Beslutsångest

O

OhNoez

Jag har ända sedan jag flyttade hemifrån för några år sedan velat ha katt igen, då jag växte upp i ett hem fullt med djur och däribland katter. Dom finns fortfarande kvar i familjehemmet och har det toppen där, så jag varken kan eller vill ta dom hit till min egna lägenhet. Katterna är innekatter, men det är ett stort hus och med en altan som "rastplats". Där finns en stor trädgård som det ges promenader i också. Så, jag har funderat fram och tillbaka i det oändliga om jag ska skaffa egna. Jag skulle så gärna vilja åka till lokala katthemmet och ta mig med en liten hemlösing eller två redan idag. Gärna gamla.

MEN.

Det som stoppar mig är tanken; tänk om dom inte kommer trivas här? Jag har en tvåa på 50 kvadratmeter med balkong. Tyvärr bor jag mitt i stan, så jag kan "bara" erbjuda ett liv inomhus (och på balkongen såklart) och promenader i koppel. Jag ska inte bo kvar här för evigt, men åtminstone dom närmaste åren som det ser ut nu. Vore det själviskt och fel att skaffa katt när jag inte kan erbjuda något större än detta? Här finns ett lugnt hem, pengar, tid och kärlek (ja, och så några marsvin också) men räcker det egentligen? Kan dom bli lyckliga? Innan jag flyttade till den här lägenheten för några månader sedan var jag så säker på min sak men nu står jag här och frågar mig detta.

Så snälla, var helt ärliga i era åsikter och peppa mig eller avråd mig! Varenda liten åsikt är mer än välkommen för jag kommer absolut ingenstans i mina diskussioner med mig själv. Jag vet att det är många som har innekatter här så; hur stort bor ni?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Beslutsångest

Min fd utekatt skulle gärna gå ut och jaga men inte så att hon vantrivs med att vara inne (dvs hon äter bra, kelar och leker med de andra två).

De andra två har aldrig varit ute (mer än i koppel) och de är glada välmående katter så vitt jag kan se. Den ena sitter i mitt knä och kurrar just nu.

Och jag tror definitivt att omplaceringar blir glada!!

Glömde ju, bor på 40kvm med balkong på andra våningen så de kan inte gå ut själva.
 
Sv: Beslutsångest

Självklart ska du skaffa katt! Jag har en del kontakt med katthemmet här och de har bra koll på vad varje katt uppskattar för miljö. Åk iväg och titta vad de kan erbjuda, det finns säkert någon som vill bo hos dig:laugh:
 
Sv: Beslutsångest

Jag kan tyvörr inte tycka att det verkar logiskt att riskera att skaffa djur när man inte kan erbjuda sånt som många invider av arten har ett behov av. Tex tillräcklig rörelse/stimulans. Att inte kunna erbjuda katten utevistelse eller större ytor än 50 kvm tycker jag inte låter så lämpligt. Det finns alltid undantag men jag skulle aldrig utsätta en katt för den förändringen som en flytt innebär när risken är så pass stor som iaf jag anser att den är, att den inte ska trivas. En katt har väl normalt ett revir med en diameter på ca 500m?

Som sagt skulle jag inte skaffa katt under sådanna förhållanden - trots att det finns många som gör det. Det finns andra djur man kan ha när man bor så. :)
 
Sv: Beslutsångest

Jag tycker absolut du ska åka och adoptera en/två kissar! 50kvm är inte farligt litet, jag sitter här med min egna och en stödhemskatt på mycket mindre nu (temporärt). Personligen tycker jag inte katter ska gå ute, om man inte har långt från bilvägar och grannens rabatter, utom i koppel eftersom det är stor risk för skador och sjukdomar.
Katthemmet vet nog vilka katter de har som gärna vill vara inomhus. De ger dig nog knappast den vildaste katten som försöker klättra ut genom fönstrena direkt. : D
 
Sv: Beslutsångest

En orsak till att jag inte förspråkar innekatt. Samtidigt som det ju finns katter som gärna är inne. Det är inget fel med det men jag skulle inte ta en katt från ett stort utrymme till ett litet, eller göra en utekatt till innekatt.
 
Sv: Beslutsångest

En orsak till att jag inte förspråkar innekatt. Samtidigt som det ju finns katter som gärna är inne. Det är inget fel med det men jag skulle inte ta en katt från ett stort utrymme till ett litet, eller göra en utekatt till innekatt.

Men om hon ändå tänker ta från ett katthem så är det ju troligen katter som klarar av att leva inne på mindre ytor? Så ditt argument faller rätt platt i detta fall.
 
Sv: Beslutsångest

Katthem har ju ofta tagit sig an katter som strövat fritt ute. Men det är ju olika. Jag säger inte att det är omöjligt.

Känsligt ämne detta med katter och utrymme.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 478
Senast: cirkus
·
Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 307
Senast: Shaggy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 233
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 783
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp