Sv: Betäck inte Silversto med Silverhingst
Det här är något HELT annat som man vet arvsgången för och kan kontrollera.
Det spelar ingen som HELST roll för avkomman om en förälder har ett eller två anlag. Det som spelar roll är att man ser till att avkomman inte kan få TVÅ anlag.
Det är oändligt mycket bättre att avla på homozygota individer och vara noga med att de paras med icke silver än att avla på heterozygoter och riskera defekta hästar.
Fördelen med att avla på homozygoter är att det blir 100% silver utan risk för defekt!
Med heterozygot avel riskerar man att folk försöker öka silverchansen med att avla silver x silver.
Nu är jag visserligen ingen genforskare men dels skrev jag på vilken ras/art som helst......
Så du tycker alltså det är helt ok att avla på en hund med höftfel, ögonfel, eller annan gentisk defekt som SYNS ??
Och det jag menar att i längden kan det omöjligt vara en bra idé att avla på individer som har synliga defekter för nånstans i utvecklingen kommer det uppkomma fler defekter som kanske blir än värre, kanske lynnesfel så småningom.
Det här är något HELT annat som man vet arvsgången för och kan kontrollera.
Det spelar ingen som HELST roll för avkomman om en förälder har ett eller två anlag. Det som spelar roll är att man ser till att avkomman inte kan få TVÅ anlag.
Det är oändligt mycket bättre att avla på homozygota individer och vara noga med att de paras med icke silver än att avla på heterozygoter och riskera defekta hästar.
Fördelen med att avla på homozygoter är att det blir 100% silver utan risk för defekt!
Med heterozygot avel riskerar man att folk försöker öka silverchansen med att avla silver x silver.