Besittningsrätt?

A

Amaranth

Funderar över det här med besittningsrätt. Letar gård för tillfället, och har sett i flera mäklarannonser att ett eller flera av bostadshusen på vissa gårdar är uthyrda och att det finns befintliga hyresgäster som bor där. Hur fungerar det egentligen? Om jag köper gården, kan jag då säga upp hyresgästerna och flytta in i huset själv? Eller hur fungerar det egentligen med besittningsrätt? Vad har man för rättigheter och skyldigheter egentligen? :)

Sv: Besittningsrätt?

Det är knöligt att säga upp en hyresgäst och det finns sätt för denne att förhala flytten. Det är 12 kap. jordabalken (brukar kallas Hyreslagen) som reglerar vad som gäller, men den gäller inte om hyresgästen bedriver jordbruk på gården!

Smidigast är att be säljaren att säga upp hyresgästen och överta gården när den står tom. Se i så fall till att skriva in det i köpekontraktet och prata även med hyresgästen så den går med på att flytta.

Be att få en kopia av hyresavtalet, så att du VET vad som gäller - du ser då också om avtalet är träffat för bestämd tid eller tills vidare. Hyresgästen kan ha besittningsrätt. Den kan avtalas bort, men det måste då godkännas av Hyresnämnden för det ska att gälla och kunna åberopas mot en trilskande hyresgäst.

Det är viktigt att allt går rätt till, annars gäller inte uppsägningen, och det måste finnas godtagbara skäl för den. Att man ska bo själv på gården kan vara ett sådant skäl.

Känner att det blev vääldigt översiktligt, men mycket beror på omständigheter som jag inte vet något om. Du kan hitta information på hyresnämndernas hemsida www.hyresnamnden.se eller kontakta den nämnd som har hand om "ditt" område om du vill prata med någon i stället.

Grattis till att ni hittat en egen gård!

Ifall det finns bostadshus på en gård så kan du säga upp hyresgästen ifall du vill flytta in där själv. Det är inga konstigheter. Däremot kan du inte säga upp hyresgästen för att ta in en annan hyresgäst.

Ifall det finns bostadshus på en gård så kan du säga upp hyresgästen ifall du vill flytta in där själv. Det är inga konstigheter. Däremot kan du inte säga upp hyresgästen för att ta in en annan hyresgäst.

Hoppla, kanske därför det hade varit så infekterat när jag hyrde ett hus en gång. :crazy: men det är historia nu.

Funderar över det här med besittningsrätt. Letar gård för tillfället, och har sett i flera mäklarannonser att ett eller flera av bostadshusen på vissa gårdar är uthyrda och att det finns befintliga hyresgäster som bor där. Hur fungerar det egentligen? Om jag köper gården, kan jag då säga upp hyresgästerna och flytta in i huset själv? Eller hur fungerar det egentligen med besittningsrätt? Vad har man för rättigheter och skyldigheter egentligen? :)

Vi var spekulanter på en stor travcamp men eftersom det fanns tre olika hus med hyresgäster så avstod vi att köpa eftersom vi sjävla ville bestämma vilka som skulle bo på vår gård...

Det är fortfarande osålt och det är fortfarande mitt drömläge att utveckla norrlands största och bästa ridcenter...

MMBetsybabe

Arrenden gällande åker, jakt o ev. fiske är oberoende vem som äger.
Se upp så du inte köper en gård med dessa arrenden. Det kan ju vara en sju åtta år kvar på arrendet när gården bytrer ägare.
Och arrendatorn sitter säkert tills arrendet löper ut.

Vi var spekulanter på en stor travcamp men eftersom det fanns tre olika hus med hyresgäster så avstod vi att köpa eftersom vi sjävla ville bestämma vilka som skulle bo på vår gård...

Det är fortfarande osålt och det är fortfarande mitt drömläge att utveckla norrlands största och bästa ridcenter...
Men köp och satsa. Det finns väl ingenting som säger att de som bor i husen kommer att bo kvar för evigt.

Dessutom har ni ju rätt att säga upp hyresgästerna ifall ni ska använda husen själva. Kanske behöver ni ett hus till kontor och ett till förråd så länge? ;):angel:

Liknande trådar

Hemmet Jag och min make bor på en gård och vi trivs jättebra här men finns vissa saker som vi hade kunnat vara utan. Vi har alltså inga...
Svar
14
· Visningar
864
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 415
Senast: Ceta
·
Juridik & Ekonomi Efter rekommendationer från några nära bekanta som hyllar Vinted bestämde jag mig, då jag litar på dessa bekanta, för att prova. Det var... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 860
Senast: MiaMia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 954
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Nordsvensk Brukshäst
  • Betäcka 2025