 146 cm som jag betäckte med en welsh ponny av cobtyp pappa på 136 cm.

Min ettåring är idag 131 cm hög. Så han lär bli en stor C-ponny.

Jag är jättenöjd med min fina avkomma och kan absolut rekommendera welsh.

Alternativet är ju att köpa en "färdig" Welsh Cob i C- eller D-ponnyhöjd till sonen... ;)

Jo visst vore det ett alternativ men detta är mycket roligare ;)

Men om man väljer en Welsh Cob i ponnystorlek borde det väl bli bra storleks mässigt. Just nu lutar det åt en welsh ponny av cob typ, då jag vill ha lite mer massa.

Jag är jättedålig på ponnyraser så mer tips mottages tacksamt :)

Jo, visst är det roligare att experimentera själv! :D

Man kan ju aldrig garantera vad man får för höjd på avkomman eftersom det kan finnas större individer längre bak i stamtavlan på cobbarna. Ett exempel är vårt WC sto på 145 cm som betäcktes med en WC hingst på 148 cm. Avkomman är idag 3 år och kommer att bli runt 157 cm. Helsyster blir troligen ca 146 cm vilket är lite mer förväntat...

Om man ska titta på Welsh av Cobtyp så ska man nog, med tanke på höjden, även kolla lite extra på vilka cobbar som finns i stammen. Korsning med Welsh av Cobtyp tror jag annars kan vara helt perfekt med tanke på dina önskemål! :laugh:

Jag har planer på att i framtiden betäcka mitt sek. C sto(128 cm,avelsdiplom) med en arabhingst( 155 cm, avelsvärderad klass 1).
Jag har goda förhoppningar om att en sådan fölunge skulle bli en excellent större ponny åt mina barn på lite sikt.... Lycka till!! PS. Jag har tidigare sett foton på buke av Aenglas lille som föl och han var då riktigt läcker!!:love:

Jag har ett arabsto f 89 e Rycerz-Alcasar, ca 150 cm hög, hon har haft många föl, fick några arabföl i början, men sen använts i ridponnyavel, och fått föl med egen ridponnyhingst 144 cm hög, alla dom har blivit D-ponny, hon fick föl 03 e Leyeswick Dai welsh cob 146cm hög, det stofölet är nu 154cm hög och av trevlig modell med härliga rörelser. I år fick mitt arabsto ett stoföl efter sec C hingsten Pentyparc Shonnyn Du 133cm hög, det fölet är nog det absolut bästa som jag någonsin fött upp under alla år. Mitt sto fölade ganska sent i år, så betäcktes inte om, utan jag tänker betäcka henne tidigt nästa år med samma hingst. Så av alla föl hon fått är årets föl det absolut bästa, kombinationen sec C+ arab verkar vara super, och kan varmt rekommenderas. Jag ska se om jag kan klura ut hur man får in en bild här, eller pm din email så kan jag skicka en bild på godingen.

Bildbomb på min då ;)

Revansch%20stegrar.jpg

David2.jpg

Revansch2.jpg

Revanschsalu.jpg

Här är en film på honom. Kanske inte den bästa. :)
http://s27.photobucket.com/albums/c175/aenglah/?action=view&current=DSCN6868.flv

Jag tycker nog att detta är det bästa jag har fått hittills. Han är så komplett och helt underbar att ha att göra med.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har väldigt bra erfarenheter av arab/connemara. Dessutom tycker jag att raserna kompletterar varandra väldigt fint.

Jag har haft flera d-ponnyer av den kombinationen som vi tävlat MSV-klasser i hoppning med.

Kan absolut rekomendera welsh/arab korsning.. Blir super fina hästar.. Min gamla arab hingst hade många welsh flickr på besök under sina år som avels hingst å alla fölen blev jätte fina =)

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
823
Senast: Freazer
·
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
298
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 547
Senast: Ceta
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III