Besiktning av unghäst??

H

Hammond

(Flytta tråden ifall den ligger fel)

det är så här att jag skall köpa unghäst snart (2-3år gammal) och jag undrar: Vad skall besikningen innehålla exakt för enså pass ung häst?

Berätta gärna om hur ni har gjort vid sådaa besiktningar.

MVH Malin

Sv: Besiktning av unghäst??

Det vanligaste är väl att man inte gör böjprov på en 2 åring, men däremot på 3 åring, det brukar försäkringsbolagen kräva. Men det finns kliniker som gör böjprov även på 1 och 2 åringar, det kan variera.

Vad vill du ska ingå? Det är väl det som är det viktigaste.

det är så här att jag skall köpa unghäst snart (2-3år gammal) och jag undrar: Vad skall besikningen innehålla exakt för enså pass ung häst?

MVH Malin

Hjärta, lungor, avvikande exteriör. Syn och mun/tänder. Det är ju olika vilken typ av besiktningsprotokoll som följs, men jag skulle vilja att ett mer detaljerat sådant användes. Rörelse givetvis också för att se avvikelser. Dock ej böjprov. Ev. även röntgen om rasen har t.ex. risk för cystor.

Hovar och ben skulle jag be en hovslagare titta på. Då kan du också få veta mycket om hållbarhet i hästens exteriör.

Kan man själv mycket av detta, så behöver man ju givetvis inte så ingående undersökning.

Hälsning Maja

min häst som jag köpte som tvååring gjordes det böjprov på, vet kollade även alla gångarter medans jag longerade henne.
sen kollade han tänder, hull, ögon, hovar, mm.

Om hästen inte är försäkrad eller om du vill höja beloppet kräver flera försäkringsbolag såväl böjprov som longering, även på en unghäst.

Annars är det det vanliga;

hästen hull, uppförande vid bes, exteriöra avvikelser som bedöms kunna ha veterinär betydelse (dvs predisponera för skada), ögon, öron, munhåla (på de mer detaljerade intygen anges huruvida inspektionen är ytlig el ej), hud, nervsystem, hjärta, lungor, extremiteter, rörelse i skritt och trav på angivet underlag, ev böjprov, ev utökad rörelsekontroll (ridprov, longering), ev utökad undersökning (blodprov, ultraljud etc), veterinärens bedöming av hästens status - om gjorda anmärkningar bedöms ha - eller inte ha - någon betydelse för framtida användning.

Jag tillhör dem som vill göra böjprov även på unghästar. Om en tråring, som inte ens är belastad än, inte är ren på böjprov finns ju all anledning att fråga sig varför? Men jag vet ju att vissa vet menar att det inte är någon ide. Undrar varför? Är de så stÖrtsäkra på att en oriden häst är OK, eller vad?

MVH Malin

Jag skulle aldrig göra ngn skillnad på en veterinärbesiktning på en ung eller gammal häst.

Gör en helt ordinär besiktning med fri röntgen. Just fri röntgen är absolut enligt mig det viktigaste.!!

Fast röntgen ingår i ochförsig inte i "en ordinär besiktning". Det är en utökad undersökning.

Fast om det är en lite dyrare häst ellr - även på billig pålle- man ser indikationer (t ex stora gallor e d) på att något skulle vara tokigt är det ju absolut värt att göra.

Fast om det är en lite dyrare häst ellr - även på billig pålle- man ser indikationer (t ex stora gallor e d) på att något skulle vara tokigt är det ju absolut värt att göra.

Du anar inte va mkt man kan upptecka på en fri röntgen som är helt osynligt för blotta ögat. Även en billig pålle i inköp kan bli en väldigt dyr erfarenhet i ett senare skede. Gallor är inget bevis på att ngt skulle vara tokigt. Tänk va tokigt du skriver.

Jag tillhör dem som vill göra böjprov även på unghästar. Om en tråring, som inte ens är belastad än, inte är ren på böjprov finns ju all anledning att fråga sig varför? Men jag vet ju att vissa vet menar att det inte är någon ide. Undrar varför? Är de så stÖrtsäkra på att en oriden häst är OK, eller vad?

Man undviker det för att om den som utför böjningen inte vet till 100% hur mycket som en led ska/kan belastas finns risk att man böjer sönder en unghäst.
För just som du skriver själv är den ju ännu inte van att belastas och inte heller färdig vuxen i sina leder. Den kan därför bli för hårt belastad vid böjprovet med skador som följd.

MVH Malin

besikta på hästklinik så vet de vad som ska ingå och tala med ditt förs bolag först för att veta vad de kräver för att försäkra i den summan du tänkt dig.
röntga blir billigast i längden om man säger så, och böjprov på en två-treåring -absolut. (kanske inte på en ettåring)

Du anar inte va mkt man kan upptecka på en fri röntgen som är helt osynligt för blotta ögat. Även en billig pålle i inköp kan bli en väldigt dyr erfarenhet i ett senare skede. Gallor är inget bevis på att ngt skulle vara tokigt. Tänk va tokigt du skriver.

Jo, eftersom jag är en ganska erfaren hästmänniska som dessutom har hästar som yrke är jag fullt medveten om att man kan hitta otroligt myket saker vid en röntgenundersökning! Och jag tycker inte jag skriver speciellt tokigt. Framförallt ville jag påpeka att röntgen inteär något som ingår i en, som du uttryckte det, ordinär besiktning. Det är en utökad kontroll (men givetvis värdefull i många fall)

Jag har heller aldrig påstått att gallor skulle vara något slags bevis på att något skulle vara fel. Däremot kan stora gallor (samt böjreaktion och mkt annat) indikera att något KAN vara fel och om man misstänker något av en eller annan anledning kan det vara bra att röntga för att kolla, oavsett vad det är för häst. Sedan tycker JAG att det räcker med en noggrann besiktning utan röntgen om det rör sig om en billigare häst och man inte hittar något som indikerar att någor skulle vara tokigt. Men det där väljer man ju själv.

Jag har röntgat mina senaste hästar, för att ha "gjort allt jag kan". Å andra sidan finns det en baksida med röntgandet också - man får nämligen reda på alla eventuella små skavanker som EVENTUELLT kan orsaka problem i framtiden. Detta gör att många hästar kanske inte säljs till tilltänkt köpare och att man kanske går miste om en kanonhäst som dessutom sedan visar sig aldrig får problem av sina lösa benbitar eller vad man nu hittar. Så allt är inte så himla enkelt eller svart eller vit...

Man undviker det för att om den som utför böjningen inte vet till 100% hur mycket som en led ska/kan belastas finns risk att man böjer sönder en unghäst.
För just som du skriver själv är den ju ännu inte van att belastas och inte heller färdig vuxen i sina leder. Den kan därför bli för hårt belastad vid böjprovet med skador som följd.

Fast ett böjprov på 2-3åring borde väl inte vara någon fara? Tillväxtzonerna bör ju i a f ha slutit sig då, o vet får väl ta det lite varligt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 710
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 082
Senast: Nepenthe
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 969
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 819
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023