Besiktning av häst

Fille

Trådstartare
God kväll!

Tanken är nu att jag, efter att ha tagit bort min pålle, ska köpa ny häst. Har en på g som jag gillar otroligt mkt. Allting klaffar bra mellan mig och säljare och hästen är underbar.
Hästen ska besiktigas på klinik. Säljaren betalar vanlig besiktning, vill jag ha röntgen får jag betala det själv. Hästen kostar 60 000 kr. Enligt säljare kräver inte försäkringsbolaget någon röntgen för hästar under 100 000 kr.
Min första tanke var att jag skulle röntga henne eftersom jag har haft vääääldigt mkt problem med min nuvarande häst. Men nya hästen är 6 år, har haft samma ägare sen hon var bäbis och dessutom precis varit mamma själv så hon är inte mkt riden eller utsliten så att säga. Det är en häst med "äldre" stam.

Tycker ni att jag ska kosta på röntgen eller vads skulle ni göra?

Hade även tänkt att ta över säljarens försäkring så att det inte blir några problem.

Sv: Besiktning av häst

Jag skulle välja att betala en röntgen.
Att den är sex år och fortfarande ägs utav uppfödaren? är ingen garanti för att den ska vara hel och fräsch.

Jättesvårt det där, men jag tycker du tänker rätt som vill besiktiga på klinik och dessutom ta över säljarens försäkring. Kan du inte hålla det öppet om det skulle bli några frågetecken under besiktningens gång?

Tycker inte det verkar helt riskfritt att röntga heller, det kan finnas något som är helt obetydligt för hästen men som gör att du får reservation på försäkringen. Jag hade nog lyssnat på besiktningsveterinären.

men blir det fortfarande anmärkning om man tar över försäkringen? eller ja blir det någon anmärkning vet jag inte om jag vill köpa hästen för jag har verkligen haft mkt problem med min kuse så vill ha en häst som ör helt frisk!

Jag skulle råda dig att röntga ändå. Kan ju finnas anmärkningar på röntgen även om hästen inte är "utsliten" ridmässigt.

Kan du inte föreslå att om hästen går igenom besiktningen så
vill du ha den exportröntgad. Om den går igenom utan anm så
betalar du o om det finns röntgenfynd som enl vet,s mening
påverkar andvändbarheten för det som det är meningen att
den skall användas till så får säljaren stå för rtg. Då slipper
du att betala i onödan. Du kan ju få betala många rtg innan
du hittar en häst som går igenom u a. Samtidigt så är det ju
så att om du någon gång vill sälja hästen så är det ju bra om
du redan nu vet att den inte har några pålagringar/hovbrosk-
förbeningar/spatt eller annat.... Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 773
Senast: morgaine
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 821
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V