Betäck inte Silversto med Silverhingst

Sv: Betäck inte Silversto med Silverhingst

Kanske skulle man likt paintaveln införa begränsingar så det blev förbjudet?

Men det måste ju vara förbjudet redan enligt djurskyddsreglerna.
Man får inte avla så att avkomman riskerar att få defekter som är plågsamma eller hindrar ett naturligt liv.
Om hästen riskerar att bli blind så kan man ju inte få para två silverindivider?

Det där måste ju utredas.

Avel med sådan inriktning att den kan medföra lidande för
djuren är förbjuden.

http://62.95.69.15/cgi-bin/thw?%24%...88%3A539&RUB=&ORG=&%24%7BSORT%7D=%C5R%2CLPNR+

Avel får inte medföra lidande för hästarna

Avel som kan medföra lidande för hästar är förbjuden. En häst får inte användas i avel om det medför en hög risk för dödfödslar, defekter hos fölen eller någon annan egenskap som kan riskera att djuren utsätts för lidande eller hindrar djuren att bete sig naturligt.

http://www.jordbruksverket.se/amnes...etepahastar.4.1cb85c4511eca55276c8000930.html

Senast ändrad:

Det behövs åtgärder i form av att man blir av med betäckningslicensen eller inte kan regga avkommorna.

Jag har också kollat annonser och vet att jag och/eller SLU haft kontakt med uppfödare med silver x silverparningar.

Men vad händer om man anmäler till Länstyrelsen för brott mot djurskyddslagen?

Kan inte tänka mig att det kan hända något.

Anmälan är fel väg, folk - båda avlare och köpare - måste förstå. Det är så komplicerat med vad som är silveranlag och inte.

Men om man följer debatter på andra forum så kan man lätt se att silverhästägarna absolut inte VILL ta till sig det här ämnet. De "väntar på mer bevis" typ.

Dvs de måste själva få en drabbad häst som de får stora problem med.

Det gäller att få upp kunskapsnivån i allmänhet så köparna till dessa föl själva kommer på att de ska misstänka ögonproblem. Då kan det bli lite cirkus med dolda fel och stämningar som gör att uppfödarna tvingas tänka om.

Att det finns föl i år efter två silverföräldrar är inte så konstigt eftersom budskapet inte nådde fram/togs på allvar i tid förra betäckningssäsongen. Däremot att avla silver + silver denna säsong känns fruktansvärt oseriöst.

Jag tycker också det är oseriöst att sälja potentiellt homozygota föl utan att informera ev köpare om riskerna.

De "väntar på mer bevis" typ.

Okej men det finns ju alla bevis som behövs.
Hästarna ser inte så bra.

Jag har en annan idé.
Jag tror att jag skall ta och visa blindstyret som finns här hemma på en avelsvisning.
Det borde dra igång debatten.
Han är oerhört vacker så han kommer att synas, märkas och minnas.

Jag blev avrådd av en silver-hingsthållare att betäcka mitt fuxsto som har dolt silveranlag med hennes hingst. Jag visste inte att det gällde för även de DOLDA anlagen, all heder och tack till hingsthållaren som upplyste mig om detta! (misstänker starkt att det kan vara cowgirl73, tack isf :))

Undrar om nån har nån statistik på hur många i % som faktiskt FÅR den här defekten???

De dolda anlagen fungerar på precis samma sätt som de synliga, enda skillnaden är att silverfärgen inte syns på en röd häst, då det är svart färg det bleker. Och en röd häst (fux, rödblack, rödskäck...) har total avsaknad av svart, och därför syns inte silverfärgen, för det finns inget den kan bleka. En avkomma, efter en svart eller brun häst (med ev. tilläggsanlag), kan dock mycket väl bli silver, om den ärver pappans grunfärg (svart).

Ang. statistiken finns det väl inte, mer än att alla silverhästar bär på den, men enbart de homozygota får problem. Och eftersom det är 25% chans att två silverhästar får ett homozygot silverföl bör det ju rent sannolikhetsmässigt vara ungefär 25% av alla föl med två silverföräldrar som får defekten.

Det är ingen skillnad på dolda anlag och synliga. Silver påverkar inte faxfärgen det är därför den inte syns men det är exakt samma gen.

Och eftersom det är 25% chans att två silverhästar får ett homozygot silverföl bör det ju rent sannolikhetsmässigt vara ungefär 25% av alla föl med två silverföräldrar som får defekten.

Om inte den ena föräldern är homozygot för då är det 50%
Eller båda föräldrarna homozygota för då blir det 100%

Hvordan er det med en skimmelhingst født som silversvart ? Vil den gi samme problem ?
Denne hingst er født flekkete silversvart ,men med skimmleanlag og nå helt hvit.

Ja det är samma sak. Skimmelanlaget är bara ett "tilläggsanlag" som gör att den silversvarta färgen inte syns efter ett tag. Men anlagen finns fortfarande där och kan ärvas ned lika mycket som en vanlig silversvart.

KL
Det spelar ingen som helst roll vilken färg hästen ser ut att ha, har den ett anlag för silver synligt eller dolt eller något mitt emellan så kan hästens barn ärva det. Det kommer aldrig någonsin försvinna hur hästens synliga färg ändras genen för silver finns redan i arvsmassan.

Silveranlaget kan också ligga dolt i flera generationer (teoretiskt hur många som helst) om man avlar på röd/fux som grundfärg.

Och då hoppas vi på att så har skett, men det kan vi ju inte vara säkra på så därför kanske köpare också ska informeras i storskalig tappning nu för det kommer ju flera betäckningssäsonger varav att en snart är slut.

Självklart ska man som uppfödare informera en köpare om ev defektrisk om hästen har två silverföräldrar.
Men det är ju bättre att förekomma och redan ha DNA testat så man vet vad man säljer.
Det skulle iallafall jag göra som sagt.

Jag hade själv ett silversto här förra året som kom i april redan.
Jag meddelade naturligtvis ägarna när infon kom att det fanns denna risken men de valde att fullfölja betäckning och dräktighet.
Fölet blev en silversvart så jag kan ju bara hoppas de gör DNA analys på den, oavsett de misstänker defekt eller inte.
Men jag kan ju inte tvinga dem.....

Vet att jag påpekade detta för en som gjorde en förfrågan på ett forum ang köp av en viss häst.
Jag råkade känna igen namnet på mamman och kollade upp det, häste hade alltså 2 silverföräldrar och var själv silvers så risken fanns ju.
I slutänden avstod människan från köp och köpte sig en svart istället ;)

Så nog tar folk åt sig det MEN problemet är nog att infon inte på långa vägar kommer ut till gemene man, precis som du säger.
Hur många, procentuellt sett, av uppfödare, köpare och säljare är det som läer på BUke menar jag !

Jo, jag vet att flera har den åsikten, och den är helt säkert rätt rent teoretiskt.

Själv anser jag dock inte man ska avla på en defekt, oavsett den ges vidare eller inte.
Fortsätter man avla så kommer helt säkert något annat bli defekt så småningom......

Nej, inte vet jag men min åsikt är att man inte avlar på de hästar som har defekten.

Och ang detta med lidande......
JAg tänkte inte på att hästne inte klarar sig. Har själv haft en äldre islänning med ca 15% syn kvar, han hade säkert klarat sig många år till.

Men han blev stressad när han var ensam i stallet, han kunde inte ha el på tråden i hagen eftersom han kände sig fram och gick på tråden hela tiden, han mådde för övrigt bra men som sagt......
Har man bara 2 hästar är det inte shysst mot den sjuka hästen att ha kvar den anser jag för om man ska det så kan man inte rida den andre tex, den andre smiter ut ur hagen hela tiden för där är ingen ström.....
det blir itne hållbart i längden för varken häst eller människa.

Och sen tänkte jag nog egentligen mest på fysiskt lidande ( och psykiskt oxå såklart ).......
Vet man egentligen hur det påverkar hästen i ren smärta ? Är det smärtsamt med ögonsjukdomen ? Har hästen lite ont hela tiden men så smärttålig att det inte märks av utåt ?

det var detta jag tänkte på när jag menade att avliva en homozygot individ.....
Vi har ju ett ansvar mot hästarna även om vi inte alldit kan veta exakt hur de har det.....
Märker man att hästen inte mår bra av det är det ju inte tal om saken men visst, så länge hästen inte lider så kan de väl vara kvar men hur vet man säkert det då ??

Jag har ännu inte haft någon häst med lynnesfel, gravt exteriört avvikelse, fel på ett eller annat men skulle jag en dag få det så skulle jag inte tveka att avliva den.....redan som föl.

Men det kan man ju DNA testa.

Självklart kan man det :)

Men jag tänker inte stå för den kostnaden för en stoägare och det är sällan en stoägare gör sig det besväret och vill ha den kostnaden.
De vänder sig någon annanstans med sitt sto.

OM jag förstått det rätt så är det inte många av silverhingstägarna som säger ifrån sig silverston.
De meddelar om risken och låter stoägaren själv välja....om de ens informerar vet jag inte heller om alla gör.

Liknande trådar

Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
347
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
681
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 752
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 741

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka