Beslutsångest angående vila.

_moa_

Trådstartare
Kjarni har tappat en sko och vilat i en vecka nu. Mina funderingar är om han ska få fortsätta att vila någon vecka och ta sin semester nu?
Jag har specialidrott i skolan, självklart ridning då. Har 5 lektioner per termin som skolan betalar och som jag måste gå på. Lektionerna är ganska krävande så kondition krävs nästan för att han inte ska dö av hjärtattack eller nått Brukar ha lektioner varje månad, plus att det är andra kurser han är anmäld till också.

Hur länge ska hästen vila för att det ska ge något resultat egentligen? Det är helt omöjligt för tillfället att låta honom vila typ 2 månader.
Jag har funderat lite på att låta honom stå 1-2 veckor till? Så han kan ha lite semester just psykiskt?

Han har inte gått så hårt i sommar, typ bara 2 veckor som verkligen varit hårdträning. Han har vilat någon vecka här och någon vecka där och när jag väl ridit har det mest varit ute i skogen och rejsat för kondisens skull och inte så mycket träning.

Har kurs på fredag som han gärna skulle gått med på men får hoppa över den om ni tycker han kan stå ngn vecka till.

Kjarni är 93 om det gör någon skillnad i beslutet så han är ju ingen unghäst eller så. Ett alternativ är ju då att låta honom vila ngn vecka till och att sedan ställa av honom några månader till sommaren, hösten nästa år.

Så svår att veta vad man ska göra:crazy:

Sv: Beslutsångest angående vila.

Om det inte finns någon speciell anledning till att han ska stå så finns det ingen anledning att ställa av honom. Du säger ju själv att han inte har gått hårt mer än två veckor denna sommaren och det är ju detsamma som att vila typ. själv ställer jag inte frivilligt av mina hästar om jag inte har en unghäst som måste återhämta sig mellan varven eller låta information sjukna in.

Varför kan du inte gå på kurs?

Oj vad jag är luddig i mina formuleringar:o Kurs ska jag på men har inte beslutat mig om Kjarni går med på den om han vilar nu istället. Två av mina hästar ska med ett pass var, men då hade jag bara tagit stoet två gånger istället :)

diartistakasha: Anledningen var väl i så fall att han skulle få återhämta sig och vila lite mentalt. Men har nog beslutat mig för att vänta till jul och ställa av honom då i stället.

Kjarni har tappat en sko och vilat i en vecka nu. Mina funderingar är om han ska få fortsätta att vila någon vecka och ta sin semester nu?
Jag har specialidrott i skolan, självklart ridning då. Har 5 lektioner per termin som skolan betalar och som jag måste gå på. Lektionerna är ganska krävande så kondition krävs nästan för att han inte ska dö av hjärtattack eller nått Brukar ha lektioner varje månad, plus att det är andra kurser han är anmäld till också.

Hur länge ska hästen vila för att det ska ge något resultat egentligen? Det är helt omöjligt för tillfället att låta honom vila typ 2 månader.
Jag har funderat lite på att låta honom stå 1-2 veckor till? Så han kan ha lite semester just psykiskt?

Han har inte gått så hårt i sommar, typ bara 2 veckor som verkligen varit hårdträning. Han har vilat någon vecka här och någon vecka där och när jag väl ridit har det mest varit ute i skogen och rejsat för kondisens skull och inte så mycket träning.

Har kurs på fredag som han gärna skulle gått med på men får hoppa över den om ni tycker han kan stå ngn vecka till.

Kjarni är 93 om det gör någon skillnad i beslutet så han är ju ingen unghäst eller så. Ett alternativ är ju då att låta honom vila ngn vecka till och att sedan ställa av honom några månader till sommaren, hösten nästa år.

Så svår att veta vad man ska göra:crazy:

Inlägget är så tjorvigt så jag får inte klart för mej varför hästen inte skulle kunna stå?& hur länge hade du tänkt ställa av honom?hästar tappar inte allt direkt, min ena har mest stått sedan maj(förutom ngn rymning till stona längre bort;) & verkade int ha tappat ngt nästan, tränade 1,5 vecka till en tävling jag efteranmälde oss till & presterade bland det bästa hittills, så det beöver inte vara så dåligt att få vila upp sig ibland.

Inlägget är så tjorvigt så jag får inte klart för mej varför hästen inte skulle kunna stå?& hur länge hade du tänkt ställa av honom?hästar tappar inte allt direkt, min ena har mest stått sedan maj(förutom ngn rymning till stona längre bort;) & verkade int ha tappat ngt nästan, tränade 1,5 vecka till en tävling jag efteranmälde oss till & presterade bland det bästa hittills, så det beöver inte vara så dåligt att få vila upp sig ibland.

Ibland blir det lite tjorvigt när jag bara skriver ner allt på löpande band:o

Grejen är som så att jag funderade på en längre vila, typ 5 veckor eller något sådant nu i höst. Men då det inte är möjligt på grund av att jag har ridning schemalagt i skolan har jag istället funderat i dom banorna att låta honom vila 3 veckor.
För tillfället känns det halv kul att komma med en otränad häst på träningen vilket det kommer bli eftersom vi tränar en gång i månaden. Men det har nog löst sig och jag har beslutat att han ska få vila under jullovet :)

Ibland blir det lite tjorvigt när jag bara skriver ner allt på löpande band:o

Grejen är som så att jag funderade på en längre vila, typ 5 veckor eller något sådant nu i höst. Men då det inte är möjligt på grund av att jag har ridning schemalagt i skolan har jag istället funderat i dom banorna att låta honom vila 3 veckor.
För tillfället känns det halv kul att komma med en otränad häst på träningen vilket det kommer bli eftersom vi tränar en gång i månaden. Men det har nog löst sig och jag har beslutat att han ska få vila under jullovet :)

Bra att det löst sig, men tillägger abra att en häst inte blir otränad på 3 veckor, möjligtvis kanske lite tjockare av för kraftigt bete;)

Har 5 lektioner per termin som skolan betalar och som jag måste gå på. Lektionerna är ganska krävande så kondition krävs nästan för att han inte ska dö av hjärtattack eller nått

Vad är det för lektioner?
Lite nyfiken då jag tänkt ha specialidrott häst.

Vad är det för lektioner?
Lite nyfiken då jag tänkt ha specialidrott häst.

Det är fem lektioner som vi rider för en islandstränare. Valfri men alla som har islandshäst på skolan tränar för samma tränare. Då kommer hon ner fem gånger per termin och vi åker hem till henne någon gång under terminen och har "unghästträning". Sen ingår teori och så med! Jätte bra upplägg!

Usch, blir det för mkt o gå NV CSI specialidrott häst/ridning och läsa till psykologi o filosofi? :d

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 317
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har varit i valpletartaget i ungefär 9 månader med ett avbrott pga att vi köpte hus och flyttade under senvåren. Jag har under...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 081
Senast: Gnist
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 351
Senast: Raderad medlem 142658
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar