besiktningar på tävling

M

My Beauty

När kommer dom in i bilden?

jag har varit på lokala och där är det ingen besikting och inte heller på regional. VArför inte det? och när kommer dom...

Är det så i dressyr att man inte har vetrinär besiktningar???
Är en nyfunnen dressyr ryttare som mest har varit på hopptävlingar..

Sv: besiktningar på tävling

Man har inte veterinärbesiktningar i dressyr.

Är hästen halt ska domaren se det och blåsa av ritten.

Psst; på internationella tävling är det veterinärbesiktning.

Men som sagt inte på lokala, regionala och nationella.

men varför inte på dessa då? Det är ju lika viktigt att hästen går rent på reg som internationella tävlingar.
På lokala förstår jag att man ite har det då det är dyrt med vetrinär. men där borde den ändå finnas.

Därför att veterinären är skyldig att blåsa av ritten om hästen går orent eller på annat sätt inte är i tävlingsbart skick. Domaren fyller alltså exakt samma funktion som tävlingsveterinären.

Att det finns veterinären vid internationella tävlingar antar jag är för att man inte ska behöva komma så långt som att börja rida ett mästerskap innan det konstateras att hästen är halt, samt att väldigt många hästar är otaktmässiga i vissa rörelser, men inte under böjprov. :angel: Veterinärbesiktningen sker ju i regel dagen efter hästarna anländer.

Okej, det visste jag inte....:o ;) Men så är jag tusentals mil från att få starta på internationella tävlingar...haha

jo men om man tänker så här så en ryttare som rider internattionelt är antagligen mer rutinerad när det gäller hur hästen mår tex hält och kanske är mkt bättre att se det än en ryttare smo tävlar ibland.
Och en ryttare som rider internationellt måste ju både kunna se och känna när en häst inte går rent tycker man ju. Så då tar man ju inte hästen till start. medans en en ryttare som kanske bara tävlar ibland har kanske svårare att känna detta.
Det är bara vad jag tror.

My Beauty skrev:
jo men om man tänker så här så en ryttare som rider internattionelt är antagligen mer rutinerad när det gäller hur hästen mår tex hält och kanske är mkt bättre att se det än en ryttare smo tävlar ibland.
Och en ryttare som rider internationellt måste ju både kunna se och känna när en häst inte går rent tycker man ju. Så då tar man ju inte hästen till start. medans en en ryttare som kanske bara tävlar ibland har kanske svårare att känna detta.
Det är bara vad jag tror.

Jo, visst har du rätt.

Men jag tänke så här; Rörelsestörningar och otaktmässiga hästar är vanligare på högre nivå, antagligen pga av olika starka sidor/ sneda hästar/ sneda ryttare, inte pga att de har ont. Och detta är uppenbarligen helt accepterat. (kolla vilken internationell tävling som helst).

Har hästen då, efter att dessutom rest några hundra mil, blivit kollad av veterinär så vet domarna om att denna häst är frisk. Alltså har det inte ont, trots att den "haltar" i piaffen. Därmed torde det endast bli nerdrag på gångarterna och lösgjordheten, (eller alltihopa) men hästen utesluts inte.

Nu kom jag v mig, och blev luddig.

Men, man kan inte lita på att rutinerade ryttare stryker sig från EM bara för att hästen känns lite knagglig. :eek: Vi lever tyvärr inte i den bästa av världar och ärlighet och moral är sådant som många människor saknar. Men en veterinärbesiktning kan dessa sållas bort.

du har alldelsen rätt med det sista.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I samband med OS-tävlingarna i Versailles ska omkring fem dressyr-ryttare tagits in till förhör hos det internationella...
Svar
0
· Visningar
149
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 175
Senast: Lillefrun
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
6 718
Senast: Reville
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vegansk efterrätt?
  • Sytråden del 4
  • Vad läser du just nu?