Besiktiga, röntgen

Shaggy

Trådstartare
Jag har skrivit en tråd inne på hästverksamhet om besiktning vid köp och vad som egentligen krävs. Resultatet av den tråden var att jag bör klinikbesiktiga hästen och även röntga den. Nu har jag beställt tid för besiktning men vet dock inte om jag fick fram att jag ville ha hästen röntgad jag påpekade det flera gånger men vet ändå inte.
Jag vill nu fråga om vilka leder det är vettigt att röntga på en ung arab. Den är bara 2,5 år (garanterat oriden) så den bör inte ha några förslitningsskador så det är väl närmast lösa benbitar man letar efter eller snarare bevis på att inga förslitningsskador finns (återförsäkring mot försäkringsbolaget :cool: ).

Sv: Besiktiga, röntgen

Förutom lösa benbitar så är det ju cystor i bakknäna du kan hitta på en så pass ung arab. Så jag skulle absolut ta bakknäna om jag ändå skulle röntga. Cystor är ju på sätt och vis ett "värre" problem än lösa benbitar som ofta kan opereras bort.

Min 2,5 åriga arab exportröntgades när jag köpte henne. Kotleder runt om, samt haser och knän bak.

Senast ändrad:

Förutom lösa benbitar så är det ju cystor i bakknäna du kan hitta på en så pass ung arab. Så jag skulle absolut ta bakknäna om jag ändå skulle röntga. Cystor är ju på sätt och vis ett "värre" problem än lösa benbitar som ofta kan opereras bort.

Min 2,5 åriga arab exportröntgades när jag köpte henne. Kotleder runt om, samt haser och knän bak.

Jag ringde precis till ATG-kliniken och där sa de att de inte röntgade utan en remiss. Att man inte röntgade helt i blindo.. Jag blev lite paff. Fler som hört samma sak?

Nix, har jag aldrig hört. Jag har åkt dit och pekat var jag vill slå plåtar och fått det. Utan utredning. Men det är ju härnere...

Men det är väl om du misstänker ngt fel på hästen och vill röntga för att hitta ngt specifikt? Då vill de ha en remiss alternativt att någon av klinikens veterinärer tittar på hästen först.

I samband med besiktning bör det väl knappast vara ett problem. Då vill man ju inte hitta ngt ;)

Men det är väl om du misstänker ngt fel på hästen och vill röntga för att hitta ngt specifikt? Då vill de ha en remiss alternativt att någon av klinikens veterinärer tittar på hästen först.

I samband med besiktning bör det väl knappast vara ett problem. Då vill man ju inte hitta ngt ;)

Ja precis. Jag misstänker att något är fel i bakknäna och vill därför röntga/ultraljuda dem. Men det fick man inte bara sådär :) Förstår inte varför man inte skulle få det...För om det inte är något fel, så är det väl bara bra :)

Jag kan lätt nojja ihop på någon del, t ex om jag inbillar mig att höger bakknä rör sig underligt. Då åker jag in och slår en plåt på det.

Utan utredning, utan remiss. Men det går ju självklart i plånboken och inte på försäkring. Det gör ju inte besiktning heller...

Jag kan lätt nojja ihop på någon del, t ex om jag inbillar mig att höger bakknä rör sig underligt. Då åker jag in och slår en plåt på det.

Utan utredning, utan remiss. Men det går ju självklart i plånboken och inte på försäkring. Det gör ju inte besiktning heller...

Ja det kanske är därför som hon tjatade om att jag var tvungen att ha remiss. För hon nämnde något om försäkringen också. Men om jag får en remiss, går det på försäkringen då trots att jag har en travhäst? Jag är tveksam...

Beror ju helt på vad du har för typ av försäkring, om försäkringen täcker eller inte...

Men det är ju bara att ringa igen, säga att du pröjsar ur egen ficka och höra vad de säger.

Sedan kanske det beror lite på vad och varför du vill röntga...

Jag har aldrig haft några problem med att få min häst röntgad när jag har varit på atg. iof i täby, antar att du har vart på solvalla eftersom du har en travare.
Men jag har bara behövt be om att de röntgar, så har de gjort det..

Jag har aldrig haft några problem med att få min häst röntgad när jag har varit på atg. iof i täby, antar att du har vart på solvalla eftersom du har en travare.
Men jag har bara behövt be om att de röntgar, så har de gjort det..

Jag ringde till ATG-kliniken på Södertörn. Men veterinären skulle ringa upp mig på måndag så får vi prata igenom vad hon har för problem och så får vi se vad han säger då...

Har röntgen gått på försäkringen för dig eller har du fått betala själv?

Jag ska alltså röntga bakknäna hur är det med kotor runt om och knän fram hur ska det prioriteras? Jag känner spontant att kotor fram är intressant det blir ju gärna problem där.
Vill inte kliniken röntga blir jag ARG det är jag som ska köpa hästen och stå med kostnaderna för den då ska jag kunna få några bilder på extra intressanta leder om jag betalar för dom.
Detta med cystor i bakknäna vad är det?

Det har gått på försäkring, men det har varit i samband med hältutredning(han var INTE nå halt :D jag e bara nojjig :p). Vet inte hur det är om man friröntgar eller vill röntga bara för att veta hur hästen ser ut..

Jag har unghäströntgat halvblod ( 2-3 år) på en klinik, den innefattade tio bilder: falanger alla ben, strålben fram, bakknän samt hasleder bak.

Du ska inte behöva remiss för att röntga inför köp/försäljning, 'bara' ringa och beställa tid.

Nu minns jag inte vad som ingår i exportröntgen, men det är en bra start. När det gäller arab så se till att du får ordentliga (dvs i flera projektioner) på haser och bakknän. Sen 'det vanliga' låga falanger och carpus.

Sen, det är inte bara plus att röntga, men det vet du va? Om det hittat små fynd som inte borde s´påverka hästen, men som inte kan garanteras inte göra det så kommer du få reservationer i försäkringen. Jag säger inte att du inte ska röntga, bara vill påpeka att de där gråzonerna kan ställa till problem.

Men som sagt, det ska bara vara lyfta luren och boka tid, aldrig på någon klinik varit med om att remiss krävs?

Dom ville säkert ha remiss pga av försäkringen! En besiktnings-röntgen går ju inte på försäkringen, den får betalas av säljare eller köpare, beroende på vad ni har kommit överrens om!

Jag önskar att jag hade röntgat mitt fullblod vid köpet.. han hade lös benbit i ena framkota, hade jag vetat det hade jag inte köpt honom....

En 2,5 åring bör ju inte ha några fel, men 1,5-åringen istallet som gått på lösdrift hela livet har lösa benbitar i båda bak och han är inte halt av det, borde ju inte heller haft några fel vid så ung ålder... !

Dom ville säkert ha remiss pga av försäkringen! En besiktnings-röntgen går ju inte på försäkringen, den får betalas av säljare eller köpare, beroende på vad ni har kommit överrens om!

Jag önskar att jag hade röntgat mitt fullblod vid köpet.. han hade lös benbit i ena framkota, hade jag vetat det hade jag inte köpt honom....

En 2,5 åring bör ju inte ha några fel, men 1,5-åringen istallet som gått på lösdrift hela livet har lösa benbitar i båda bak och han är inte halt av det, borde ju inte heller haft några fel vid så ung ålder... !

Jag tror som sagt inte att det går på försäkringen oavsett remiss eller inte när man har en travhäst som är avsedd för travet. Tyvärr... Men jag kanske har fel?

Sen är det ju jättevanligt med lösa benbitar, i alla fall på travhästarna som är små...

Ja jag vet att det inte bara är plus med röntgen. Jag ser det dock som att hästen är idag oförsäkrad vilket betyder att allt som finns nu går utanför försäkringen. Lösa benbitar kommer väl inte efter 2,5 års ålder vilket betyder att hittar de sådana nu eller senare så kommer de oavsett hamna utanför försäkringen. Pålagringar tror jag knappast finns på en 2,5 åring som aldrig varit halt och aldrig gjort mer än skrota runt i en hage.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
34 360
Senast: Lobelia
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·
Hästhantering Jag kikar efter häst/ponny, i en relativt moderat prisklass. Dvs om man inte köper en riktigt ung (oinriden) eller en som börjar närma...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
31 870
Senast: Unafraid
·
Kropp & Själ För tre veckor sen blev jag påkörd (för er som sett förra tråden, föraren är fortfarande inte hittad :() Initialt, redan på akuten...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
29 444
Senast: GotAsecret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar