Beslutsångest, ha medryttarhästen som min egen eller inte?

DizAngel

Trådstartare
Har just nu världens beslutsångest. Har fått erbjudandet att ha min medryttarhäst som min egen under tiden som ägaren flyttar för att plugga, förmodligen ett år eller max två. Jag behöver inte betala nånting alls, bara ta hand om honom. Hästen är ett 23-årigt fullblod med hosta som ibland är riktigt hemsk och ibland inte märks. Mycket pigg för sin ålder, superduktig på dressyr och en riktig läromästare. Men eftersom jag pluggar så är jag inte hemma förrän halv sex vissa kvällar då jag pendlar, och det är inte så kul på vintern då man inte har tillgång till ridhus, endast paddock och skogen. Och jag kommer inte heller hinna med min andra medryttarhäst i så fall. Men jag vill inte sluta med ´23-åringen heller!

Hjälp, vad skulle ni gjort? Tacksam för råd

Sv: Beslutsångest, ha medryttarhästen som min egen eller inte?

Vill du rida båda hästarna? Kanske är det roligare att fokusera mer på en?

Om det var praktiskt genomförbart, och du känner att du orkar låter det kanske som en bra idé. Men det kommer ju ta väldigt mycket tid under en lång period. Kanske blir det jobbigt att släppa hästen när hon kommer tillbaka?

Om du är nyfiken på att ha häst låter det som ett bra sätt att börja, men känner du att du bara vill vara i stallet ett par gånger i veckan kanske det är bättre att avstå.

Jag vill egentligen rida båda hästarna, den andra jag rider är ett väldigt speciellt (oftast hispig och kaxig) sto som jag vet kan ge mig mycket bara jag ger henne tid, samtidigt som 23 åringen är en klippa och alltid lika snäll å go. Tycker typ lika mycket om båda.

Egentligen så skulle jag kunna ta hästen, problemet är bara om jag verkligen orkar, men som sagt, en vacker dag vill jag ha en egen häst så detta är bra att börja med. Jag både vill och inte vill!

Jag stod i precis samma situation som du för lite drygt ett år sedan. Jag tvekade inte en sekund och det har jag aldrig ångrat! :D

Det enda som är jobbigt är att om två veckor är hon inte bara min längre!

Jag tror du måste avgöra det själv - lyssna på ditt hjärta!

Glöm bara inte att skirva ett riktigt kontrakt om du tar hästen....

USch vad svårt det är att välja i en sån här situation. Ska prata med ägaren ikväll och diskutera lite med henne... Det vore egentligen väldigt roligt att ha honom som min egen, men å andra sidan är det så mycket annat jag måste avstå, och att det är en häst som jag inte kan komma nånvart med, bara rida i skogen och lite halvdan dressyr eftersom han inte får ridas i för samlad form för det är inte bra för hans ben, har hovslagaren sagt. Och jag vill egentligen träna lite mer än hästen har möjlighet till. Nu används han bara till skogsridning, men jag har också haft tanken att han kanske kan bli bättre om han får lite mer varierad träning, även fast man inte ska ha förhoppningar på en så gammal häst :(

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Är en 15-årig tjej som drömmer om en egen häst tillsammans med min 23-åriga storasyster. Jag har ridit i ett år på ridskola...
2
Svar
20
· Visningar
3 423
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 180
Senast: Alexandra_W
·
S
Ekonomi & Juridik Jag började rida igen för ca 1 år sen, efter flera år av uppehåll (är vuxen, mellan 25-30). Har sen dess varit medryttare åt några olika...
2
Svar
20
· Visningar
2 187
Senast: Claudia2
·
Hästmänniskan Hej! Jag är lite osäker på vart jag ska lägga tråden så moderator får gärna flytta den om den hamnat fel. Ja, som rubriken lyder har...
Svar
9
· Visningar
1 500
Senast: Ponnytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama