Beslutsångest, ha medryttarhästen som min egen eller inte?

DizAngel

Trådstartare
Har just nu världens beslutsångest. Har fått erbjudandet att ha min medryttarhäst som min egen under tiden som ägaren flyttar för att plugga, förmodligen ett år eller max två. Jag behöver inte betala nånting alls, bara ta hand om honom. Hästen är ett 23-årigt fullblod med hosta som ibland är riktigt hemsk och ibland inte märks. Mycket pigg för sin ålder, superduktig på dressyr och en riktig läromästare. Men eftersom jag pluggar så är jag inte hemma förrän halv sex vissa kvällar då jag pendlar, och det är inte så kul på vintern då man inte har tillgång till ridhus, endast paddock och skogen. Och jag kommer inte heller hinna med min andra medryttarhäst i så fall. Men jag vill inte sluta med ´23-åringen heller!

Hjälp, vad skulle ni gjort? Tacksam för råd

Sv: Beslutsångest, ha medryttarhästen som min egen eller inte?

Vill du rida båda hästarna? Kanske är det roligare att fokusera mer på en?

Om det var praktiskt genomförbart, och du känner att du orkar låter det kanske som en bra idé. Men det kommer ju ta väldigt mycket tid under en lång period. Kanske blir det jobbigt att släppa hästen när hon kommer tillbaka?

Om du är nyfiken på att ha häst låter det som ett bra sätt att börja, men känner du att du bara vill vara i stallet ett par gånger i veckan kanske det är bättre att avstå.

Jag vill egentligen rida båda hästarna, den andra jag rider är ett väldigt speciellt (oftast hispig och kaxig) sto som jag vet kan ge mig mycket bara jag ger henne tid, samtidigt som 23 åringen är en klippa och alltid lika snäll å go. Tycker typ lika mycket om båda.

Egentligen så skulle jag kunna ta hästen, problemet är bara om jag verkligen orkar, men som sagt, en vacker dag vill jag ha en egen häst så detta är bra att börja med. Jag både vill och inte vill!

Jag stod i precis samma situation som du för lite drygt ett år sedan. Jag tvekade inte en sekund och det har jag aldrig ångrat! :D