Tack för alla svar! Jag kan inte citera alla era kloka synpunkter. Jag förstår självklart att det är svårt med löner generellt och jag är ju glad över att det finns de på mitt jobb som är duktiga.
Jag är finansierad av staten, dvs det rör inte budgeten alls då mina pengar är markerade för min verksamhet, de får inte användas till något annat och de redovisas till varje öre till staten varje år. På den pengen ska jag bedriva hela min verksamhet med allt från lön till utbildningar/konferenser/ arbetsuppgifter osv och jag håller mig inom budget varje år.
Så här i efterhand borde jag sett signalerna redan förra året då staten sa "ni får använda dessa pengar och de sparpengar ni har till hanteringen av pandemin". I vanliga fall får vi använda de till före hantering av en kris samt efter, men inte finansiera tex övertid under en kris. Men 2020 fick vi det och jag hade en summa pengar som "sparpengar". Jag berättade detta för chefen (han är ju ytterst ansvarig för budget osv) att vi får använda detta till tex övertid, jour/beredskapsersättning osv och då hade jag mycket väl berättat för honom om all tid jag lägger ner, dessutom var jag ansvarig för skyddsutrustning, beställning, leverenser osv under sommaren får andra skulle få ha semester. Såklart sa chefen "Hippocampus kan ta det ansvaret" och sen gick han på semester och en annan hade semester också. Såklart kom han tillbaka när skyddsutrustningen gick tillbaka till "normalt" förfarande....
Iallafall, hans svar på sparpengarna blev "Ja, jag funderar på att ge det till avdelning x för de jobbar så hårt!" Jag bad honom säga det en gång till och förklara och då kom det att "ja, de har så mycket att göra i pandemin så jag funderar på att ge de pengarna för detta". Avdelning x har gett extra betalningar (vård) och dessutom har kontruerat system för jourer osv så alla de får väldigt mycket mer betalt än "vanligt". All cred till de, men där står jag och känner mig så lurad.
Mitt mål har med hela hanteringen av pandemin varit att vi ska hantera detta tillsammans, jag är samverkansperson, jag följer alla pressträffar, alla samverkansmöten, alla nyheter med allt från klassning av skyddsmaterial till arbetsmiljöverket till försäkringskassans sjukdagar till samhällsviktig verksamhet ska bedrivas, personalplanering, scenarioanalyser, lägesbilder, smittskyddsläkarna osv. Förutom då mitt vardagliga jobb. Jag ska poängetera att jag GÖR inte allt själv men jag ser till så att det blir gjort så vi kan stå rustade mot tex 3e våg. Inte att jag automatiskt ska få hög lön även om jag efter nära vara utmattad iallafall kunde få en ersättning för alla helger jag lagt ner osv.
Jag har en arbetskollega som jag sagt är ett arbetsmiljöproblem för mig men jag får inget gehör där heller. "Men han är kompetent så jag kan inte göra något". Ja, han är kompetent men låter inte mig vara!
Jag såg mitt drömjobb (iaf på pappret) för 2 månader sen och jag sökte aldrig det pga att jag vill vara lojal och inte lämna mitt jobb under en pandemi.
Nu ångrar jag mig.