Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nu är jag lite sen kanske men det är inte så ovanligt. Jag jobbar tex inom regionen och vi har inga regelrätta lönesamtal. Vi får (om vi vill) ha ett samtal för att föra fram våra tankar kring lön och prestation. Sedan kommer ett lönebesked på papper och då får vi (om vi vill) be om ett samtal där man får den nya lönen förklarad.Så himla märkligt, ni har alltså lönesamtal utan att faktiskt få veta er nya lön?
Nu är jag lite sen kanske men det är inte så ovanligt. Jag jobbar tex inom regionen och vi har inga regelrätta lönesamtal. Vi får (om vi vill) ha ett samtal för att föra fram våra tankar kring lön och prestation. Sedan kommer ett lönebesked på papper och då får vi (om vi vill) be om ett samtal där man får den nya lönen förklarad.
Tror det är väldigt vanligt i offentliga verksamheter.
Ja verkligen olika! Men i regionen där jag jobbar är ju hela löneprocessen någon slags pappersprodukt. Jag kämpar alltid med näbbar och klor för så hög lön som möjligt men egentligen är väl förhandlingsutrymmet minimalt och min chef har inte jättestort mandat över hur potten fördelas. Många av mina kollegor bemödar sig inte ens att ha lönesamtal eftersom det ibland inte känns som att det gör så stor skillnad.Intressant så olika det är! Jag har jobbat statligt och privat och det har alltid fungerat på samma sätt: vi har måluppföljning-/utvecklingssamtal där vi går igenom föregående års mål och prestationer vilket sedan (åtminstone i teorin) är vad som är lönegrundade.
Sedan i samband med lönerevisionen har vi lönesamtal som är en väldigt kort historia där det informeras formellt kring aktuell lönesättningspolicy, årets löneökningsutrymme på en generell nivå och sedan "din lön kommer att öka med X kronor vilket motsvarar Y%".
Intressant så olika det är! Jag har jobbat statligt och privat och det har alltid fungerat på samma sätt: vi har måluppföljning-/utvecklingssamtal där vi går igenom föregående års mål och prestationer vilket sedan (åtminstone i teorin) är vad som är lönegrundade.
Sedan i samband med lönerevisionen har vi lönesamtal som är en väldigt kort historia där det informeras formellt kring aktuell lönesättningspolicy, årets löneökningsutrymme på en generell nivå och sedan "din lön kommer att öka med X kronor vilket motsvarar Y%".