Besiktning - vad kollas?

frittan

Trådstartare
Sökt här i trådarna men inte riktigt hittat svar...

Undrar VAD man kollar på en veterinärbesiktning av häst? En "vanlig" alltså, inte röntgen.

Vad kollar man på en klinikbesiktning som inte görs på gårdsbesiktning?

Vet ju att man givetvis kollar hälta, men vad är det mer? Allmäntillstånd? Lyssnar man på hjärta och puls och sådär?

Jättetacksam för svar. Har som ni säkert förstår aldrig gjort en veterinärbesiktning (aldrig köpt häst), men är väldigt nyfiken på hur det går till :) :bump:

Sv: Besiktning - vad kollas?

aa allmäntillstånd (hull, temperament, kroppstorlek) exteriöra avvikelser. synliga slemhinnor, hud, puls respirationen, tänder, munhåla, yttre könsorgan, skellet, leder, senor, muskulatur, hov. rörelser i skritt och trac, och böjprov. och sen är det arbetsprov (longering eller ridning eller körning)

aa allmäntillstånd (hull, temperament, kroppstorlek) exteriöra avvikelser. synliga slemhinnor, hud, puls respirationen, tänder, munhåla, yttre könsorgan, skellet, leder, senor, muskulatur, hov. rörelser i skritt och trac, och böjprov. och sen är det arbetsprov (longering eller ridning eller körning)

gäller detta bara klinik eller båda?
hur går det till när de kollar leder, senor och skelett? vad kollar de på huden?

tack för svar, man kollar ändå mer än vad jag trodde :banana:

bara klinik skulle jag tro. man kollar utifrån, (känner på benet) till exempel min häst har ett överben, det kände de när dem kände på benet. dem kollar så dem inte har utslag färg osv, att dem helt enkelt har vanlig hud!

Samma på klinik- och gårdsbesiktning (om man inte begär annat). Men på kliniken har du bättre förutsättningar (löpbanan etc) och kan enkelt titta närmare (t ex röntga) på eventuella fynd.

De kollar också ögonen.

Samma på klinik- och gårdsbesiktning (om man inte begär annat). Men på kliniken har du bättre förutsättningar (löpbanan etc) och kan enkelt titta närmare (t ex röntga) på eventuella fynd.

De kollar också ögonen.

ögonen=slemhinnor

En annan tanke som jag funderat på: Om man skulle få en häst (alltså OM), gratis eller för liten summa, MÅSTE man då göra en besiktning ändå för att försäkringen ska kunna skrivas över? Kan inte en försäkring skrivas under utan att besiktning är gjord?

Och om man besiktigar men inte hästen skulle gå igenom, går det inte då heller att skriva över försäkringen? :confused:

Jag har så konstiga funderingar ibland :p

Om hästen inte går igenom finns det viss risk att försäkringsbolaget opponerar sig, även om det inte sker några ändringar i försäkringen. Som exempel: vi har tagit över en försäkring (Agria) som nya kusen haft i MÅNGA år. MEN det anses ändå vara en nyteckning, eftersom de inte (enligt kundtjänst) skriver över försäkringar (längre).

Vid nyteckning brukar bolagen normalt sett vilja ha någon form av besiktning. Gäller det f d trav- eller galopphäst vill de ofta har en veterinärbesiktning innan försäkringen gäller utan reservationer, är det lägre livbelopp på hästen och det inte är en f d trav- eller galopphäst kan det ibland räcka att ombudet kommer ut och tittar på hästen. Och vissa gånger (när livsumman är mycket låg, lägsta möjliga) tar de försäkringen utan några frågor eller besiktningar.

Om hästen inte går igenom finns det viss risk att försäkringsbolaget opponerar sig, även om det inte sker några ändringar i försäkringen. Som exempel: vi har tagit över en försäkring (Agria) som nya kusen haft i MÅNGA år. MEN det anses ändå vara en nyteckning, eftersom de inte (enligt kundtjänst) skriver över försäkringar (längre).

Vid nyteckning brukar bolagen normalt sett vilja ha någon form av besiktning. Gäller det f d trav- eller galopphäst vill de ofta har en veterinärbesiktning innan försäkringen gäller utan reservationer, är det lägre livbelopp på hästen och det inte är en f d trav- eller galopphäst kan det ibland räcka att ombudet kommer ut och tittar på hästen. Och vissa gånger (när livsumman är mycket låg, lägsta möjliga) tar de försäkringen utan några frågor eller besiktningar.

Vad betyder opponerar sig?
Så om jag skulle få en häst, tar över försäkringen (säg att hästen är 20år så man inte kan teckna helt ny) och skippar besiktning. Kan det då få följder och komplikationer så inte försäkringen gäller eller nåt sånt då? :confused:

:)

Vi har gjort precis det; köpt en häst som är 20 år där vi ville ta över försäkringen. Den står som nytecknad, med den karens det kräver. Inget livbelopp. Hade hästen inte haft försäkringen hade vi dock inte fått nyteckna den, och det var ju inte möjligt att ta över den i annat bolag.

opponera sig: göra invändningar, invända, motsäga, säga emot, sätta sig emot, bekämpa, frondera, protestera, grumsa

Vi har gjort precis det; köpt en häst som är 20 år där vi ville ta över försäkringen. Den står som nytecknad, med den karens det kräver. Inget livbelopp. Hade hästen inte haft försäkringen hade vi dock inte fått nyteckna den, och det var ju inte möjligt att ta över den i annat bolag.

opponera sig: göra invändningar, invända, motsäga, säga emot, sätta sig emot, bekämpa, frondera, protestera, grumsa

Okej, och jag antar att ni gjorde besiktning? Eller? :) Varför är den ej livförsäkrad? Visste inte ens att man kunde hade den icke livförsäkrad.
Vad hade kunnat hända om ni inte gjort det?

Den är p g a ålder utförsäkrad ur livdelen. Nej, den är inte besiktigad, spelade ingen roll för försäkringen och inte heller för oss..

Skulle hända om vi inte gjort vad?

Ingår det fortfarande konturdiagram och liknande i veterinärbesiktning? Inte besiktigat hästar på flera år...

Min nya häst som besiktigades i november hade konturdiagram i sitt papper så jag antar det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 767
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 864
Senast: Jamtland
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 503
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V