Beslutsångest! Köpa/inte köpa drömhunden?

Sv: Beslutsångest! Köpa/inte köpa drömhunden?

Hur livet ser ut vet man aldrig. Men tar du dig an ett levande ting så har du också ansvar för det i resten av dess liv, såvida du inte säljer djuret eller adopterar bort barnet.

Så är det. :cool: Man gör sina val utefter de ansvar och åtaganden man har.

Det är väl klart att man tar ansvar och inte lämnar hunden vind för våg eller ensam hela dagarna. Men som du resonerade i ditt tidigare inlägg så skulle inte någon alls kunna skaffa hund.

Man kan aldrig garantera någonting. Däremot kan man ha en plan för vad man ska göra om omständigheterna förändras.

Kan du garantera detta för dina barn? Ja, efter som att du måste.

Eh... Nej, det kan man inte garantera. Livet har inga garantier.

Man kan bli påkörd av en bil och dö i morgon och barnen blir föräldrarlösa. Ska det hindra oss från att skaffa barn?

Ta INGEN hund om du inte kan garantera att h*n inte lämnas ensam om dagarna de närmaste 10-15 åren.

Tycker att det är bra av dig att ha detta i åtanke och överväga ev. köp. Väldigt bra av dig. Men tyvärr tycker jag inte att du ska ta risken. Det är inte rättvist.
Hur många skulle då kunna ha hund alls?

Fånigt.
Så om jag skaffar barn måste jag vara beredd och inställd på att eventuellt vara hemma med denna varje dag de närmsta 10-15åren? :confused:

Det finns barnvakter, släktingar, dagmammor, dagis och ibland möjlighet att ta med barn till skola/jobb.

Precis som med hund! :idea:

TS, köp för fan. :p Jag har många gånger stått inför att inte veta vart jag ska göra av hunden när jag förlorat ett jobb, fått ett nytt jobb, förlorat dagmatten osv. Allt löser sig med vilja och lite jävlar anamma. Ibland har fått vara hemma från jobbet någon dag eller två pga sjuk hund men sånt får man ta.
Jag har familj/släkt 12 mil härifrån så de har jag inte kunnat ta någon hjälp av alls. Båda mina första hundar var sjuka, togs bort i förtid efter många vet.besök. Se till att du har en riktigt bra försäkring på hunden och försöka lägga undan en liten buffert till självrisk och mediciner (precis som du borde ha till dig själv) så löser det sig också. Min tredje hund som jag har nu verkar hålla sig frisk *peppar peppar*.

Friskt vågat hälften vunnet.

Jag kan garantera detta, annars skulle jag aldrig skaffa hund. Skulle jag DÖ är det en annan sak, men då har jag två familjemedlemmar som har förutsättning att ha hunden med på arbetet/hemme (sjukpensionär). Jag skulle aldrig riskera att få ett arbete där jag inte kunde ha hunden med mig. Precis som jag aldrig skulle riskera att skaffa barn om jag visste att jag kunde vara hemma när dagis inte finns tillgängligt. Man får ta jobb som passar in i ens befintliga liv, och ansvar.

Och skulle vi bli tvugna att byta jobb där hundar inte är välkomna så skulle hunden under denna tid få vara hos husses föräldrar (där han är uppväxt) tills någon av oss fått nytt jobb där han kan vara med.

Men då har du ju inte garantera att du kan vara hemma varje dag de närmsta 10 åren? Du har hittat lösningar helt enkelt, så gör väl alla?

Hur livet ser ut vet man aldrig. Men tar du dig an ett levande ting så har du också ansvar för det i resten av dess liv, såvida du inte säljer djuret eller adopterar bort barnet.

Så är det. :cool: Man gör sina val utefter de ansvar och åtaganden man har.

Jag är fullständigt medveten om att jag är ansvarig för hunden under hela dess livstid om jag köper den. Hade jag inte varit detta så hade denna tråd aldrig skapats och jag hade gått och köpt vilken hund som helst från någon oseriös säljare för att "den var ju så sööt".

Jag har redan i dagsläget flyttat 90-100 MIL från min hemstad, från alla vänner och allting, enbart för att kunna leva med den älskade tik som ska paras. Visserligen är jag nere i Stockholm då och då, men jag kan räkna Piteå som mitt hem lika mycket som Stockholm och det är i Piteå som jag kommer skaffa lägenhet till sommaren.

Tack för alla svar!

Jag har pratat med uppfödaren nu. Hon tycker att det är en jättebra idé att jag köper en hund från kullen :bump:
Dessutom - OM det mot all förmodan skulle gå så otroligt illa att jag tvingas sälja hunden, så köper uppfödaren tillbaka hunden så att den ska slippa bli en hund som flyttar runt hur som helst. :idea:

Underbart!

Lycka till, och jag väntar med spänning på bilder.

*håller en tumme för en cremefärgad tikvalp också*

Jag har dessutom tur - jag bor på kenneln på helgerna, så jag kommer kunna följa valparnas utveckling. Har jag tur så kan jag träffa dem redan dag 1 :D
Uppfödaren kommer dessutom att sälja vilken som helst till mig, för att jag är både utställnings- och lure coursing-intresserad. Så tja, jag kommer kunna få precis den hund jag vill ha :D

Om en vecka föds det en kull här på kenneln (dumma hundar som löper lite väl tätt...), men i alla fall, om det finns intresse av att följa två salukikullars start i livet så kan jag ordna bilder ;)

Till "min" kull kommer jag dessutom fixa en blogg, som sedan kommer att övergå till en blogg för min egna valpis - så tja, finns det intresse av att läsa det så vet ni :p

Roligt att det troligtvis blir valpis för dig, hade tänkt skriva inlägg tidigare att jag var i nästan samma tankar som dig innan jag skaffade min vovve, skillnaden var att jag jobbade och skulle bli arbetslös och inte hade någon ekonomisk "backup" eller stöd i hundköp av föräldrar osv. Trodde dessutom inte att jag skulle vara arbetslös och gå hemma så länge som jag har gjort (snart 1½ år) av olika anledningar...men det har fungerat trots att jag inte haft direkt mycket pengar att röra mig med. Har alltid sett till att prioritera hunden först och hon har skänkt mig så otroligt mycket glädje under den här tiden jag hitintills haft henne :love: , bästa beslutet någonsin var det att köpa henne och det kommer garanterat bli en till vovve så småningom... I dag kan jag inte riktigt förstå varför jag oroade mig så mycket, allt brukar lösa sig så länge man är medveten om att det är en levande varelse man tar hand om när man skaffar hund.

Lycka till med kommande valpis! :)

Härligt! Det ser jag fram emot!

Jag kan behöva följa lite valpar under året eftersom det inte blir någon 3e hund hemma hos mig förän -09.

:)

men om man skaffar sig en hund så planerar man in den i sitt liv.
jag har häst, och det är ett helt annat ansvar, man kan inte bara ta den under armen, och den lever i rätt många fler år.
men nu när jag har honom så finns han med i ens framtidsplaner, jag är rätt övertygad om jag inte hade honom så hade jag gjort helt andra saker, för mina möjligheter skiljer sig.
på både positivt o negativt.

Kan du inte PM:a vilken kull du väntar valp ur. Min kusin har kennel Amiyat.

Imorgon åker tiken på veterinärbesök för att hälsoundersökas. (Hon fyllde 7 år i december)
Eftersom hon är i bättre skick än någonsin så kan jag inte se någon anledning till att det inte skulle bli klartecken för parning.

Så - till helgen paras hon!
Det är redan 5 personer (inkl mig) intresserade av valpar, + att uppfödaren funderar på att behålla en. En valp är bokad till mig - det checkade jag senast för någon timme sedan.

Så om allt går som det ska så blir jag hundägare till sommaren... :crazy::bump:

Jisses...

Vad härligt :love: Skulle du få ta Zala efter avelsperioden?

Roligt! :) då är det bara att hoppas att dräktigheten går bra och att det blir många små fina och söta valpisar :love:

YlvaG - jo, jag får nog om jag vill, men jag kommer ta valpis istället :D
När valpis blivit vuxen så kanske..

Saybia - :D Det gick tydligen helt utan minsta problem förra gången hon fick valpar, så det gör förhoppningsvis det nu också..

Nu blir ni inte av med mig här i hundforumet - jag kommer hålla er uppdaterade med bilder på en tik som blir tjockare och tjockare och sedan valpisbilder :D

Utan att ha läst hela tråden:

Du måste göra det. Det är ju självklart, du säger ju själv att det är drömhunden! att valpen dessutom blir leveransklar till sommarlovet och att du kan ha med dig hunden till skolan är otrolig tur. Du har föräldrar som stöttar och erfarenhet så där är det ju inte heller problem.

GO FOR IT! :bump:

Och nu bara allmän fråga: saluki är så sjukt läckra... men hur är det med lydnadsbiten? Fäller dom?

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 271
Senast: Hermelin
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 439
Senast: Ragdoll
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
301
Senast: Sassy
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 121
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI