Sv: Besiktiga, röntgen
Ja jag vet att det inte bara är plus med röntgen. Jag ser det dock som att hästen är idag oförsäkrad vilket betyder att allt som finns nu går utanför försäkringen. Lösa benbitar kommer väl inte efter 2,5 års ålder vilket betyder att hittar de sådana nu eller senare så kommer de oavsett hamna utanför försäkringen. Pålagringar tror jag knappast finns på en 2,5 åring som aldrig varit halt och aldrig gjort mer än skrota runt i en hage.
Nej, OCD benbitar etc finns där redan nu om de finns. Dock finns det andra gråzonsgrejer som de kan ha i ung ålder, ta t ex mycket lindrig hovbroskförbening. Behöver aldrig störa hästen alls, men kan göra det. Ger reservation. Samma sak om du hittar små benbitar som aldrig kommer störa, men kan det..
OM hästen någon gång får problem av det så är det ju troligt bolaget inte kommer betala. DÄREMOT så hästen kanske aldrig får minsta problem av sina benbitar, men får något annat problem som beror på något annat från samma ben, då är en reservation en nackdel.
Som jag ser det så ska du röntga så röntga 'allt'. Ingen ide försöka hoppa över. OCD förekommer hyfsat ofta i hasleder med. Kotlederna är klassiska ställen, hovbroskförbening ser du ju när du tar nedre falangerna.
Det enda jag skulle 'strunta' i om du nu ska hoppa över något är framknän, men har man röntgat allt annat så..
Kele har enligt en vet minimal hovbroskförbening BF (2 år gammal), enligt annan vet har hon inte det, men.. Hon har små, små förändringar i kotorna där benkvaliten är avvikande, dessutom har hon ett knappnålsstort pyttefragment i en kota (fram tror jag). Några små förkalkningar vid ett par ligamentsinfästningar. Allt detta som nybliven tvååring. Har inte förändrats alls, och inget av det har gett henne minsta problem. Hon hade också en POF/birkelandsfraktur (benbit, som dock inte hör till OCD-gruppen) i höger bakkota som tre erfarna vet inte trodde skulle ge problem. Det gjorde den så snart hon reds in, och den är borttagen nu.
Vision är ren i alla leder utan hasleden VB där han har en STOR defekt på en rullkam, gammal sådan. Gav noll problem förrän han var 8 år, som nioåring blev han T-märkt.. Med röntgen vid köp hade jag märkt den. OBSERVERA dock att han försäkrades in som fyraåring, utan röntgen. Bolaget har betalat både vetvård och liv för hasledsdefekten.. Det är dock inget man ska räkna med. Och den hade både gett en FET reservation om jag röntgat, jag hade å andra sidan klart avstått köp! Kele däremot, där hade bara POF:en bekymrat mig, men hon hade varit en enda reservation.
Så, det är som sagt både plus och minus med rtg. Jag velade LÄNGE om jag skulle röntga nya hästen (3 år), men valde att inte göra det. Bara hoppas jag slipper ångra det..
Hur du än väljer att göra så lycka till, och det säkraste är att röntga och inte köpa om du inte kan försäkra UA. Men som sagt, hoppa inte över när du väl ska röntga. (och det med araber och bakknän som man är rädd för är cystor btw)